بخشی از مقاله

کارآموزی مجتمع فولاد خراسان- بخش تعميرات جرثقيل ( قسمت برق)


فهرست مطالب:

اهم فعاليت هاي انجام شده كارآموزي 1
تاريخچه مجتمع فولاد خراسان 3
مقدمه 4
واحد فولادسازي 5


واحدذوب 5
- برق رساني
- پست برق 400 كيلو ولت
واحد جرثقيل 7
تعمير و نگهداري 8
الف: بخش تاسيسات مكانيكي 9


ب: بخش تاسيسات برق 9
ب-1: مدارات فرمان 9
- بخش ميكرو الكترونيكي 9
- مدارات كنتاكتوري 12
ب-2: مدارات قدرت 12
روش هاي كنترل جرثقيل 14
جرثقيل هاي داراي مگنت دائم 16


جرثقيل هاي داراي مگنت غير دائم 16
جرثقيل هاي ساده 17
جرثقيل هاي بازويي 17
ترمزهاي جرثقيل 17


جعبه كنترل مگنت ترمز 18
وظيفه تايمر 18
سيستم ترمز الكتروهيدروليكي 20
روش اجرايي 21
ضميمه


اهم فعاليتهای انجام شده کار آموزی:

با توجه به گستردگی کار در واحد فولاد پس از گذشت زمانی سه روزه جهت آموزشهای مقدماته بهداشت و ايمنی و تعيين موقعيت سرپرست ،کار در واحد جرثقيل شروع شد. در سراسر کار می بايست کارآموز در کنار مسئول شيفت بماند و از نحوه انجام فعاليتهای وی جستجو و تفحص به عمل آورد.


وی نکاتی در رابطه با چگونگی عملکرد دستگاه را در اختيار کارآموز قرار می داد و وی اقدام به نگارش و جمع آوری مطالب ياد شده می نمود در نهايت امر پس از کسب اطلاعات کافی در زمينه کاری، مطالب اين گزارشکار تنظيم شده است.


واحدهای کاری طوری بود که از ساعت 7 شروع و تا ساعت 4:20 عصر ادامه می يافت. در اين زمان در صورت وقوع مشکلی در واحد می بايست سريعاً با مسئول شيفت به واحد مراجعه نموده و سرپرست به همراه ساير کارگران و تکنسين ها اقدام به رفع عيب می نمود.


بدترين شرايط کار در واحد ذوب قراضه ها حاکم بود. ارتفاع 25 متری جرثقيل در کنار کوره ذوب همراه با دود و اختناق شديد و گرد و خاک و لغزنده بودن محيط، رفت و آمد، خود محيطی را پديد می آورد که احتمال خطر جانی زيادی را فراهم می آورد. وجود ولتاژهای بسيار بالا در محيط کار جرثقيل خود يکی از مواردی بود که دقت عمل زيادی را در زمينه کار در آن محيط می طلبيد در عين حال تنوع کار و محيط کاملاً صنعتی، خود تا حدودی کسالت و خستگی را از تن بيرون می کرد.


در بعضی از روزها آنچنان کارها زياد می شد که لازم بود از چند صد پله بالا و پايين رفت و در بعضی از روزها نيز پشت ميز نشينی سخترين کار بود بهرحال کار در چنين محيط خشنی دقت عمل خاص خود را می طلبيد.


در سراسر محيط کار با تابلوهای مختلفی روبه رو بوديم که مبنی بر وجود خطرهای مختلف در آن محيط هستند که می بايست با رعايت نکات ايمنی که قبلاً آموزش داده شده بود خود را از آن ايمن داشت .در مدت 33 روز حضور ما در اين واحد می بايست بازديدهای مختلفی را از ساير واحدهای جرثقيل می داشتيم تا تجربيات خود را در اين زمينه تکميل نمائيم .


البته مهمترين واحد برای يک کار آموز الکترونيک در اين مجتمع بخش اتوماسيون برق و آزمايشگاه الکترونيک بود، اما به دليل حساس و حياتی بودن و در عين حال وجود اطلاعات محرمانه از حضور کارآموز در اين واحد ممانعت به عمل می آمد. درعين حال پس از گذشت اين زمان اطلاعاتي به شرح گزارش زير تدوين نمودم که اميدوارم مورد توجه استاد محترم قرار گيرد.

تاريخچه :
استان پهناور خراسان كه مزين با نام علي بن موسي الرضا (ع) امام هشتم شيعيان است با دارا بودن منابع خدادادي نظير معادن عظيم سنگ آهن ، گاز طبيعي ، ذغالسنگ ، منابع انساني متعهد و متخصص و امكاناتي نظير راه ، راه آهن ، نيروگاههاي توليد برق و … و همچنين همجواري با كشورهاي افغانستان و آسياي ميانه برنامه ريزان و مسئولين صنعتي كشور را بر آن داشت

تا در سال 1362 با مطالعه همه جانبه در استان خراسان امكان استقرار يك مجتمع بزرگ فولادسازي بظرفيت 8/1 ميليون تن در سال را بررسي نمايند كه در سال 1368 با پايان يافتن مطالعات مهندسي و مكان يابي ، محل اجراي طرح در 15 كيلومتري شمالغرب شهرستان نيشابور تعيين گرديد و بلافاصله فعاليتهاي استملاك 1400 هكتار اراضي مورد نياز و تجهيز و آماده سازي سايت در اراضي مذكور شروع شد .‌‌‌‌‌


در آبان ماه سال 1375 قرارداد خريد تجهيزات خارجي پروژه با شركت ايتاليائي دانيلي به ارزش 152 ميلون دلار منعقد گرديد. شروع عمليات اجرايي و نصب تجهيزات مجتمع فولاد خراسان در خرداد ماه 1376 با حضور رييس جمهور محترم وقت حضرت آيه اله هاشمي رفسنجاني آغاز شد.


در طي سالهاي احداث پروژه 33 هزار تن انواع تجهيزات و ماشين آلات نصب ، 000/030/2 متر مكعب عمليات تسطيــــح، 540/686/1 متر مكعب عمليات ساختماني ، 367/117 متر مكعب بتن ريزي و 032/463/9 كيلوگرم آرماتوربندي انجام شد

و سرانجام در 31 خرداد ماه سال 1380 واحد نورد مقاطع ساختماني مجتمع فولاد خراسان در راستاي سياستهاي اقتصادي دولت محترم جمهوري اسلامي مبني بر خودكفايي صنعتي و رفع وابستگي به محصولات استراتژيك به عنوان بزرگترين مجتمع فولادسازي در شرق كشور به دست مبارك و توانمند جناب آقاي سيد محمد خاتمي رئيس جمهور محترم افتتاح و راه اندازي شد و نيز در بهمن ماه همان سال واحد ذوب و ريخته گري كارخانه با حضور وزير محترم صنايع و معادن آقاي مهندس جهانگيري به بهره برداري رسيد.

مقدمه:
مجتمع فولاد خراسان به عنوان سومين قطب توليد فولاد ايران محسوب ميگردد اين مجتمع در دو واحد فولاد سازی و نورد فعاليت خودش را آغاز نمود و با داشتن حدود 860 نفر نيرو و بازار اشتغال مناسبی را برای افراد جويای کار ايجاد نموده است .اين مجتمع بخش اعظم نياز مصرفی مواد اوليه خود را از طريق آهن قراضه که از داخل و خارج کشور تأمين می شود ،تهيه می کند و درواقع در حال حاضر کليه نياز مواد اوليه اين مجتمع از طريق آهن قراضه و ذوب آن می باشد .


به همين لحاظ اين مجتمع درحال حاضر فاز سوم، يعني احداث بخش احياء را دراين مجتمع آغاز نموده که وظيفه آن استخراج و توليد آهن از سنگ آهن می باشد که از طريق راه آهن سراسری به اين مجتمع آورده می شود که بدين ترتيب توليد فولاد از آهن قراضه به عنوان 15%-10% نياز مصرفی مجتمع مطرح می گردد و چيزی حدود 90%-85% نياز مواد اوليه، از طريق سنگ معدن تأمين می گردد. اين مجتمع همانطور که گفته شد در دو بخش نورد و فولاد سازی می باشد .


بخش فولاد سازی شامل تهيه و ذوب آهن قراضه ها می باشد که در نهايت وارد واحد ريخته گری شده به صورت شمش در می آيند اين شمشها در مراحل بعدی پيش گرم شده و وارد واحد نورد می گردد در اين واحد طی مراحل چندگانه از شمش موجود ميلگرد با اندازه های متفاوت توليد می شود که بخش اعظم نيازهای مصرف ساختمانی کشور را تأمين می کند. البته توليد نبشي نيز در اين واحد صورت می گيرد،که فعلاً به عنوان واحد رزرو در نظر گرفته شده است .


واحد فولاد سازی
در اين واحد که به عنوان اصلی ترين و اساسی ترين واحد شرکت مجتمع فولاد خراسان مطرح است، آهن قراضه های تأمين شده طی چندين مرحله ذوب و ريخته گری و قالب گيری شده و به شمش تبديل می گردند. ما در اينجا تنها به نحوه ذوب اين قراضه ها می پردازيم که در واقع ارتباط بيشتری با صنعت برق دارد.

واحد ذوب

برق رساني :

102 مگاوات برق مورد نياز فاز اول كارخانه توسط نيروگاه سيكل تركيبي نيشابور كه در فاصله 13 كيلومتري كارخانه قرار دارد تامين و از طريق 13 كيلومتر خط اختصاصي 400 كيلوولت به مجتمع منتقل مي شود . تجهيزات فوق ظرفيت انتقال تا 400 مگاوات را دارا مي باشند.

پست برق 400 كيلو ولت :

برق مذكور پس از ورود به پست 400 كيلوولت كارخانه از طريق دو دستگاه ترانسفورماتور با قدرتهاي 165 و 5/62 مگاوات آمپر به ولتاژ 33 كيلوولت تبديل و از طريق تابلو 33 كيلوولت با بريكرهاي گازي در دو شبكه جداگانه در سطح كارخانه توزيع مي گردد.
شبكه اول برق مورد نياز كوره هاي قوس الكتريكي را تامين نموده و برق با ولتاژ 33 كيلوولت را از طريق كابلهاي فشار قوي به واحد فوق منتقل و با استفاده از دو دستگاه ترانسفورماتور با قدرتهاي 120 و 17 مگاولت آمپر مستقيماً به الكترودهاي كوره هاي ذوب و پاتيلي جهت قوس الكتريك منتقل مينمايد به منظور جلوگيري از آثار زيان بار كوره هاي قوس الكتريكي مانند نوسانات برق ، ‌فليكر و برق راكتيوسيستم SVC كه اصلاح كننده موارد فوق مي باشد پيش بيني و نصب گرديده است.


شبكه دوم برق مورد نياز ساير قسمتهاي كارخانه را تامين مي كند برق با ولتاژ 33 كيلوولت از طريق كابلهاي فشارقوي به واحدهاي نورد وفولادسازي منتقل و درهر واحد بوسيله يك ترانسفورماتور با قدرت 5/31 مگا ولت آمپر به ولتاژ 6/6 كيلوولت تبديل و از طريق تابلوهاي فشار متوسط درسطح كارخانه توزيع و درمحلهاي مصرف از طريق چندين ترانسفورماتور توزيع به ولتاژ ضعيف تبديل شده و مصرف مي گردد.


تا چندين سال قبل فرآيند ذوب قراضه در دنيا به وسيله سوختهای فسيلی نظير گاز و نفت انجام می شد. اما نيشابور ، اين واحد نياز سوختهای فسيلی خود را به قوس الکتريکی از طريق برق فشار قوی داده است.


همانطوركه گفته شد جهت قوس زدن و ذوب فلزات در اين واحد نياز شايانی به جريان بالا می باشد الکترودهای سه گانه ای که در اين بخش ( کوره ) وجود دارند پس از دريافت ولتاژ مورد نظر به صورت عمودی وارد کوره ای که قبلاً با آهن قراضه شارژ شده است می شود. در اينجا پس از قرار گرفتن در فاصله هوايي معين سه الکترود (يا دو الکترود ) نسبت به هم توسط قراضه ها، چون شدت جريان بالايی وجود دارد قراضه ها تحت Arc قرار گرفته و ذوب می گردند .


حرکت بالا به پايين هر کدام از الکترودها ،جهت حفظ فاصله هوايي لازم، مستقل از هم بوده و توسط واحد کنترل و اتاق فرمان از طريق PLC هايی که در آن واحد تعبيه شده اند کنترل می گردد به طوری که سطح تماس هر کدام از اين الکترودها به نحوی بايد باشد که ولتاژ برابر بين الکترودها بيفتد. در ساير قسمتهای کوره از سسنورهايی استفاده شده است که دائماً وضعيت شيب ،حرارت،..... ساير پارامترهای اين واحد را در دست گرفته و به PLC های مربوطه می دهد. بدين ترتيب آهن قراضه های ياد شده همگی در اين واحد ذوب شده و در مرحله بعد وارد واحد ريخته گری می شوند .


ميزان توان مصرفی در اين واحد حدود MW 45 می باشد که تقريباً چيزی برابر ميزان برق مصرفی کل شهرستان نيشابور است. در اين بخش ما تنها به توضيح واحد کوره بسنده کرده و ارتباط ساير بخشها را با بخش تعميرات جرثقيل را دنباله رو توضيحات قرار می دهيم .

واحد جرثقيل
واحد جرثقيل به عنوان يکی از اساسی ترين واحدهای عمليات در مجتمع فولاد خراسان مطرح است. اين واحد در سيستم حمل و نقل، توزيع بهره برداری و انبار محصول فعاليت شايانی دارد. دراين بخش به عملکردهای اين واحد و آشنايی با فعاليتهای آن می پردازيم :

واحد جرثقيل واحدی بزرگ دارای تعداد 22 جرثقيل در اکثر واحدهای فولاد می باشد که هرکدام وظيفه و عملکردی معين دارند. اين جرثقيل ها در حمل باري، جابجايی آنها و ساير عملياتی که برای يک واحد نياز است همکاری دارند. نوع جرثقيل هايی که در اين واحدها استفاده می شوند از نوع سقفی بوده که دارای دو نوع حرکت طولی و عرضی می باشند .


هر جرثقيل از دو مدار فرمان و قدرت تشکيل شده است که هر دوی آنها بر روی خود جرثقيل نصب است. بسته به نياز محيط عملياتی ظرفيت حمل بار اين نوع جرثقيل ها متفاوت می باشد بطوريکه ظرفيت بارگيری اين جرثقيل ها از ميزان 5/2 تن تا (275) 180 می باشد . در واحدهای صنعتی برای شناسايی و کنترل واحدهای جرثقيل از نوعی نامگذاری عددی برای آنها استفاده می شود .


به نحوی که بتوان با اين نام صرفاً جرثقيل مربوطه را شناسايی نمود.جرثقيل دارای دو نوع، سرنشين دار و بدون سرنشين می باشند که نوع بدون سرنشين آن توسط نوعی ريموت کنترل هدايت می شوند و نوع دارای سرنشين از طريق کابين موجود در کناره جرثقيل هدايت می شوند. نوع سوم کنترل کابلی، نيز وجود دارد که درباره آن در قسمتهای بعد بيشتر توضيح خواهيم داد.

تعمير و نگهداری
جرثقيل ها به دو نوع عادی و دارای اهميت تقسيم بندی می گردند. جرثقيل هايی که از اهميت بيشتری برخوردارند معمولاً هردو هفته و جرثقيل هايی که در درجه عادی اهميت هستند، معمولاً هر ماه يکبار گراف می شوند اين انجام گراف توسط سرپرست نگهداری و تعميرات جرثقيل انجام می گردد. اين سرويس و نگهداری شامل دو بخش می گردد:
الف): بخش تأسسسات مکانيکی ب): بخش تأسيسات برق

الف: بخش تأسيسات مکانيکی:
اين بخش شامل عملکرد ساير اجزاء مکانيکی و هيدروليکی جرثقيل است و توسط سرپرست مكانيك واحد جرثقيل انجام می شود. سرپرست مسئول يک کارشناس مکانيک بوده که درصورت بروز خرابی و ايراد در هر واحد جرثقيل، سريعاً اقدام به رفع عيب و سرويس واحد مربوطه می کند. اين سرويس و تعمير ها شامل هيدروليک جرثقيل- سيم بکسلها- واحدهای چرخشی و کششی- زنجيرها و غلابهای حمل بار و ..... ميباشد که سرپرست مربوطه به کمک کارگران و تکنسين های بخش، ايراد مربوطه را برطرف می سازد.


ب: بخش تأسيسات برق:
اين بخش شامل عملکرد اجزاء برق يک جرثقيل است و توسط سرپرست برق واحد که کارشناس برق- قدرت است انجام می گردد. وظايف مربوط به اين فرد به دو بخش مدارات فرمان و قدرت تقسيم بندی می شود که در قسمتهای بعد به معرفی و بررسی چگونگی آنها می پردازيم.

ب-1 مدارات فرمان:
در هر جرثقيل همانطور که گفته شد دو بخش مدارات فرمان و قدرت وجود دارد که وجود هر دوی اينها در کنار هم واحد برق جرثقيل را تشکيل می دهد. در جرثقيل هايی که در واحدهای فولاد سازی مورد بهره برداری قرار می گيرد از نوع خاصی از مدارات فرمان و قدرتی که متعلق به شركت DANIELIايتاليا است استفاده می شود. اين مدارات فرمان بصورت دو بخش الکترونيکی - ميکروکنترلی (ميکروالکترونيکی) و کنتاکتوری می باشد که بر روی بدنه جرثقيل نصب شده اند.

بخش ميکروکنترلی:
هر جرثقيل حمل بار از 4 دنده وضعيت تشکيل شده است که تحت بارها با وضعيتها و جرم های متفاوت از سرعت و قدرتهای خاصی که توسط اين دنده ها فراهم می آيد استفاده می شود. بنابراين اپراتور لازم است که بتواند براحتی وضعيت اين دنده ها و نحوه تغيير آنها را به دست گيرد. از طرفی نحوه حرکت و عملکرد مکانيکی اين جرثقيل ها توسط موتورهای الکتريکی قدرتمندی است که بر روی آنها تعبيه شده است. بنابراين نوعی ارتباط الکتريکی بين واحد دنده کشی و حرکت جرثقيل ها وجود دارد. ساير موارد مربوط به جرثقيل از قبيل وضعيت off ،ON ،ترمز، حرکت عرضی يا طولی و ..... نيز جزو وظايف همين بخش می باشد- برای ايجاد اين ارتباط چنين بلوکی داريم.


قسمت ميکرو الکترونيکی مذکور از نوعی برد الکتريکی به همراه مدارات تأمين ولتاژ و نيز فيوز و رله های حفاظتی مربوطه تشکيل شده است در اين برد از نوع خاصی ميکروکنترلر موسوم بهL420COA26P - N80C196KC20 استفاده شده است. ورودي اين برد قابليت تغيير وضعيت دنده های جرثقيل را، که توسط اپراتور تعيين شده و بصورت يک سيگنال الکتريکی وارد اين برد می شود، وجود دارد که در اين حالت ميکروکنترلر مربوطه بر اساس وضعيت ايجاد شده نسبت به راه اندازی موتورهای لازم برای ايجاد وضعيت ياد شده اقدام می کند و اين عمل توسط قطع و وصل کردن رله های مربوطه روی برد صورت می گيرد در جايگاه مربوطه که اين برد نصب می گردد از يک LCD استفاده شده است.

که بوسيله يک صفحه کليد، ميتوان مقادير اوليه را جهت راه اندازی اين برد تنظيم نمود. کليه پيغام های مبنی بر وجود خطا و يا آگاهی از وضعيت عملکرد برد بر روی اين Lcd نمايش داده می شود. اين برد در يک محيط کاملاً ايزوله با سيستم تهويه نسبتاً مناسب نصب شده است . در شکل زير نمايی از بخشهاي مدار ياد شده آمده است:
اين مدار بوسيله تغيير زاويه آتش تريستورها ولتاژي متغيرايجاد نموده كه با اعمال آن به استاتور سرعت موتور را كنترل ميكند.'


تاگوژنراتور: تغييرات دور را به تغييرات ولتاژ جهت يك مقايسه در كنترلر سرعت، تبديل ميكند.

شكل 6- مدارميكروالكترونيكي كنترل جرثقيل

4 – صفحه كليد کنترل:
اين صفحه كليد موجود بر روی مدار الکترونيکی جرثقيل جهت موارد زير استفاده مي شود :
- خواندن مقادير پارامترها
- خواندن پيغام های حالت
- برنامه ريزی پارامترها
- کنترل موتور
در دياگرام مدار کنترل از بخش مقاومتی و بخش کنترل غير مقاومتی (بوسيله کنترل زاويه آتش تريستور) استفاده شده که هر بخش بنا به نوع کارکرد جرثقيل استفاده می شوند. در حرکتها قلاب که نياز به تغييرات پيوسته و حساس است استفاده از بخش مقاومتی کافی نبوده لذا از بخش غير مقاومتی نيز جهت کنترل سرعت آن استفاده می کنند و در حرکتهای طولی و عرضی جهت حمل بار تنها از بخش مقاومتی جهت کنترل دور موتور بهره می برند به طوريکه در ابتدای راه اندازی از همه مقاومتها استفاده می شود و همينطور به تدريج از ميزان مقاومتها کاسته شده تا به دور نهايي می رسيم.

مدارات کنتاکتوری:
اين مدارات از تعدادی کنتاکتور و رله های کنترلی که جهت کنترل دور موتورهای جرثقيل هستند تشکيل شده است اين رله ها و کنتاکتورها از مدارات ميکروالکترونيکی ياد شده در بخش قبل فرمان گرفته و در پي آن رله های کنترلی بصورت مستقيم به مدارات قدرت فرمان می دهند. همانطور که گفتيم اين فرمانها بر اساس دستوراتي است که از جانب اپراتور و يا برد ميکروکنترلی، صادر می گردد و در واقع به وسيله اين کنتاکتورها می توان ارتباطی بين مدار الکترونيک و مدار قدرت جرثقيل بر قرار نمود.در شكل 1 زير نمونه اي از مدارات ياد شده را كه نصب بر روي تابلو برق جرثقيل ميباشد ملاحظه ميفرماييد.


در ادامه به معرفی ساير بخشهای مدار قدرت جرثقيل می پردازيم :

2 – ب مدارات قدرت :
مدارات قدرت شامل:
1 – مدار قدرت قلاب
2 – مدار قدرت حرکت عرضی
3 – مدار قدرت حرکت طولی


1 - تصوير برد كنترل ميكرو كنترلي جرثقيل

در شکل 2 نقشه تک خطی ساير بخشهای ياد شده آمده است :
1 – مدار قدرت قلاب: اين مدارات حرکت قلاب جرثقيل را که به طور عمودی می باشد کنترل می کند.
2 – مدار قدرت حركت عرضی: توسط اين مدارات حرکت عرضی قلاب واقع روی جرثقيل، کنترل می شود.

 


3 – مدار قدرت حركت طولی: توسط اين مدارات حرکت طولی جرثقيل در طول محوطه کنترل می شود.
فرمان از هر کدام از اين کنترلها توسط اپراتور و از طريق سوئيچهايی که بر روی لور نصب شده است به کنتاکتور و رله های مدار فرمان اعمال می شود.

روشهای کنترل جرثقيل:
1 – توسط اپراتور کابين کنترلی، نصب شده در جرثقيل
2 – توسط صفحه کليد و کابل آويز از صفحه کليد .
3 – توسط ريموت کنترل
2: از هر جرثقيل يک کابل بلند که حاوی چندين رشته می باشد، آويزان شده است. اين کابل در نقش اتاق کنترلی است که در پائين جرثقيل در اختيار اپراتور باشد ، بعبارتي کليه عمليات کنترلی در اين واحد توسط فرد اپراتور در پائين جرثقيل صورت می گيرد.
3: در اين نوع کنترل، در کابين جرثقيل، در همان قسمتی که مدارات فرمان و ميکروالکترونيک نصب شده اند. يک گيرنده ريموت کنترلی نصب شده است که با تمام مدار فرمان ارتباط دارد. فرمانها از طريق دستگاه کنترلی که در بيرون و در دست اپراتور قرار دارد صادر می شود و به صورت بي سيم، مجهز به کنترل جرثقيل می شود.

انواع جرثقيل های مورد استفاده در واحد فولاد:

1 – جرثقيل سقفی که شامل :
– دارای مگنت
– نوع ساده
2– دارای مگنت شامل :


- مگنت دائم
- مگنت غير دائم
3– جرثقيل بازويي

1 – 1 – جرثقيل های سقفی دارای مگنت:
اين نوع جرثقيل ها جهت حمل شمش ها و ميلگردهای نهايی توليد شده و نيز ساير محصولاتی که به نوعی حمل آنها با مگنت آسانتر است مورد استفاده قرار می گيرند مگنتی که در اين جرثقيل ها مورد استفاده قرار می گيرند به دو نوع دسته بندی می شوند :
1 – نوع مگنت دائم
2 – نوع مگنت موقت يا رقی

 

شكل 5- جرثقيل سقفي داراي مگنت جهت حمل محصول و بارگي

- جرثقيل های دارای مگنت دائم:
اين نوع مگنت از نوع آهنربای دائمی بوده و با قطع شدن برق جرثقيل ،بار از روی آنها رها نمی شود. در اين نوع جرثقيلها جهت جدا نمودن بار از مگنت با يکبار تغيير جهت قطبهای S وN مگنت ، خاصيت آهنربايی آنرا از بين می برند و بدين ترتيب برای لحظاتی کوتاه اين مگنت بار را رها می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید