بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به نیاز شناورهای مختلف به انجام عملیات بازرسی بدنه شناور، بلاستینگ، رنگآمیزی، آند گذاری و تعمیرات اساسی شناور در بیرون از آب، یکی از تجهیزات اساسی مورد نیاز در تعمیرگاههای ساحلی و کارخانه شناورسازی1 جرثقیل متحرک حمل شناور2 است. این دستگاه در ظرفیتهای 30 الی 1100 تن ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه 3 MBHبه دلیل توانایی حرکت روی چرخهای لاستیکی و قدرت فرمانپذیری بالا، مانور خوبی در از آب گیری، جابهجایی و به آب اندازی شناور را دارا می باشد.

برای اولین بار در ایران، شرکت شناورسازان صنعت دریا واقع در خرمشهر مبادرت به انجام ساخت این جرثقیل نمود و قیمت تمام شده آن را در مقابل نمونه خارجی آن در حدود %50 الی %60 کاهش داد. سال 92 با ساخت اولین نوع از این جرثقیل و انتصاب نام مصطفی 1برای آن، شروع ساخت آن با ظرفیت اسمی 400 تن آغاز گردید، پس از آن نیز ساخت دومین نمونه آن با بالا رفتن ظرفیت اسمی آن به 500 تن، یا عنوان مصطفی 2 شروع و به اتمام رسید .

به دلیل لزوم استفاده از این نوع جرثقیل و هنگفت بودن هزینه خرید و واردات آن از شرکت های خارجی برآن شدیم تا به بررسی این جرثقیل، ویژگی ها و توانمندی های آن ، متناسب با منطقه جغرافیایی خاص آن بپردازیم. جرثقیل 400 تنی موردنظر ابتدا در نرم افزار اتوکد و سالیدورک مدل می شود و پس از مدل سازی اولیه در نرم افزار، مدل آن با مقیاس 1 به 18 ساخته و پس از تست آن و تایید نهایی مدل توسط موسسه رده بندی و تایید الزامات آن، مراحل ساخت مدل اصلی در مقیاس واقعی در شرکت صنعت و دریا بررسی می شود و در نهایت چالش های پیش روی ساخت این جرثقیل ذکر می گردد.

-1 مقدمه

اهمیت حمل و نقل دریائی و کشتیرانی بر هیچکس پوشیده نیست. کشتیها امروزه بیشترین نقش را در اقتصاد بینالمللی و صادرات و واردات ایفا می کنند. هماکنون هزاران کشتی در آبهای بینالمللی تردد میکنندمسلماً. این کشتیها برای ادامه فعالیت خود در اقتصاد بینالمللی نیاز به سرویسدهی و تعمیرات به موقع و مناسب دارند. در حقیقت تعمیرات و نوسازی شناورها ضامن استقرار حیات و بقای آنهاست. تعمیر کشتی در جهان مقولهای است که حمل و نقل دریائی نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد چراکه مالکان کشتی برای حفظ و نگهداری کشتی نیاز به تعمیر آن دارند. این ضرورت سالهاست که در کشورهای مختلف احساس شده و تجربه آنها در جذب کشتیها برای تعمیر و ارز آوری بیانگر اهمیت صنعت تعمیر کشتی است - . - dokkum 2003

بسیاری از کشورها با ایجاد کارخانههای تعمیر و تجهیز کشتی در محل عبور و مرور کشتیها علاوهبر اینکه نیاز کشتیها را برطرف میکنند از این طریق درآمد خوبی را نیز نصیب خود میکنند. موضوعی که متأسفانه در کشور ما کمتر به آن پرداخت شده است. ایران میتوانست از طریق تعمیرات کشتی علاوهبر رفع نیاز کشتیهای کشور با تعمیر سایر کشتیهای عبوری درآمد خوبی کسب کرده و از خروج ارز نیز جلوگیری کند. اما تا کنون چنین امری محقق نشده است؟> توجه به بخش تعمیرات و به طور کلی صنایع دریائی میتواند تا حدود بسیاری در این زمینه راهگشا باشد.

با توجه به اینکه هر کشتی باید هر 2/ 5 سال یک بار تعمیر شود ، بنابراین صنعت تعمیر کشتی میتواند موجب اشتغالزائی و رونق مناطق ساحلی شود - . - dokkum 2003 جایگاه و اهمیت اقتصادی و استراتژیک این بخش از صنعت دریائی بر هیچ متخصص دریائی پوشیده نیست و با توجه به توسعهیافتگی صنعت تعمیرات کشورهای حاشیه جنوب خلیجفارس ضرورت توسعه آن را در کشور بیش از پیش احساس میشود. باید اذعان داشت که این حوزه از صنعت با داشتن خواص یک صنعت استراتژیک ملی و بینالمللی از جایگاه ویژهای برخوردار شده است و به همین منظور کشتیرانی های داخلی نیز با یک رویکرد راهبردی در جهت همسوئی و پاسخ به نیازهای بازار اقدام به تأمین این الزامات کردهاند و نوسازی و توسعه ناوگان را در دستور کار خود قرار دادهاند - . - dokkum 2003

با این توصیف متأسفانه عدم توجه به صنایع دریائی و بخصوص صنعت تعمیر کشتی کشور از یک درآمد هنگفت محروم مانده است. جرثقیل حمل شناور برای اولین بار در ایران در سال 1392 در شرکت صنعت دریا خرمشهر به منظور عملیات تعمیر و نگهداری شناورهای منطقه در یارد 2 این شرکت در هندیجان، ساخته گردید. جرثقیل مصطفی 1 با ظرفیت اسمی 400 تن و جرثقیل مصطفی 2 با ظرفیت اسمی 500 تن نام های برگزیده این پروژه ها بودند. تا پیش از آن این جرثقیل ها، تنها توسط شرکت های بزرگی مانند ASCOM ، travel lift marine و ... ساخته می شد. از این رو و به دلیل اهمیت و سودآوری بسیار زیاد صنعت تعمیر، بر آن شدیم تا به معرفی جرثقیل حمل شناور ساخت نیروهای داخلی جهت تعمیر، گامی در جهت رونق صنعت تعمیر داخلی ایران برداریم.

-2 انواع ظرفیت های ساخته شده جرثقیل حمل شناور

این جرثقیل، در دو محدوده متوسط و محدوده بالا طراحی و ساخته می شود. رنج متوسط: محدوده طراحی، تطبیق پذیری و قابلیت آن از 500-150 تن می باشد. این جرثقیل برای این مقدار بار، بی خطر ترین، مقرون به صرفه ترین حمل و نقل را برای قایق ها و شناورها فراهم می کند. رنج بالای آن، توانایی بلند کردن دقیق و حرکت کشتی های بزرگ از تناژ 600 الی 1000 تن و بیشتر است. از این نوع جرثقیل تنها در سخت ترین شرایط که نیاز به بالابری سنگین احساس می شود، اعمال می شود.

حرکت تناژ کشتی ها از 600 تا 1000 تن، از نظر اقتصادی و بدون آسیب، برای این بالابری استاندارد است. این مدل ها، هرکدام به صورت منحصر به فرد برای کشتی های ماهیگیری کوتاه و سنگین و یدک کش ها برای یاخت های بلند و بارج ها با لاستیک های متعدد برای توزیع بار به طور مساوی، طراحی شده است. این دستگاه سنگین، استانداردهای بهره وری جدیدی را برای صنعت دریایی تعیین کرده است . - marinetravelift -

-3 مزایای جرثقیل حمل شناور

1.    خارج نمودن شناور از داخل حوضچه شناور4 و انتقال آن به محوطه یا سالنهای کارخانه

2.    حرکت بر روی تایر با فشار بر سطح تعریف شده

3.    قابلیت فرمانپذیری بالا بهدلیل فرمانپذیر بودن هر کدام از مجموعه چرخها

4.    قابلیت از آب گیری، حمل و به آب اندازی شناورها تا ظرفیت 400 تن

5.    سیستم حرکتی کنترل از راه دور و پنل کنترل

6.    برخورداری از دو وضعیت فرماندهی معمولی و چرخش 90 درجه تایرها

7.    طراحی سازه و مجموعه بالابر بر اساس استانداردBS2573

8.    تغییر مکان چهار شاهین در راستای طول برای انطباق با بدنه شناورهای مختلف

9.    حداکثر سرعت حرکت 10 متر بر دقیقه

.10 امکان افزایش سرعت یک وینچ تا 3 متر در دقیقه در حالت بیباری

.11 برخورداری از ترمز پارک در چرخها و وینچها

.12 قابلیت حرکت بر روی سطوح ناهموار به دلیل طراحی لولا در تیر عرضی سازه

.13 برخورداری از جک تعویض تایر برای هر مجموعه چرخ - .. - ascom

-4 موقعیت استقرار جرثقیل

یارد 2 شرکت شناور سازان صنعت دریا درهندیجان سمت چپ جاده سجافی واقع شده و دارای مساحت 8 هکتار می باشد و موقعیت آن: از شمال به فاصله 50 متری از آکس جاده دسترسی به بندر سجافی ،از جنوب مجاور با رودخانه زهره و 7 کیلومتری از سواحل خلیج فارس ،از شرق مجاور با اراضی ساحلی رودخانه زهره ،از غرب به فاصله 5795 متری از پاسگاه سجافی و 3925 متری از بندر سجافی بوده و ضمنا محل مورد نظر از شمال شرق به فاصله 17600 متری از شهر هندیجان واقع شده و دارای موقعیت مناسب جغرافیایی می باشد - . - catalog of sanat darya

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید