بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر استروئیدهای آنابولیک بر موج های الکتریکی قلب مردان بدنساز بود. بدین منظور از جامعه بدنسازان استان فارس 24 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. تست نوار قلب در 8 بدنساز مصرف کننده استروئید آنابولیک1 - میانگین سن 4/14 - 25/50، 8 بدنساز که مصرف استروئید آنابولیک را رها کرده - میانگین سن - 26/50 3/54 و 8 بدنساز که استروئید آنابولیک استفاده نکرده بودند - میانگین سن - 25/75 5/03اندازه گیری شد. نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف استروئیدهای آنابولیک اثر معنی داری بر - P= 0/89 - 2HR مردان بدنساز ندارد و همچنین مصرف استروئیدهای آنابولیک اثر معنی داری بر موج - P = 0/49 - P ، فاصله - P = 0/51 - PQ، موج = ./77 - QRS - P، فاصله - P = 0/88 - QT، فاصله - P = 0/98 - QTC ندارد.ولی فاصله - p = 0/04 - QTc disp مردان بدنساز اثر معنا داری دارد. به طور کلی به نظر می رسد مصرف استروئیدهای آنابولیک به جز موج QTc، تأثیری بر موج های الکتریکی قلب مردان بدنساز نداشته باشند.

کلید واژه ها: استروئیدهای آنابولیک، موج های الکتریکی قلب، مردان بدنساز

مقدمه

بدن سازی یکی از ورزش هایی است که به دلیل جاذبه های زیبایی، معمولاً مورد توجه جوانان قرار می گیرد. هدف از این ورزش بدست آوردن اندامی متوازن و عضلانی است که برای رسیدن به آن، فعالیت و تمرین زیاد به همراه مدت زمان طولانی مورد نیاز می باشد. از آنجا که وزشکاران ترجیح می دهند هرچه سریعتر به هدف ورزشی خود برسند، از داروهای استروئید آنابولیک استفاده می کنند. سوء مصرف این مواد در بین ورزشکاران رشته پرورش اندام بسیار بالاست که علت آن افزایش اندازه عضله و یا کاهش چربی بدن ذکر می شود. داروهای استروئیدی آنابولیک به طور گسترده توسط ورزشکاران رشته های مختلف جهت بهبود کیفیت و عملکرد آنان مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از نوجوانان نیز این مواد را برای ایجاد برخی رفتارهای جسمی مورد استفاده قرار می دهند. تخمین زده شده است که یک تا سه میلیون زن و مرد آمریکایی سابقه مصرف آندروژن دارند. داروهای استروئیدی آنابولیک به طور گسترده توسط ورزشکاران رشته های مختلف جهت بهبود کیفیت وعملکرد آنان مورد استفاده قرار میگیرند - بیژه وهمکاران، - 1393استروئید های آنابولیک از جمله مواد ساخته بشر هستند که ساختمانی شبیه آندروژن ها - هورمون جنسی مردانه - دارند و بر این اساس، نقش های بیولوژیک این هورمون ها را اعمال می کنند. آن ها محرک رشد عضلات اسکلتی - اثرات آنابولیک - و نمو ویژگی های جنسی مردانه - اثرات آندروژن ها - هستند - بابایی وهمکاران،. - 1389

استروئیدهای آنابولیک-آندروژنیک،از مشتقات سنتتیک تستوسترون1 بوده و سبب افزایش سنتز پروتئین در سلول ها، مخصوصا سلول های عضلانی و ایجاد خصوصیات ثانویه جنسی مانند رویش موها در نقاط مختلف بدن و یا رشد حنجره و تارهای صوتی می گردند. ولی در مقایسه با تستوسترون دارای اثرات آنابولیک بیشتر و اثرات آندروژنیک کمتری می باشند. آنابولیک استروئید در سال 1932 به عنوان هورمون های جنسی مسئول بلوغ کشف و در نهایت با ساخت ترکیبات مختلف به بازار دارویی معرفی شدند. این داروها به همراه یک تغذیه مناسب و ورزش سبب افزایش توده عضلانی بدن و افزایش وزن بدن می شوند. از طرف دیگر با توجه به عملکرد این داروها در افزایش حجم و توان عضلانی، مصرف آنها از استفاده درمانی به غیر درمانی و سوء مصرفکشیده شده است.

به عنوان مثال ورزشکاران - عمدتاً بدنسازان و وزنه برداران - بدون توجه به عوارض جانبی استروئید های آنابولیک، از این داروها در مقادیر بالا - 10 تا 100 برابر بیش از مقادیر درمانی - استفاده می کنند. حتی استفاده از این مواد در میان جوانان دختر و پسر دبیرستانی به منظور افزایش عملکرد ورزشی شان شایع می باشد - ذاکری،. - 1391 با وجود برخی از اثرات سودمند از ترکیبات استروئیدهای آنابولیک آندروژنی در بهبود عملکرد فیزیکی مزمن، استفاده از دوزهای بالای این داروها با عوارض جانبی متعدد در سیستم قلبی و عروقی از جمله فشار خون بالا، سکته قلبی، دیس ریتمی2، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک3، و بازسازی قلبی همراه است. یک دوره ورزش به طور منظم تنها روش عملی است که می تواند از قلب در برابر بیماری عروق کرونر محافظت کند. فقط یک دوره ورزش می تواند قلب در برابر آسیب ایسکمی/ پرفیوژن مجدد محافظت کند. علاوه بر این، یک دوره ورزش به طور منظم از ورزش های هوازی مانند دویدن یا شنا می تواند قلب را در برابرآسیب ایسکمی/ پرفیوژن مجدد محافظت کند و در مدل های حیوانی می تواند به کاهش مناطق انفارکتوس منجر شود.

با توجه به عوارض جانبی قلبی عروقی استروئیدهای آنابولیک-آندروژنیک ، با مصرف مقادیر بالایی از این داروها سودمندی ورزش بحث برانگیز و سوال برانگیز است. مصرف دوزهای بالا از استروئیدهای آنابولیک ممکن است امکان آریتمی های قلبی را افزایش دهد. استفاده از ناندرولون در حیوانات ایسکمی قلبی، عفونت حاد امکان آریتمی های قلبی افزایش می دهد. همچنین گزارش شده است که مصرف زیاد ومزمن ناندرولون منجر به اختلالات رپلاریزاسیون بطنی میشود. علاوه براین، شواهد متعدد در رابطه با استفاده از استروئیدهای آنابولیک به خصوص ناندرولون وقوع مرگ ناگهانی در میان دوومیدانی کاران، وجود دارد. ناندرولون، ورزش، و ترکیب آنها با هیپرتروفی قلب همراه بوده است. ورزش می تواند از اثر افزایشی ناندرولون بر نسبت غلظت مالون دی آلدئید به آنزیم های آنتی اکسیدانی گلوتاتیون پراکسیداز جلوگیری می کند. مصرف مزمن ناندرولون با ورزش استقامتی با شدت متوسط اثر قابل توجهی در فشار خون، ضربان قلب و پارامترهای پایه الکتروکاردیوگرام نداشت..

در رابطه با اثرات استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک بر قلب و عروق تحقیقات مختلفی صورت گرفته است برای مثال - استارجیوپلاس و همکاران ، - 2008 در تحقیقی با عنوان استروئیدهای آنابولیک، انفارکتوس حاد میوکارد و پلی سیتمی: بررسی ادبیات گذشته، این نتیجه رسیدند که ارتباط بین درمان با تستوسترون، با جایگزینی خطر قلبی و عروقی مشخص نیست. با این حال، چند جمله عوارض قلبی وعروقی فشار خون بالا، کاردیومیوپاتی، سکته مغزی، آمبولی ریه، آریتمی، کشنده وغیر کشنده وانفارکتوس میوکارد با دوزهای سوپرا فیزیولوژیک از استروئیدهای آنابولیک گزارش شده است. یک مورد سکته قلبی با بالا، رفتن قطعه ST در یک بیمار با عوامل خطرحاد قلبی سنتی با استفاده از دوزهای مکمل سوپرا فیزیولوژیک تستوسترون عضلانی گزارش شده است - استارجیپلوس وهمکاران،. - 2008 ؛ - اراضی و همکاران ، - 1392 در تحقیقی با عنوان شیوع سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک و میزان آگاهی و نگرش ازپیامدهای منفی آنها در ورزشکاران اندام پرور شهر کرج، بیان کردند که مصرف بالای استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران اندام پرور است - اراضی وهمکاران، - 1389 - هارت جنز و همکاران ، - 2004 در تحقیقی با عنوان اثرات استروئید آنابولیک آندروژنیک در ورزشکاران بیان کردند که استروئید آنابولیک-آندروژنیک اثرات قوی بر روی بدن انسان اعمال کنند که شاید برای عملکرد ورزشی سودمند است. عوامل قلبی عروقی ممکن است تغییرات مخرب تحت، فشار خون بالا، کاهش لیپوپروتئین، چگالی بالا سرم - - HDL وHDL 2 و HDL 3 سطح کلسترول باشد. درمطالعات الکتروکاردیوگرافی در وزشکاران مرد که استروئید آنابولیک-آندروژنیک استفاده نمی کردند به به نظر می رسد کارکرد قلب را تحت تأثیر قرار نداد، اگرچه در حیوانات مطالعاتی انجام شد و مشاهده گردید که اثرات خطرناکی بر ساختار قلب دارد.

- استارجیپلوس وهمکاران، - 2008؛ - کوینتانا و همکاران ، - 2012 در تحقیقی با عنوان سوء استفاده استروئیدهای آنابولیک، کوکائین و آمفتامین و اثرات قلبی و عروقی جانبی در مردان بیان کردند که بسیاری از اثرات پاتولوژیک مانند اختلال در عملکرد غدد درون ریز، تغییرات رفتاری و کبد و عوارض قلبی عروقی گزارش شده است. بنابراین در این - آسپارتات آمینوترانسفراز - ، یک افزایش در توده عضله چپ بطن، هیپرتروفی قلبی متحد المرکز، اختلال دیاستولیک بطن سمت چپ، فشار خون شریانی، اثرات پروترومبوتیک، تغییرات در غلظت سطح کلسترول، به ویژه کاهش در غلظت کلسترول HDL، انفارکتوس میوکارد در ارتباط به اندوتلیال اختلال، اسپاسم یا ترومبوز و مرگ ناگهانی قلبی پیدا کردند - نیدا ،. - 2005 با توجه به اینکه سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک در بین جوانان و نوجوانان برای بهبود ظاهر بدنی به وسیله افزایش حجم عضلانی که درنتیجه مصرف استروئیدهای آنابولیک ایجاد می شود، بدون توجه به عوارض جانبی که توسط پژوهش های پیشین ثابت شده، افزایش یافته است. بنابراین برای کسب نتایج دقیق تر در مورد اثر گذاری مصرف استروئیدهای آنابولیک بر موج های الکتریکی قلب مردان بدنساز پژوهش حاضر انجام گرفت.

روش ها پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و علی - معلولی می باشد، به این صورت که اثر متغیرهای پیش بین - استروئیدهای آنابولیک - برمتغیرهای ملاک - موج های الکتریکی قلب - بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ورزشکاران بدنساز مرد استان فارس تشکیل می دهد از بین جامعه آماری 24 نفر که حداقل 2 سال سابقه منظم ورزش بدنسازی داشتند به عنوان نمونه به طور داوطلبانه و در دسترس وارد پژوهش شدند و در سه گروه 8 نفره، مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک - آندروژنیک ، ورزشکارانی که سابقه مصرف استروئیدهای آنابولیک - آندروژنیک داشته و رها کرده بودند و ورزشکارانی که هیچ داروی مکمل استفاده نکرده بودند تقسیم شدند. وزن آزمودنی ها توسط ترازوی سکا، بدون کفش و با حداقل لباس به کیلوگرم اندازه گیری و ثبت شد. برای اندازه گیری وزن، آزمودنی به روی ترازو ایستاد و دست ها را آزادانه در طرفین قرار داد در حالی که سر به صورت متعادل و نگاه به جلو قرار داشت، وزن با دقت اندازه گیری گردید. شاخص توده بدن از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم به مجذر قد بر حسب متر محاسبه شد. تست نوار قلب، در وضعیت دراز کش به طوری که دست ها و پاها در راستای بدن کشیده شده بود بعد از چسپاندن ده چست لیت به روی سینه آزمودنی توسط متخصص فیزیولوژی ورزشی با استفاده از دستگاه الکتروکاردیوگرام ساخت شرکت کاستو آلمان اندازه گرفته و ثبت شد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر در قالب جداول بیان شده است. برای بررسی همگن بودن گروه ها در متغیرهای مختلف از آزمون کلموگروف- اسمیرنو استفاده شد. آمار توصیفی - میانگین، انحراف معیار و رسم جداول - و آمار استنباطی - آزمون تحلیل واریانس یک راهه - درستی و نادرستی فرضیه های پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل کلیه آزمودنی ها در سطح معنی داری - - α <0/05 و توسط نرم افزار SPSS نسخه19 صورت گرفت.

یافته ها

نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف استروئیدهای آنابولیک اثر معنی داری بر - P= 0/89 - HR مردان بدنساز ندارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید