بخشی از مقاله

-1 مقدمه

تئوري موج کنوئیدال که از معادلات ارائه شده توسط Korteweg و de Vries براي امواج با شکل ثابت استخراج شده است، خصوصیات امواج را بر حسب توابع بیضوي ژاکوبی توصیف مینماید. حد موج کنوئیدال در آب عمیق، تئوري موج دامنه کوتاه و حد آن در آبهاي کم عمق، تئوري موج یکتایی - solitary - میباشد .[1] مزیت تئوري موج کنوئیدال داشتن حل تحلیلی براي امواج بوزینسک غیرخطی - weakly nonlinear - با شکل ثابت میباشد. بنابراین، با استفاده از تئوري موج کنوئیدال میتوان برخی از خصوصیات امواج بوزینسک را استخراج نمود. در تئوري موج کنوئیدال بر خلاف تئوري موج خطی، خصوصیات موج مانند طول موج و سرعت ظاهري موج نهتنها به پریود موج و عمق آب بلکه به ارتفاع موج نیز وابسته است .[2]

در این مقاله حل تحلیلی تغییر ارتفاع موج کنوئیدال در اثر کم شدن عمق آب بهدست آمده است. به عبارت دیگر، shoaling امواج کنوئیدال با صرفنظر از اتلاف انرژي و بر اساس اصل بقاي انرژي براي حالتی که امواج بهصورت عمود بر ساحل با شیب ملایم و خطوط تراز مستقیم و موازي میتابند، بهصورت تحلیلی بهدست آمده است 3] و .[4 حل تحلیلی shoaling امواج کنوئیدال و خطی براي یک حالت خاص مقایسه شده است که نشانگر افزایش حدود 5 درصدي ارتفاع موج بر اساس تئوري موج کنوئیدال نسبت به تئوري موج خطی در انتهاي شیب میباشد. نتیجه حل تحلیلی همچنین با حل عددي معادلات بوزینسک در مایک 21 مقایسه شده است که انطباق قابل قبولی مشاهده میشود.

-2 روابط حاکم بر تئوري موج کنوئیدال

بر اساس طرح نشان داده شده - شکل - 1، برخی روابط حاکم براي مشخصات امواج در تئوري کنوئیدال مانند پروفیل سطح آب و طول موج ارائه شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید