بخشی از مقاله

مقدمه

آلوده شدن خاک به هیدروکربنهای نفتی یک تهدید برای محیط محسوب میشود - ابرت و همکاران . - 2003 چرا که ممکن است این آلودگیها وارد چرخه آب و مواد غذایی شود - بسالت پور وهمکاران . - 2010 مشخص شده که کشت گیاه نقش مهمی برای زیست پالایی مواد آلی شیمایی دارد.. طبق مطالعات کانیگهیم و همکاران - - 1996 استفاده از گیاهان به منظور حذف آلودگی از محیط به صورت بی ضرر گیاه پالایی است. لذا این، یک روش امید بخش، ارزان و مفید برای محیط زیست و احیای خاک های آلوده به نفت است. گیاه به وسیله ی فعل و انفعالات ریشه باعث تحریک تخریب میکروبی هیدروکربن های خاک می شود - برتین و همکاران . - 2003 برای امکان گیاه پالایی گیاهان باید قادر به رشد کافی باشند لذا در مطالعه حاضر اثرات مقادیر مختلف لجن فاضلاب به سایت های آلوده نفتی در ذرت - Zea mays L - وتأثیر آن بر حذف هیدروکربن های نفتی از خاک آلوده مورد بررسی قرار گرفته است.

مواد و روشها

خاک مورد آزمایش از یک سایت آلوده به نفت از اطراف پالایشگاه اصفهان جمع آوری شد . کهاین خاک توسط تراوشات چندین ساله ی این مجموعه آلوده شده است. میزان اولیه کل هیدروکربنهای نفتی تقریباً 3700 میلی گرم بر کیلوگرم بود. نمونههای خاک از عمق 0 تا 30 سانتی متری جمع آوری و با هم مخلوط شدند. و برای اندازه گیری برخی - -خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک از الک 2میلیمتری عبور داده شد. لجن فاضلاب از تصفیه خانه شاهین شهر در شمال اصفهان تهیه گردید. لجن فاضلاب هوا خشک شده توسط یک پتک چوبی کوبیده شد و مقداری از آن جهت آنالیز مورد استفاده قرار گرفت. آزمایش در قالب طرح کامل تصادفی، به صورت فاکتوریل اجرا شد. سه سطح مختلف لجن به خاک اضافه شد 0 - ، 2 و %5 وزنی لجن که به ترتیب S0، S1 و S2 نامیده شدند - . و تحت شرایط کنترل شده گلخانهای گیاه ذر ت در گلدانهها - باگیاه،P1 بدون گیاه ، P0 - کشت شد و به مدت دو ماه نگهداری شدند. جوانه های ذرت در گلدان های 3 کیلوگرمیدر عمق 1 تا 2 سانتی متری در سه تکرار کشت شدند. رطوبت گلدان ها نزدیک %70 ظرفیت مزرعه در طول دوره آزمایش به وسیله اضافه کردن آب به گلدانها حفظ شد. در پایان آزمایش برای اندازه گیری میزان هیدروکربنهای نفتی نمونه خاکها از عمق 8 سانتی متری گلدآنها برداشت شد.

نتایج و بحث
 نتایج تجزیه واریانس نشان داد که داشتن گیاه و لجن فاضلاب در خاک به طور معنی داری - P <0.01 - روی حذف هیدروکربن های نفتی از خاک تاثیر می گذارد 

جدول :1 تجزیه واریانس حذف آلودگی نفتی        
همان طور که از شکل پیداست بین سه سطح لجن اختلاف معنا در کاهش TPH1 خاک وجود دارد. حضور ذرت نیز به طور قابل توجهی در تمامی سطوح لجن باعث کاهش میزان هیدروکربن های نفتی خاک شده است. با این حال در تیمار S1 کاشت گیاه اثرات قابل توجهی در حذف TPH نداشته است - شکل . - 1 همانطور مه می توان از شکل 1 مشاهده کرد کاشت گیاه در %2 لجن باعث افزایش %9/6 حذف TPH خاک در مقایسه با بدون گیاه در همین سطح شده است.دلیل اینکه چرا کاشت گیاه باعث افزایش حذف هیدروکربن های نفتی شده شاید این باشد که سیستم ریشه ذرت با ارائه شرایط بهتر برای استقرار میکروبی و همچنین ایجاد یک سطح بسیار گسترده تر برای تخریب، موجب این اتفاق شده است. لجن فاضلاب نیز با در اختیار قرار دادن مواد غذایی می تواند باعث تحریک تخریب TPH شود.

شکل :1 مقایسه بین سطوح مختلف لجن و گیاه در کاهش آلودگی نفتیهاسن و همکاران نشان دادند که تعامل بین ریزوسفر ذرت با لجن فاضلاب بیشتر از سایر کودهای آلی است، در این رابطه، نامه گونگ و همکاران - 2002 - نشان داده است که تخریب سریع نفت در پانزده روز اول پس از افزودن لجن رخ داده می دهد. وانگ و همکاران - 2011 - مشاهده کردند که حداکثر نرخ خالص تخریب هیدروکربنهای نفتی 150 روز پس از اضافه کردن کمپوست به خاک اتفاق میافتد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید