بخشی از مقاله

مقدمه

آلوده شدن خاک به هیدروکربنهای نفتی یک تهدید برای محیط محسوب میشود - ابرت و همکاران . - 2003 چرا که ممکن است این آلودگیها وارد چرخه آب و مواد غذایی شود - بسالتپور وهمکاران . - 2010 برای امکان اصلاح خاک های آلوده به نفت نیاز است میکروارگانیسم زنده مانده، و دارای نرخ رشد بالا باشند و همچنین آلاینده های آلی را به متابولیت بی ضرر، مانند دی اکسید کربن و آب تبدیل کنند. موفقیت در گیاه پالای خاک های آلوده به هیدرو کربن های نفتی ارتباط مستقیم با فعالیت میکروبی دارد  از طرف دیگر خاک هایآلوده معمولاً فقیر از مواد آلی و فعالیت کم میکروبی هستند - زانگ و همکاران . - 2006کاربرد مواد آلی مانند لجن فاضلاب میتواند تخریب آلاینده های آلی را تسهیل میکند. لجن فاضلاب مکملی برای مواد ریز مغذی و یک تلقیحگر میکروبی موثر و ارزان و همچنین یک منبع غنی از نیتروژن و کربن برای میکروارگانیسمها است - بسالتپور وهمکارن . - 2008

مواد و روشها

خاک مورد آزمایش از یک سایت آلوده به نفت از اطراف پالایشگاه اصفهان جمع آوری شد . کهاین خاک توسط تراوشات چندین سالهی این مجموعه آلوده شده است. میزان اولیه کل هیدروکربن های نفتی تقرباًی 3700 میلی گرم بر کیلوگرم بود . نمونه های خاک از عمق 0 تا 30 سانتی متری جمع آوری و با هم مخلوط شدند. و برای اندازه گیری برخی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک از الک 2میلیمتری عبور داده شد. لجن فاضلاب از تصفیه خانه شاهین شهر در شمال اصفهان تهیه گردید. لجن فاضلاب هوا خشک شده توسط یک پتک چوبی کوبیده شد و مقداری از آن جهت آنالیز مورد استفاده قرار گرفت. آزمایش در قالب طرح کامل تصادفی، به صورت فاکتوریل اجرا شد. سه سطح مختلف لجن به خاک اضافه شد 0 - ، 2 و %5 وزنی لجن که به ترتیب S0، S1 و S2 نامیده شدند - . همچنین برای بررسی تأثیر لجن فاضلاب بر تنفس میکروبی از سطوح مختلف لجن نمونه برای تنفس میکروبی برداشته شد.تنفس میکروبی در روزهای 3، 10، 17، 24، 31، 38، 45، 55، 65 و 75 اندازه گیری شد.

نتایج و بحث
 
سیزدهمین کنگره علوم خاک ایران   پالایش خاک، آلودگیهای نفتی و صنعتی همان طور که در جدول تجزیه واریانس است - جدول - 1 نشان داده شده است لجن فاضلاب اثر معنی داری رو تنفس داشته است . - P<0.01 - نمونههای لجن دار S1 - و - S2 در مقایسه با خاک بدون لجن - S0 - اثر بیشتر بر روی تنفس داشته - شکل - 1 این واقعیت ممکن است به مقدار بیشتری مواد آلی موجود در خاک مربوط میشود. افزایش در میزان ماده آلی خاک و مواد مغذی، میتواند فعالیتها، و چرخهی زیست توده میکروبی را بیشتر تحریک کند و در نتیجه منجر به افزایش در تنفس میشود. با توجه به نمودار نرخ تنفس به طور قابل توجهی در طول زمان افزایش یافته است.

جدول :1 جدول تجزیه واریانس تنفس میکروبی        
همانطور که در شکل مشاهده میشود نرخ تنفس تا روز 17 تقرباًی ثابت است، از روز هفده تا 45 به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرده، و از روز 45 به بعد شیب نمودار تقریبا ثابت میشود برای تیمار S0 تقریبا در تمام طول دوره آزمایش میزان تنفس ثابت و مقدار آن بسیار پایین تر از تیمار های لجن دارد است. از نمودار پیداست که سطح تنفس در تیمار S2 بالاتر از S1 است که احتمالا به خاطر درصد بیشتر لجن میباشد. به نظر میرسد که لجن فاضلاب با در اختیار قرار دادن مواد غذایی در اختیار میکروارگیانسمها بستر مناسبی را برای رشد آنها فراهم آورده و در نتیجهی آن باعث افزایش تنفس میکروبی شده است
شکل 1 نمودار تفس میکروبی در سطوح مختلف لجن

نتایج ما با بسیاری از نویسندگان هم خوانی دارد برای مثال فرناندز و همکاران - 2005 - مشاهده کردند که میزان تفس و جمعیت میکروبی خاکی که به آن لجن اضافه شده بیشتر از شاهد است. نگ ناوا و همکاران - 1989 - ، در ارضیابی میزان CO2 در یافتند که میزان آن در خاک لجن دار بیش از خاک بدون لجن است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید