بخشی از مقاله

چکیده

مقاومت فشاری، مقاومت کششی محوری و مقاومت خمشی بتن حاوی الیاف فولادی همانند بتن فاقد الیاف تعیین می شود. آزمایش های خاص بتن حاوی الیاف فولادی مربوط به تعیین شکل پذیری بتن می باشد. معمولا در موارای که مشخصات بتن در مدل طراحی سازه ای بکار می رود، تعیین مقاومت باقیمانده ضروری می باشد. این در حالی است که تعیین جذب انرژی در موارای مانند استفاده از راک بولت به همراه شاتکریت که انرژی باید هنگام تغییر شکل در شرایط بهره برداری جذب شود.

طبق تحقیقات انجام شده در زمینه بتن حاوی الیاف فولادی و نگارش آیین نامه های مختلف می توان چنین نتیجه گرفت که با در دست داشتن مقاومت های فشاری fc و درصد الیاف مورد استفاده در بتن می توان مشخصات مکانیکی بتن معمولی و بتن با مقاومت بالا و توانمند را با استفاده از روابط بدست آورد و مدول گسیختگی برای HSFRC، با درصدهای حجمی مختلف الیاف همچنین روش های آزمایش پیشنهاد شده توسط RILEM ،انجمن بتن ژاپن - - JCI،ASTM ، EFNARC برای تیرها و دال های بتنی توضیح داده شده است.

مقدمه

مقاومت فشاری، مقاومت کششی محوری و مقاومت خمشی بتن حاوی الیاف فولادی همانند بتن فاقد الیاف تعیین می شود. آزمایش های خاص بتن حاوی الیاف فولادی مربوط به تعیین شکل پذیری بتن می باشد که عبارتند از:

آزمایش های تیر بتنی برای تعیین مقاومت خمشی باقیمانده و در برخی موارد برای تعیین طاقت. آزمایش های دال بتنی برای تعیین طاقت بر حسب ظرفیت جذب انرژی.

نتایج این دو گروه آزمایش بطور مستقیم بر حسب شکل پذیری تعیین شده قابل مقایسه نمی باشد. معمولا در موارای که مشخصات بتن در مدل طراحی سازه ای بکار می رود، تعیین مقاومت باقیمانده ضروری می باشد. این در حالی است که تعیین جذب انرژی در موارای مانند استفاده از راک بولت به همراه شاتکریت که انرژی باید هنگام تغییر شکل در شرایط بهره برداری جذب شود، ضرورت بیشتری دارد. آزمایش های دال بتنی نیز اغلب برای مدل کردن واقع بینانه خمش دومحوری که در موارای مانند سرشمع ها و یا نگهداری و مهار سنگ ها رخ می دهد، مورد توجه قرار می گیرد - رحمانی, . - 1393

مقاومت فشاری
با توجه به نتایج آزمایش مقاومت فشاری، مقاومت فشاری ، به صورت زیر بیان میشود:    
، با استفاده از مقاومت   مقادیر بدست آمده از رابطه فوق، مطابقت خوبی با نتایج آزمایشات نشان میدهند. شکل1، رابطه مقاومت فشاری با درصد حجمی الیاف که به دو روش تجربی و معادله پیشنهادی بدست آمده است، را نشان میدهد - افشین, . - 1393

شکل-1 تاثیر حجم الیاف برروی مقاومت فشار - افشین, - 1393

مقاومت کششی
مقاومت کششی بتن تحت کشش ناشی از خمش - مدول گسیختگی - 1
بار ماکزیمم بدست آمده از منحنی بار- تغییرشکل، مقاومت خمشی نهایی2 یا مدول گسیختگی3 نامیده میشود. مقدار مدول گسیختگی  frf ،HSFRC ، به مقاومت فشاری -  HSC - f و درصد حجمی الیاف Vf بستگی داشته و به صورت زیر نوشته می-شود:
مدول گسیختگی برای HSFRC، با درصدهای حجمی مختلف الیاف در شکل2 نشان داده شده است. همچنین در جدول 1، مقادیر تخمینی و اندازهگیری شده مقاومتهای فشاری و کششی دو نیم شدن و مدول گسیختگی مقایسه شده است

شکل- 2 اثر درصد حجمی الیاف در مدول گسیختگی - افشین, - 1393

جدول-1 مقایسه مقادیر تخمینی و اندازهگیری شده مقاومتهای فشاری و کششی دو نیم شدن و مدول گسیختگی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید