بخشی از مقاله

چکیده

اهمیت همبستگی مدیریت دانش و هوشمندی کسب وکار، کسب و کار هوشمند را جزئی از مدیریت دانش مطرح می کند. این رابطه ارزشمند باعث تصمیم گیری درست در سازمانها میشود. از آنجا که در دنیای پرتلاطم امروز حفظ مزیت رقابتی توسط شرکتها از طریق سیاستها و راهبردهای سازمانی و واکنش صحیح به محیط و رقبا بیش از پیش مهم به نظر می رسد، لذا اطلاعات به عنوان عاملی حیاتی برای سازمانها و شرکتها به حساب می آیند. مقاله توصیفی حاضر، به بررسی اینترنت اشیاء از دیدگاه کسب و کار و با تمرکز بر جنبه های نظری و علمی می پردازد .

با توجه به اهمیت تاثیرات اینترنت اشیاء بر ظهور کسب و کارهای جدید و تحول در کسب و کارهای موجود شناخت جنبه های مختلف مرتبط با این حوزه از اولویت بالایی برخوردار است . نفوذ فناوری اینترنت اشیاء در حوزه های عظیمی از قبیل تولید، بهداشت و درمان و انرژی به منظور تسهیل در توسعه برنامه های کاربردی جدید و بهبود برنامه های موجود، موجب شده است تا نوع جدیدی از مدل کسب و کار توسعه یابد .

این مقاله از طریق یک بررسی ادبیات از میان فعالان این حوزه و منابع علمی، تدوین یافته است .در ابتدا اکوسیستم کسب و کارهای اینترنت اشیاء با هدف شناختن نقش های این اکوسیستم معرفی شده است، سپس به بررسی تاثیر اینترنت اشیاء بر اجزای مدل کسب و کار شرکت ها و سپس گونه شناسی مدل های کسب و کار اینترنت اشیاء پرداخته شده می شود. با اینترنتاشیاء شما نمیتوانید یک کمپانی را در شرایط خلاء - بدون اثرگذاری و اثرپذیری بر/از اطراف - تصویر کنید.

عمق بازار امروز بسیار بیشتر از محصولات سنتی گذشته است؛ باید تدبیری بیندیشید که در این بازار، چگونه محصولات خود را به پول تبدیل کنید و به این فکر کنید که چگونه با محصولات خود فرصت تولید و جمعآوری ارزش را از رقبا بگیرید . در ادامه مهم ترین پلتفرم های این حوزه به عنوان یک مدل کسب و کارغالب تشریح گردیده است

مقدمه:

نیاز به اطلاعات سبب شده که الگوریتم بازار و سیر تحول محیط اقتصادی به جمع آوری داده و تبدیل آن به اطلاعات بپردازد تا در فرایند تصمیم گیری از آن بهره ببرد .برای پاسخ دادن به این نیاز ضروری مجموعه ای از ابزار نرم افزارهای تخصصی توسعه یافته است که هوش کسب وکار نامیده می شود. اینترنت اشیاء ، دنیایی از چیزهای ناهمگون که علاوه بر ویژگی های فیزیکی و مجازی، هویت نیز دارند و به شکل یکپارچه و ایمن با زیرساخت اینترنت با استفاده از پروتکل های ارتباطی استاندارد یکپارچه شده است، را پیش بینی می کند.

این دیدگاه مبتنی بر پیشرفت در حوزه هایی مانند شناسایی فرکانس رادیویی ، ارتباطات ماشین به ماشین ، حسگرهای بی سیم و رایانش همه جا حاضر و وب اشیاء می باشد . اشیاء توانمند شده به کمک اینترنت، مزایای بسیاری هم برای سازمان ها و هم برای افراد به کمک تسهیل یا ساده کردن حسگرهای محیطی، حسگرهای خودکار و محرک ها، که می توانند کاربردهای مختلف در انواع حوزه ها، اعم از لوازم خانگی خودکار هوشمند تا شبکه هوشمند و مدیریت محصول ایجاد کنند، ارائه می نماید.

از لحاظ کسب و کاری، اینترنت اشیاء نشان دهنده یک فرصت فوق العاده برای انواع مختلفی از سازمان ها، از جمله ارائه دهندگان خدمات و اپلیکیشن های اینترنت اشیاء، ارائه دهندگان پلتفرم اینترنت اشیاء و یکپارچه سازها، اپراتورهای مخابراتی و فروشندگان نرم افزار می باشد . بسیاری از صنایع بخش های عمودی - مانند سلامت، انرژی، خودرو، خانه هوشمند و غیره - به کمک اینترنت اشیاء به تجربه رشد دو برابر در سال آینده دست پیدا کنند .

دراین میان پرکاربردترین حوزه ها، لوازم خانگی خودکار، خودرو، مراقبت های بهداشتی و همچنین ساختمان ها و آب و برق هوشمند خواهند بود. اینترنت اشیا است در حال حاضر در مرحله رشد سریع می باشد . به عنوان یک نتیجه، سازمان ها می بایست انتظار تبدیل اینترنت اشیا به یک منبع مهم درآمد را داشته باشند.

استفاده گسترده پیش بینی شده از فناوری های اینترنت اشیاء حاکی از ظهور اکوسیستم کسب و کار اینترنت اشیاء می باشد، که هر یک، نماینده اجتماعی از تعامل شرکت ها و افراد همراه با محیط اجتماعی-اقتصادی خود هستند. در یک اکوسیستم ، شرکت ها با استفاده از یک مجموعه مشترک از دارایی های اصلی مربوط به اتصال دنیای فیزیکی اشیاء با دنیای مجازی اینترنت با یکدیگر رقابت و همکاری می کنند . این دارایی های اصلی ممکن است به صورت سخت افزاری، نرم افزاری، پلتفرم ها یا استانداردهایی باشند که متمرکز بر دستگاه های متصل و اتصال آنها با یکدیگر، خدمات برنامه های کاربردی یا خدمات پشتیبانی مورد نیاز برای تأمین، اطمینان و صدور صورت حساب خدمات کاربردی می باشد .

یافته ها

مفاهیم هوش کسب و کار

هوش کسب و کار ابزاری برای جمع آوری، پردازش و تحلیل داده ها برای برآورد سرانجام شرکت است که سبب ارتقای سطح تصمیم گیری و ارتباط بین مشتریان، تأمین کنندگان و کارمندان می شود .هوش کسب و کار بیان می کند که کارمندان به اندازه مدیران نیاز به گزارش و تحلیل ها در هرزمانی و دریک مکان دارند که سبب بهره وری و توسعه می شود .

سیستم کسب و کار می تواند حجم بزرگی از داده ها را از منابع مختلف آنالیز و تحلیل کند و اطلاعات مقاله ها، الگوها، جریان نقدی، تخفیف ها، دارایی های ثابت، ارزش سهام و غیره را تثبیت می کند .آنالیز در سیستم کسب و کارالکترونیکی در نمودارهای ساده ایستا خلاصه نمی شود بلکه مطالعات عمیقی با جزییات زیادی در پی دارد. چرا یک شرکت باید سیستم هوش کسب وکار را به خدمت بگیرد؟

آنالیز داده ها کار بسیار مشکلی ای استمخصوصاً زمانی که حجم داده ها زیاد باشد .یک مدیر با یک سیستم ERPو بدونBI باید پاسخگوی سؤال های مربوط به فروش، مالی و بازار باشد و برای نیازهای مرجع داده تهیه کند .هوش کسب وکار چترحمایتی بر انواع کسب وکار است که پردازش برای تصمیم گیری مدیریت می کند و اجرای سطح بالا را برای سازمان فراهم می آورد .

هوش تجاری آنالیز کسب وکار، گزارش کردن سازمان و اجرای مدیریت را پوشش می دهد . واحد هوش تجاری اکونومیست - 2013 - اعلام کرد که بزرگترین انگیزه برای کسب و کارها برای همراهی و حرکت با اینترنت اشیاء، مسلما بازده مالی بالقوه از خروجی ها، تولیدات و محصولات آن است .به بیان دیگر، از میان جذابیت های موجود این فناوری، بازده مالی از همه مهم تر و کلیدی هستند .

بنابراین، مدل کسب و کار و راه هایی برای ایجاد ارزش برای فناوری اینترنت اشیا مورد نیاز است .همراه با افزایش فرصت های درآمدی جدید، مدل های کسب و کار قدیمی پاسخگو انجام این کار نخواهند بود و این سوال که چه مدل کسب و کاری باقی می ماند و قابلیت اجرایی دارد مطرح می گردد . به این منظور، برای بررسی ادبیات، ما در بخش بعدی این مقاله نشان می دهیم که در حال حاضر دانش آکادمیک کمی در این زمینه وجود داشته و همچنین چگونگی کاربست مدل کسب و کار برای برنامه های کاربردی اینترنت اشیا از مدل های کسب و کار برای برنامه های دیگر متفاوت است و اینکه چگونه باید ساخته شود.

این مقاله در واقع قصد دارد که برای پر کردن شکاف موجود، برای توسعه مدل های کسب و کار برنامه های کاربردی اینترنت اشیا یک چارچوب ارائه دهد .برای انجام این مقاله سعی بر این بوده است تا با مطالعه مقالات و گزارش های معتبر حوزه کسب و کارهای اینترنت اشیاء، نقشه شناختی و دید کلی این حوزه با رویکرد متاسنتزی به دست آید

از این رو، دراین مقاله سعی بر این است که در ابتدا به بررسی مولفه های غالب مدل کسب و کار از جمله، ارزش، مدل های همکاری، مدل های در آمدی و قیمت گذاری پرداخته شود و در این میان نیز نتایج تحقیقات دایکمن و همکاران - - 2015 که در آن یک نظرسنجی تحقیقی در رابطه با مدل های کسب و کار موجود و پس از آن تطبیق این چارچوب بر اساس مصاحبه با 11 شرکت که توسعه دهنده برنامه های کاربردی اینترنت اشیا هستند، بهره گیری و مرور شده و در ادامه به گونه شناسی مدل های کسب و کاری فعال و قابل استفاده در اینترنت اشیاء می پردازیم .

مدل های کسب و کار موجود برای اینترنت اشیا

یک مدل کسب و کار یک نمای کلی از شیوه ی کسب و کار شرکت است . این یک شرح از ارزشی است که یک شرکت به یک یا چند بخش از مشتریان خود ارایه می دهد و همچنین معماری شرکت و شبکه شرکای آن برای ایجاد، بازاریابی و دریافت این سرمایه و رابطه برای ایجاد سود و جریان درآمد پایدار . - Osterwalder, et al, 2005 - مدل های کسب و کار معمولا به اجزای مختلفی تقسیم بندی می شوند 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید