بخشی از مقاله

چکیده

احتیاجات انرژي جهان به مقدار قابل ملاحظه اي افزایش یافته است و منابع انرژي هاي فسیلی در قرنهاي آینده، دیگر جوابگوي نیاز انرژي جهان براي بقا، تکامل و توسعه نخواهند بود. باد یکی از منابع مهم انرژي است که به فناوریهاي پیشرفته و پرهزینه نیاز ندارد به عنوان یک منبع مفید و تامین کننده انرژي در بیشتر نقاط جهان به کارگرفته می شود استفاده از این انرژي پاك براي تمامی کشورها مناسب ترین راه براي دستیابی به نیروي لازم براي رشد و توسعه اقتصادي است.

این نیروي طبیعی می تواند به عنوان دوست ساختمان ها براي ایجاد تهویه طبیعی، ایجاد راحتی، سلامتی و همینطور کاهش مصرف انرژي در ساختمان ها کمک کند. بنابراین معماران و شهرسازان درآینده باید طراحی ساختمان ها و فضاهاي شهري به گونه اي انجام دهند که منابع طبیعی محفوظ بمانند و بهره برداري از این منبع طبیعی تا حد امکان به طور گسترده مورد استفاده قرارگیرد.

در این مقاله با بیان مکانیزم تهویه طبیعی به بررسی چگونگی استفاده از این نیروي طبیعی در گذشته می پردازیم و در انتها به معرفی شیوه ها و راهکارهاي نوین بهره گیري از تهویه طبیعی پرداخته می شود. امید است راهکارهاي ارائه شده در این مقاله بتواند زمینه هاي استفاده گسترده از چنین سیستم هایی را در بخش هاي مختلف صنعت ساختمان و مسکن فراهم سازد و نتایج آن در کاربردهاي اجرایی مورد استفاده متخصصین، دراین امر قرار گیرد.

-1 مقدمه

انسان به چند عامل مهم جهت آرامش و عملکرد بهتر کاري نیاز دارد. یکی از عوامل دستیابی به این آرامش تهویه است چرا که هدف از تهویه ایجاد شرایط ایده آل براي آسایش انسان است که از روي تغییرات روي خواص هوا صورت میگیرد.

کاهش یا افزایش دماي هوا، رطوبت و کاهش آلودگی از جمله وظایف تهویه است. علم تهویه مطبوع می تواند دماي محیط را که عاملی مهم در تامین این نیاز انسان است براي ما مهیا کند. تامین این عوامل جهت آرامش در گذشته با بهره گیري از نیروهاي طبیعی و طراحی معماري با توجه به ویژگی هاي هر اقلیم صورت می گرفته است اما امروزه این نیازها با مصرف سوخت هاي فسیلی تامین می شود.

این موضوع باعث افزایش قابل توجه میزان مصرف سوخت هاي فسیلی شده است که این سبب پیدایش مشکلاتی نظیر افزایش گازهاي مضر، گرم شدن کره زمین و... شده است. لذا یافتن منابع جدید انرژي، از مهمترین دغدغه هاي بشر در قرن حاضر می باشد .با افزایش تقاضا براي منابع انرژي تجدیدپذیر، انرژي بادي و مسائل مربوط به آن نیز اخیرا مورد توجه خاص قرار گرفته اند.[1] استفاده از انرژي باد، که در ادامه به ذکر راهکارهاي بهره گیري از آن و تاثیر آن در کاهش مصرف انرژي می پردازیم.

-2 تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع به عمل جانشین کردن و به حرکت دادن هوا در یک فضا توسط وسایل مکانیکی یا طبیعی گفته می شود.

تهویه اغلب از طریق جا به جا کردن هواي داخل با هواي بیرون انجام می گیرد. 

به طور کلی، تهویه طبیعی در ساختمان داراي سه عملکرد مختلف است که به ترتیب عبارتند از:

- 1 تامین هواي قابل تنفس در داخل ساختمان از طریق جانشین ساختن هواي تازه خارجی با هواي آلوده و مصرف شده داخلی از این عملکرد تحت عنوان تهویه براي سلامت نیز نام برده می شود.

- 2 ایجاد آسایش فیزیکی از طریق بالا بردن میزان کاهش دماي اضافی بدن با تبخیر عرق ایجاد شده برروي پوست همچنین از طریق بر طرف کردن ناراحتی ناشی از خیس شدن سطح بدن از عرق این عملکرد را نیز تحت عنوان تهویه براي آسایش بررسی می کنند.

- 3 ایجاد آسایش فیزیکی در داخل ساختمان از طریق خنک سازي توده مصالح ساختمان هنگامی که هواي داخل گرم تر از هواي خارج است. این عملکرد را تحت عنوان تهویه براي خنک سازي ساختمان مورد بررسی قرار می دهند.

نمودار شماره :1 عملکرد تهویه طبیعی در ساختمان

-3 روش هاي متداول تهویه هوا

تهویه هوا معمولا به دو صورت کلی زیر انجام می گیرد اما به طور دقیق تر می توان سیستم هاي تهویه را به دسته هاي زیر تقسیم کرد:

تهویه مصنوعی ، تهویه هوا  ، تهویه طبیعی

نمودار شماره:2 دسته بندي سیستم هاي تهویه

-1-3تهویه مصنوعی:

همان طور که می دانیم سیستم هاي تهویه مکانیکی، سیستم هاي پیچیده اي با تعداد زیادي اجزا هستند که نیازمند فضا و مصرف انرژي می باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید