بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به شرایط کنونی در امر اقتصاد و انرژي، استفاده از انرژي باد به عنوان انرژي تجدید پذیر، جهت افزایش میزان آسایش در داخل ساختمان ها، امري ضروري به نظر می رسد. تهویه طبیعی یکی از ارزان ترین روش هاي تهویه می باشد که با ایجاد جریان هوا در داخل ساختمان صورت می پذیرد. شهرستان رشت در استان گیلان و در اقلیم معتدل و مرطوب قرار دارد. از آن جایی که این شهر در اکثر روزهاي سال داراي رطوبت بالایی می باشد، ایجاد کوران هوا در داخل ساختمان بسیار حائز اهمیت است. لذا به علت بی توجهی به این امر، در مقاله حاضر به بررسی اهمیت جریان باد در داخل ساختمان - تهویه طبیعی - و تاثیر پنجره هاي نما - از نظر موقعیت، ابعاد و شکل بازشوها - بر این جریان می پردازیم. در نهایت یافته هایی بدست می آید که بیانگر نحوه ي تاثیر پنجره هاي نما بر میزان مطبوع بودن تهویه طبیعی است.

-1مقدمه

آسایش، از نیاز هاي مورد توجه انسان در همه دوره هاي زندگی او بوده استهاي.این آسایش از راه گوناگون براي انسان به وجود آمده و یا صلب می شد. یکی از این موارد، تنظیم دما و تهویه فضاي داخل ساختمان است. ایجاد جریان هوا در محل زندگی سهم زیادي در ایجاد آسایش خواهد داشت. از آن جا که شهر رشت داراي رطوبت نسبتا بالایی است، ایجاد تهویه در داخل ساختمان از اهمیت بسیار زیادي برخوردار است.

با توجه به این که این شهر در هاله اي از فضاي سبز و درختان قرار  گرفته، به طور معمول بادهاي مزاحم وجود ندارد و معمولا بادهاي وزیده شده، مطلوب هستند که به عنوان بادهاي غالب مطرح می شوند.عوامل بیان شده طی ساسله مراتبی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بیان مساله  

روش تحقیق

در مسیر فرآیند مقاله، ابتدائی ترین مرحله، بررسی اهمیت استفاده از انرژي باد و تهویه طبیعی در داخل ساختمان هاي اقلیم معتدل و مرطوب می باشد. در این مرحله، از مطالعات کتابخانه اي بهره گرفته شده است.

در مرحله بعدي به بررسی نحوه ورود باد به داخل و تاثیر آن بر میزان تهویه پرداخته شده که در این مرحله نیز مطالعات کتابخانه اي مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت به تحلیل مطالعات انجام شده و روابط بین آن ها پرداخته می شود.

پیشینه تحقیق

در مباحث تهویه طبیعی مطالعاتی به صورت کلی صورت گرفته است که در حال حاضر با توجه به شرایط، اقلیم منطقه، چگونگی شکل گیري و قرار گیري پنجره هاي نماي ساختمان، قابل تغییر است. در این زمینه کمتر تحقیقی در ارتباط با نمونه موردي در حد شهر صورت گرفته است. لذا در مقاله حاضر سعی شده است، این مهم توسط بررسی یک نمونه موردي و مقایسه حالات مختلف در آن، با مباحث اساسی و قانونمند استفاده از تهویه طبیعی، هر چه بیش تر قابل درك و شناخت باشد.

انرژي باد یک انرژي تجدید پذیر انرژي باد، حاصل از هواي متحرك است. هنگامی که تابش خورشید به طور نا مساوي به سطوح نا هموار زمین می تابد، سبب ایجاد تغییرات در دما و فشار می گردد و در اثر این تغییرات، باد به وجود می آید.

در نتیجه تا زمانی که خورشید به زمین می تابد، انرژي باد نیز قابل تولید است و به همین دلیل آن را تجدید پذیر می دانند.

با افزایش جمعیت جهان، مصرف انرژي افزایش می یابد. در حالی که هم چنان به طور عمده به تولید انرژي هاي تجدید ناپذیر - سوخت هاي فسیلی - می پردازیم، این منابع روز به روزهستند،روبه کاهش و تلاش براي جایگزین کردن انرژي هاي تجدید پذیر مانند باد، خورشید و ... امري ضروري و حیاتی است. بنا براین، فناوري استفاده از این انرژي باید توسعه یابد و در جهان فراگیر و عملی شود.

معماري همساز با اقلیم

امروزه بسیاري از طراحان در صدد استفاده از انرژي هاي تجدید پذیر در ساختمان هاي خود هستند، از جمله مهم ترین این انرژي ها، انرژي باد است. با توجه به این که استفاده از انرژي تجدید پذیر در ساختمان ها مورد توجه قرار گرفته است، معمار می تواند هنگام طراحی بنا، با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی منطقه، طوري نیاز ها را برآورده کند که جهت تامین بخشی از آسایش، از انرژي هاي تجدید پذیر مانند باد استفاده شود. براي مثال با نحوه تعیین موقعیت پنجره ها، نوع وحالت بازشو آن ها می توان به سادگی جهت ورود وزش باد به داخل ساختمان و نحوه چرخش آن را کنترل و طراحی کرد تا بدون استفاده از لوازم مکانیکی، تهویه مطبوعی را داشته باشیم.

جدول : 4 اطلاعات هواشناسی شهرستان رشت    

کم ترین بارش ماهانه در تابستان 3 × ب بیش ترین بارش ماهانه در زمستان 40 میلیمتر ش کم ترین بارش ماهانه در تابستان   کم ترین بارش ماهانه در تابستان ش کمترین بارش ماهانه در زمستان

تعیین محدوده آسایش شهرستان رشت بر اساس روش گیونی

با توجه به اطلاعات هواشناسی بدست آمده از سایت هواشناسی شهرستان رشت، منطقه آسایش به شرح ذیل می باشد - متوسط دماي محیط : 15/8 درجه سانتیگراد - .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید