بخشی از مقاله

چکیده :

حفاظت از محیط زیست و جلوگیري از آلودگی هاي زیست محیطی یکی از وظایف اصلی هر سازمان و جامعه می باشد . در گذشته تجهیزات حمل و نقل و ماشین آلات صنعتی و مراکز تولیدي و صنایع آلوده کننده زیادي به شکل امروزي وجود نداشت ، تا پسماندها و خروجی آلاینده هاي آنها آسیب هاي جبران ناپذیري از نظر زیست محیطی و بهداشتی وارد نمایند .

لذا با گذشت زمان و توسعه و گسترش تکنولوژي صنعتی و ماشینی و جوامع صنعتی ، مصارف انواع مواد سوختی را سبب گردیده که هر کدام بنا به ضرورت و فرآیند موجود آلودگی هایی را ایجاد کرده و زندگی انسانها و موجودات را تحت تاثیر قرار می داد . با گذر از همه مشکلات و صنعتی شدن وابستگی هایی که در انرژي هاي مختلف بوجود آمد ، هرکدام از آنها به نوبه خود بحث آلودگی و خطرات زیستی را بدنبال داشته و با پیشرفت تکنولوژي صنعتی خطر و آسیب هاي جدید تري محیط زیست را مورد تهدید قرار می داد .

بطوري که براي کنترل و کاهش میزات آلایندگی و حفظ محیط زیست ، سازمانهاي مرتبط قوانین و مقرارات پیشگیرانه را تصویب و صنایع را مجبور به کنترل و کاهش عوامل آلوده کننده نمودند . بر اساس آن قوانین اولویت هاي صنایع مشخص و صنایع به فکر جایگزینی سوخت سبک و کنترل آلودگی شده و با اخذ گواهینامه هاي مختلف از مراجع ذیصلاح موارد آلوده کننده را با دوگانه سوز نمودن تجهیزات و خودوها تحت کنترل قرار دادند .

خودروسازان با همکاري سازمانهاي مرجع نسبت به گاز سوز نمودن خودروهاي تولیدي در بازه هاي مختلف نموده و از این طریق درصد آلایندگی را تحت کنترل و کاهش داده و این تغییر سبد سوختی باعث شد تا حجم عظیمی از آلودگی بنزین و مواد سمی کنترل گردد .

مضافا اینکه با تغییر سوخت آلودگی ازبین نرفته بلکه ممکن است به شکل دیگري وارد فضا شود که در این تجربه تحقیق به چگونگی مهار گازهاي CNG پرداخته و روشها و راههاي مختلف کنترل و بازیابی گاز را مورد بررسی قرار داده ایم تا از این طریق مانع از انتشار و آزادسازي گاز در فضا شده و با روشهاي بهینه و تجربی نسبت با بازیافت مجدد گاز اقدام نموده و بعنوان فیلتر مناسب از سوزاندن در فضاي باز و انتشار آن جلوگیري شود .

در مقاله بررسیهاي انجام شده بطور مختصر و جامع اورده شده است . البته سعی شده تا اشاره اي به روشهاي علمی و میزان خطرات و ریسک ها کاهش آلودگی شده و تجربه تحقیقاتی را براي اجرا و بکارگیري در اختیار کاربران - خدمات پس از فروش و تولید - قرار بدهیم .

اهداف تحقیقاتی :

یکی از روشهاي کنترل آلایندگی سوخت گاز خودروهاي گازسوز، در مواقعی که مخزن و متحلقات دچار نقص فنی شده و نیاز به تعویض قطعه مرتبط پیدا می کنند ، تخلیه گاز مخزن معیوب در مخازن سالم و بازیافت مجدد بوده و بدین طریق از انتشار و آزاد نمودن گاز در فضاي آزاد جلوگیري می نمایند .

آمار و اطلاعات ارائه شده از طرف خدمات پس از فروش و امور مرتبط با فرآیند تولید خودروهاي دوگانه سوخت شرکت ایران خودرو ، مبنی بر تخلیه گاز تعداد زیادي مخازن معیوب در مکانهاي مختلف وسطح شرکت ، و جابجایی و تعویض قطعات معیوب مخازن ، این امکان را ایجاد نمود تا راه کار مناسبی براي جلوگیري از آلودگی زیست محیطی با ریسک ایمنی بالا ارائه گردد تا براساس شرایط زمانی و مکانی گروه صنعتی ایران خودرو ، مناسب ترین روش از نظر اقتصادي ، ایمنی ،رعایت استانداردها و شرایط زیست محیطی ، فنی ، عملیاتی و... را انتخاب و اجرایی نمایند .

این مقاله بر اساس نیاز و بررسیهاي تحقیقاتی و فرآیندهاي عملیاتی ، جهت تخلیه گاز طبیعی فشرده با شرایط ایمنی و در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی ، از مخازن معیوب که به هر دلیلی نیاز به تعویض و انجام کارهاي تعمیراتی و اصلاحی شیر و مخزن دارند، تدوین گردیده است .

با توجه به ماهیت گاز طبیعی فشرده شده - - CNG درصورت رها سازي و تخلیه گاز به محیط ، سبب رهایش حجم تقریبی 20 مترمکعب گاز نرمال - فشار اتمسفر - بازاء هر مخزن معیوب یکصد لیتري می گردد . براساس آمار و ppm مخازن معیوب ، رهایش گاز مخازن معیوب با توجه به کثرت آنها ، سبب آلودگیهاي زیست محیطی ، افزایش گازهاي گلخانه اي ، افزایش ریسک وقوع حوادث مخاطره آمیز جانی و ..... در حجم بالا می گردد . لذا راهکارهاي تحقیقاتی و عملیاتی مناسبی جهت جلوگیري از بروز آلودگیهاي زیست محیطی ارائه گردید .

لازم به ذکر است که براساس مطالعات مقدماتی صورت گرفته ، راهکارو روش اجرائی جامع و مناسب در صنایع مشابه یافت نگردید . روش مذکور صرفا براساس دانسته ها و تجربیات عملی صورت گرفته در گروه صنعتی ایران خودرو تدوین گردیده و این مهم در راستاي کاهش آلودگیهاي زیست محیطی و آسیب هاي اجتماعی محقق و عملیاتی گردید

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید