بخشی از مقاله

چکیده

از جمله راهکارهاي کاربردي در خصوص نگهداري و تعمیرات پیشگیرانه بهرهگیري از فناوري ترموگرافی است که از جمله کاربردهاي آن میتوان به تعمیرات پیشگیرانه از عیوب و کاهش هزینههاي تعمیر و نگهداري الکتروپمپهاي سطحی اشاره نمود.

یکی از مصرف کنندههاي عمده در صنعت آب و فاضلاب، الکتروپمپها میباشند. به همین دلیل نقش تعمیرات پیشگیرانه از اهمیت قابل توجهی برخوردار میباشد. در شرایط لازم میتوان از الکتروپمپهاي سطحی تصویر برداري حرارتی انجام داده و تغییرات ایجاد شده در الگوي توزیع دماي سطوح را شناسایی و توسط نرم افزار SmartView 3.1. در زمان کار یا توقف اقدام لازم نسبت به رفع عیب پیشگیرانه انجام گیرد.

در این مقاله بیرینگهاي یکی از الکتروپمپهاي سطحی WKL ایستگاه پمپاژ بین راهی شهرستان لنجان مورد بررسی قرار گرفته که نتایج آن در ادامه نوشته شده است.

مقدمه

در دهههاي اخیر راهکارهاي متعددي در زمینهي نگهداري و تعمیرات و اصول تعمیرات پیشگیرانه به خدمت صنعت گرفته شدهاند. این راهکارها در صنایع بزرگی همچون صنعت آب و فاضلاب بهمنظور افزایش ضریب آمادگی بهرهبرداري و کاهش خروجهاي اضطراري در جهت رفع عیب پیشگیرانه نقش بسزایی را ایفا میکند.

الکتروپمپها از دستگاههاي اصلی صنعت آب و فاضلاب بشمار میروند و بعلت تعداد زیاد آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند که بروز مشکل در هر یک از آنها میتواند منجر به کاهش یا توقف تولید گردد.

دیدگاه علمی و مدرن شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان باعث گردیده است تا ادارهي نگهداري - واحد - PM مجهز به تکنیک آنالیز حرارتی گردد که همین امر باعث تقویت این واحد در امر جلوگیري از بروز مشکلات تعمیراتی ناخواستهي این مجموعه گردیده است. لازم به ذکر است آنالیز ترموگرافی تکنیک جدیدي در بخش Condition Based Maintenance میباشد که دادهبرداري به کمک دوربین ترموگرافی صورت میپذیرد و از این طریق کلیه اشکالاتی که منجر به تغییر در الگوي توزیع دماي سطحی میشوند قابل شناسایی خواهند بود.

در این مقاله با استفاده از دوربین ترموگرافی و آنالیز ترموگرافی به بررسی و تشخیص عیوب یکی از الکتروپمپهاي سطحی WKL ایستگاه پمپاژ بین راهی - 1 - مجتمع 22 بهمن شهرستان لنجان پرداخته شده است و مشخص گردید بدلیل نفوذ رطوبت در بیرینگ الکتروموتور بیرینگ آن آسیب دیده و دما در محل بیرینگها نسبت به حالت معمول افزایش قابل توجهی دارد. در ادامه راهکارهایی جهت برطرف کردن عیوب بیرینگها آورده شدهاست.

شکل :1 تصویر شماتیک الکتروپمپ

تشخیص خرابی بیرینگ با استفاده از دوربین ترموگرافی:

با افزایش دما در سمت DE الکتروموتور مذکور این دستگاه تحت نظر دقیق واحد PM قرار گرفت و آنالیز دمایی توسط دوربین ترموگرافی ساخت کارخانهي FLUKE مدل Ti-11040206 از الکتروموتور انجام گرفت. اشکال - 2 - و - 5 - نشاندهندهي عکسهاي ترموویژنی سمت NDE و DE الکتروموتور میباشند. طیف حرارتی قرمز رنگ اشکال - 2 - و - 5 - در قسمت بیرینگهاي الکتروموتور حاکی از بالا بودن دما در این نواحی میباشد. ماکزیمم دما در سمت DE، 75.6 درجه سانتیگراد و در سمت NDE برابر 59 درجه سانتیگراد میباشد که 16 درجه دماي بیرینگهاي سمت NDE از سمت DE بیشتر است.

شکل : 2 آنالیز ترموگرافی از محل بیرینگ الکتروموتور - سمت کوپلینگ - - - DE

جدول :1 مشخصات تصویر حرارتی شکل - 2 -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید