بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق به بررسی تحلیل سازه دینامیکی انبساط سحابی خرچنگ پس از انبساط پرداخته شده است.  با استفاده ازفرض هایی از جمله، بقاي انرژي در سیستم سحابی ، پوشیده بودن فضاي اطراف سحابی از گاز هیدروژن، وابستگی شتاب انبساط پوسته سحابی به زمان، معادله اي براي گسترش پوسته بدست آمد. باb رسم نمودار و با استفاده از نرم افزار mathematica وتحلیل مکانیکی آن، سرعت اولیه انبساط برابر    m    V - 0 -  196059محاسبه گردید. در نهایت نتیجه شده است که وابستگی شتاب به زمان جهت انبساط پوسته، نسبت به گسترش با شتاب ثابت، با داده ها سازگار تر است.

که در سال 1884م به خاطر ظاهر آنچه که مشاهده می کرد نام خرچنگ را بر آن نهاد. آنچه را که چینیها در تاریخ خود ثبت کرده اند و منجمان آنها به توضیح در مورد آن پرداخته اند، ما انتشار لیست مسیه، شکل جدیدي براي تحقیق در زمینه طبیعت  تحت عنوان یک انفجار ابرنواختري می شناسیم وآنرا به ابرنواختر سحابی خرچنگ را بوجود آورد. لرد روس اولین کسی بود 1054  باز  می شناسیم.  آثار کروي انبساط این سحابی، با مرگ یک ستارهنسبتاً سنگین همراه بوده است. تپنده خرچنگ، اولین تپنده کشف شده اي است که هم تپهاي اپتیکی و هم تپ هاي رادیویی گسیل می دارد. دوره تناوب تپ هاي این تپنده0/033s  است.

مقدمه

در فرکانس هاي اپتیکی این منبع چندان قوي نیست. بزرگی قدر ظاهري این منبع حدود 8/4 است. سحابی خرچنگ یک منبع قوي گسترده در فرکانس هاي رادیویی است. در محدوده X ،کل توان تابشی، حداقل 100 برابر بیشتر از توان مشابه در فرکانس هاي مرئی است که حدود 30 10  وات است. در روشهایی که براي تخمین فاصله سحابی به کار می روند, این فاصله برابر - 100 1930  پارسک است، یعنی برابر 6292  - 326  سال نوري میباشد.

انبساط سحابی خرچنگ

همانطور که می دانیم یک جسم با لختی دورانی I که با سرعت زاویه اي حول محوري می چرخد داراي صورتی از انرژي است که ما آنرا انرژي دورانی می نامیم. اما اگر سرعت زاویه اي نسبت به زمان ثابت نباشد، آنگاه مشتق زمانی آن صفر نخواهد بود و آهنگ مصرف انرژي در جسم برابر خواهد اي است. مقادیربود که  مشتق زمانی سرعت زاویه و در مورد این تپنده، هر دو بوسیله اندازه گیري زمان چرخش تپنده حاصل می شوند.

پوسترها

نجوم سحابی در زمان هاي مختلف گرفته شده، می توان فرض کرد که پوسته سحابی با یک شتاب ثابت منبسط شده است. با استفاده از چنین فرضی این شتاب به صورت زیر به سرعت انبساط ارتباط داده می شود.از طرفی اگر جرم پوسته سحابی Mneb باشد، آنگاه آهنگ زمانی انرژي جنبشی این پوسته، در حالی که سرعت شعاعی آن باشد برابر است با پترسن آهنگ انرژي تابشی در منطقه X ، UV ، منطقه مرئی و دیگر مناطق تابشی رابراي سحابی از رابطه زیر محاسبه نموده است.

که در این رابطه d فاصله سحابی از زمین است که بر حسب Kpc می باشد. انرژي دورانی تولید شده توسط تپنده خرچنگ صرف تمام تابندگی سحابی و همچنین انرژي لازم براي شتاب دادن و انبساط پوسته سحابی می شود. این امر در یک محیط میان ستاره اي صورت می گیرد. لذا بقاي انرژي در سیستم ایجاب میکند که داشته باشیم، E rot  ≥ E xep  E rad .با فرض ثابت بودن شتاب پوسته، و با استفاده از سرعت کنونی سحابی که از طیف نگاري بدست می آید.         

انبساط با فرض شتاب وابسته به زمان در ادامه فرض می کنیم که شتاب انبساطی پوسته ثابت نباشد و به زمان وابسته باشد. تقریبی که باید از آن استفاده کنیم در مورد لختی دورانی تپنده    است. در دوره  تناوب هاي  وابستگی I به  P و بنا بر آن به زمان، ناچیز تصور می شود که  براي تغییرات I بسیار ناچیز است.  با استفاده  از  این تقریب رابطه بین سرعت زاویه اي و مشتق آن در ستارگان نوترونی به صورت خطی است.

پوسترها

نجوم مقادیر کنونی  پارامترهاي تپنده بدست می آید. پس از انتگرال گیري و قراردادن مقدار n ، رابطه زیر براي سرعت زوایه اي تپنده بدست می آید. افزایش جرمی که در طول انبساط از فضاي خارج به پوسته سحابی افزوده می شود را در یک سیستم کروي با شعاع Rneb می توان بصورت زیر به سرعت سحابی مربوط دانست که nH چگالی اتمهاي هیدروژن در فضاي اطراف سحابی است و mH جرم اتم هیدروزن است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید