بخشی از مقاله

چکیده

طی یک سال نمونهبرداری در 4 فصل - هر دو ماه یکبار - از سه ایستگاه جزر و مدی جزیره هرمز، تعداد 581 نمونه، شامل 304 نربالغ، 175ماده جمعآوری گردید. در هر یک از افراد نر و ماده پارامترهای طول کاراپاس - CL - ، عرض کاراپاس - CW - و وزن تر - WW - اندازهگیری گردید. ضریب همبستگی تمام دادهها در سطح p<0/001 معنا دار بود. ارتباط عرض کاراپاس با وزن در افراد نر و ماده به ترتیب زیر می باشد:

ارتباط طول کاراپاس با وزن در افراد نر و ماده به صورت زیر است:

بین دو گروه تفاوت معنی داری p<005 دیده می شود که نشان دهنده این امر است که افراد نر نسبت افراد ماده سنگینتر می باشند.

واژگان کلیدی: طول کاراپاس، عرض کاراپاس، خرچنگ xanthid، جزیره هرمز

مقدمه

Xanthidae یکی از وسیعترین خانوادههای خرچنگهای حقیقی میباشد که توجه به تولیدمثل آنها برای تعیین توان تولیدمثلی و مدیریت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد. این جانوران یکی از منابع غذایی بسیار مهم برای اجتماع آن منطقه به حساب میآیند Edmonson - ، . - 1962 گونه Leptodius exaratusتماماً در ناحیه هند و آرام یافت می شوند که آنها عموماً در نواحی بین جزر و مدی و زیر جزر و مدی کم عمق حضور می یابند serene - ، 1984؛ Ng و همکاران، . - 2008 این خرچنگها جزء جانوران پر اهمیت در زنجیره غذایی هستند. این تحقیق با هدف بررسی تفاوتهای بیومتریکی در افراد نر و ماده و ارتباط عرض و طول کاراپاس با وزن در آبهای جزیره هرمز انجام گرفته شده است.

مواد و روشها

خرچنگها طی یک دوره یکساله نمونه برداری از تابستان سال 1391 تا بهار سال 1392 از سواحل صخره ای جزیره هرمز از سواحل جنوب ایران - 56 25 تا 56 31 طول شرقی و 27 3 و 27 6 عرض شمالی - در مدت زمان کمترین جزر به صورت دستی جمع آوری شدند. نمونه پس از جمع آوری بر اساس شکل ناحیه شکمی - افراد ماده دارای ناحیه شکمی نیم دایره ای و افراد نر دارای شکم مثلثی شکل - تفکیک جنسیت شدند. نمونه های جمع آوری شده پس از تفکیک جنسیت توسط ترازوی دیجیتال با دقت g 0/001 توزین گشتند. پارامترهای بدنی این خرچنگها شامل طول و عرض کاراپاس با استفاده از کولیس دیجیتال با دقت 0/01 میلیمتر اندازه گیری شد. در این بررسی از نرم افزار SPSS برای کارهای آماری و از نرم افزار اکسل برای رسم نمودارها استفاده شده است.

نتیجه گیری

طی یک دوره نمونه برداری یکساله از سه ایستگاه جزر و مدی جزیره هرمز، تعداد 581 قطعه خرچنگ Xanthid جمع آوری گردید که از این تعداد، 304 خرچنگ نربالغ، 275ماده 175 - ماده بارور،100 ماده حامل تخم - به خود اختصاص داده بودند. . کمترین طول کاراپاس در نرها 8 میلیمتر و در ماده ها 6 میلیمتر و بیشترین به ترتیب21 و 16 میلیمتر میباشد - نمودار5 و . - 7 بیشترین نمونه های جمع آوری شده در دامنه عددی 12 میلیمتر برای افراد ماده و 14 میلیمتر برای افراد نر می باشد. در نمونه های نر و ماده بررسی شده با توجه ماههای مختلف سال کمترین وزن و عرض کاراپاس در نمونه های ماده در فصل تابستان و بیشترین وزن افراد در تابستان و کمترین عرض کاراپاس در زمستان گزارش گردید - نمودار. - 6رابطه میان طول و عرض کاراپاس با وزن در نمونه های نر و ماده بالغ نشان داد هر دو گروه دارای تفاوت معنی دار در سطح - p <0/05 - می باشند - نمودار 1، 2، 3، - - 4جدول . - 1

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید