بخشی از مقاله

چکیده:

در این مقاله بر اساس تابع ریاضی دو جمله ای منفی ، به ارزیابی اثرات استفاده از دکمه های فشاری و شمارنده های معکوس چراغ راهنمایی در تقاطع های شهری بر روی ایمنی عابرین پیاده و دوچرخه سواران پرداخته شده است. به منظور در نظر گرفتن تفاوت های عملکردی و ناهمگنی های ممکن مشاهده نشده که می تواند از یک تقاطع به تقاطع دیگر تغییر کند، از مدل با پارامتر های احتمالی استفاده شده است.

همچنین با یک روش شبیه سازی ، اقدام به حداکثر کردن مطابقت پارامتر های در نظر گرفته شده در مدل با شرایط واقعی گردید. داده ها براساس اطلاعات تصادفات عابرین پیاده ها و دوچرخه سوار ها در تقاطع در تهران برداشت شد تا امکان یافتن یک رابطه ی آماری بین تکرار تصادف ها و عامل های موثر بالقوه آنها به دست آید. سپس از نرم افزارSPSS برای مدل سازی استفاده گردید.

ارامتر نتایج تخمین نشان می دهد که وجود دکمه فشاری و زمان سنج شمارش معکوس می تواند به طور قابل توجهی تکرار تصادف های عابرین پیاده ها و دوچرخه سوار ها را در تقاطع ها کاهش دهد. افزایش تعداد خطوط عبوری وسایل نقلیه خطوط گردش به چپ و نسبتADDT مسیر اصلی به مسیر فرعی باعث افزایش تکرار تصادفات می شود.

حجم ترافیک روانه در سال برای حرکات گردش به چپ و برای تاثیر منفی بر روی ایمنی عابرین پیاده است ولی این موضوع بر روی تکرار تصادف دوچرخه سوار ها در داده های آماری در سطح اطمینان %90 ، اثر ناچیزی داشت. نتایج مطالعه ی اخیر می تواند روشنگری مهمی را برای پروژه های بهبود ایمنی حمل و نقل غیرموتوری در هر دو سطح برنامه ریزی و گامبرداری در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

- 1 مقدمه:

عبور و مرور غیر موتوری نقش بسیار مهمی را در حمل و نقل شهری ایفا می کند. قسمت اعظم این عبور و مرور مربوط به عابران پیاده و دوچرخه سواران می باشد.با توجه به آلودگی هوا در شهر ها به خصوص کلان شهر ها در دهه های اخیر عبور و مرور غیر موتوری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بیشتر استراتژیست های برنامه ریزی شهری با توجه به آلودگی های زیست محیطی استفاده از حمل و نقل غیر موتوری را پیشنهاد داده و تشویق می کنند. با توجه به اینکه به توسعه ی حمل و نقل غیر موتوری توجه نشان داده می شود ضروری است در مطالعات و تحقیقات نیز در رابطه با ایمنی عابران پیاده و دوچرخه سواران انجام گرفته و مورد توجه واقع گردد.

در نقاطع های شهری توجه زیادی به کاهش تاخیر وسایل نقلیه و یا وسایل نقلیه و عابران پیاده و دوچرخه سواران به صورت همزمان معطوف است. عابرین پیاده و دوچرخه سواران در تصادفات جاده ای بسیار آسیب پذیر تر از سرنشینان خودرو ها می باشند.

بر طبق مقاله ی با عنوان تحلیل و ارزیابی تاثیرات استفاده از دکمه های فشاری و شمارنده معکوس در چراغ های راهنمایی تقاطع ها بر ایمنی ترافیک غیر موتوری توسط بی ژو ، آرش روشنده و شنگرو ژان در سال 2014 میلادی و خبرگذاری مهر در سال 93 با عنوان 50 درصد کشته شده های تصادفات عابران پیاده بودند. کشته های عابران پیاده در تصادفات بیش از %22 از 1/24 میلیون کشته در تصادفات رانندگی در آمار جهانی را شامل می شود. که این آمار در کشور عزیزمان ایران %28 از حدود 18 هزار کشته در سال یعنی تقریبا 5 هزار نفر در سال می باشد. که آمار نگران کننده ای نسبت به کشور های توسعه یافته است . این تعداد کشته عابرین پیاده حدود 1 یا 2 درصد از تولید نا خالص ملی را صرف هزینه های مرگ و میر ناشی از تصادفات می کند.

با توجه به آمار نگران کننده ی بیان شده یافتن یک راه حل برای کاهش این آمار ضروری است. در مقایسه با دیگر روش ها مانند - افزایش ماموران قانون و یا افزایش آموزش ایمنی - نصب دکمه ی فشاری و شمارنده معکوس در نقاطع ها به نسبت برای بهبود ایمنی عابران پیاده و دوچرخه سواران اقتصادی تر است. هدف از این مقاله این است که بابه کار بردن دکمه ی فشاری و شمارنده معکوس ، آمار کشته ها ی عابران پیاده و دوچرخه سواران ناشی از تصادفات را کاهش یافته و به حفظ ایمنی آن ها کمک شود.

-2 مروری بر پیشینه ی تحقیق:

ایمنی عبور و مرور غیر موتوری در دهه های اخیر از طرف هر دو جوامع توسعه یافته و نیز جوامع در حال توسعه مورد توجه قرار گرفته است. محققان مطالعات زیادی را برای ارزیابی فاکتور های موثر بر ایمنی عابران پیاده و دوچرخه سواران انجام داده اند. بیشتر فاکتور هایی که در مدل هایی که برای کاهش آمار جراحات و کشته ها در تصادفات عابران پیاده و دوچرخه سواران پیشنهاد گردیده که شامل سن افراد ، محدودیت سرعت ، موقعیت مکانی ، ساعت روز می باشند.

با توجه به اهمیت این موضوع راهکار های بسیاری برای کاهش آمار تصادفات عابران پیاده و دوچرخه سواران اندیشیده شده و بعضا به مرحله ی اجرا در آمده و تلاش های بسیاری در این زمینه صورت گرفته به عنوان مثال در کشور عزیزمان ایران دولت با ارائه بخشنامه ها و تدوین قوانین سعی در کاهش این آمار داشته است. مانند ایجاد محدودیت سرعت و ... همچنین اقدامات عملی در این راستا برای کاهش آمار تصادفات می توان عواملی همچون آنچه در ذیل آمده و مانند آن ها را نام برد:

-    کاهش سرعت ترافیک

-    کاهش طول مسیر عبور عابران پیاده در سواره رو ها

-    بهبود دید متقابل عبران پیاده و سواره ها

-    تنظیم عبور عابران پیاده و سواره ها

در تحقیقات قبلی در مقاله ی با عنوان تحلیل و ارزیابی تاثیرات استفاده از دکمه های فشاری و شمارنده معکوس در چراغ های راهنمایی تقاطع ها بر ایمنی ترافیک غیر موتوری توسط بی ژو ، آرش روشنده و شنگرو ژان در سال2014 میلادی به رفتار عابران پیاده تاکید شده است. و اینکه چه زمانی را برای عبور از عرض خیابان صبر می کنند یا اینکه آیا برای عبور از عرض خیابان در هنگام عبور خودرو ها می دوند یا خیر و بیشتر تاکید بر رفتار عابران پیاده و دوچرخه سواران متمرکز گشته است. و نتیجه این بوده که عابران پیاده ی زن احنیاط بیشتری نسبت به عابران پیاده ی مرد برای عبور از خیابان دارند که این موضوع برای دوچرخه سواران و سایر موضوعات ترافیکی از این قبیل نیز صادق می باشد.

موضوع دیگر اینکه چراغ های راهنمایی برای عابران پیاده تا حد زیادی خطر تصادف و به پیوست آن مرگ آن ها را کاهش می دهد و ایمنی آن ها را حفظ می کند. هر مقدار که زمان چراغ راهنمایی بیشتر باشد خطر تصادف درصد بیشتری کاهش یافته و در نتیجه آمار تلفات پایین تر می آید و ایمنی عابران پیاده در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت. عوامل زیادی در چگونگی عبور از خیابان تاثیر گذار هستند مانند سن عابران پیاده ، کیفیت سطح پیاده رو ، فاصله ، میزان جمعیت ، که طراحی فضا در این بیان بیشترین و پررنگ ترین را دارد .

این اطلاعات در خیابان های بدون علائم راهنمایی و رانندگی در تهران انجام گرفته است. تحقیقات دیگری نیز در این زمینه صورت گرفته است بر طبق خبر خبرگذاری سینا در سال 94 با عنوان کاهش تصادفات عابران با تامین نور کافی در هنگام غروب به عنوان مثال کاهش آمار تصادفات عابران پیاده و دوچرخه سواران با افزایش نور محیط در زمان غروب آفتاب.در بیشتر کشور های توسعه یافته حدود 20-40 درصد از مردم به وسیله ی دوچرخه و یا به صورت پیاده سفر می کنند. که در برخی از کشور های اروپایی این در صد بیشتر و در برخی این درصد کمتر نیز هست

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید