بخشی از مقاله

خلاصه

این مقاله تعریف جزئیات طراحی مرکز کنترل ماموریت ماهواره است، در بخش های مختلفی که از زاویه دیدهای مختلفی شرح داده شده است. در این گزارش به طراحی دقیق سامانه زمینی کنترل ماهواره پرداخته شده و کلیه زیربخشهای مربوطه معرفی شده و ارتباط آن با عناصر اصلی سایر بخش ها آورده شده است. مرکز کنترل ماموریت ماهواره وظیفه کنترل و نظارت1 ماهواره، برنامهریزی عملیات در زمانهای رویت ماهواره، مدیریت ارسال کامندها به ماهواره و دریافت اطلاعات از آن از طریق تلهمتری های آنلاین و آفلاین و همچنین تایید سلامت تلهمتریها را به عهده دارد. مرکز کنترل ماهواره پایش عملکرد ماهواره، ثبت، تحلیل و بررسی داده های وضعیتی ماهواره، کنترل ماهواره با استفاده از فرامین در فازهای مختلف، برنامه ریزی در صدور فرامین ، تعریف سطوح دسترسی برای کاربران و برنامه ریزی استفاده در تمام مدت ماموریت ماهواره انجام میدهد.

-1 مقدمه

یک بخش مهم از ساخت یک ماهواره برقراری ارتباط با زمین، کنترل و نظارت آن و همچنین به روز رسانی نرمافزار آن است که معمولا با استفاده از یک لینک رادیویی از یک ایستگاه زمینی به دست می آید. علاوه بر این ارتباط رادیویی اپراتور باید قادر به برقراری ارتباط با ماهواره با انتقال کامندهایی از راه دور و دریافت تله متری باشد.

مرکز کنترل ماموریت قلب سیستم زمینی است مکانی که از آنجا ماموریت فضایی کنترل و مدیریت میشود، دانشمندان در مرکز کنترل عملیات میتوانند سیگنالهایی را به فضاپیما فرستاده و همچنین دریافت کنند. مرکز کنترل عملیات با نام های "مرکز کنترل پرواز"، "مرکز عملیات ماموریت ماهواره" و یا "مرکز کنترل راه اندازی" شناخته می شود مرکزی که مدیریت پرواز فضایی از نقطه راه اندازی تا فرود و پایان ماموریت در آن انجام میشود. این بخش، بخش زمینی عملیات فضاپیما است.

-2 مفاهیم و تعاریف کلی

سیستم زمینی2 در یک ماهواره، تجمیع مجموعه ایی از فانکشن های زمینی مورد استفاده برای پشتیبانی و آماده سازی فعالیت و هدایت3 عملیات ماموریت لازم برای آماده سازی یا اجرای عملیات ماموریت است. عملیات بخش زمینی4 شامل فعالیتهای مرتبط با طراحی عملیات5 و اجرا و صحه گذاری آنها است.

شکل1 اجزای بخش زمینی

بخش زمینی ماهواره6 - شکل - 1 تشکیل شده از :

1.    سامانه عملیات ماموریت

2.    سامانه محموله داده و عملیات

3.    سامانه ارتباطات زمینی

4.    سامانه ایستگاه زمینی

-1-2  سامانه عملیات ماموریت

برخی از وظایف این بخش شامل مدیریت اتصال به ایستگاههای زمینی و ایستگاه های محموله میباشد. مدیریت کنترل عملیات ماهواره، مدیریت اتصال کاربران و دادن مجوزهای لازم جهت استفاده از سیستم در سامانه فوق به صورت سرور عمل میکند و کاربر به سامانه کنترل ماموریت و عملیات ماهواره متصل می شود. مدیریت فعالیت های انجام شده در سیستم - به عنوان مثال جهت تحلیل بازه های زمانی عبور ماهواره - مدیریت دریافت وضعیت و موقعیت ماهواره، مدیریت طرح ریزی ماموریت ماهواره با برنامه ریزی کردن کامندها میباشد.

سامانه فوق به صورت کلی از زیر بخش های زیر پشتیبانی میکند:

✓    آنالیز ماموریت
✓    آماده سازی عملیات ها
✓    شبیه ساز

✓    طراحی ماموریت و زمانبندی
✓    مانیتورینگ و کنترل
✓    دینامیک پرواز
✓    مدیریت و نگهداری نرم افزار روی برد
✓    آرشیو دادهها

✓    سرویس دهی به کاربران
✓    تحویل تولید داده
✓    آنالیز کارایی و تهیه گزارش
✓    مدیریت پیکربندی - بخش زمینی، بخش فضایی ، اطلاعات ماموریت -
✓    تعمیر و نگهداری سیستم

-2-2  سامانه محموله داده و عملیات

این بخش از زیر بخش های زیر تشکیل شده است:
عملیات محموله و سیستم داده در استخراج تولیدات ماموریت به کار میرود و عموما موارد زیر را پشتیبانی میکند:

✓    آنالیز عملیات محموله

✓    آماده سازی عملیات محموله
✓    شبیه سازی
✓    زمانبندی و طراحی عملیات محموله
✓    کنترل عملیات محموله
✓    پردازش عملیات محموله
✓    سرویسدهی به کاربران

✓    تحویل و تولید داده
✓    آنالیز کارایی و تهیه گزارش
✓    ست کردن الگوریتم و توسعه ، صحه گذاری و اعتبارسنجی
✓    تعمیر ونگهداری سیستم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید