بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
مفهوم اولیه و اساسی:
Basic Concept
تقدم تجربیات کلینیکی بر تجربیات نظری
... برخلاف برنامه های متداول که تقریبا
تقدم مطلق با مباحث نظری است و تجربه کلینیکی در قالب انترنشیپ( کارورزی) تحصیل می شود.
اسلاید 2 :
چرا؟
... ذهن آبستن سوال و ایده شده، تشنه دریافت مباحث نظری و دانش متراکم رشته و جذب و فهم آن می گردد
آب کم جو تشنگی آور به دست
تا بجوشد آبت از بالا و پست
اسلاید 3 :
مفهوم اولیه و اساسی:
Basic Concept
... در مفهوم اولیه ”وارونگی“ تقدم زمانی
مد نظر است.
با توسع مفهومیبه :
وارونه کردن ” نگاه سلسله مراتبی“ نسبت به دروس کلینیکی و دروس میدانی و عملی
می توان رسید. منزلت و مرتبت برتر دانش نظری مردود است.
اسلاید 4 :
مفهوم اولیه و اساسی:
Basic Concept
...دیگر دانش نظری فضلی نسبت به دانش عملی ندارد، بلکه حتی ارزش خود را مدیون ذهن آمیخته با مساله و مستعد بهره برداری از آن است.
اسلاید 5 :
توجیهات نظری برنامه درسی وارونه
Theoretical Justifications
دیوئی
vocationalism /
occupationalism
اسلاید 6 :
توجیهات نظری برنامه درسی وارونه
Theoretical Justifications
دیوئی: vocationalism / occupationalism
- حرفه گرائی به معنای دیگری مورد نظردیوئی است
- در چارچوب موازین و مبانی اندیشه دیوئی یعنی عمل گرائی باید تفسیر شود.
- نه به معنائی که در گفتمان امروزی آموزش های فنی وحرفه ای مطرح است.
- برای همه یادگیری ها نه فقط یادگیری های کاربردی و فنی حرفه ای.
اسلاید 7 :
توجیهات نظری برنامه درسی وارونه
Theoretical Justifications
دیوئی: vocationalism / occupationalism
در واقع از نظر دیوئی حرفه گرائی
( به معنای مفید بودن و به کار آمدن)
باید جهت گیری اصلی هر نوع یادگیری و ملاک اعتبار آن تلقی شود.
اسلاید 8 :
توجیهات نظری برنامه درسی وارونه
Theoretical Justifications
دیوئی: vocationalism / occupationalism
به همین دلیل است که درباره این اندیشه
(وارونگی)گفته شده است:
"That's straight out of Dewey”
اسلاید 9 :
دیوئی:
برنامه درسی core مبتنی بر تجربه شخصی
یا unstructured
اسلاید 10 :
توجیهات نظری برنامه درسی وارونه
Theoretical Justifications
دیوئی: برنامه درسیcore مبتنی بر تجربه شخصی unstructured))
... برنامه درسی core ،در چارچوب اندیشه دیوئی، از مصادیق بارز ”برنامه درسی تلفیقی“ شناخته شده است.
...دو مفهوم ”وارونگی“ و ”تلفیق“ از حیث منطق و ماهیت هم آیند و هماهنگ با یکدیگرند.