بخشی از مقاله

چکیده

امواج لرزهای در اثر عبور از لایههای زمین تضعیف میشوند .تعیین مکانیزم تضعیف در زمین مسئله ای بسیار مهم و از نظر تحلیل دادههای لرزه ای بسیار با اهمیت    است   - بست  و  همکاران. - 2007 یکی از پارامترهای مهم در تضعیف امواج لرزهای، ضریب تضعیف 1/Q است. فاکتور تضعیف که پراکندگی در محی    را توصیف می کند به نام فاکتور    کیفیت شناخته می شود. یک روش نسبتا جدید برای تعیین میزان تضعیف، استفاده از داده VSP با در نظر گرفتن افت فرکانس و دامنه در عمقهای مختلف برای امواج پائین رونده است . در این پژوهش با استفاده از داده های نیمرخ لرزهای قائم بدست آمده از مدل مرموزی با دور افت کم ، فاکتور کیفیت با استفاده از روش کاهش دامنه استخراج گردید و سپس مدل سرعت و ژئومتری جهت تولید یک مقطع لرزه ای پیچیده جهت کاربرد در پردازش و رسیدن به یک مدل صحیح زمین شناسی ساخته شد.

1 مقدمه

جذب امواج باعث کاهش دامنه میشود که رابطهای لگاریتمی با فاصله دارد. یکی از روشهای مناسب برای محاسبه ضریب کیفیت، استفاده از نسبت طیف دامنه است - پریرا و جونز، . - 2010 از آنجا که اثر عوامل تغییر دهندهی دامنه در برداشتهای درونچاهی با دقت بیشتری نسبت به عملیات لرزهنگاری سطحی قابل محاسبه است، محاسبهی ضریب کیفیت، با استفاده از این اطلاعات دقیقتر خواهد بود.

از سوی دیگر عوامل زیادی بر روی مقدار دامنه ثبت شده در اطلاعات VSP تاثیر میگذارند. از این دسته میتوان به گسترش کروی، کیفیت اتصال گیرندهها به چاه و غیره اشاره نمود - پریرا و جونز،. - 2010 به منظور محاسبهی دقیق مقدار جذب ، ابتدا اثر عوامل تاثیرگذار بر روی دامنه جبران میشود. سپس با محاسبه نسبت دامنه، اولین رسیدها در امواج پایینرونده، مقدار ضریب کیفیت محاسبه میگردد. 

2    روش تحقیق

شکل .1 الف: نشاندهنده ی مراحل نسبت طیفی در قسمت A اولین رسیدهای موجکهای g1 و g2 نشان داده شده که در عمق های z1 و z2 ثبت شدهاند و در قسمت B این شکل طیف دامنه این دو موجک دریافت شده توس گیرند ها برحسب تابعی از فرکانس که G1 - f - و G2 - f - نام دارند رسم شده است - چن و لی . - 2011 ب: طیف دامنه دو موجک انتخاب شده در مدل مرموزی و قسمت ج نیز محاسبه شیب را نشان میدهد. لازم  به  ذکر  است  کلیهی  روشهای  استفاده  شده  در  این  مطالعه  در محی    Matlab  پیادهسازی شدهاند. بر این اساس، مدلی مصنوعی مطابق شکل    زیر  در  نظر  میگیریم    و  مطابق  این  ژئومتری،  فرمولهای زیر برای امواج  بالارونده  و  پایینرونده  برقرار  میشوند.  از این رواب برای توصیف دادههای مصنوعی استفاده شده است.    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید