بخشی از مقاله

چکیده

بر اساس اعلام شرکت نفت ، در سال 80 ، 15/2 میلیارد دلار، در سال گذشته 87/8 میلیارد دلار و در 6 ماهه ابتداي امسال 43/9 میلیارد دلار انرژي مصرف کرده ایم.[1]درایران 7 برابر آلمان و فرانسه و به اندازه کشور چین انرژي مصرف می شود .میزان مصرف انرژي در کشور ما معادل یک کشور 850 میلیون نفري است.[2]مصرف انرژي در ساختمان، حدود % 40 از کل انرژي مصرف شده در کشور را بخود اختصاص می دهد به همین دلیل بهینه سازي مصرف انرژي در بخش مسکن اثر قابل ملاحظهاي درهزینههاي انرژي خانوادهها و دولت دارد.

دراین مطالعه به بررسی یک ساختمان نمونه جهت تحلیل انرژي پرداخته شده است.وسعی شده است معیاري براي برچسب انرژي ایجاد شود

مقدمه:

هدف از الصاق برچسب هاي انرژي، افزایش سطح آگاهی افراد نسبت به میزان مصرف انرژي ساختمان میباشد. در برچسب انرژي، ردههاي انرژي مصرفی ساختمان از A تا G درجه بندي شده است. به طوري که رده A نشان دهنده بیشترین بازدهی و رده G نشان دهنده کمترین بازدهی است.

رده انرژي ساختمان به روشهاي مختلف از طریق شبیهسازي و یا اندازهگیري و بر مبناي مقدار واقعی انرژي مصرفی ساختمان طی 12 ماه از سال قابل محاسبه است و بطور کلی میتوان براي ساختمانهاي موجود از طریق اندازهگیري شرایط و براي ساختمانهاي جدید با استفاده از شبیه سازي برچسب انرژي ساختمان را تهیه نمود. البته با توجه به زیربناي ساختمان و میزان مصرف انرژي آن روشهاي متعددي براي تهیه برچسب انرژي ساختمان به شرح زیر قابل انجام میباشد.روشهاي متعددي براي تهیه برچسب انرژي ساختمان به شرح زیر قابل انجام میباشد.

-1 شبیهسازي دینامیکی حرارتی

-2 روش محاسباتی ساده

-3 روش امتیازدهی

-1 شبیه سازي دینامیکی حرارتی امروزه نرم افزارهاي متعددي جهت شبیه سازي دینامیکی انرژي ساختمان وجود دارد و با استفاده از این نرم افزارها رفتار دینامیک ساختمان و با لحاظ کردن تمامی مشخصات معماري و تاسیسات ساختمان و همچنین میزان انرژي خورشیدي جذب شده و ذخیره شده در ساختمان بصورت لحظه اي را شبیه سازي می کنند.

-2 روش محاسباتی ساده در روش محاسباتی ساده، قوانین انرژي بصورت دینامیکی بررسی نمی شوند و با متدهاي متداول، معادلات حاکم بر انرژي ساده سازي شده و مستقل از زمان لحاظ می گردند و در این موارد تاثیرات لحظه اي انرژي خورشیدي لحاظ نمی گردد و در مناطق سردسیر از قسمت خورشیدي صرفنظر می شود و در مناطق گرمسیري بصورت یک بار اضافی در محاسبات لحاظ می گردد.

-3 روش امتیازدهی دو روش قبلی، مشکل بوده وکاربرد آنها احتیاج به دانش و مهارت تخصصی زیادي دارند. روش دیگري که جهت رتبه بندي ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد براساس امتیازدهی به اجزا مختلف ساختمان منطبق می باشد. در این روش بر طبق استانداردهاي تعیین شده، پارامترهایی همچون میزان عایقکاري نوع جدار نورگذر، تجهیزات گرمایشی و ...، امتیازبندي شده و در نهایت کل امتیازات براي ساختمان مورد نظر محاسبه و رتبه ساختمان تعیین میشود.

روش انجام کار:

دراین مطالعه ازروش محاسباتی ساده استفاده شده است.یک ساختمان نمونه با مشخصات زیر در نظر گرفته شده است

گروه ساختمان - صرفه جویی درمصرف انرژي -    :   گروه1

نوع انرژي مصرفی : غیربرقی

نوع ساختمان  :  غیرویلایی

نوع استفاده  :  مداوم

این ساختمان داراي جدار نور گذر به شرح زیر می باشد:

شیشه بیرنگ ساده 4 میلیمتري داراي مساحت 20 متر مربع و زاویه رویت مانع 30 درجه می باشد.

اجزاء مختلف این ساختمان در جدول 1 نشان داده شده است.

جدول :1عناصر مورد استفاده در طراحی ساختمان

دیوارهاي مختلف، از لایه هاي مختلفی ساخته شده است که خصوصیات هر کدام به شرح زیر می باشد

دیوارهاي خارجی:

این دیوارهاي متشکل از لایه هایی در نظر گرفته شده که شماتیک آن در شکل1 و خصوصیات لایه ها در جدول 2 نشان داده شده است.

جدول :2خصوصیات لایه هاي تشکیل دهنده دیوار خارجی

شکل: 1 شماتیک لایه هاي دیوار خارجی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید