بخشی از مقاله

استانداردهای منتخب جهت ساخت و برچسب های (Lables) محصولات شیر سویا در آمریکا

لیست مندرجات
عنوان صفحه
I- هدف استانداردهای منتخب و داوطلبانه
II- تاریخچه اصطلاحات فنی شیر سویا
A : تاریخچه
C : مجموعه اصطلاحات فنی
III – تعریف و رده بندی محصولات شیر سویا
A : تعریف شیر سویا
B : رده بندی شیر سویا
IV : برچسب های تجاری بر روی محصولات شیر سویا
A : اطلاعات عمومی
B : اصلاحات
C : استفاده از برچسب های تاریخ دار
D : برچسب هایی جهت اطلاعات نگهداری محصول در یخچال
V : راهنمای میکروبیولوژیک برای شیر سویا
VI : کمیته استانداردها
ساختار اولیه و اصلاح استانداردها
1- هدف استانداردهای منتخب و داوطلبانه :
هدف از این استانداردها برای ساخت و برچسب های روی محصولات شیر سویا در ایالت متحده آمریکا عبارتست از :
- توسعه و ترفیع صادقانه و منصفانه در تعامل با علایق مصرف کننده که خود رعایت حقوق مصرف کننده را به دنبال دارد.
- ایجاد نوعی تضمین مبنی بر دریافت محصول با کیفیت بالا توسط مصرف کنندگان شیر سویا و محصولات دیگر آ«.
- ایجاد ثبات و رعایت معیارهای مناسب و مهم در برچسب ها (Lable) بر روی محصول
- انتشار اطلاعات و اصطلاحات مربوط به صفت تغذیه


انجمن صنایع غذایی سویای ایالت متحده آمریکا به تمامی صاحبان صنایع تولید شیر سویا و سایر محصولات از سویا و نیز فروشندگان این محصولات توصیه می نماید که با استانداردهای ارائه شده از سوی این سازمان موافقت نموده و آن را به کار گیرند.
توجه : این استانداردها به عنوان ضمیمه های منتخب و داوطلبانه، نیازمندیهایی قانونی و احتیاجات سازمانهای ذیربط و مربوط به امور صنایع غذایی کشور آمریکا را که پیرو قوانیم آن دولت فدرال می باشد را تأمین می نمایند. این سازمانها و مراجع عبارتند از سازمان غذا و دارویی آمریکا

و آرایشی بهداشتی آن کشور، طبق عملکرد عنوان 21 با کد نظام نامه در سند 301 زیر نظر بخش آموزش تغذیه و تأیید شده از سوی FDA واحد غذا و داروی ایالت متحده آمریکا که قابل اجرا بودن آن تأیید شده. این استاندارد منتخب و داوطلبانه کلیه قوانین مربوط به حقوق مصرف کننده در بخش تغذیه را رعایت نموده است. این قوانین به طور حتم قوانینی دور از ذهن نبوده و اجرا بودن آن از نظر علمی و عملی بررسی شده است. یک کمپانی که اقدام به تولید شیر سویا و یا محصولات آن می نماید با مشاوره و راهنمایی گرفتن از این استانداردها به طور حتم به کلیه نیازهای خود از لحاظ استاندارد پاسخ می گوید و این عمل را باید قبل از بازاریابی اقتصادی محصول خود انجام دهد.

تاریخچه صنعت شیر سویا
مدارک باستانشناسی در شکاف دیوار چین روی یک تخته سنگ نشان میدهد که شیر سویا و تافو در چین شمالی وجود داشته است.
اولین رفرانس راجع به شیر سویا در حدود 1500 سال قبل از میلاد در چین در شعری که توسط Suping سروده شده بود نوشته شده است.
در سال 1665 اولین رفرانس شناخته شده اروپائی برای شیر سویا توسط دومینگوفرناندزد، نارارت (Domingo Fernandez de naravvet) که یک مبلغ مذهبی در چین بوده بدست آمده است. شیر سویا هم چنین توسط Juan de Loureiro که یک مبلغ مذهبی پرتغالی بوده و در جایی که امروزه ویتنام نامیده می شود زندگی می کرده توضیح داده شده است (سال 1790) . اولین بحث

شناخته شده در دنیا راجع به شیر سویا بعنوان یک نوشیدنی در سال 1866 توسط یک فرانسوی به نام paul champion که به چین سفر کرده بود مطرح گردید او توضیح داده که چینی ها با فنجانهای خودشان برای گرفتن شیر سویا به فروشگاههای تولید کننده تافو مراجعه و از این شیر برای صبحانه استفاده می کرده اند.
اولین بحث علمی درباره شیر سویا در آمریکا توسط Henry Trimble در سال 1896 در مجله داروسازی آمریکائی به چاپ رسید.
در سال 1910 Lu ying یک شهروند چینی در پاریس اجازه ثبت اولین کارخانه شیر سویا را گرفت

. همین شخص در سال 1913 موافقت ثبت اولین کارخانه شیر سویا را در آمریکا گرفت سپس شیر سویا به صورت تجاری توسط y.A chard soy product در شهر نیویورک تولید شد در دهه 1950 شیر سویا وارد یک فضای مدرن برای تولید شیر ویتاسوی (Vita soy) از هنگ کنگ توسط K.SIO گردید و yeu tliay seng در سنگاپور اعمال وسیعی در این زمینه انجام داد که نتیجه اش حضور بطریهای شیر سویا بعنوان یک نوشیدنی در فروشگاهها بود.
در سال 1966 دانشمندان در دانشگاه Cornell آنزیمی را بنام لیپوکس ژناز (Lypoxy Genase) کشف کردند که سئوال ایجاد بوی لوبیائی شیر سویاست، به همین جهت آنها در طی پروسس، روشهایی جهت حذف آ« به کار بردند.
پیشرفت غیرمنتظره عظیم دیگری در تکنولوژی شیر سویا در 1967 در سنگاپور انجام گرفت که منجر به بسته بندی شیر سویا در بسته های آسپتیک شد و به این ترتیب به شیر سویا اجازه داده شد که در شرایط بدون یخچال نگهداری شود.
و بالاخره در طی دهه های 1970 و 1980 شیر سویا به عنوان یک نوشیدنی مردمی شناخته شد و در سراسر آسیا ، اروپا، استرالیا و آمریکا گسترش پیدا کرد.
در دهه 1980 دو مؤسسه Eden food از Clinton vitasoy در میشیگان و کالیفرنیا شروع به وارد کردن قابل ملاحظه شیر سویا از ژاپن و هنگ کنگ نمودند و در نتیجه مصرف کنندگان در آمریکای شمالی با شیر در بسته بندی های با دوام آشنا شدند.
اولین مطالعه انجام شده در مورد فروش شیر سویا در فوریه 1984 منتشر شد که طی آن مصرف این شیر در آمریکا در سال 1983 (نه فقط فرمولهای غذای کودک بر مبنای سویا) به 68/2 میلیون گالن تخمین زده شد.
حدود سال 1991 تقریباً 35 تولید کننده و فروشنده شیر سویا در آمریکا وجود داشت و تولید آن حدود 8/9 میلیون گالن افزایش یافت و تخمین زده شد که این رشد از سال 1984 به 20 – 15 درصد رسیده است.
حدود سال 1993 بیش از 200 موضوع در مجلات علمی درباره شیر سویا در انگلستان به چاپ رسید و بالاخره بین سالهای (1993 – 1912) 80 مقاله به زبان انگلیسی در مورد شیر سویا منتشر گردید. بر طبق مطالعات فروش که در سال 1995 ارائه و انتشار یافت. حدود 108 میلیون دلار شیر سویای فروخته شده تخمین زده شده است و بالاخره در آمریکا در بین سالهای 1995 – 1994 پروژه فروش این شیر افزایش بیش از 130 میلیون دلار یا معادل 3/16 میلیون گالن داشته است.


وجود استاندارد در کشورهای دیگر :
در تمامی نقاط دنیا به مرور زمان و به طور پیوسته بازرگانی تجارت خارجی شیر سویا رو به افزایش است. ما در اینجا به چندین کشور از جمله ژاپن، تایوان، سنگاپور، فرانسه و تایلند اشاره می ک

نیم و برچسب یا Lable آنها را به نمایش می گذاریم. نقشه 1 پایین خلاصه ای از اقلام گوناگون و ترکیبات و ویژگیهای شیر سویا را برای کشورهای نامبرده نشان میدهد. این اطلاعات خلاصه ای است از استانداردهای مجازی که در لیست استاندارد کشورهای مذکور قابل قبول می باشد.
نقشه 1 – جدول استاندارد شیر سویا برای کشورهای دیگر
احتیاجات می نیمم
نام کشور نوع محصول پروتئین (درصد) چربی (درصد) مواد جامد (درصد)
ژاپن شیرسویا
شیر سویای ساده یا اصلی
نوشیدنی سویا
نوشیدنی پروتئینی سویا 8/3%
5/3%
8/1%
8/1% ___
___
___
___
___ 8.0%
6.0%-8.0%
4.0%-6.0%
تایوان

سنگاپور


فرانسه

تایلند شیرسویا


شیر سویای فرموله شده
نوشیدنی سویا

شیر سویا
نوشیدنی سویا

شیر سویا


شیرسویای پروتئینی
شیر سویا 6/2%
0/2%
4/1%

0/2%
0/2%

6/3%
8/3%
0/2% 0.5%
0.5%
0.5%
استاندارد اولیه شیر سویا در ژاپن پایه گذاری شد در 1981 ولی این استاندارد در سال 1985 برای نوشیدنی حاصل از پروتئین سویا تغییر کرد البته با قید این شرط که دارای حداقل پروتئین 8/1 درصد باشد.
استاندارد ملی چین (CNS)در سال 1984 پایه گذاری شد اما در تجدید نظر آخر می نیمم سطح پروتئین در شیر سویا از %4/3 به %6/2 کاهش یافته است. علاوه بر این می نیمم سطح چربی آن نیز %1.0 و % 2.0 چربی به 0.5% تقلیل یافته و اجازه داده شد که شیر سویای کم چربی به بازار عرضه شود.
مقررات و قوانین جاری مربوط به Lable در ایالت متحده آمریکا اینگونه تشخیص داد. و به رسمیت می شناسد که یک نام معمول و عومی و رایج که استفاده عمومی و رایج را به دنبال دارد از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا برای این محصول انتخاب گردد و از میان همه این نام های معمول و رایج نام شیر سویا به عنوان یک انتخاب صحیح و عمومی و برتر برای این محصول انتخاب گردید.
اصطلاحات فنی : انجمن غذا و داروی آمریکا تشخیص داد که یک نیاز برای یکنواخت ساختن استاندارد با معیارهای معین طبقه بندی دارد به اینگونه که واریته ای از سویا را انتخاب نموده و محصولات نوشیدنی از سویا از جمله شیر سویا را به آن استانداردها نزدیک کرده و سپس برای فروش در بازارهای آمریکا آماده شود.
در آمریکای کنونی ضوابط تجارت خارجی شیر سویا یا شیر از دانه لوبیای سویا اینگونه توضیح داده می شود که از طریق پخت و پروسس دانه لوبیای سویا با آب میتوان مایع روان و مغذی شیر سویا را به دست آورد.


دو دانشمند مشهور بنام های دکتر هری میلر (Harry w . Miller) و دکتر جین ون Dr. C. Jean wen در سالهای 1936 کلمه شیر سویا Soy milk را بعنوان بهترین لغت برای نامگذاری انتخاب نمودند.
این اتفاق در یک گزارش علمی آزمایشی، تجربی در مطالعات تغذیه ای از شیرسویا برای تغذیه انسانها و رفع فقر پروتئینی افتاد.
در سال 1947 انجمن سویا (ASA ) که در خلیج هودسن واقع شده است اولین ویرایش از دانه لوبیای سویا را تحت عنوان کتاب آبی به چاپ رساند.  لیست شد به این عنوان که هر تولید کننده تحت لوای این قوانین طبقه بندی فهرست شده در زمینه شیر سویا به فعالیت بپردازد و در شروع آن در سال 1980 انجمن (ASA) کتاب blue book که اطلاعات آن به روز تنظیم شده بود را برای تولید کنندگان شیر سویا و نوشیدنی سویا شرح دادند.
دپارتمان کشاورزی ایالت متحده آمریکا (USDA) در سال 1963 در ویرایش کتاب راهنمای کشاورزی شماره 8 ( تأیید شده و دوباره به چاپ رسیده در سال 1975) خصوصیات ترکیب و ساخت شیر لوبیای سویا را هم به صورت یک مایع سیال و روان و هم به صورت پودر توضیح داد. شیر سویای

مایع شامل% 4/3 پروتئین و %5/1 چربی و % 2/2 کربوهیدرات و % 0.5 خاکستر می باشد. سازمان USDA در نمونه های آزمایشی مربوط به خودش شماره 208 چاپ شده در سال 1977 ارزش غذایی محصولات متفاوت از سویا از جمله مهمترین آن شیر سویا را لیست کرد.
در سال 1986 سازمان USDA در برنامه های تبیین شده خود کتاب راهنمای زراعت و کشاورزی (شماره 80) را منتشر کرد تحت عنوان کتاب راهنما کشاورزی که در آن 8 تا 16 ترکیب و ساخت از بنش ها و بتولات و گیاهان را توضیح داده بود.
در این انتشار در مقدمه ای از طرف نویسنده ذکر شده که در آن قویاً به این نکته اشاره دارد که شیر سویا در آمریکا به عنوان یک منبع غذایی پروتئینی و سود آور نیز از نظر تجاری در حال تولید است در جایی دیگر تصدیق می کند که اطلاعاتی را که تحت عنوان شیر سویا به عنوان یک سیال یا یک مایع آبکی حاوی پروتئین سرشار می شناسیم در رفع فقر پروتئینی مردم بسیار مؤثر می باشد.
مشخصات این محصول حاوی %75/2 پروتئین و% 91/1 و% 81/1 کربوهیدرات و %27/5 خاکستر می باشد.


مشخصات و طبقه بندی شیر سویا
: A مشخصات شیر سویا :
1) یک غذای مای ع آبکی که نتیجه به هم پیوستن و مخلوط شدن = (1) آب استخراج شده از دانه های سویا و آب 2) دیگر مواد خوراکی دانة پروتئین سویا – روغن سویا و آب
آماده ساختن و ترکیب اساسنها در درجه های مختلف و حرارت پایین :
گرما دادن کاملاً مناسب جهت خنثی کردن کلیة میکروبها و بیماریها و عوامل بیماری و مطمئن بدون از پاستوریزاسیون کافی در دست محصول.
اسانسها – شیرین کننده ها - چاشنی ها بسته به نش خاص خود ممکن است به شیر س
در نهایت شیر سویا باید حاوی پروتئین سویا و مواد مقوی است که مطابقت می کند با ملاکها و ضوابط که طبقه بندی و مشخص شده است.
B ) طبقه بندی شیر سویا :
شیر سویا طبقه بندی می شود بسته به ترکیب و ساخت مواد تشکیل دهندة آن که غلظت – نوع دانة سویا – مواد مغذی – مواد جامد شیر سویا و نوع اسانس آن می باشد.
B ) شیر سویا :
پروتئین سویا % 3.0 روغن سویا نباید بیشتر از % 1.0 باشد و مواد جامد تشکیل دهندة آن % 7.0 می باشد.
اصلاح کردن و بهتر کردن لیبل ها بوسیلة راهنمایی و تعلیم های سازمان غذا و دارو (FDA) – عنوان 21 – کد راهنماییهای فدرال – بخش 21
C ) تاریخ گذاری لیبل :
هر بسته باید حاوی وضعیت شیر سویا به صورت برجسته باشد ، زمان نگهداری محصول مواد تشکیل دهندة آن ، بهترین زمان مصرف به صورت / سال/ روز / ماه می باشد. هر تولید کننده باید به بررسی دقیق محصول و ذخیره سازی آن بپردازد و کوشش کند محصولی قابل قبول و سالم و بدون آلودگی میکروبی را به مصرف کننده عرضه کند.
D ) اطلاعاتی سرد نگه داشتن محصول :
اطلاعاتی در مورد نحوة نگهداری محصول باید درج شود. مثلاً محصول باید نگهداری شود در دمای زیر 40 فارنهایت (4/4 درجه سانتیگراد)

(لیبل های محصول سویا)
انجمن شیر سویا آمریکا اعتقاد دارد که محصول شیر سویا باید شناخته شود توسط استانداردهای داوطلبانه که لیست شده بود که این استانداردها توسط کلاس بندی های برجسته ای در بحث 3 B توضیح داده شده است :
در تمام محصولات شیر سویا باید از بسته بندیهای استفاده شود که احتیاجات و نیازمندیهای فدرال و قانونهای که باید در مورد غذا اجرا شوند را برآورده کند همچنین باید از راهنمایی انجمن غذا و دارو – که ایالات متحدة آمریکا – پیروسکشن d 3 – انجمن تعلیم و تربیت بهبود و اصلاح بسته بندی خوراکی استفاده کرد.
B ) بیان خصوصیات تغییردهنده و اصلاح کننده :
یک محصول شیر سویا با این برچسب و بسته بندی تهیه می شود که مثلاً چگونه ساخ

ته می شود ترکیبات آن چیست و منابع مقدماتی پروتئین آن چه بوده است؟
1) اگر شیر سویا از همة دانه های سویا تهیه شود موضوع مورد بحث پردازش روشهای جداسازی پروتئین و اجزاء ترکیب دهندة آن است پس تولید کننده باید تشخیص دهد که از چه روشی استفاده کند.
1) ساخته شدن شیر سویا از همة دانه های سویا


2) ساخته شدن شیر سویا از بعضی دانه های سویا
اگر شیر سویا از دانة سویا با پروتئین و یا با روغن و یا هر دو باید توضیح دهد که از کدام روش استفاده کرده است.
1) ساخته شده از پروتئین ایزوله
2) ساخته شده با پروتئین ایزوله
3) ساخته شده از سویا با پروتئین و با روغن
در محصولات شیر سویا باید اضافه کردن و افزایش چاشنی و شیرینی تا حد ممکن اصلاح شود.
انجمن شیر سویا آمریکا اعتقاد دارد، که شیر سویا و کلیه محصولات از دانه لوبیا سویا را باید با مشخصات کاملاً صحیح معرفی نماید. در هنگام فروش باید خریدار و کلیه مصرف کنندگان را متقاعد نمود که یک شیر سویا یا یک محصول بسیار مغذی با طعم خوب و مهمتر از آن حاوی و سرشار از پروتئین می باشد که در جهت تأمین سلامتی بسیار مؤثر بوده.
شیوه های مدیریت خوب و مشروط شامل :
1- پختن کافی و به اندازه دانه های لوبیای سویا به همراه آب و ایجاد شرایط لازم – مراحل تولید شیر سویا : باید با امکانات و شرایطی کاملاً بهداشتی انجام شود. گرما و درجه حرارت کافی و مناسب برای پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون سریع و تند و رساندن دما به زیر f 40 یا c 40/4 و بسته بندی در ظروف مناسب باید با دقت کامل انجام گیرد.


پس از پاستوریزاسیون محصول باید از یک حمل و نقل مناسب بهره جست. فروش محصول نیز باید در درجه حرارت بخصوص صورت گیرد حرار دادن شیر سویا به منظور پاستوریزه کردن آن اینگونه است که از پاستوریزاسیون HTST و یا پاستوریزاسیون Ultra کمک بگیریم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید