بخشی از مقاله

چکیده

همکاري سازمان ها به صورت اینترنتی و ترکیب وب سرویس ها، به طور کلی مقوله ي جدیدي است که در تحقیقات ارائه سرویس به مشتریان، یک حوزه ي پژوهشی محسوب می شود. تفاوت عمده این کار، این است که سعی دارد چند پارامتر کیفی را به طور همزمان و مطابق با نظر کاربران و مدیران، در نظر بگیرد در حالیکه اغلب کارهاي مشابه، به بررسی یک پارامتر کیفی توجه کرده و همچنین سلیقه کاربران و مدیران را در نظر نگرفته اند. در این نوشتار روشی پویا براي یافتن بهترین ترکیب بر اساس کیفیت سرویس و با توجه به هم خوانی سرویس هاي شرکت کننده، ارائه می گردد. این روش گوناگونی واسط سرویس ها را در نظر گرفته و عملی بودن ترکیب را در هر نقطه از اجرا تشخیص می دهد.

بهبود کارایی ترکیب وب سرویس ها با استفاده از پارامترهاي کیفی مطابق با نظر کاربر، رضایت کاربران را افزایش می دهد. اغلب برنامه هاي کاربردي در حوزه ي ترکیب سرویس هاي وب، با استفاده از نتایج این تحقیق می توانند کیفیت و کارایی خود را بالا برده و باعث افزایش رضایت کاربران شوند.

مقدمه
امروزه سیستم هاي سرویس گرا - Service oriented systems - به خاطر امکان فعالیت در محیط هاي توزیعی ناهمگن - - Heterogeneous از اهمیت ویژه اي برخوردارند . کاربر این گونه سیستم ها از سرویس هایی که مولفه هاي سیستم ارائه می دهند، استفاده می کند. هر سرویس داراي سه مشخصه کیفیت - - Quality ، واسط - - Interface و کارکرد - - Functionality است.

نیاز هاي کاربر اغلب توسط سرویس هاي منفرد - - Elementary service موجود رفع نمی گردد و می بایست با ترکیب - - Service composition تعدادي از سرویس ها به سرویسی مناسب براي انجام کار - - Task مورد نظر دست یافت. اما هر ترکیبی از سرویسها همواره بهترین ترکیب ممکن نیست وبعضی از معیارها و خصوصیات سرویس ترکیبی جدید همچون کیفیت سرویس جدید می توانند ملاکی براي انتخاب ترکیب مناسب باشند.بعضی از این خصوصیات که به عنوان معیارهاي کیفی - Quality - criteria می توانند ملاك انتخاب باشند در زیر بیان شده است:

:Execution price هرینه اجراي سرویس ترکیبی

: Execution duration زمان تاخیر بین ارسال در خواست تا انجام سرویس و دریافت نتایج

:Reliability احتمال صحیح بودن ارسال درخواست ودریافت صحیح جواب

:Availability احتمال دسترس پذیري سرویس

: Throughput میزان برون دهی سرویس

کیفیت هرسرویس بسته به نحوه انجام نیاز هاي وظیفه مندي و غیر وظیه مندي - Functional - and non functional requirment در نظر گرفته می شود. مثلا نیاز وظیفه مندي در یک سرویس می تواند پیدا کردن خروجی مناسب باشد در حالی که هرچه سریع تر پیدا کردن آن، جزء نیاز هاي غیر وظیفه مندي است.

به طور کلی مساله ترکیب سرویسها را می توان به صورت یک مساله تصمیم سازي - Decision - problem براي انتخاب جزء سرویسها از یک مجموعه از سرویسهایی که قادر به انجام کار مشابهی هستند ولی داراي پارامتر هاي کیفی مختلفی هستند، دانست. هدف از ترکیب آنها بر اساس معیار هاي کیفی، پیدا کردن بهترین ترکیب آنها به گونه اي است که این تجمع مقادیر کیفی با جنبه هاي کیفی خواسته شده از کل سیستم مطابقت داشته باشد.

در هنگام ساخت سرویس از میان حالتهاي مختلف، حالتی انتخاب می گردد که علاوه بر انطباق دو مشخصه کارکرد و واسط با توجه به معیارهاي کاربر، سرویس حاصله داراي بهترین کیفیت نیز باشد تا در نهایت یک سرویس مرکب بهینه به وجود آید.

بهینه بودن را به صورت محلی و سراسري می توان در نظر گرفت. در بهینگی محلی براي هر عمل با بالاترینQOS را از مجموع سرویسهاي همکار بر می گزینیم.این روش حریصانه عمل کرده پس سرعت بالایی دارد ولی ضمانتی بر بهینه بودن کل سرویس نمی کند. در بهینگی سراسري دنبال سرویسهایی براي هر عمل می گردیم که از کنار هم قرار دادن آنها نهایتا QOS سرویس مرکب بالاترین مقدار ممکن را داشته باشد.

انتخاب بهترین حالت می تواند در زمان طراحی انجام شده و کلیه سرویس هاي مورد نیاز یک جا جمع آوري شود که به این حالت روش ایستا می گویند یا به صورت پویا باشد به صورتی که در زمان اجرا صورت پذیرد که دراین حالت سرویس هاي متناسب هر عمل را یافته سپس سراغ یافتن سرویس براي عمل بعدي می رویم.به خاطر تغییر در کیفیت و تعداد سرویس ها، انتخاب هاي پویا واقعی تر بوده و نتایج عملی تري به بار می آورند.

سعی ما در این تحقیق بر این است تا بر اساس ویژگیهاي کیفی سرویسها ملاکی پویا براي امتیاز دهی به سرویسهاي ترکیبی به گونه اي ارائه دهیم تا در حد امکان خواسته هاي کاربر را در بر گیرد و با دادن اولویت به خواسته هاي کاربر آنها را ملاك انتخاب سرویسها کنیم تا در نهایت به ترکیب مناسبی از آنها دست یابیم.

در این تحقیق به معیارهاي هزینه، زمان پاسخگویی و میزان در دسترس پذیري سرویس ترکیبی تاکید می شود. در واقع ترکیب بهینه سرویس ها بر اساس این سه معیار و بر اساس میزان اهمیت آنها براي کاربر می باشد.
به طور خلاصه هدف این تحقیق بررسی چگونگی تاثیر معیارهاي کیفی روي دینامیکی بودن و مناسب بودن یک ترکیب از سرویس ها است.

بر این اساس هدف را می توان محاسبه کیفیت یک ترکیب از سرویس ها بر اساس انتخاب سرویس هاي واقعی می باشد. تحقیق می خواهد به یافتن الگوریتم هایی بپردازد که می توانند مسئله محاسبه کیفیت ترکیبی از سرویس هاي واقعی را محاسبه نماید. مشخصا ویژگی این الگوریتم بایستی مدل مناسبی را ارائه دهد و خود بتواند ضمن ارائه جواب مناسب براي مسئله، داراي سرعت مناسبی نیز باشد.

ترکیب سرویس ها

در سالهاي اخیر نیاز به ترکیب سرویسها به عنوان یکی از چالشهاي اصلی در بحث سرویسهاي وب مطرح بوده و محققان را بر آن داشته تا تلاشهاي زیادي در این زمینه انجام دهند که در این زمینه می توان از بکارگیري الگوریتم هاي ژنتیک براي یافتن ترکیب بهینه براي سرویس ها و همچنین در مورد ترکیب بهینه با در نظر گرفتن معیار هاي کیفی تلاش براي ارزش دهی به ترکیب سرویس ها بر اساس قواعد ریاضی و همچنین پیدا کردن ترکیب بهینه به وسیله برنامه خطی که بر اساس ماکزیمم یا مینیمم شدن مقدار تابع هدف به ازاي ترکیب بهینه رخ می دهد نام برد. یا همچنین تلاشهایی براي بالا بردن کارایی الگوریتم هاي انتخاب ترکیب ها که بر پایه ترکیب روشهاي انتخاب محلی و سراسري عمل می کند نام برد.

با توجه به رشد و گسترش روز افزون کاربران وب و ارائه خدمات اینترنتی توسط وب سرویس ها، دیگر سرویس هاي ساده و اتمیک قادر به پاسخگویی به نیاز کاربران نبوده و جهت ارائه سرویس هاي پیچیده نیاز به ترکیب سرویس ها داریم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید