بخشی از مقاله

چکیده

ما در این مقاله با استفاده از پردازش تصویر و با روش های ساده و در عین حال کارآمد، اقدام به استخراج شماره بدنه ناوهای دریایی خواهیم کرد. همان طور که هر شخص حقیقی دارای اسم و محل اقامت است، کشتی نیز دارای اسم و تابعیت مشخصی می باشد و بندری که در آن به ثبت رسیده است، در حکم محل اقامت آن کشتی محسوب می شود. هویت و تابعیت ناوهای دریایی را از طریق شماره بدنه ای که در قسمت بیرونی آن ها حک شده است می توان شناسایی کرد. ما این شماره بدنه ها را با استفاده از نرم افزار متلب، استخراج کرده و به صورت عددی مورد استفاده قرار می دهیم.

-1مقدمه

اعطای تابعیت به کشتی، از ضروریات حقوقی و اقتصادی به شمار می آید. زیرا وضعیت و شرایط خاص، موجب آن می شود که کشتی از حوزه اقتدار و حاکمیت دولت بخصوصی خارج شود و همین که به آب های آزاد و یا به بندر کشوری دیگر وارد شد، باید مشخص شود که کشتی از تابعیت کدام کشور می باشد تا وضعیت آن معلوم یابد. با توجه به اینکه امروزه بخش بسیار بزرگی از ارتباطات و تجارت جهانی از طریق دریا انجام می گیرد بدیهی است که نیروی انسانی با استفاده از سیستم کامپیوتری بتواند ناوها را تحت کنترل و مدیریت خود قرار دهد. لذا نیاز به مکانیزه شدن در این حوزه بسیار پر رنگ و قابل تعمل می باشد.

عملیات یافتن مکان شماره بدنه بر روی تصویر با استفاده از پیمایش تصویر، امکان پذیر است که می توان با استفاده از شماره بدنه اطلاعات مربوط به ناو را استخراج نمود. برای استخراج عناصر شماره بدنه نیاز به عملیات پاک سازی و آماده سازی تصویر بوده تا عناصر به صورت خالص در تصاویر موجود شوند که به راحتی می توان با استفاده از روش برچسپ زدن مولفه های به هم پیوسته در تصویر، کلیه عناصر موجود در شماره بدنه را برچسپ زده و استخراج نمود.

مقاله های مشابه که در این زمینه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت، می توان به مقاله "تشخیص پلاک خودرهای ایرانی با پردازش تصویر و تکنیک های نرمال فاکتور" اشاره کرد که توسط احسان محمودوند ، مهدی شاکرمی و حامد جودکی ارائه شده است. همچنین مقاله "تشخیص پلاک خودرو" از مریم زارع نیز مورد مطالعه قرار گرفت. ما در این مقاله از الگوهای مقاله ذکر شده جهت تشخیص شماره بدنه ناوهای دریایی استفاده نموده ایم.

-2 مشخصه ها و طریقه شناسایی کشتی

کشتی ها بر اساس نوع استفاده، کاربری، اندازه و تناژ به انواع مختلفی از جمله کشتی های جنگی، مسافربری، کانتینربر، فله بر و موارد مشابه تقسیم می شوند که در این مقاله کشتی های جنگی مد نظر ماست.

-2-1 تعریف کشتی جنگی

ناو جنگی به کشتی اطلاق می شود که قابلیت جنگ و درگیری مسلحانه را در دریا داشته باشد. ناوهای جنگی با برخی علائم ظاهری از کشتی های تجاری مجزا می شوند و به راحتی قابل شناسایی هستند

مهم ترین علامت هایی که یک کشتی را از کشتی تجاری و بازرگانی و غیر نظامی متمایز و قابل شناسایی می کند، عبارتند از:

-2-1-1 علامت ظاهری

کشتی جنگی مانند هر شخص نظامی که دارای آرم و علائم مخصوصی است، ویژگی های ظاهری خاصی دارد که عبارتند از:

-2-1-2 شماره بدنه

مهم ترین علامت ظاهری یک ناو که به واسطه آن می توان ناو را شناخت و اطلاعات کاملی درباره ناو بدست آورد، شماره بدنه است و این شماره، شامل یک یا چند عدد و یا ترکیبی از حرف و عدد است. این شماره بر روی بدنه ناو و در قسمت سینه و پاشنه حک می شود. در هر کشور سیستم شماره گذاری متفاوت است و ناوها با توجه به نوع و کلاس و تعداد واحدهای آن کشور نام گذاری می شوند.

معمول است که در ابتدای شماره بدنه یک ناو، اولین حرف از یک نام انگلیسی آن نوع ناو را می آورند، مانند ناو شکن جمهوری اسلامی ایران ببر - - D-61 که حرف D اولین حرف کلمه DESTROYER به معنای ناوشکن است و 61 شماره این ناو شکن می باشد. لازم به ذکر است شماره بدنه واحدهای شناور کلیه کشورهای جهان در کتابی به نام Janeʼs Fighting ships به صورت سالیانه چاپ شده و در اختیار کلیه کشورها قرار می گیرد و در آن اطلاعات مربوط به هر واحد از جمله سال و محل ساخت، تعداد پرسنل، نوع نیروی محرکه، نوع سلاح و موشک و رادار و سونار و اطلاعاتی از این دست چاپ می شود. 

-2-1-3 معرف بین المللی

استفاده از معرف بین المللی یک دیگر از روش های شناسایی ناوهای جنگی است که در این روش به هر ناو مربوط به یک کشور، یک معرف که از چند حرف انگلیسی ترکیب شده است، اختصاص داده می شود.

-3 فلوچارت تشخیص شماره بدنه

در شکل شماره 1 نمای کلی از نحوه ی عملکرد یک سیستم تشخیص شماره بدنه نمایش داده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید