بخشی از مقاله

چکیده

در این مطالعه، سازوکار کانونی برای چهار زمینلرزه رخ داده در آذر ماه 1392 در گستره کرمانشاه با بزرگای  از طریق برگردان خطی تانسور گشتاور در حوزه زمان با استفاده از الگوریتم ایزولا به دست آمده است. در این الگوریتم، روش واهمامیخت تکراری برای تمام شکل موج به کار گرفته شده تابع گرین با روش عدد موج ناپیوسته محاسبه میشود. برگردان تانسور گشتاور برای این چهار زمینلرزه، لغزش معکوس با کمی مؤلفه امتدادلغز را نشان میدهد. عمق سنتروئید محاسبه شده برای این چهار زمینلرزه به ترتیب 12، 8، 9 و 10 کیلومتر بدست آمده است.

واژههای کلیدی: سازوکار کانونی زمینلرزه، برگردان خطی تانسور گشتاور، الگوریتم ایزولا، گستره کرمانشاه

مقدمه

در روزهای اول و سوم آذر ماه سال  1392، چهار زمینلرزه با بزرگای در گستره کرمانشاه در غرب ایران به وقوع پیوست این منطقه در ایالت لرزه  زمینساختی زاگرس واقع شده است. زاگرس از دیدگاه زلزله خیزی بسیار فعال و زلزله خیزترین منطقه ایران می باشد. بیش از 50 درصد زمینلرزه های ایران، که توس شبکه های جهانی به ثبت رسیده اند، در گستره زاگرس روی داده است و این زمین لرزه ها در تمامی پهنه زاگرس، به طول حدود 1500 کیلومتر و عرض 200 تا 300 کیلومتر، روی می دهند.

از دیدگاه زمین شناسی نیز، زاگرس منطقه وسیعی است که بطور پیوسته، دگرشکلی فشاری و کوتاه شدگی پی سنگ در روی گسل های نرمال که فعالیت مجدد یافته اند را تجربه می کند این نظریه با حل سازوکار کانونی زمین لرزه های زاگرس که گسلش معکوس نسبتاً بزرگ زاویه 40 - تا 50 درجه - در تمامی پهنای گستره زاگرس را نشان می دهند، حمایت میشود. در سالهای اخیر، یکی از مهمترین مباحث موجود در مطالعات زلزله شناسی و لرزه زمینساخت، تعیین ساز و کار کانونی زمینلرزه ها با استفاده از روشهای برگردان تانسور ممان میباشد.

هدف از این مطالعه نیز، تعیین ساز و کار کانونی چهار زمینلرزه رخ داده در اوایل آذر ماه 1392 در گستره کرمانشاه در غرب ایران با بزرگای میباشد.  مشخصات این چهار زمینلرزه که توس مرکز لرزهنگاری کشوری - IGUT - اعلام گردیده، آورده شده است. نقشه رومرکز چهار زمینلرزه مذکور و خردلرزه های رخ داده در منط قه  مورد مطال عه را  که تو س  مر کز لرزه ن گاری ک شوری طی آذر ماه 1392 تع یین م حل شده ا ند.

روش تحقیق

در این مطالعه به منظور تعیین سازوکار زمینلرزه های مورد نظر از روش برگردان تانسور گشتاور در حوزه زمان، بر اساس مدلسازی شکل موج با استفاده از نرمافزار استفاده شد. الگوریتم موجود در روش مورد استفاده در نرمافزار ایزولا در واقع بس یافته روش واهمامیخت تکراری کیکوچی و کاناموری توس زاهرادنیک و همکاران  است که با محاسبه تابع گرین به روش عدد موج گسسته بوشن برای فواصل محلی و منطقهای تانسور ممان محاسبه میشود و سازوکار زمینلرزه تعیین میگردد.

در این روش برای وارونسازی تانسور گشتاور در حوزه زمان از شکل موج کامل رکوردهای سرعت استفاده میشود. پس از تصحیح پاسخ دستگاهی رکوردها یک فیلتر میانگذر بر روی داده ها بر روی دادهها اعمال میشود. سپس در مرحله بعد، نرمافزار رکوردهای سرعت را به جابجایی تبدیل کرده و با محاسبه توابع گرین که تحت تأثیر مدل سرعتی به کار رفته، مکان زمینلرزه و موقعیت ایستگاه ها میباشد، وارونسازی خطی شکل موجها صورت میگیرد و شکل موجهای اصلی با نگاشتهای مصنوعی مطابقت داده میشوند و میزان کاهش واریانس محاسبه میگردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید