بخشی از مقاله

چكيده

دردهه هاي گذشته، زمين لرزه هاي مخرب متعدي بهمراه گسيختگي سطحي باعث تخريب و تلفات سنگين در استان كرمان و در مرز جنوب غربي بلوك لوت شده اند. سه زمين لرزه با بزرگاي حدود ٦ در فاصله زماني ١٢ روز و بيش از ٨٠٠ پسلرزه با بزرگاي بيش از ٥/٢ در ٤٠ روز اول در گستره مورد مطالعه رخ دادند. سازوكار رو رانده بدست آمده در اين مطالعه با شواهد زمين شناسي و نوع گسلهاي منطقه همخواني دارند. تعيين محل مجدد اين زمين لرزه ها و پسلرزه ها حداقل سه آرايش متفاوتي را نشان مي دهند.

در اين ناحيه گسل هاي متعدد و فعال وجود دارند و بنظر ميرسد زمين لرزه هاي با بزرگاي بالاي ٦ در گسل هاي متفاوت و مجاور هم رخ داده اند. بدين ترتيب مي توان نتيجه گرفت كه وقوع اولين زلزله با بزرگاي ٢/٦ باعث تحريك گسل هاي اطراف و وقوع دو زلزله با بزرگاي ٦ و ٢/٦ گرديده است. با توجه به سابقه لرزه خيزي و توزيع گسلهاي منطقه به نظر مي رسد فعاليت گسلها و وقوع زمين لرزه ها در آينده نيز استمرار داشته باشند.

١ مقدمه

شواهد تاريخي و زلزلههاي دستگاهي و نيز وجود گسلهاي بزرگ و فعال در منطقه مانند گسل گوك، نايبند، كوهبنان همه نشان ميدهند كه گسترهي كرمان، فعال و لرزهخيز ميباشد - . - Ambraseys and Melville, 1982 فقط در سه دهه گذشته زمين لرزه هاي مخرب متعدي بهمراه گسيختگي سطحي باعث تخريب و تلفات سنگين در منطقه شده اند - Berberian et al., - 1984 & Berberian et al., 2001 و - شكل ١ - . با توجه به تراكم جمعيت و نيز وجود شهرهاي بزرگ از جمله كرمان، بم، جيرفت و زرند در اين منطقه، مطالعهي دقيق روند لرزهخيزي و شناسايي خصوصيات زلزلهها و برآوردي از فعاليت زلزلههاي آينده ضروري و لازم است.

در گذشته كارهايي كه انجام گرفته، بدليل عدم وجود شبكههاي لرزهنگاري محلي، مطالعات و نتايج با ارزيابيهاي كمي و دقيق تر امكان پذير نبوده است - . - Nowroozi and Mohajer-Ashjai, 1985 لذا وجود شبكههاي لرزهنگاري و ثبت دادهها به مرور زمان، امكان ارزيابي كمي لرزهخيزي منطقه را فراهم نموده است - Talebian . - et al ., 2004; Tatar et al ., 2005 بديهي است نتايج اين مطالعه، دقيق تر و كاملتر و قابل اعتمادتر از نتايج قبلي خواهد بود. در ساعت ٦ و ٢ دقيقه صبح - به وقت محلي - روز ١٠ آذرماه ٦39١ هجري شمسي، مطابق با ساعت ٢ و ٢3 دقيقه - به وقت جهاني - روز ١ دسامبر ٢٠١٧ ميلادي زمينلرزه اي با بزرگاي ٢/٦ در مقياس امواج محلي رخ داد.

بدنبال اين زمين لرزه پسلرزه هاي زيادي رخ دادند بطوريكه در فاصله حدود ٤٠ روز ٨٠٠ پسلرزه با بزرگي بيش از ٥/٢ و ٦٠ پسلرزه با بزرگي بيش از چهار و تعداد ١٠ پسلرزه با بزرگي بيش از پنج و نيز سه زمين لرزه نيز بزرگي بيش از شش داشتند. استمرار زمين لرزه ها بخصوص سه زمين لرزه با بزرگي بيش از ٦ از فعاليت هاي نادر لرزه اي در اين منطقه مي باشد. در اين مطالعه موقعيت هاي زماني و مكاني اين زمين لرزه ها و چگونگي شكستگي بهنگام اين زمين لرزه ها مورد بررسي قرار مي گيرند و با گسل هاي موجود و فعال منطقه ارزيابي مي شوند. بدين ترتيب الگوي لرزه خيزي و نيز مناطق مستعد براي وقوع زمين لرزه هاي آينده مورد بحث قرار مي گيرند. در شكل ٢ نمودار زمان - فراواني و نمودار زمان-بزرگي براي زلزله هاي اخير و پسلرزه هاي هجدك كرمان در سمت راست و سمت چپ آورده شده است.

٢ روش تحقيق

در اين مطالعه از روش برگردان تانسور گشتاور در حوزه زمان به منظور تعيين سازوكار زمين لرزه هاي مورد نظر و محاسبه تانسور گشتاور بر اساس مدلسازي شكل موج با استفاده از نرم افزار ايزولا - Sokos and Zahradnik, 2013 - استفاده شده است. محاسبه تانسور گشتاور و تعيين مكان بهينه مركزوار در اين مطالعه شامل دو مرحله بود. مرحله اول تغييرات مكان افقي چشمه ثابت نگه داشته شد و وارون سازي شكل موج انجام شد و عمق بهينه براي مركزوار جست و جو شد.

همبستگي بين شكل موج هاي اصلي و محاسبه اي را بر حسب عمق براي سه زمين لرزه اصلي به ترتيب ١٢، ٧ و ٦ بدست آمد. در مرحله دوم مكان مركزوار در يك صفحه افقي شامل شبكه اي از نقاط جست و جو در جهت امتداد و شيب در عمق بهينه بدست آمده پس از انجام آزمون هاي مختلف با شبكه بندي هاي مختلف براي هر زمين لرزه جستجو شد. مقايسه شكل موجهاي مشاهده اي و محاسبه اي و نيز نتايج نهايي در شكلهاي 3 و ٤ آورده شده اند.

٣ نتيجهگيري

زمين لرزه هاي اخير هجدك با بزرگاي بيش از ٦ و سازوكار رورانده در گستره كرمان در ناحيه بسيار فعال و لرزه خيز رخ دادند. سه زمين لرزه با بزرگاي حدود ٦ در فاصله زماني ١٢ روز و بيش از ٨٠٠ پسلرزه با بزرگاي بيش از ٥/٢ در ٤٠ روز اول در گستره مورد مطالعه واقع در مرز جنوب غربي بلوك لوت رخ دادند. سازوكار بدست آمده در اين مطالعه با شواهد زمين شناسي و نوع گسلهاي منطقه همخواني دارند. تعيين محل مجدد اين زمين لرزه ها و پسلرزه ها حداقل سه آرايش متفاوتي را نشان مي دهند.

در اين ناحيه گسل هاي متعدد و فعال وجود دارند و بنظر ميرسد زمين لرزه هاي با بزرگي بالاي ٦ در گسل هاي متفاوت و مجاور هم رخ داده اند. به عبارت ديگر، وقوع اولين زلزله با بزرگي حدود ٦ باعث تحريك گسل هاي اطراف و وقوع دو زلزله با بزرگي حدود ٦ گرديده است. با توجه به سابقه لرزه خيزي و تعدد گسلهاي منطقه به نظر مي رسد فعاليت گسلها و وقوع زمين لرزه ها در آينده نيز استمرار داشته باشند. توزيع زمين لرزه هاي سه دهه اخير در شكل ١ نشان مي دهد در قسمت شمالي منطقه مورد مطالعه نبود لرزه اي وجود دارد. بدينترتيب وقوع زمين لرزه ها در اين ناحيه دور از انتظار نمي باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید