بخشی از مقاله

چکیده

هیدرات گازی یک جامد بلورین متشکل از ملکولهای آب به عنوان میزبان و ملکول گاز - عمدتا متان - به عنوان ملکول میهمان است که در منطقه های حاشیه قاره و منطقه های قطبی در شرای دما-فشار مناسب به وجود میآید. این ماده به دلیل دارا بودن حجم بزرگی از متان میتواند به عنوان یک منبع انرژی در نظر گرفته شود. نشانگر لرزه ای CATT نشانگری است که ارتباط میان فیزیک سنگ و داده لرزهای را فراهم میکند. یک داده لرزهای از یک زون هیدرات گازی با استفاده از نشانگر لرزهای CATT بررسی شد و انباشتگی هیدرات گازی و چگونگی توزیع هیدرات گازی در مقطع لرزهای مشاهده شد.

1    مقدمه

هیدرات  گازی  یک  جامد  بلورین  متشکل  از  ملکولهای  آب  به  عنوان میزبان و ملکول گاز - عمدتا متان - به    عنوان ملکول    میهمان    است که در منطقه های حاشیه قاره و منطقه    های قطبی در    شرای    دما- فشار مناسب به وجود میآید. این ماده به دلیل دارا بودن حجم بزرگی از متان میتواند به عنوان یک منبع انرژی در نظر گرفته شود. برای تعیین میزان مخزنهای هیدرات گازی باید ویژگیهای کشسان رسوبها را به حجم هیدرات گازی و ویژگیهای سنگ میزبان ارتباط دهیم. یکی از راه های دستیابی به این هدف ادغام مدل فیزیک سنگ با یک انتگرالگیری از حجم معکوس لرزه ای برای دریافت اطلاعاتی از ویژگیهای مخزن است. مدل فیزیک سنگ که توس دورکین و همکاران در سال 1999 و 2003 ارائه شد، خصوصیات مخزن مانند تخلخل، تراکم پذیری سیال، کانی شناسی و فشار را برای رسوبهای سست به هم پیوند میدهد.

نشانگر لرزهای انباشتگی متعلق به گروه تازهای از نشانگرهای لرزهای است که با انتگرالگیری از ردلرزه مقاومت صوتی تعریف میشود. این نشانگر به وسیله فیزیک سنگ میتواند به ویژگی های انباشتگی مخزن مرتب شود. یک تبدیل فیزیک سنگ که ارتباط میان اشباع هیدرات گازی و سرعت موج تراکمی را به وجود میآورد بر پایه مدل دورکین و نور است که در سال 1996 معرفی شد که مدول کشسان رسوب های آواری سست را به تخلخل، تراکمپذیری سیال درون حفره، کانی شناسی و فشار مرتب میکند.

2    روش تحقیق

انباشتگی هیدرات گازی از رابطه زیر به وسیله انتگرالگیری به دست می آید. که در آن Φ تخلخل، S اشباع هیدرات گازی و C تمرکز هیدرات گازی است و حجم انباشتگی هیدرات گازی به صورت زیر تعریف می شود: به وسیله فرمول میانگین بکوس میتوانیم یک ویژگی بی بعد را به دست آوریم که انتگرال اختلاف مدول کشسان زمینه وارون Mb-1 با مدول کشسان وارون M-1 است. که در آن Cm  تمرکز هیدرات است. مقاومت صوتی با رابطه زیر با مدول کشسان در ارتباط است.

که در آن b چگالی بالک، M مدول کشسان و I مقاومت صوتی است. چگالی هیدرات گازی نزدیک چگالی آب است، پس b و I تقریبا بی بعد است. با ادغام دو رابطه بالا به رابطه زیر میرسیم. با گرفتن انتگرال از رابطه بالا به رابطه زیر می رسیم. که  در  این  رابطه    Ib   مقاومت  صوتی  زمینه  است  که    می    تواند  به عنوان  یک  نشانگر    لرزه  ای  لحاظ  شود  که  مرتب    با    انباشتگی هیدرات گازی است. Ci یک نشانگر انباشتگی یا همان CATT است که به گروه نوینی از نشانگرها تعلق دارد و میتواند در محی های گوناگون زمینشناسی برای به تصویر کشیدن ویژگیهای انباشتگی سنگ مخزن استفاده شود.

در شکل 1 یک مقطع لرزه ای از یک زون هیدرات دیده میشود که در آن بازتابنده شیبهساز کف به خوبی دیده میشود. در شکل 2 تمرکز هیدرات را در همان مقطع نشان میدهد که از رابطه به دست آمده است. در شکل3 در محلی که با نشانگر نمایان شده است هیدرات گازی به دلیل گسل خوردگی تجزیه شده و نشانگر لرزهای حجم کمتری را نشان میدهد که این موضوع نشانگر آن است که تعیین تمرکز هیدرات گازی به وسیله رابطه پذیرفتنی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید