بخشی از مقاله

چکیده

واحد بخار یوتیلیتی پالایشگاه دارای 3 واحد بویلر میباشد که هوای مورد نیاز مشعلهای احتراق آنها توسط فنهای دمنده اجباری - - FD Fan5 مورد بحث در این تحقیق فراهم میشود، از کار افتادن هرکدام از فنها به منزله خروج بویلر از سرویس و ایجاد خطر توقف برای یک ردیف تولید گاز و همچنین واحد گوگرد در پالایشگاه میباشد. بهرهبرداری در بارهای کاری متفاوت متناسب با نیاز پالایشگاه و نیروهای محوری حاصل از آن اغلب باعث نشتی روغن و افزایش دما در هوزینگهای روغنی و همچنین بهم خوردن هممحوری و خمش در شفت و از همه مهمتر خرابیهای زود هنگام بیرینگهای گرانقیمت میشود، بطوری که برخی مواقع ارتعاشات محوری حدود 10 mm/sرا در بیرینگ ایجاد میکند.

نتایج مطالعات انجام شده نشان داد، بدلیل هزینه چند صد میلیونی و ممانعت از واردات هوزینگهای روغنی و همچنین ترس از وجود ارتعاشات محوری و نشتی و تخلیه روغن در ساعاتی بدور از چشم نیروهای بهرهبردار بهتر است از هوزینگ گریس خور مطابق استانداردهای مرتبط استفاده شود، چراکه علاوه بر هزینه بسیار کم، بطور قابل توجهای از میزان کلی ارتعاشات محوری شفت و عیوب ذیربط حتی در شرایط کارکرد با بار زیاد، کاسته و هزینه تعمیر و نگهداریهای بیمورد آن را حذف مینماید.

مقدمه

واحد بخار یوتیلیتی پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی دارای 3 واحد بویلر، ساخت کمپانی CCT ایتالیا واز نوع - Water tube - آب گردشی میباشد که حجم متوسط تولید روزانه هر کدام از آنها 80 ton/hr بخار بصورت فشار پایین - 9 bar - و فشار متوسط - 25 bar - با دمای متوسط 270 درجه سانتیگراد جهت مصرف در مبدلهای حرارتی میباشد. سوخت مصرفی بویلرها از واحد مرکاپتان زدایی فرآیند شیرین سازی پالایشگاه تامین شده که حدود 3000 m3 /hr در کارکرد روزانه است.

هر بویلر دارای دو عدد مشعل1 میباشد که هر کدام توانائی تولید 30 ton/hr بخار را دارد. نسبت احتراق بین هوا و سوخت گاز مصرفی بویلر بصورت یک به یازده - هوا - میباشد. هوای مورد نیاز مشعلهای احتراق نیز بصورت دمیدن اجباری توسط فن-های مورد بحث در این تحقیق با فشار 700 mmH2O و فلوی حداکثری 41500Nm3/hr فراهم میشود. توان موتور الکتریکی این فنها 225 kW با ولتاژ 6 kV ، دور موتور 1500 RPM، حداکثر 17آمپر و فرکانس 50Hz بصورت افقی میباشد. از کار افتادن هرکدام از FD فنهای واحد تولید بخار به منزله خروج بویلر از سرویس و ایجاد خطر توقف واحد گوگرد و از دست رفتن گاز خروجی یک ردیف تولید گاز بطور کامل و همچنین حذف یک واحد از آبشیرین کن پالایشگاه میباشد.

همانطور که بیان گردید FD فنها وظیفه مهم تولید هوا و تکمیل رأسی از رئوس مثلث آتش را در تامین حرارت لازم برای بویلرها در مراکز صنعتی نیازمند بخار بر عهده دارند، بطوری که در شرایط متفاوت کارکرد و حجم مورد نیاز حرارت میبایست در بارهای کاری متفاوت انجام وظیفه کنند. کارکردن در بارهای متغییر بدلیل تک دور بودن الکترو موتور آنها با تغییر در میزان باز بودن دریچه ورودی فن میشود که به تبع آن، نیروهای محوری متغییر به بیرینگهای فن وارد میگردد. بطور متوسط FD فنها بر روی حالت %60 باز بودن دریچه مذکور بهره برداری میشوند.

بهره برداری های متفاوت و نیروهای محوری حاصل از آن اغلب باعث نشتی روغن در هوزینگهای با روانکاری روغنی میشوند بطوری که میبایست در بازههای زمانی هفتگی دائماً شارژ روغن انجام داد. لاک کردن بیش از حد بیرینگ بر روی شفت برای کم کردن نیروهای محوری عیب بالا رفتن دمای بیرینگها و خرابی زوتر از موعد روغن را در بر دارد. این عیب که در برخی موارد ارتعاشات محوری حدود 10mm/s را در بیرینگ سمت فن و کمی کمتر در سمت کوپلینگ ایجاد میکند خود زمینه ساز عیوب دیگری چون بهمخوردن هم-محوری و خمش در شفت و از همه مهمتر خرابیهای زود هنگام بیرینگهای گرانقیمت میشود. شکل شماره 1 تصویری از واحد تولید بخار پالایشگاه و FD فن را نشان میدهد.

شکل :1 بویلرهای پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی

شکل شماره2 نیز تصویز ایزومتریک فن و بیرینگ را نشان میدهد.

شکل:2 نقشهی FD فن و بیرینگها

در بررسی تاریخچه کارهای انجام شده در حیطه این تحقیق میتوان گفت تغییر در طراحی به این شکل اصولاً اگر جایی انجام شود، بیشتر بصورت درون سازمانی منتشر میگردد. چراکه طراح هر تجهیز همیشه جوانب کار و طراحی خود را متناسب با نیاز بهرهبرداری و محل انجام وظیفه آن در نظر میگیرد. هرچند تغییر طراحی و انجام اصلاحات بعد از طراحی و ساخت، بارها در صنایع مختلف اتفاق افتاده است

با این وجود در راستای تحقیقات انجام شده بجز چند مورد که قبلاً توسط خودمان در تغییر نوع بیرینگهای الکترو موتورها بدلیل پیدا نکردن جنس اصل بعد از تعمیر اولیه و همچنین جهت افزایش طول عمر و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری انجام شده، مورد دیگری یافت نشد. بطور مثال یک سال پیش چند مورد از الکترو موتور های واحد یوتیلیتی مجتمع بدلیل شرایط کارکرد سخت با ارتعاشات محوری بالا - شرایطی که موتور بیشتر در آن شرایط انجام وظیفه مینمود - دائماً بیرینگ آن خراب و در ماه یک بار تعویض میشدند، چراکه بیرینگهای آنها 2Z و غیر گریس خور بوده و به سرعت گریس آنها تخلیه میشد. لذا تصمیم گرفتیم متناسب با جایگاه و عملکرد الکتروموتور و با در نظر گرفتن استانداردهای مربوطه این بیرینگها را با نوع گریسخور مشابه تعویض و با شارژ دورهای، %600 عمر آنها را افزایش دهیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید