بخشی از مقاله

چکیده: از واکنش -3,2دیهیدرو--4,1فتالازیندیاون با مقدار اکیمولار -2برمواتانول در حضور تریاتیلآمین و در حلال DMAc، -2 - -2هیدروکسیاتیل - --3,2دیهیدرو--4,1فتالازیندیاون سنتز گردید. ساختار مونومر مورد نظر با استفاده از طیفسنجی مادون قرمز و 1H-NMR مورد تایید قرار گرفت. در اثر واکنش مونومر به دست آمده با ترکیبات تولیلن دیایزوسیانات، ایزوفورون دیایزوسیانات و هگزامتیلن دیایزوسیانات، پلی اورتانهای جدید با گرانروی 0/5-0/6 dlg-1 به دست آمد. ساختار پلیاورتان-اورههای به دست آمده به وسیلهی روشهای طیف-سنجی زیر قرمز و 1H-NMR و همچنین آنالیز CHN تایید گردید. نتایج آنالیز گرمایی TGA ، مقاومت گرمایی خوب پلیمرهای به دست آمده را تایید کرد. برای کاهش وزن پلیمرها در آنالیز گرمایی TGA و DTG مکانیسمهایی پیشنهاد شده است.

مقدمه

فتالازین بهعنوان هستهی مرکزی در بسیاری از ترکیبات دارویی با فعالیتهای ضد سرطان[1]، ضد فشارخون [2]، ضد لخته شدن [3]، ضدالتهاب [4] و درمان دیابت [5] شناختهشده است. بررسی خواص بیولوژیکی برخی از مشتقات فتالازین نشان داده است که تاثیرات قویتری نسبت به هیدرالازین و دیازپام در درمان بیماریهای قلبی و عروقی دارند .[6] فتالهیدرازید -3,2 - دیهیدرو--4,1 فتالازیندیاون - - 1 - یک ترکیب هتروسیکلی دوعاملی، با خاصیت هستهدوستی میباشد. این ترکیب دارای دو پروتون نسبتا اسیدی است که برای واکنش با ترکیبات دوعاملی مفید میباشد .[7] حلقه فتالازین در سنتز آلی و ترکیبات دارویی بسیار مورد توجه است .[8] خواص دارویی این ترکیب بهویژه در بیماریهای قلب و عروق به اثبات رسیده است .[9]

طبقهای از پلیمرهای الاستومری که در زنجیره خود دارای هر دو گروه اورتان و اوره میباشند را پلیاورتان-اوره میگویند که حاصل واکنش افزایشی گروه دیایزوسیانات با گروههای هیدروکسیل و آمین میباشد .[10] وجود گروه اوره بهعنوان بخش سخت پلیمر باعث افزایش خواص مکانیکی میشود. این خواص ناشی از تفاوت بزرگ در حلالیت گروه قطبی اوره و پیوندهای هیدروژنی قوی آن در مقایسه با بخش نرم پلیمر میباشدکه به جدایی فاز منجر شده و سبب افزایش استحکام کششی و بهبود خواص مکانیکی پلیمر میشود .[11]

بخش تجربی

مقدار 2 گرم 0/0123 - مول - از ترکیب - 1 - به همراه 0/3 میلیلیتر 0/0246 - مول - تریاتیلآمین به 20 میلیلیتر حلال -N,Nدیمتیلاستامید اضافه شد. مخلوط واکنش به مدت پنج ساعت در دمای محیط همزده شد تا محلول شفاف به دستآمد. سپس 1/3 میلیلیتر 0/0184 - مول - برومواتانول به محلول واکنش اضافه گردید و تا 24 ساعت در دمای 120oC حرارت داده شد. مخلوط واکنش توسط قیف بوخنر صاف گردید و پس از خارج کردن حلال، 1/7 گرم - % 68 - رسوب زرد رنگ به دست آمد.

تهیه پلیاورتان-اورهها

مقدار 0/001 مول دیایزوسیانات داخل یک بالن 10میلیلیتری ریخته شد و به آن مقدار 0/001 مول ترکیب 2 به همراه نیم میلیلیتر حلال -N,Nدیمتیلاستامید اضافه گردید. مخلوط واکنش به مدت 12 ساعت در دمای محیط همزده شد و سپس دما به 50oC رسانده شد و تا 15 ساعت واکنش ادامه یافت. پس از افزایش گرانروی به مخلوط واکنش دو قطره حلال اضافه گردید و دما به 80oC رسانده شد. پس از 8 ساعت، پلیمر بهدست آمده با متانول رسوب داده شد.

 نتایج و بحث

ترکیب 2 از واکنش -2,3دیهیدرو--1,4فتالازیندیاون - 1 - در اثر واکنش با یک اکیوالان از-2برومواتانول در حلال -N,Nدیمتیلاستامید در شرایط رفلاکس در مدت 24 ساعت تهیه گردید. نتایج طیفسنجی 1HNMR، IR، و آنالیز عنصری، ساختار مونومر را به خوبی تأیید مینماید. از آنجا که این ترکیب، دارای دو گروه عاملی OH و NH میباشد، میتواند به عنوان یک مونومر دو عاملی در واکنشهای پلیمر شدن تراکمی با دیایزوسیاناتها شرکت نموده و پلیاورتان-اورههای مربوطه را ایجاد نماید. با توجه به نمودارهای TGA/DTG میتوان مراحل تخریب گرمایی پلیمر 3 را در حدود 320 و 380 درجهی سانتیگراد، به ترتیب، همراه با خارج شدن گاز ازت، کربن دیاکسید، اتیلن، و بیسیکلو [0,2,4]اکتا--5,3,1تریان--8,7 دیاون و باقی ماندن یک پلیاوره برای مرحلهی اول و خارج شدن آزاسیکلوهپتان، و باقی ماندن یک پلیآمید در دومین مرحلهی تخریب دانست.

از واکنش ترکیب 2 با مقدار اکیمولار از هگزامتیلن دیایزوسیانات، تولیلن دیایزوسیانات، و ایزوفورون دی-ایزوسیانات، پلیمرهای 3، 4، و 5 تهیه گردید. نتایج طیف-سنجی 1HNMR، IR ، و آنالیز عنصری، ساختار پلیمرها را به خوبی تأیید مینماید. نتایج اندازهگیری گرانروی ذاتی برای این پلیمرها بهترتیب، مقادیر 0/6 0/55 و 0/5 دسیلیتر بر گرم، معادل با مقادیر وزن مولکولی تقریبی 55000، 60000 و 50000 گرم بر مول را نشان میدهد که حاکی از فعالیت خوب هر دو گروه عاملی OH و NH در مولکول مونومر میباشد. همچنین نتایج آنایز گرمایی نشان میدهد که هر سه پلیمر، دارای مقاومت گرمایی خوبی هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید