بخشی از مقاله

چکیده

توان ها جمعابلیتق هایی است که در هر حیطه مورد بررسی قرار میگیرد و گاهاً ملاک هایی برای برقراری رابطه ی آماری با موضوع میگردد. با توجه به استقرار پایتخت سیاسی جمهوری اسلامی ایران در استان تهران، شهر تهران مرکز جذب و گردهم آیی توان های محیطی بسیار و همچنین اهمیت بخشیدن و سروسامان دادن توان های طبیعی این شهر کهن گردیده که با توجه به قدمت تاریخی آن میتوانند به عنوان زنجیره ی ناگسستنی از استعداد ها و توان های بالقوه در جذب گردشگر به میهن عزیزمان، علل خصوص شهر تهران گردد.تهران با تمام شلوغی و ازدحامش درهرگوشه وکنارش دیدنیهای بسیاری دارد. طبق آمار و ارقام موثق بیش از 1700 محل طبیعی و تاریخی دیدنی درتهران واطرافش میتوان یافت که هرکدام میتواند یکروز تعطیل آخرهفته را پر کند. وجود مناظرطبیعی ، آبشارها، سدها ودریاچه های مصنوعی، غارها، مجموعه کاخ ها وآثارباستانی وتاریخی، اماکن مذهبی، مجموعه ورزشی، بوستان ها، پیست های اسکی از توان های طبیعی گردشگری درشهرتهران می باشد. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان میدهد که شهر تهران از جاذبه ها وتوان های محیطی و طبیعی زیادی درزمینه ی جذب گردشگری برخوردار است.

واژههای کلیدی: توان های طبیعی، تهران، جذب گردشگر

مقدمه

گردشگری طبیعی یا اکوتوریسم، واژه ای است که نخستین بار درسال 1980 وارد ادبیات گردشگری شده است، ولی اولین تعریف جامع ومعتبر از آن را انجمن بین المللی اکوتوریسم درسال 1990 ارائه داد. این تعریف عبارت است از: سفر مسئولانه به مناطق طبیعی به منظور حفظ محیط زیست وبهبود اوضاع اقتصادی جوامع محلی - اندی درام وآلن مور، رنجبر. - 1 :1388 هرساله بسیاری از گردشگران درنقاط مختلف دنیا از مناظروچشم انداز های طبیعی و مناظر ساخته شده توسط انسان های هنرمند، دیدن می کنند ومحیط آرام بخشی برای انسانها بوجود می آید. بیشتر گردشگران به دنبال چشم انداز های طبیعی بکر وبدون دخالت انسان هستند، براین اساس شناخت ومطالعه چشم اندازهای طبیعی وجاذبه های طبیعی گردشگری درشهر تهران بیش از بیش احساس می شود. شهرتهران باتوجه به تراکم بالای جمعیت، مشکلات فراوان زیست محیطی، آلودگی هوا، ترافیک های آزار دهنده وسنگین در طول زمان های کاری هفته و مشکلات دیگر، نیاز گذران اوقات فراغت عاشقان طبیعت را بیش از بیش ملزم می سازد. شهرتهران یکی از کلان شهرهای بزرگ ایران در استان تهران واقع شده است که بیش از 1700 محل طبیعی و تاریخی درتهران واطرافش واقع شده است.هدف اصلی این مقاله بررسی توانهای طبیعی ومحیطی شهرتهران درجذب گردشگری می باشد.

محدوده مورد مطالعه

محدوده مورد مطالعه، شهرتهران دراستان تهران میباشد. مختصات این بازه درطول51درجه و25دقیقه طول شرقی وعرض35درجه و41دقیقه عرض شمالی قراردارد،که شکل 3 موقعیت شهر تهران را از طریق Google Map نشان میدهد. شهرتهران بر روی مخروط افکنه های بهم پیوسته واقع شده است، که شیب آن از شمال به طرف جنوب می باشد. مناطق مسکونی درشمال تهران درارتفاع 1722متری و درمناطق جنوبی درارتفاع 1050متری واقع شده است.طبق آمار در ایستگاه های مشخص شده ، حداکثر دمای تهران 42/5 درجه سانتیگراد و حداقل دمای مطلق آن نیز -16/1 ثبت گردیده و میزان بارش در تهران 231/2 میلیمتر اندازه گذاری شده است - رهنمایی . - 2 : 1393

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید