بخشی از مقاله

چکیده

اخیراً، مقوله شهرهای هوشمند به عنوان یک روش موثر برای رسیدن به مدیریت حوزه شهری مطرح شده است. دولتهای بسیاری در سراسر دنیا از مفاهیم شهر هوشمند1 استفاده نموده اند. باید توجه داشت که جمعآوری دادهها و مدیریت مناسب این داده ها باعث شده تا بر دامنههای کاربردی خدمات شهری در عرصه های مختلف افزوده شود. بنابراین بکارگیری کارآمد کلان دادهها را باید فاکتوری کلیدی برای موفقیت شهر هوشمند در نظر گرفت.

امروزه ابزارهای هوشمند و یا سیستم های اطلاعات اجرایی در حال بهبود توانایی خود با بهره گیری از داده های کلان موجود هستند. بنابراین انتظار میرود تا قدرت کلان داده ها شناسایی شده و در نتیجه به ارزش های بزرگی بدل شوند .در پژوهش حاضر سعی شده استفاده از کلان داده به عنوان عامل تصمیم ساز در ارتقای هوش شهری و به طبع آن در مدیریت شهری معرفی شود. روش پژوهش از نوع مدل معادلات ساختاری بوده است .نمونه پژوهش شهروندان و خبرگان حوزه مدیریت شهری هستند .ابزار گردآوری تحقیق نیز پرسشنامه ای است که توسط محقق ساخته شده و روایی آن به روش روایی محتوا به تأیید متخصصان رسیده است .

همچنین پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و با نرم افزار spss19 محاسبه شده و میزان آلفا در حد مطلوب - 92 درصد - محاسبه شده است .این مطالعه در صدد آن است که مشخص کند که برای موفقیت در عرصه مدیریت شهری با مدیریت داده های کلان واطلاعات و به دنبال آن ارتقای هوش شهری را شناسایی کند .نتایج کلی تحقیق حاکی از آن است که بدون مدیریت درست و مناسب کلان داده ها هوش شهری موفق نخواهد بود. به کارگیری دانش به روز، توزیع و به اشتراک گذاری دانش و آگاهی از عوامل محیطی ، زمینه ساز ایجاد شهری هوشمند است.

مقدمه

شهرنشینی به یک روند کلی توسعه اقتصادی و اجتماعی در سراسر دنیا تبدیل شده است. بر اساس امار منتشر شده در سال 2015 توسط سازمان ملل متحد، در طول 60 سال گذشته، امار شهر نشینی در جهان با نرخ 21 درصد افزایش یافته است بیش از 50 درصد از جمعیت جهان در منطقه شهری زندگی میکنند و تا سال2030 این رقم تا 60 درصد پیش بینی شده است. ارتقا و توسعه شهر نشینی و در کنار آن توسعه اقتصادی ، شهرنشینی را به مهم تربن رکن توسعه اقتصاد پایدار تبدیل کرده است.

کلان دادهها، بر جنبههای مختلف زندگی انسانها تأثیر والایی دارد . - Pantelis et al., 2013 - حدود 90درصد از دادههای دیجیتال در دنیا در دو سال اخیر ایجاد شده است. داده های کلان باعث ایجاد فرهنگی می شوند که از طریق آن مصرف کنندگان را به سمت استفاده از تمامی ارزشهای پنهان داده ها سوق میدهد - . - Letaifa,2015; Townsend,2013 شیب صعودی رشد کلان داده ها نشان میدهد که هر ساله 40 درصد بر میزان دادهها افزوده شده و تنها 5 درصد بر مخارج IT اضافه میشود.

در نتیجه بسیاری از دولتها شروع به بکارگیری استفاده از کلان دادهها برای پشتیبانی از توسعه پایدار نمودهاند. به منظور دستیابی به این هدف تدوین استانداردها و نیازهای کاربردی و درک مشخصههای اصلی شهر هوشمند از جمله بهبود کیفیت زندگی و مدیریت هوشمندانه منابع طبیعی و ارائه تسهیلات شهری الزامی به نظر میرسد . رشد و توسعه روز افزون فناوریهای ذخیره و استخراج دادهها امکان حفظ و نگهداری مقادیر بیشتری از دادهها را فراهم آورده است . - Zikopoulos and Eaton , 2011 -

داده های کلان با منسجم کردن و ضبط فضا و رفتار های انسانی منجر به ایجاد یک ایده جدید برای مدیریت و برنامه ریزی آینده شهری میشود. اگرچه حجم ، تنوع و سرعت داده های کلان فرمتهای بسیاری از داده های ضبط شده و سرعت بالای تولید داده ها معمولا برای مشخص کردن داده های کلان مورد استفاده قرار میگیرد - Perry et .al.,2013; Smith ,2015 - توسعه مداوم اینترنت و اینترنت اشیا و نیز تجزیه و تحلیل داده های کلان راه را برای ساخت شهر هوشمند ممکن می سازد.

برخی مطالعات به بررسی مسائل مربوط به بکارگیری کلان دادهها در شهرهای هوشمند پرداختهاند - Kitchin et al .,2014 ; Townsend et al., 2013 ; Batty et al., 2013; .Vilajosana et al., 2013 - تحقیقات قبلی در خصوص بررسی داده های کلان در شهر های هوشمند کمتر به اهمیت حریم خصوصی شهروندان نسبت به قابلیت دسترسی به سطوح رو به افزایش اطلاعات خصوصی اشاره داشته اند - برای مثال . - Kim et al., 2014 به منظور شناسایی مرزهای پهناور کلان داده ها و تاثیرات آن در شهر های هوشمند با رویکرد امنیت این پژوهش از سه منظر مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است در بخش نخست ویژگیهای اصلی کلان داده ها، مشخصات و قابلیت ها و چالشهای آن به منظور شناسایی چارچوب های داده های کلان و اینکه چه داده هایی داده های کلان هستند مشخص شده است .

بدلیل اینکه داده های تولید شده توسط انسان نیاز به راه حل های هوشمندانه تر و رمزگشایی رفتار، عقاید و نظرات دارد به تحلیل انواع داده، پرداخته شده است.در ادامه این بخش مدیریت و دسترسی به داده و همچنین خلاصه ای از پژوهش های محققین و دیدگاه های متفاوت آنها در ارتباط با داده های های اجتماعی کلان و نظریه های مختلف برشمرده شده است . در بخش دوم مقاله به بازبینی کاربردهای کلان دادهها برای پشتیبانی از توسعه پایدار شهرهای هوشمند به منظور بهبود کیفیت زندگی و مدیریت منابع پرداخته شده است و مبحث شهر های هوشمند به تفضیل مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است.

علاوه بر این تعاریفی مختلفی از شهر هوشمند ، چالشها و مزایای بکارگیری کلان داده ها برای هوشمند سازی شهرها بیان شده است. در ادامه این بخش ویژگیهای داده کﻻن در این شهرها و مکانیزم عملیاتی توسعه انها ارائه شده است. در این بازبینی، به کشف فرصتهای موجود برای بکارگیری کلان دادهها در شهرهای هوشمند نیز پرداخته شده است. البته مسائل و چالشهای زیادی وجود دارد که برای استفاده بهتر و کاراتر از این فناوری باید به انها پاسخ داده شود.

بخش سوم مقاله به مبحث حریم خصوصی و امنیت اطلاعات شخصی، مدیریت حریم خصوصی در ارتباطات وچالشهای ان در شهرهای هوشمند پرداخته شده است. در ادامه این مبحث اعتماد که به عنوان موثرترین متغیر در تحریک رفتار و فعالیتها حائز اهمیت است مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بخش نهایی مقاله با بررسی مبحث بررسی حساسیت های شهروندان نسبت به نوع دادههای شهرهای هوشمند به اتمام میرسد و بخش 5 نتیجه گیری این مطالعه با مشخص کردن مطالعات آینده است.

.2 مروری بر ادبیات

2,1 کلان داده

2,1,1 اهداف و ویژگیهای کلان داده ؛

دادههای کلان اصطلاحی است که برای اشاره به حجم رو به افزایش دادههایی که ذخیرهسازی، پردازش و آنالیز آنها از طریق فناوری های پایگاه اطلاعاتی سنتی دشوار است، مورد استفاده قرار میگیرد. مدیریت داده ها عموما شامل 5 فعالیت اصلی جمع آوری، ذخیره سازی،جستجو ،به اشتراک گذاری ،تحلیل داده میباشد. ماهیت دادههای کلان نامشخص است و شامل فرآیندهای قابل توجه شناسایی داده و ترجمه این دادهها به بینشهای جدید است. عبارت داده های کلان در IT نسبتاً جدید است.

با این حال پژوهشگران مختلفی در تحقیقات قبلی خود این عبارت را بهکار بردهاند. در سال 2001 موسسه گارتنر - - Gartner، سه بعد از چالش ها و فرصت های پیش رو در حوزه رشد داده ها را مطرح کرد که عبارت بودند از: .1افزایش حجم : - Volume - 7 افزایش در میزان داده .2 سرعت : - Velocity - 8 افزایش سرعت تولید داده های ورودی و خروجی .3 تنوع: - Variety - 9 افزایش محدوده تنوع و منابع داده ها .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید