بخشی از مقاله

چکیده

میکروکپسول ها ذرات کوچک از دو قسمت هسته و پوشش تشکیل شده اند. این مواد در داروسازی و صنایع غذایی کاربرد زیادی دارند. در این تحقیق میکروکپسول - 5-L متیل تتراهیدرو فولیک اسید توسط ژلاتین و آسکوربات سدیم پوشش داده شده است. به این منظور از خشک کن پاششی با قابلیت کنترل دما و دبی سیال ورودی و میزان خوراک ورودی 5 تا 20 میلیلیتر استفاده شده است. اثر غلظت و نوع پوشش بر مورفولوژی و اندازه میکروکپسولهای تولید شده به وسیله دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی و پراش اشعه لیزر مورد آنالیز و بررسی قرار گرفت. میانگین قطر ذرات با دستگاه پراش اشعه لیزر کمتر از 0/5 میکرومتر بوده است و شکل ظاهری وکروی بودن میکروکپسولها با آنالیز تصاویر میکروسکوپ الکترونی حاکی از آن بود که میکروکپسول اسیدفولیک- ژلاتین کروی و مجزا تشکیل شدند ولی میکروکپسول اسید فولیک- آسکوربات سدیم به هم چسبیده بودند. با افزایش نسبت پوشش به هسته افزایش ناچیزی در اندازه ذرات میکروکپسول مشاهده شد.

کلمات کلیدی: میکروکپسول، فولیک اسید، خشک کن پاششی، غلظت، قطر ذرات، پوشش

-1 مقدمه

اسید فولیک یکی از ویتامینهای گروه B و محلول در آب میباشد که به دلیل نیاز دارویی و تغذیهای در کودکان و زنان باردار و درمان برخی از بیماریها مورد استفاده قرارمیگیرد. - میکروکپسول اسید فولیک باعث رهش زماندار دارو در بدن میشود.[1] درکودکان به دلیل روکشدار شدن فولیک اسید از سیاه شدن دندانها و عوارش ناشی از آن جلوگیری میشود .[2] تحقیقات بر روی استفاده از میکروکپسولها و میکروسفرها به عنوان سیستم دارورسانی با رهش کنترلشده متمرکز بودهاست. میکروکپسولها ذرات بسیار کوچکی حاوی یک ماده فعال یا هسته هستندکه بهوسیله یک لایه یا روکش پوشیده شدهاند. میکروکپسولها ابعادی در حدود چنددهم میکرون تا پنجهزار میکرون دارند. رو شهای مختلفی برای تولید میکروکپسول وجوددارد که می توان از دو روش ساده تبخیر یا استخراج حلال و خشک کن پاششی استفاده کرد. روش خشک کن پاششی فرایندی ساده، پیوسته و کم هزینه است که به طور گستردهای در موارد حساس به حرارت همچون اسانسها طعمها و مواد دارویی بکارمی-رودRocia perez .[3] و همکاران در ساخت انکپسول اسید فولیک با آب پنیر به روش پاششی و الکتریکی به ذرات میکروکپسول دست یافتند که دارای شکل کروی و مجزا از هم بودند.[4]

در مطالعه افزایش دما بر میکروکپسول آب تمشک بر پروبیوتیک مورد بررسی قرار گرفت که شوک حرارتی کشنده لاکتوسیلوس اسیدوفیلوس بود همچنین افزایش غلظت باعث افزایش میزان بقای پربیوتیک شد.[5] بازده میکروکپسول اسید آسکوربیک در کمپلکس پروتیینها بسیار بالا و دارای شکل کروی و پایداری بودند.[6] در بررسی میکروسفرهای آلژینات روی در کنترل دارو بوسیله خشککن پاششی ذرات میکرون تولیدشد که رهش و کنترل دارو را بسیار آسانتر کرده بود.[7] در تحقیقات به اثر غلظت و نوع روکش و مقایسه روکشها بر اندازه و موروفولوژی میکروکپسول ها نپرداخته بودند که اینها در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد.

روش کار خشک کن پاششی دستگاه مورد استفاده در این مطالعه است. این دستگاه قابلیت کنترل دمای هوای داغ و نقطه پاشش، رطوبت خروجی، دبی سیال ورودی و دمای خروجی را دارد. دارای سه هیتر که با افزایش دما به طور خودکار هیتر شماره 3 خاموش و دما کنترل می شود. دمای هوای داغ روی 136 و دمای نقطه پاشش رو 95 درجه تنظیم شد. خوراک دستگاه حداقل 5 میلی لیتر است و ذرات میکروکپسول در خروجی بوسیله جمع کنندهی الکتروستاتیکی با ولتاژ8 کیلوولت جمعآوری شدند. فشار هوای ورودی 2 بار بود. مورفولوژی میکروکپسول های تولید شده بوسیله دستگاه SEM و میانگین قطر ذرات توسط دستگاه DSL مورد بررسی قرارگرفت. تمام آزمونهای انجام شده در این مطالعه براساس آزمایشهای چهارتایی استوار بودند.

-2 مواد مورد نیاز

اسید فولیک با خلوص 97% از شرکتSigma Aldrich خریداری شد. ژلاتین با خلوص 98% و آسکوربیک اسید نیز با خلوص%98 از شرکت merck تهیه شد.

-3 ساخت محلولها

محلول فولیک اسید با غلظت 0/02% w/w تهیه شد. محلول آسکوربات سدیم با غلظت 2% w/w از انحلال آسکوربیک اسید و کلرید سدیم با pH حدود 7 ساختهشد. ژلاتین در دمای 60درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه با غلظت 0/5% w/w در آب حلشد. میکروکپسول های اسیدفولیک -ژلاتین و اسید فولیک-آسکوربات سدیم با استفاده از روش خشک کن پاششی تهیه شدند. پس از تهیه محلول حاوی نسبت های مختلف از فولیک اسید و روکش به دستگاه خشک کن پاششی تزریق شد. - جدول - 1

-4 روشهای آنالیز

-1-6 آنالیز با دستگاه DSL
ذرات میکروکپسول توسط جمع کننده الکتروستاتیکی جمع آوری شده و به آزمایشگاه جهت بررسی قطر ذرات منتقل داده شد. میکروکپسول های تولید شده در آب مقطر حل و داخل دستگاه پراش اشعه لیزر قرار دادهشد. هر نمونه سه نوبت مورد آزمون قرار گرفت و میانگین قطر هیدرودینامیکی ذرات براساس کل حجم، 10 و 50 درصد حجم نمونه در بهترین شاخص پراکندگی ثبت شد - جدول.

-2-6 آنالیز با دستگاه SEM

برای مشاهده اثر تغییر عوامل بر شکل نمونه ها از میکروسکوپ الکترونی پویشی استفاده شد. میکروکپسولها روی پایه های فلزی مخصوص که با چسب دو طرف پوشیده شده بودند قرار گرفت سپس نمونه در خلا با طلا پوشش داده شد و داخل دستگاه میکروسکوپ الکترونی قرار گرفت.

-5 بحث و نتایج

با بررسی نمودار حاصل از پراش اشعه لیزر مشاهده شد که میکروکپسول های اسیدفولیک - آسکوربات سدیم هرچند در ابعاد مورد نظر تشکیل شده بودند ولی دارای توزیع نرمالی از اندازه ذرات نبودند. - نمودار - 1 میکروکپسول اسید فولیک - آسکوربات سدیم که درصد آسکوربات در آنها دوبرابر شده بود نیز دارای توزیع نرمالی از ندازه درات یکسان نبودند. - نمودار. - 2اندازه ذرات میکروکپسول فولیک اسید-ژلاتین که به نسبت یکسان باهم در مخلوط شده بودند تقریبا در محدوده 0/5 تا 0/7 میکرومتر گزارش شد. - نمودار. - 3 زمانی که پوشش ژلاتین دوبرابر استفاده شده اندازه ذرات میکروکپسول های حاصل شده0/4 تا0/5 میکرومتر مشاهده شد - نمودار. - 4

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید