بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیقات پس از نمونه گیری از مناطق نفت خیز جنوب جداسازی میکروارگانیزمهای مناسب. ارزیابی آنها برای مصرف متان به عنوان منبع کربن و تولید PلاS به منظور پروتئین افزودنی به خوراک دام ، طیور و آبزیان انجام شد. در ادامه تحقیقات مصرف گاز متان توسط میکروارگانیزم در فلاسک انجام شد.نتایج بدست آمده بیانگر رشد میکروارگانیزم در حضور گاز متان در فاز مایع بود.طراحی سیستم مناسب برای تولیدPلاS شاز گاز متان بصورت مداوم در ادامه کار در دستور کار قرار گرفت که نتایج متعاقباﹰ اعلام خواهد شد.

کلمات کلیدی: پروتئین تک یاخته،گاز طبیعی ،جداسازی میکروارگانیزم

مقدمه

افزایش روزافزون جمعیت جهان نیاز به تولید مقدار بیشتری پروتئین را مطرح میسازد. فعالیتهای تولید در این راستا در اغلب کشورهای جهان با مشکل روبرو است. علت اصلی این امر شرائط نامطلوب آب و هوا، کمبود امکانات در بخش کشاورزی و به کارگیری روشهای سنتی است. از این رو کشورهائی که با مشکل جمعیت زیاد دست به گریبان هستند، برای رفع نیازهای غذائی مردم ناچار به وارد کردن مقادیر زیادی مواد اولیه پروتئین گیاهی و یا حیوانی به طور سالیانه هستند. گروه بیوتکنولوﮊی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس در طی یک دهه گذشته در پی منابع جدید پروتئین با تولید انبوه از میکروارگانیسمها بودهاند و از توده سلولهای میکروبی به عنوان خوراک دام استفاده شده است. به این محصول پروتئین تکیاخته گفته میشود.با توجه به شرایط کشور ما از جهت دارابودن منابع عظیم گاز طبیعی واز طرف دیگر نیاز شدید کشور به مواد افزودنی پروتئینی به خوراک دام و طیور و آبزیان تولید پروتئین از گاز طبیعی - که در خارج از کشور اخیرا تا مقیاس صنعتی تولید شده است - کاملاﹰ منطقی و اقتصادی به نظر میرسد. در این تحقیق با همکاری و پشتیبانی شرکت ملی نفت تولید بهح از گاز طبیعی در دستور کار قرار گرفته است.

انتخاب سوبسترا

به علت در دسترس بودن، فراوانی و ارزان بودن گاز طبیعی تولید به ح ازگاز طبیعی مدنظر قرار گرفته است.جدول - ١ - نشاندهنده درصد ترکیبات موجود در گاز طبیعی است.گاز طبیعی به آسانی و به صورت مداوم قابل اندازهگیری است، به آسانی از محصول نهائی جدا میشود، بسیار انتخابی است به طوریکه احتمال آلودگی با سایر میکروارگانیسمها به حداقل میرسد و فرآیند تولید مداوم آن مؤثر و نسبتاﹰ ارزان میباشد.

میکروارگانیزم

میکروارگانیزمهای مصرف کننده متان گروهی از باکتریهای گرم منفی هستند که قدرت استفاده از متان به عنوان تنها منبع انرﮊی و کربن را دارند ودر زیر شاخه متیلوتروفها هستند.جدول - ٢ - باکتریهای مصرف کننده ترکیبات یک کربنه را نشان میدهد.متانوتروفها در ابتدا توسط آنزیم مونواکسیژنازگاز طبیعی را به متانل اکسید میکنند و سپس متانل در ادامه به فرمالدئید توسط آنزیم دهیدروﮊناز متانل - آنزیم کلیدی در مسیر جذب و غیرجذب - تبدیل میشود. مقداری از فرمالدئید به تودهزیستی - مسیر جذب - تبدیل میشود. الکترون آزاد شده در این مسیر به حلقه انتقال الکترون برای سنتز بA1 فرستاده میشود. مواد باقی مانده به لقه اکسید میشود تا انرﮊی لازم برای رشد و متابولیسم فراهم شود - مسیر غیرجذب - . تبدیل شدن لق ه به اتانل مسیری مخالف در مقابل اکسیداسیون متان است که از دو مسیر ریبولوز مونوفسفات و سرین انجام میشود. در شکل زیر مسیر اکسیداسیون متان ارائه میگردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید