بخشی از مقاله

چکیده
با انجام شبیه سازي توسط کد CORSIKA پرتوهاي کیهانی گاما و پروتون در انرژي هاي مختلف شبیه سازي وبا استفاده از چگالی فوتونهاي جرنکوف مربوط به ذرات ثانویه, در سطح مورد مشاهده پرتوهاي اولیه گاما و پروتون جداسازي شده اند.

-2شبیه سازي            

از سرعت نور در خلا است و اگر ذرات بارداري وجود داشته  باشند که سرعت آنها بیش از سرعت نور درآب یا هوا باشد    شبیه سازي با استفاده از کد [3] CORSIKA    ونسخه  آنوقت با حرکت این ذرات باردار در آن محیط ذره در عقب  مربوط به چرنکوف براي 600 پرتو اولیه گاما و پروتون با خود مخروطی از نور ایجاد می کند که به نور چرنکوف  زاویه تابش عمودي ودر انرژي هاي    , 100 Gev, 50 Gevمشهور است که به نام کاشف اصلی آن Cherenkov نامیده    500   Gev, 250Gev وGev    1000 انجام شد.در فایل  شده است.

[1 ] از تکنیک چرنکوف می توان در آشکار سازي ورودي برنامه یک آرایه بزرگ طراحی شد که نور چرنکوف پرتو هاي کیهانی استفاده کرد.  [2 ] اما مشاهده نور چرنکوف مربوط به ذرات ثانویه در سطح مشاهده - h=1200mارتفاع فقط در شبهائی که نور زمینه ماه ضعیف باشد امکان پذیر تهران - در آشکارسازهاي آن ثبت و جهت تحلیل نهایی مورد است و این یعنی فقط %10 کل تقویم.در نتیجه بخاطر ضعیف استفاده قرار گرفت.

-2 چگالی فوتونهاي چرنکوف

یکی از پارامتر هاي مهم در بررسی فوتونهاي چرنکوف توزیع چگالی سطحی فوتونها - تعداد فوتونها در واحد سطح - بر حسب فاصله از مرکز بهمن می باشد5]و.   [4 جهت بدست آوردن منحنی چگالی بر حسب فاصله از مرکز بهمن اقدام به تعیین نواحی - - bin مختلف نموده و در هر ناحیه تعداد فوتونها محاسبه و با تقسیم کردن تعداد فوتونها بر مساحت آن ناحیه چگالی سطحی فوتونها بدست آمد. در مرحله اول مساحت هر ناحیه 4500m2   انتخاب شد.  

شکل 1 تعدادي از نواحی مختلف براي این انتخاب را نشان می دهد.در این شکل مساحت نواحی 1تا4500m2      4می باشد. - البته در محاسبات ما این نواحی عملا تا شعاع 300m از مرکز بهمن یعنی حدودا 30 ناحیه ادامه یافته است. - 2-1  وابستگی تعداد فوتونها به نحو ه تقسیم بندي و انتخاب نواحی مسلما اگر نتایج بدست آمده به نحوه تقسیم بندي ارتباط پیدا می کرد و هر نوع ناحیه بندي نتیجه متفاوتی می داد تحلیل نتایج ممکن نبودو اصولا تحلیل از ارزش برخوردار نمی شد.جهت اثبات عدم وابستگی نتایج نهایی به نحوه انتخاب نواحی تحلیل نتایج در 4 نوع ناحیه بندي متفاوت با مساحت هاي ناحیه اي4500 m2 ،

نجوم و کیهانشناسی

9400 m2    ,7000 m2 ،12000    m2 انجام وبا این انتخاب ها چگالی فوتونها براي اولیه هاي گاما و پروتون در نواحی مختلف بدست آمد.نتایج بدست آمده نشان داد که چگالی فوتونها در تمام این موارد مستقل از نحوه تقسیم بندي و انتخاب نواحی می باشد. در شکل هاي 2 تا5  چگالی فوتونها براي بعضی از این تقسیم بندي ها نشان داده شده است.

-3جدا سازي گاما وپروتون

همانطور که شکل هاي2 تا 5 نشان می دهند در مقیاس لگاریتمی پرتو اولیه گاما داراي یک بر آمدگی یا Hump در فاصله حدودا 140 m ار مرکز بهمن می باشد اما در مورد پروتون این بر آمدگی مشخص نیست و در نتیجه با استفاده ازچگالی فوتونهاي چرنکوف امکان جداسازي پروتون از گاما وجود دارد. همانطور که دراین شکل هادیده می شود این قله در توزیع فوتونهاي اولیه گاما به خو بی مشخص است در حالیکه براي پرو تون این برآمدگی وجود ندارد. جهت نشان دادن بهتر این قله در شکل 6در مقیاس خطی تو زیع فوتونها براي اولیه گاما در مساحت ناحیه اي 4500 m2 نشان داده شده است و همانطور که دیده می شود ابتدا افزایش تا 140 m و بعد از آن کاهش تعداد فوتونها را مشاهده می کنیم.

-4 وابستگی محل Hump به انرژي

در مورد اولیه هاي گاما که وجود قله براي آنها اثبات شد اقدام به تعیین محل دقیق Hump نمودیم.شبیه سازي شکل براي تقسیم بندي هاي4500  m2 ،9400 m2   ,7000  m2 ، و12000  m2 بررسی انجام و مشاهده شد که محل Hump با تغییر انرژي دچار افزایش یا کاهش معنی دار ي نمی شود و مقدار آن حول مقدار متوسط - - 1 4 4 m نوسان بسیار کمی دارد یعنی از محل Hump نمی توان براي تعیین انرژي اولیه گاما استفاده کرد.

-5نتیجه گیري

در کار حاضر نشان داده شده است که با استفاده از چگالی    ما نشان دادیم محل Hump معیار خوبی براي پیدا کردن انرژي فوتونها بخوبی می توان با توجه به وجود و یا عدم وجودHump    اولیه ها نیست اما بنظر می رسدتعداد کل فوتونها رابطه مشخصی با در طیف چگالی فوتونهاي چرنکوف, اولیه ها ي گاما را از پرو    انرژي اولیه دارد که می توان از آن استفاده کرد. تون جدا کرد و این در نجوم گاما اهمیت زیادي دارد زیرا تابش هاي زمینه در نجوم گاما بیشتر پرو تون ها هستند که به این طریق براحتی می توان آنها را تشخیص و حذف کرد.    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید