بخشی از مقاله

چکیده

با فراگیر شدن اینترنت و همگانی شدن تجارت الکترونیک و عدم نیاز به سرمایهگذاری بالا در پیادهسازی تجارت الکترونیک، دنیای حسابداری نیز در سالهای اخیر به طرز چشمگیری تغییر یافته و این تحول در حال شتاب است. در این راستا لازم است که سازمانها بتوانند محاسباتی پیچیده خود را بدون نیاز به سختافزارها و نرمافزارها وتحمیل هزینههای هنگفت ، از طریق اخذ خدمات انجام دهند. این واقعیت سازمانهای کوچک و بزرگ را بر آن داشته تا گردش فرایندهای تجاری خود را به سمت استفاده از ابزارهای نوین پاسخگویی هدایت نموده و از آن به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییر در شیوه گزارشگری و ارائه مدلهای جدید برای دستیابی به اهداف پاسخگویی رهنمون سازد. پردازش مجازی و مبادله الکترونیکی دادهها ابزاری نوین برای پاسخگویی فنآوری به این نیازها بوده است.

کلیدواژهها : پردازش ابری،  مبادله الکترونیکی دادهها،  تجارت الکترونیک،  مطلوبیت اطلاعات گزارشگری مالی

مقدمه

فناوریهای جدید مانند محاسبات مجازی، مبادله ی الکترونیکی دادهها، اینترنت و دیگر فناوری ها فرصتهای کسب و کار جدیدی برای پیشرفت به وجود آوردهاند. تغییرات گسترده در روابط اقتصادی بین افراد، شرکت ها و دولتها، مبادلات تجاری بین افراد ، شرکتها و افراد با شرکتها و دولت ها را به سرعت از حالت سنتی مبادله ی اطلاعات برمبنای اسناد و مدارک کاغذی خارج کرده و به سوی مبادلات الکترونیکی سوق داده است تا قبل از ظهور رایانه های شخصی، سیستمهای اطلاعاتی حسابداری محدود به دو روش بودند.

یکی از این روشها نصب کامپیوتر پردازندهی مرکزی و راهاندازی مرکزی رایانش داده بوده است این رویکرد مشکلات خاص خود را دارد: کامپیوترهای پردازنده مرکزی گران بوده و بسیاری از پرسنل ای تی سی واجد شرایط، درگیر کارهای مختلف برای رسیدگی به پردازش مورد نیاز دادههای حسابداری میشوند همچنین، شرکت های بزرگی که توانایی خرید چنین سیستم های گران قیمتی را دارند، از این سیستمها استفاده میکنند. روش دیگر، سیستم حسابداری دستی بود. چنین سیستمی شامل دفاتر، ماشین حساب و ماشینتایپ بوده است در این روش، معاملات برای هر یک از مشتریان بر روی کارت های معین به صورت مجزا نوشته میشد.

ماشین تایپ برای تایپ فاکتورها و چک ها مورد استفاده قرار می گرفت و همه ی محاسبات نیز با استفاده از ماشین حساب انجام می شد . اشکال عمده سیستم های دستی ، زمان و اشتباهات انسانی بود. باتوجه به بیشتر بودن سرعت رشد تجارت از سیستمهای اطلاعاتی حسابداری، شرکتها برای سازگاری با محیط متغیر خود ناچار به تغییر سریع سیستمهای اطلاعاتی خود شدند. برای دسترسی آسان، سریع و مطمئن به اطلاعات تجاری و فرصت های سرمایهگذاری و کاهش هزینه ی فرصت از دست رفته و نیز دستیابی به توسعه ی اقتصادی پایدار در تجارت جهانی، دست یابی به فنآوریها و زیرساخت های اساسی برای بهرهگیری از شیوههایی نوین تجارت موضوعی ضروری است.

مبادله ی الکترونیکی دادهها از جمله شیوههایی است که تحقق آن تحولی عظیم در ساختار اقتصادی ایجاد خواهد کرد.دسترسی گستردهتر و ارزانتر به محیط اینترنت،محیط تقریباً آنی را برای کاربران خود بوجود آورده است، اطلاعات اقتصادی بسیار سریع و به مقدار فزایندهایی بر خط انتقال بازیابی میشود و این به این معنی است که بخش عمدهای از این گردآوری، طبقهبندی، ارائه و تجزیه و تحلیل اطلاعات بر خط انجام میشود و در سرتاسر جهان به طور لحظه ای قابل دسترسی خواهد بود.1رایانش مجازی به یک شبکه از سرورها اطلاق میشود که خدمات متنوع برنامهریزی شده را از طریق به اشتراک گذاشتن قابلیتهای این سرورها و نرمافزارهایی که برای این منظور تهیه شده اند، به مشتریان ارائه میدهند که مشتریان میتوانند متناسب با نیاز خود از این خدمات استفاده نمایند.

مبانی نظری پژوهش استفاده از فناوری های الکترونیکی در زمینه امور بازرگانی پیشنهای نسبتاً طولانی دارد. اولین تلاشها در این زمینه از سال 1960 میلادی آغاز شده است. امکان دریافت وجه نقد از دستگاه های خودپرداز و خرید از طریق کارت های اعتباری از ابتداییترین اقدامات انجام گرفته در این زمینه است. دانشمندان علوم ارتباطات، توسعه ی تجارت الکترونیکی را مرتبط با گسترش قابلیتهای فناوری اطلاعات و نیز کاهش هزینههای استفاده از این فناوری می دانند.

از این دیدگاه ، فناوری اطلاعات در دوره مرسوم به عصر اینترنت قرار دارد. این عصر سومین دوره از دورههای جهش فناوری اطلاعات قلمداد شده است.امروزه ، وظیفه ی اصلی سیستمهای اداری، ایجاد ارتباط و بهبود آن است. ارتباط از لحاظ اطلاعات تجاری اهمیت زیادی دارد و عامل بقای سازمانها و تداوم فعالیتهای آن،تجهیز به این ابزارهای رقابتی، یعنی سیستمها و فناوری های اطلاعات است.رایانش ابری ابزاری نوین برای انتقال دادهها در محیط تحت وب است که میتواند منابع و خدماتی انعطافپذیر و مقیاسپذیر، متناسب با تقاضاهای کاربر ارائه دهد.

عبارت رایانش ابری، پردازش ابری و یا محاسبات مجازی ساختاری شبیه یک توده ابر است که به واسطه ی آن کاربران میتوانند به برنامههای کاربردی از سرتاسر دنیا دسترسی داشته باشند. بنابراین، پردازش مجازی میتواند به کمک دستگاه های مجازی3 به عنوان یک نسل جدید از دستگاه های مراکز داده مورد توجه قرار گیرد. بدینترتیب، دنیای محاسبات به سرعت به سمت توسعه نرمافزارهایی پیش میرود که به جای اجرا بر روی سیستم های تک کاربره، به عنوان یک سرویس در دسترس میلیونها کاربر قرار میگیرد.

به بیان دیگر هدف این رویکرد مدیریت منابع است تا این منابع به نحو بهینه به کاربران تخصیص داده شود و در شرایطی که نیاز به افزایش یا کاهش منبع - منابع - احساس شود به راحتی و بدون تحمیل هزینه اضافی، این امر امکانپذیر باشد بر اساس نظریه کوین مارکس در موتورهای جستجو، عبارت رایانش ابری از روزهای آغازین شروع به کار اینترنت اقتباس شده بود، به نحوی که شبکه به صورت ابر نشان داده می شود...4 و دقت نمیشد که پیام کجا میرود... ابر آن را از همه مخفی میکرد.[10] به بیان دیگر، ابر واژهای است که در اینجا به اینترنت اشاره دارد.

نوعی سیستم موازی است که از مجموعه کامپیوترهای متصل تشکیل شده است و سطوح مختلف اطلاعات را به صورت یک یا چند منبع محاسباتی متحد بین کارپرداز و کاربر نشان می دهدموسسه ملی استاندارد و فناوری5 معتقد است که پردازش ابری، مدلی برای فراهم کردن دسترسی آسان تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعهای از منابع محاسباتی قابل تغییر و پیکربندی شده مانند شبکهها، سرورها، پایگاه های ذخیرهسازی، برنامههای کاربردی و خدماتی است به نحوی که این دسترسی بتواند با کمترین نیاز به مدیریت منابع و یا نیاز به دخالت مستقیم ارائهدهنده خدمات صورت پذیرد.

می توان گفت که ابر تصویری انتزاعی از شبکههای عظیم است که میزان منابع پردازش تشکیل شده و ابعاد زمانی و مکانی اجزای آن و نیز جای سختافزارها و نرمافزارها در این توده مشخص نیست از نظر ویکیپیدیا ، پردازش ابری مدلی مبتنی بر شبکه های بزرگ کامپیوتری مانند اینترنت است که الگوی تازه ای را برای عرضه، مصرف و ارایه خدمات مربوط به فناوری های اطلاعاتی ارایه می کند. این بستر همان چیزی است که امکان تجارت الکترونیکی را فراهم می کند.

در واقع، این بزرگترین تحول در عصر سوم و در دوره توسعه اینترنت و کاربردهای تجاری آن است .تحولات صورت گرفته به اندازه ای گسترده بودهاند که باعث تمایز بین تجارت الکترونیک از نوع سنتی و اینترنتی شده است از دیدگاه کلارک تجارت الکترونیک هر نوع مبادله اطلاعات مربوط به امور تجاری از طریق ابزار های الکترونیکی است.

نرمافزار های الکترونیکی و محاسبات مجازی

نرم افزارها از بسترهای مهم تحقق تجارت الکترونیک به شمار می روند. نرمافزار مبادله ی الکترونیکی دادهها متشکل از دستورات رایانهای است که اطلاعات را از قالب پیشساخته و مخصوص شرکت به قالب پیشساخته مبادله ی الکترونیکی تغیرداده و سپس پیام را ارسال میکند. بنابراین، نقش عمده نرمافزار مبادله ی الکترونیکی، دادهها تبدیل و قالببندی داده ها و پیامرسانی است. یکی از زیرساخت های مهم و اساسی برای تجارت الکترونیکی، ایجاد برنامهای کاربردی است.

توانمندی و قابلیتهای برنامههای کاربردی مستلزم تجزیه و تحلیل درست نیازها و شناخت وضع موجود در فرایند عملیاتی و تحلیل درست نیازها و محدودیتها و نیز بهبود روشها است. توانایی ها و قابلیت های سیستم عامل و بانک اطلاعاتی از ارکان اصلی در تشکیل برنامه های کاربردی محسوب میشوند یکی از شبکههای طرف قرارداد درمبادله ی الکترونیکی، شبکه ارزش افزوده  است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید