بخشی از مقاله

چکیده

امروزه اکثر سایت های به دلیل نداشتن سیستم امنیتی الکترونیکی مورد سرقت قرار می گیرند از این رو موضوع امنیت در سایت های موبایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از مشکلات اساسی شرکت های ارائه دهنده سرویس موبایل بحث سرقت می باشد. تامین و جایگزینی تجهیزات سرقت شده، مستلزم صرف نیروی انسانی و منابع مالی می باشد، همچنین عدم رسیدگی دوره ای به موقع، ممکن است منجر به قطعی سایت شده و بر کیفیت شبکه که در رقابت بین شرکت های ارائه دهنده خدمات موبایل و رضایتمندی مشتریان نقش مهمی دارد، تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل در این مقاله سعی بر این است تا روشی برای حفاظت الکترونیکی سایت های مذکور ارائه گردد که بتواند برخی از مشکلات کنونی شرکت های موبایل را کاهش داده و همچنین برنامه ورود و خروج افراد به این مکان ها را قابل کنترل کند.

واژگان کلیدی: سایت های موبایل، سیستم حفاظت الکترونیکی، قابلیت اطمینان

مقدمه

بررسی وضعیت دستگاههای الکترونیکی در ایستگاههای مخابراتی یکی از اساسیترین مشکلات شرکت مخابرات بوده و پیادهسازی سیستم اطلاع رسانی و کنترل ایستگاهها از جمله نیازهای اساسی شرکت مذکور است.در حال حاضر بررسی وضعیت ایستگاهها توسط نیروی انسانی و بازرسی در محل صورت می گیرد، بنابراین شناسایی مشکلات فقط در محل انجام می شود که در برخی اوقات سخت و دشوار و یا غیرممکن است و نیز بروز یک مشکل کوچک می تواند باعث خسارات فراوانی شود. پس با استفاده از همین سیستم میتوان بلادرنگ ایستگاه را کنترل و یا مسئولین را از طریق پیامک مطلع نمود که در نتیجه آنها، با ارسال سیگنالهای کنترلی از طریق پیام کوتاه، می توانند عملیات لازم را انجام دهند.

رسیدگی و نگهداری سایت های موبایل به صورت دوره ای انجام می شود و در بسیاری از موارد مشکل بوجود آمده در سایت های مذکور روزهای متمادی و تا رسیدگی بعدی، موجب اختلال در سیستم می شود، ممکن است یک مشکل جزئی باعث شود یک منطقه بسیار وسیع از آنتن دهی موبایل بی بهره بماند. امروزه نظر به اینکه بسیاری از کارهای مردم از طریق ارتباط تلفنی انجام می گیرد این مسئله می تواند بسیار مهم و در بعضی مواقع حساس باشد.هدف از این مقاله، ساخت و توسعه دستگاهی است که با استفاده از حسگرهای تعبیه شده در آن یک کاربر بتواند از راه دور بوسیله تلفن همراه خود به قسمت های متعدد، کنترل و نظارت داشته باشد .

بهطور مثال در حالت معمولی و یا هنگام بروز حوادث ناگهانی مثل زلزله، سیل وسرقت، حسگرها این قابلیت را داشته باشند که بتوانند توانایی های خود را بالفعل نموده و به جمع آوری اطلاعات محیط بپردازند. هدف دستیابی به اطلاعات مهم پیرامون و پردازش آنها در یک حیطه کاری و نظارتی خاص است. معمولاً همین کار به صورت گروهی و حاصل فعالیت چندین حسگر مستقل از هم است که نتایج حاصله و برآیند آنها توسط یک سیستم الکترونیکی، اطلاعات مفیدی را در رابطه با موضوع به کاربر می دهد. انتقال اطلاعات از طریق همین حسگرها و حصول اطمینان از رسیدن آنها به مقصد،جهت انجام اقدام فوری بسیار مهم است.

بدین منظوربرای ارسال اطلاعات جمعآوریشده، از یک مدار الکترونیکی که قدرت آنالیز ، جمعبندی و همچنین انتقال داده ها به صورت مرتب و قابل اعتماد را داشته باشد، استفاده می شود روش های زیادی در زمینه کنترل و حفاظت اماکن مختلف به صورت بی سیم مطرح می باشد که هریک به نوبه خودباعث بهبود فاکتورهای حیاتی شبکههای حسگر بی سیم شدهاند. این روشها بیشتر براساس نیازهای مختلف انسان به حفاظت از مکان های دور دست به صورت مکانیزه و یا مکان های پر ارزش و حساس که نیاز به اعلام هرگونه اتفاق ناگوار یا آنی در محل می باشد بنا شده و بوجود آمده اند. در ادامه چند مورد از مقاله ها و تحقیق های مرتبط با موضوع که در سال های گذشته توسط افراد مختلف در سراسر جهان انجام یافته به صورت مختصر توضیح داده شده است که هر یک به نوبه خود از راه های مختلف در مورد حل موضوع، تلاش خود را شرح داده اند.

در ادامه هریک از مقالات، روش ها، الگوریتم استفاده شده در آنها و نقاط ضعف و قوت آن ها را به صورت مختصر بررسی خواهیم کرد و همچنین در این قسمت به مطالعه روشهای که در سالهای اخیر استفاده شده است می پردازیم.روش ها و ایده های مختلفی جهت حفاظت بی سیم از اماکن مطرح شده که هر یک از روش مختلفی برای انتقال داده به صورت بی سیم استفاده کرده است،در سال 2009 میلادی آقای پیتر آدرمت1 در مورد چگونگی کنترل کلیدهای برق و نقاط حساس منزل از طریق پیام کوتاه تحقیقات و بررسی هایی انجام داد که بیشتر حفاظت از منزل در مقابل خطراتی چون آتش سوزی و غیره مورد بحث بوده و سیستم طراحی شده عاری از هرگونه هشدار صوتی جهت رعایت عامل دفع کنندگی در هنگام تجاوز به حریم منزل می باشد، لذا محقق بیشتر به خطرات ناشی از حواس پرتی انسان و چگونگی کنترل آنها پرداخته است.

در واقع دراین پژوهش نیز بیشتر از این مقاله و روش آن استفاده شده است، با این تفاوت که روش پیشنهادی کامل تر و برحسب نیاز در محیط سایت های موبایل که سرقت از آنها امروزه از مهم ترین مشکلات شرکت ارتباطات سیار می باشد، قابل پیاده سازی است .در این روش با به کارگیری انواع حسگر و میکروسوئیچ ها که بر حسب پیغام N.O و N.C کار میکنند، پیغام خطا به دستگاه مرکزی انتقال پیدا کرده و دستگاه مرکزی با استفاده از سیم کارت درون خود، پیغام را از طریق پیام کوتاه به مقصد انتقال می دهد. از نقاط قوت این مقاله میتوان به ارتباط سریع مبدا و مقصد و در نتیجه توانایی فرد مستقر در مرکز به عکس العمل سریع و از نقاط ضعف آن به عدم توجه نویسنده به جلوگیری از سرقت و همچنین بکارنبردن هر گونه هشدار صوتی در محل برای دفع کنندگی و هشدار، اشاره کرد.

در این مقاله که در سال 2011 میلادی کارول دگلیس مطالعاتی در مورد یک سیستم اعلام خطر مخصوص منزل انجام داد. نتیجه ناشی از این مطالعات، طراحی یک سیستم مجهز به حسگرهای تشخیص حرکت و همچنین باز و بسته شدن درب است که به علت امکان وجود هشدارهای کاذب در برخی مواقع خاص، زیاد مورد توجه و اطمینان قرار نگرفت.همان طور که مستحضرید مهمترین موضوعی که در یک سیستم امنیتی مورد بحث و نقد قرار می گیرد وجود یا عدم وجود هشدار کاذب در آن است که وجود چنین هشداری بدون هیچ گونه دلیل موجب نا کارآمدی سیستم خواهد شد.

در این پژوهش نیز برای طراحی سیستم جدید از ایده این مقاله استفاده شده است و با اعمال تغییراتی در حسگرهای محیط، شرایط را برای بوجود آمدن طرحی نو فراهم ساخته ایم.یکی دیگر از معایب سیستم فوق، عدم امکان ارسال هشدار به مکان دیگر یا به عبارتی عدم توانایی آن جهت ارسال داده هوشمند به فرد مورد نظر و صاحب ملک است، یعنی طوری طراحی شده است که به تنهایی و بدون کمک گرفتن از دستگاه دیگر قادر به مطلع کردن افراد خارج از محدوده که صدای بلندگو به آنها نمی رسد را نداشت و به همین دلیل در مکان های خلوت و عاری از سکنه زیاد مورد استفاده واقع نشده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید