بخشی از مقاله

چکیده:

این مقاله بررسی اجمالی راهکارهای نوینی است که فناوری نانو برای کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از زلزله ارائه می دهد. در مسیر این پژوهش مواد و مصالحی که خواص آن ها بوسیله ی فناوری نانو بهبود پیدا کرده، نظیر نانو مواد و مصالح خودترمیم شونده و در نهایت، پروژهی خانه های خودترمیم شونده که بعنوان جدید ترین راهکار مقابله در برابر زلزله به بوته ی آزمایش گذاشته شده، بررسی شده است. اهمیت این موضوع در آن است که در صورت پاسخگو بودن پروژه از نظر اقتصادی و عملکردی، معماری می تواند به عرصه هایی گام نهد که ارائه دهنده ی ساختمان هایی باشد که به هنگام بروز بلایای طبیعی، نه تنها برای انسان خطرآفرین نبوده بلکه محافظ جان وی نیز باشند. با محقق شدن این پروژه ساختمان های آینده قادر خواهند بود از خود و ساکنانشان حفاظت کنند. روش تحقیق این پژوهش بصورت کیفی است و طرح تحقیق نیز توصیفی و تحلیلی می باشد.

کلید واژگان: زلزله، فناوری نانو، مصالح، نانو مواد، خانه خود ترمیم شونده.

مقدمه و بیان مسئله:

ارائه راهکارهای جهان شمول و جامع برای مقابله با زلزله از مباحث مهم دنیای امروز است. پیش بینی زمان وقوع به نحوی که امکان نجات جان انسانها وجود داشته باشد و یا ایجاد سازه هایی که بیشترین مقاومت در برابر زلزله را داشته باشد. از دغدغه های طراحی ساختمان های امروزی است. زلزله علاوه بر مسائل انسانی از نظر اقتصادی نیز تأثیر منفی فراوانی در جوامع دارد. واضح است که مقابله با زلزله تنها با بکار گیری یک روش یا تکنولوژی خاص نمی تواند کارساز واقع شود. با افزایش تهدیدات زیست محیطی، مانند زلزله و سونامی، تقاضا برای مصالح ساختمانی که قادر به تحمل بلایای طبیعی باشند و سیستمهای حسگری که بتواند وقوع آن را پیشبینی کند، افزایش یافته است.

دستیابی به راهکارهایی که به کاهش تلفات ناشی از زلزله بیانجامد علاوه بر افزایش کیفیت زندگی بشر، مدیریت بحران را متحول کرده و هزینه های بازسازی پس از سانحه را نیز کاهش می دهد. سوأل اصلی تحقیق این است که: چگونه با استفاده از فناوری نانو و ایجاد تغییرات در ساختار بنیادین مصالح سنتی می توان اثرات ویرانگر ناشی از زلزله را کاهش داد؟ به نظر می رسد که بهره گیری از مواد و مصالحی که قادر باشند خود را ترمیم کنند می تواند نقش قابل توجهی درکاهش تلفات ناشی از زلزله ایفا کند.

روش تحقیق:

حوزه های اصلی پژوهش در این تحقیق شامل خود ترمیم شوندگی، کاربرد فناوری نانو در زلزله و تولید خانه های خود ترمیم شونده است. با توجه به این حوزه ها، فناوری نانو برای تبیین فرضیه و آزمون آن مناسب دیده شده است. بر این اساس در مرحله مطالعات و تبیین موضوع از روش تحلیل محتوا و استدلال منطقی بهرهگیری شد، که نتایج کلی آن در این نوشتار عرضه شده است. همچنین به منظور جمع آوری اطلاعات پژوهش از روش کتابخانهای و مراجعه به منابع مکتوب دسته اول استفاده شده است. روش پردازش اطلاعات در این تحقیق مبتنی به روش توصیفی و تحلیلی می باشد.

خود ترمیم کنندگی :

»خود ترمیمکنندگی« یکی از ارزشمندترین پدیده هایی است که برای غلبه بر مشکل کاهش یکپارچگی عملکردی که بر اثر آسیب دیدن مواد رخ می دهد، به کار می آید. بدینسان، فرآیند خود ترمیمکنندگی، باید بلافاصله پس از وقوع آسیب، به طور خودکار انجام شود و محدودهی آسیب دیده، یکپارچگی خود را شبیه به آنچه پیش از آسیب دیدن داشت، به دست آورد. زمانی که دانشمندان مصالح شناس به ارائه تصویری از مزایای مواد و مصالح آینده می پردازند، یکی از برجستهترین و مهمترین مزایایی که برای مصالح پیشرفتهی آتی بر می شمارند، امکان »خود ترمیم شوندگی« یا »خود درمان شوندگی« است. بیشتر مواد و مصالح ساختمانی، در معرض ترک خوردگی می تواند تأثیر منفی قابل توجهی بر عملکرد مصالح بر جای بگذارد و حتی نشان از فرو ریختن قریب الوقوع سازه داشته باشد. اگرچه ممکن است خط و خش سطح مواد، تنها آزار بصری ایجاد کرده و تصویری ناخوشایند را پدید آورد که مهم به نظر نرسد، اما نباید از یاد برد که ایجاد تصویری مناسب از ساختمانها و فضاهای شهری، امری است که زمان و هزینه زیادی صرف آن می شود؛ چرا که سلامت روانی جوامع بشری بستگی نزدیکی به کیفیت ظاهری فضاهای زیستی و نبود آلودگی های صوتی و بصری دارد. افزون بر این، ایجاد خط و خشهای عمیق و بزرگ بر روی فولاد هایی که برای محافظت از آن ها، از پوشش های رنگی استفاده می شود، می تواند سبب ضعف و بی ثباتی کلی عملکرد پوشش مورد نظر شده و زمینه ساز خوردگی و زنگ زدگی فولاد را فراهم می کند. - گلابچی و دیگران - 427 : 1391

تصویر شماره × 1

فناوری نانو در صنایع ساختمان هم نقش بسزایی دارد، کاربرد نانو ذرات در صنعت ساختمان که مهمترین آن ها نانو لوله های کربنی - - CNT هستند،عموماً در سازه های اصلی باعث افزایش خواص مکانیکی نمونه ها شده و در بخش نازک کاری نیز کاربرد نانو پوشش ها در نمای داخلی وخارجی ساختمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نانو پوشش های ساختمان ضمن اینکه باعث دفع آب شده و جذب کثیفی را به حداقل می رسانند، نمای ساختمان را در مقابل اشعهUV مقاوم میسازند. این نانو پوشش ها در سطوحی از جمله: سیمان، آجر، سفال، سنگ معمولی،کاشی، مرمر، چوب، سرامیک، شیشه، فولاد و بتن به کار می روند. ساخت بتن تقویت شده، خود تعمیر کننده و خود تمیز شونده، شیشه های خود تمیز شونده، مقاوم در برابر آتش

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید