بخشی از مقاله

خلاصه

بقای پایداری انسان و محیط انسانی وابسته به حفظ تعادل و تداوم جهان زیستی است که این خود پذیرش نقش و مسئولیت اخلاقی انسان بر منابع بوم شناختی و عملکردی آگاهانه و هوشمند را در تنظیم رابطه وی با محیط طبیعی میطلبد. شناخت و بررسی فناوری های جدید و الگوهای نوین بهینه سازی مصرف انرژی برای از بین بردن آثار مخرب بر محیط و جلوگیری از هدر رفتن انرژی در ساختمانها موضوع اصلی پژوهش می باشد. تلاش در جهت ترویج به کارگیری ساخت و ساز بر اساس سیستم های نوین ساختمانی می تواند در تقلیل مصرف مصالح ساختمانی و انرژی تاثیر گذار باشد.

مصالح هوشمند پاسخی برای نیازهای تکنولوژیکی قرن بیست و یکم هستند. استفاده از مصالح هوشمند در معماری علاوه بر اینکه به طور غیر قابل تصوری مقدار مصالح و انرژی سرمایه گذاری شده در ساختمان ها را کاهش می دهد، بلکه انسان را قادر به طراحی محیط های ساده مجزا، مستقیم و صریح که شرایط مناسبتری را در فضا برای ساکنان فراهم می کنند، می سازند. صنعت ساختمانی کشور میتواند توجه خاصی به این سیستم ها و مصالح نموده و از پتانسیلهای آنها جهت دستیابی به معماری پایدار بهره برداری نماید. در این پژوهش از روش توصیفی تحلیلی و جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه به همراه مطالعات میدانی استفاده شده و بر آن است که با توجه به موضوع و نیز دقت به اکولوژی منطقه، طراحی و ساخت سقف با سازه های فضاکار همراه با شیشه های خود تمییز شونده را برای پارک آبی ماهشهر تأکید بخشد.

مقدمه

تحقق مفاهیم معماری پایدار ارزش والایی است که باید همواره درصدد دستیابی به آن با طراحی معماری صحیح و مناسب تلاش نمود .معماری پایدار باید متبلور کننده احساس انسان ها نسبت به طبیعت در جهت صیانت و حفاظت از آن باشد .دلایل زیادی مبنی بر ضرورت تغییر دیدگاه بشر برای نحوه استفاده از منابع انرژی وجوددارد .به همین دلیل امروزه اجرای ساختمان با مفاهیم پایداری و مبانی معماری سبز، حائز اهمیت بسیار است .طراحی پایدار باید با توجه به این اصل صورت گیرد که ساختمان جزیی کوچک از طبیعت پیرامونی است و باید به عنوان بخشی از اکوسیستم عمل کرده و درچرخه حیات در موقعیت مطلوب و مناسب قرار گیرد

معماری پایدار، مانند سایر مقولات معماری، دارای اصول و قواعد خاص خود است و سه مرحله را در برمی گیرد: صرفه جویی در منابع، طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی و طراحی برای انسان، که هرکدام آنها استراتژی های ویژه خود را دارند و شناخت و مطالعه این تدابیر،معمار را به درک بیشتر از محیطی که باید طراح آن را انجام دهد، می رساند

کشور ما ایران با وجود اینکه یکی از کشورهای نفت خیز جهان به شمار می رود و دارای منابع عظیم گاز طبیعی نیز می باشد، خوشبختانه به علت تابش خورشید در اکثر مناطق کشور و همچنین وزش باد مناسب در برخی از نقاط آن و نیز منابع آب موجود، اجرای طرح های خورشیدی،بادی و امثال آنها الزامی و امکان استفاده از این انرژی ها در شهرها وروستاها می تواند صرفه جویی در مصرف نفت و گاز و دیگر سوختهای فسیلی را به همراه داشته باشد به هر حال امروزه مصالح ساختمانها خود گونه ای از تکنولوژی هستند.

آنها خود را با تکنولوژی وفق میدهند و از آن بهره میگیرند. توسعه تکنولوژی اطلاعات شاهد گسترش بسیار سریع سیستم های قابل اندازه گیری، ارزش یابی و پاسخ گو به تغییرات بوده است .در واقع ما شاهد تغیرات مرتبط با هم در روش طراحی و ساخت تجهیزات، و همچنین نیازهای مربوط به ساختمان هستیم .ساختمان ها به محض اینکه درگیر با مصالح هوشمند شوند، هوشمند خواهند شد .در واقع یک مصالح هوشمند همانند شیشههای خود تمییز شونده توانایی پاسخگویی و تطابق با تغییرات پیچیده را دارد وهمین امر باعث استفاده بهتر از منابع می شود.

-1 معرفی بستر طراحی

بندر ماهشَهر یا معشور شهری است در جنوب استان خوزستان کشور ایران با طول جغرافیایی 49 درجه و 13 دقیقه و عرض جغرافیایی 30 درجه و 33 دقیقه. ارتفاع این شهر از سطح دریا حدود 3 متر میباشد. بندر ماهشهر کنونی شامل دو بخش میباشد، بندر ماهشهر قدیم و دیگری موسوم به ناحیه صنعتی . بندر ماهشهر دارای مساحت 2713 هکتارمیباشد. که بعد از اهواز وسیع ترین شهرستان خوزستان است. بندر ماهشهر دارای 372هکتار بافت فرسوده است که مساحت زیادی میباشد و حدود 15٪ کل مساحت شهر است. شهرهای اطراف آن شامل:از شمال به اهواز، از غرب به بندر امام خمینی و شادگان، از شرق به رامشیر و امیدیه و از جنوب به خلیج فارس و از جنوب شرق به هندیجان ختم میشود.

عوامل موثر انتخاب بستر مورد نظر طراحی پارک آبی ماهشهر شامل: دسترسی مستقیم و موثر، درجه حرارت، تعداد روزهای آفتابی، رطوبت نسبی دید و منظر مناسب و عدم دخالت عواملی چون آپارتمان های بلند و امثال آنها، بهره گیری از تابش مستقیم نور خورشید، وجود خور و محیط باز در کنار سایت، نزدیک بودن و دسترسی سهل مسافران از خارج شهر میباشند.

تصویر - - 1-1 بستر مورد نظر طراحی در کنار خور موسی،

-2تعاریف

1-2 معماری پایدار در سه دهه اخیر تعاریف بسیاری در خصوص پایداری ارائه شده است، به این دلیل اغلب این اصطلاحات به دلیل تعریف های بسیار و نبود آگاهی، مورد سوء استفاده قرار میگیرند.

با وجود نبود یک تعریف مشترک در موضوع پایداری در زمینهی توسعه و معماری در این بخش قصد داریم با بررسی دلایل و روند شکلگیری این نظریات به تعریف پایداری در محیط ساخته شده بپردازیم. ابتدا برای شروع به مطالعه مفهوم پایداری و توسعه پایدار اشاره میکنیم، از این منظر با نگاهی به شاخصهای پایداری در ساختمان و شیوه معماری پایدار به دنبال راه حلی برای تعریف درست و شیوه های طراحی پایدار خواهیم رسید.

طبق تعریف پایداری، پایداری به معنای با ثبات، با دوام، یعنی چیزی است که ثابت و برقرار میماند .پایداری پدیدههای پایدار ناشی از دوام الگو، روش یا نظام این پدیدهها در طی زمان طولانی است. یعنی در این حالت خود اصل پدیده با تمام ویژگیهای مادی و غیر مادیاش نمیماند، بلکه در هر دوره براساس الگوی واحد و با ثبات تکرار میشود و از این طریق تداوم پیدا میکند و در این تکرار و بازتکرار خود را اصلاح میکند و در هر دوره سعی در هماهنگی هر چه بیشتر با شرایط پیرامون خود دارد پایداری در بخش توسعه، عبارت است از دگرگونی اساسی در شیوه تفکر، زندگی، تولید، مصرف و نیز شیوهای برای تعامل اجتماعی و فرهنگی انسانها .در حقیقت عبارت از خواهد بود. پایداری در توسعه از تحول » دگرگونی ذهنی بنیادی … یک اندیشه حاصل میشود.

2-2 پیشینه و مفهوم پایداری

…در مقابل ترجمه واژه انگلیسی ، »پایدار … واژه Sustainable است » واژه Sustainable … از فعل » Sustain نگهداری … و یا » نگه داشتن … بهمعنی» گرفته شده است

در فارسی کلمات پایا به معنی ثابت، باقی یا پاینده، و پایدار به معنی ثابت ,با ثبات، باقی، استواری، پابرجا، جاویدان، بادوام، مداوم و برقرار؛ پایداری بهمعنی مقاومت، قالب و استقامت؛ ماندگاری بهمعنی پایدار، دوام، به کار رفته است. در واقع این مفهوم از زمانی که جوامع بشری وجود داشتهاند، در میان آنها حضور داشته است .در قانون ایروکوئیز آمده است که در هر تصمیمگیری و تدبیرسازی که برای زندگی امروز خود میکنیم، باید اثرات آن را روی هفت نسل بعد مورد توجه قراردهیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید