بخشی از مقاله

تاريخچه و تعريف كارتهايDVB


شايد تا به حال اصطلاح كارت ماهواره يا كارت Receiver به گوشتان نخورده باشد يا شايد هم شنيده باشيد اما اطلاعات دقيقي از آن نداشته باشيد. بله , تعجب نكنيد كارت Receiver يك قطعه سخت افزاریست كه روي كامپيوتر بسته مي شود وبه وسيله آن ميتوان كار Receiver ها را انجام داد(البته با وجود Dish و.( LNB اختراع جالبيست و اگر بدانيد كه الآن در ايران فروخته مي شود ، حتما تعجب مي كنيد.البته اين كارت در اروپا خيلي وقت است كه ساخته شده، اما در ايران تقريبا تازگي دارد وبسياري از وجود آن بي خبرند.


اصطلاح كارت ماهواره يا كارت Receiver هم در ايران جا اٿتاده است و اصطلاح صحيح آن DVB Card است كه مخفف DVB كلمه Digital Video Broadcasting است و از اين به بعد جهت تشخيص اين كارت ها از Receiver هاي خانگي از اين كارت ها با اسم كارت DVB و از Receiver هاي متداول با اسم دستگاه Receiver نام خواهيم برد.

... و اما ويژگي هاي اين كارت ها:

-1 اين كارت ها دو نوعند:

- يك نوع آن ها اين قابليت را دارد كه خشاب (Cam) به آن بخورد و به خشاب آن هم كارتي وارد مي شود كه مي توان با آن كانال هاي كارتي را (بسته به نوع خشاب و كارت ورودي) باز كرد.

يك نوع ديگر آن ها اصلا خشاب خور نيست.

 

-2نوع خشاب خور از نوع معمولي گران تراست و اينگونه كه گٿته مي شود خشاب هايشان مخصوص خودشان است وبا خشاب هاي دستگاه هاي Receiver ٿرق مي كند و خشاب هايشان هنوز به ايران نيامده است (به گٿته ٿروشنده ها). البته شايد هم در

ع PCI هستند (مستقيما مثل مودم روي مادربورد بسته مي شوند). گرچه در اروپا انواع مختلٿي دارند و به صورت USB هم به كامپيوتر متصل مي شوند.

-4براي مشاهده تصاوير تنها به كارت گراٿيك (VGA) نياز دارند و به كارت ويدئو يا كارت Capture و يا TV Tuner نياز ندارند.

-5در هنگام پخش تصاوير، بدون هيچ زحمتي و فقط با فشردن يك دكمه، قادرند صدا و تصوير را بدون هيچ افتكيٿيتي ضبط كنند(ٿرمت ضبط تصاوير بستگي به نرم اٿزار پخش كننده دارد، ولي معمولا دو ٿرمت pva و mpg2 استٿاده مي شوند(

-6 حتي نوع معمولي اين كارت ها (كه خشاب نمي خورد) با ترٿند هاي نرم اٿزاري بسيار بسيار ساده، قادرند تمام كانال هاي كارتي را كه توسط دستگاه هاي Receiver در ايران باز مي شوند، پخش كنند، كه اين ويژگي مزيت نوع معمولي را به نوع خشاب خور بيشتر مي كند.

-7گر تا به حال از دستگاه هاي Receiver استٿاده كرده باشيد و يا از طريق دوستانتان در جريان اين دستگاه ها بوده باشيد، احتمالا مي دانيد كه كد كانال هاي كارتي، هر چند وقت يكبار عوض مي شود و بطوريكه الآن در ايران رايج شده است، دستگاه Receiver را به كامپيوتر صل مي كنند و كدهاي جديد را به آن وارد مي كنند و ضمنا كارت وارد شونده به خشاب راهم شارژ مي كنند كه بسته به نوع Receiver، كدهاي مربوطه داخل فایلی با فرمت مخصوص آن Receiver قرار دارد و براي هر Receiver فرمت فایل مربوطه فرق مي كند و هر كسي اين ٿايل ها را در اختيار نداشته و به روز رساني Receiver از عهده هر كسي بر نمي آيد و اين براي ٿروشندگان Receiver ها منبع درآمدي شده است.اما در مورد اين كارت ها، چون ترٿند نرم اٿزاري به كار رٿته است، لازم نيست زحمتي بكشيد و هزينه اي بپردازيد، كاٿيست به اينترنت وصل شويد و كدهاي جديد را درياٿت كنيد! (دوستان هكر قبلا زحمتشو كشيده اند(
.
8- به جز همه مزاياي گٿته شده، يك مزيت مهم ديگر هم نسبت به دستگاه هاي Receiver وجود دارد و آن قيمت كارت هاي DVB است كه تقريبا (بسته به انصاٿ ٿروشنده و مهارت شما در گرٿتن تخٿيٿ!) نصٿ قيمت دستگاه هاي Receiver است. البته براي مقايسه قيمتها، آن نوع كارت DVB را كه خشاب نمي خورد با Receiver هايي كه خشاب مي خورند مقايسه كنيد چون هر دوي آن ها يك كار انجام مي دهند و ترجيحي براي دستگاه هاي Receiver نسبت به كارت هاي DVB وجود ندارد. اما قيمت كارت هاي خشاب خور تقريبا معادل قيمت Receiver هاييست كه خشاب نمي خورند.


۹- و مورد آخر كه واقعاً بی نظير است: به وسيله برخی از اين كارت ها می توان به اينترنت با سرعت ٿوق العاده بالا وصل شد. در واقع شما از اينترنت ماهواره ای برخوردار خواهيد شد.

به طور خلاصه، كارت هاي DVB هيچ چيز از دستگاه هاي Receiver كم ندارد ومطابق آن ها (و حتي راحت تر و سريع تر از آن ها) پيش مي روند و به روز مي شوند.در مجموع به جز مزاياي گٿته شده تنها ٿرقي كه ميان اين دو وجود دارد اينست كه كارت هاي DVB از طريق كامپيوتر كنترل مي شوند و شايد براي استٿاده خانوادگي چندان مناسب نباشند و براي استٿاده شخصي ايده آل هستند و ضمنا كيٿيت و سرعت ضبط اين كارت ها براي كساني كه به كيٿيت و آرشيو كردن اهميت مي دهند، به هيچ وجه با دستگاه هاي Receiver قابل مقايسه نيست.
نرم افزار هاي كارت هاي DVB :
اين بار قصد دارم درباره نرم افزار هاي كارت هاي DVB بگويم. به جز نرم افزاري كه به همراه كارت به شما خواهند داد، نرم افزار هاي بسياري وجود دارند كه همان كار را انجام مي دهند، اما با يك مزيت بيشتر: كانال هاي كارتي را نيز باز مي كنند.حكمت اينكه بعضي كانال ها كارتي هستند اينست كه صاحبان آن ها بتوانند از طريق فروش خشاب ها و كارت هاي كانالشان، بخشي از هزينه هاي كانال را تامين كنند. به همين دليل شركت هاي توليد كننده كارت هاي DVB اجازه ندارند به همراه كارتشون نرم افزاري ارائه كنند كه بتواند اين كانال ها را باز كند. اما در عوض كسان ديگري زحمتش را كشيده اند، اما آن ها هم باز به صورت غير مستقيم: آن ها نرم افزاري طراحي كرده اند كه Plug-in مي گيرد، همين و بس؛ و باز زحمت اين كار را روي دوش Plug-in نويس ها انداخته اند.در اين باره بعداً بيشتر خواهم گفت، اما فعلاً همين قدر بدانيد كه بدون داشتن اين نرم افزار ها قادر به ديدن كانال هاي كارتي نيستيد.
نرم افزار هاي فراواني براي اين كار وجود دارد، اما نكته مهم براي استفاده از آن ها اينست كه كدام نرم افزار، چه نوع كارت DVB را پشتيباني مي كند؟ به عبارت ديگر كارت هاي DVB تيپ ها و انواع مختلفي دارند كه به كمپاني سازنده آن ها مربوط مي شود. بعضي از آن ها كه معروف ترين ها هستند، عبارتند از:
- Aver DVB-S
- BroadLogic 2030/1030


- Netcast DVB
- Pinnacle PCTV Sat
- Sky Star 1
- Sky Star 2 USB or PCI
- Telemann Skymedia 300 DVB
- TwinHan compatible
براي اين كه هم با اسم نرم افزار ها آشنا بشويد و هم با انواع سخت افزار ها و هم بدانيد كه چه نرم افزاري، چه نوع كارتي را پشتيباني مي كند، مي توانيد از جدول زير كمك بگيريد.

DVB CARDS TechnoTrend
compatible DVB cards* TwinHan
compatible DVB cards** TechniSat
SkyStar2 Hauppauge
WinTVNova (SkyStar3) Telemann Skymedia 300 DVB AverTV
DVB-S Pinnacle PCTV Sat BroadLogic 2030/1030
DVB Software
Diavlob x o x x x x x x
DVB Apps x o x x x x x o
DVB Control ver. 4.xx o (+DVB-c-t) x x x x x x x
DVB Explorer o o o x x x x x
DVB Extreme (DVBx) o (+DVB-c-t) x x x x x x x
DVB Magic o o o x x x x x

 


DVB Playout o x x x x x x x
DVB Portal x x o x x x x x
DVB Viewer x x o x x x x x
DVBtN o o o x x x x x
DVB-TV o (+DVB-c) x x x x x x x
FreeDec/JohnDec x o x x x x x x
FreeDVB o x x x x x x x
HispaDVB o x x x x x x x
MildDVB o o o x x x x x
MultiDec ver. 8.x - 9.3 o (+DVB-c) x x x x x x x
MyTheatre ver. 2.xx o (+DVB-c) o o x x x x x
ProgDVB ver. 4.xx o (+DVB-c) oo o oo oo o oo oo
RitzDVB o x x x x x x x
SkyStar2 TV Application x x o x x x x x
SkyView x x o x x x x x


SM300Rec x x x x o x x x
TV Applikation o x x x x x x x
VDR (Linux) o (+DVB-c-t) x o o x x x x
WatchTVPro ver. 2.xx o x x x x x x x
WatchTVPro XP ver. 0.xx x x o x x x x x


WinDVBLive o x x x x x x x
WinSTB o (+DVB-c-t) o o oo x x o x
yaDVB x x x x x x o x


توضيحات:
o – نرم افزار مستقيماً كارت را پشتيباني مي كند
oo – نرم افزار كارت را پشتيباني مي كند، اما نه به طور مستقيم و شما براي استفاده از اين نرم افزار به يك Plug-in يا Moudel نياز داريد
x - نرم افزار كارت را پشتيباني نمي كند
?- اطلاعات در اين زمينه كامل نيست و شايد نرم افزار كارت را پشتيباني كند
* - گروه هايي كه اين علامت را دارند شامل كارت هاي DVB زيرند:
TechnoTrend TT-PCline Premium Family, TechniSat SkyStar1, Hauppauge WinTV-DVB-s و Hauppauge WinTV-Nexus-s, Fujitsu Siemens PCI DVB Sat, Galaxis plugin-s و Galaxis DVB card S CI.

 

** - گروه هايي كه اين علامت را دارند شامل كارت هاي DVB زيرند:
TwinHan VP1020 و TwinHan VP1030, Hercules Smart TV Satellite, Prolink PixelView DTV2000 و Prolink PixelView DTV3000, PowerColor DSTV, ProVideo PV-911 و ProVideo PV-911CI, VVmer Technology TV@Sat و VVmer Techn

ology TV@Sat-CI


اینترنت ماهوارهای


کاربران اينترنت با استفاده از امکانات مختلف قادر به اتصال به اينترنت و استفاده از منابع موجود می باشند ،خطوط تلفن معمولی یا همان Dial up اينترنت Wireless ، خطوط DSL و ... نمونه های موجود می باشند.
همانطور که می دانیم حجم اطلاعات دریافتی (Recieve) در ارتباطات اينتـــرنتي همواره چندين برابر بیش از اطلاعات ارســـالی (Send) می باشد، تکيه بر همين واقعيت است که سرويس دهندگان اينترنت نيز به طرق مختلف سعی بر اضافه کردن پهنای باند دریافتخود داشته باشند. به زبان ساده تر دريافت اطلاعات در خطوط يک طرفه از طرِيق Satellite تامين میگردد لذا با توجه به ســـرعت بسيار بالای دریافت اطلاعات ، شما قادر به استفاده از اينترنت پـــر سرعت ، ده ها برابر سريعتـــر از خطوط Dial up خواهيد بود.
دريافت اطلاعات از اين طريق به سرويس های IP Base و Proxy Base تقسیم شده که نوع اول بیشتر برای سرويس دهندگان اينترنت ،ISP ها، موسسات و ادارات استفاده می شود. از جـمله سرويس هايی که اخيـرا طرفـداران زيادی پيدا کـرده سرویس های Proxy Base می باشـــد. در اين سرويس ها که به صـورت ماهيانه عرضه می شوند شما میتوانيد ميزان مشخصی دانلود داشته باشيد (مثلا 300 مگابايت ، 500 مگا بايت 800 مگابايت و ... یاحجم نامحدود) از مزايای منحصر به فرد سرويس های اينترنت يک طرفه دانلود رايگان مي باشد بدين معنی که شما قادر خواهید بود بدون اتصال به اينترنت و بدون محدوديت حجمی نرم افزار ، Game و ... دانلود کنيد.

 


انواع روش های دیتای ماهواره ای
اينترنت یکطرفه
این روش به این دلیل یکطرفه نامیده می شود که شما از طریق دیش خود فقط دریافت اطلاعات دارید و ارسال اطلاعات شما از طریق خط تلفن یا ADSL و یا ... انجام می شود. در این روش شما علاوه بر خرید تجهیزات اینترنت یکطرفه باید ماهیانه هزینه ای به شرکت تهیه کننده اینترنت ماهواره ای بپردازید که بسته به سرویس شما این هزینه ها متغییر می باشد.
اینترنت آفلاین
در سراسر دنیا افراد مختلف از اینترنت ماهواره ای آنلاین در حال استفاده هستند و در حال دانلود فایلهای مختلف هستند و ماهواره برای آنها فایلها را ارسال میکند تا دریافت کنند. در این روش شما هم می توانید از فرصتاستفاده کنید و فایل هایی که آنها در حال دریافت هستند را دریافت کنید. برای اینکار شما احتیاج به سخت افزار اینترنت آنلاین یکطرفه دارید و برای دانلود هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید.

اینترنت دو طرفه
در این نوع از اینترنت ماهواره ای دریافت و ارسال اطلاعات از طریق دیش انجام می شود به این صورت که اطلاعات شما از طریق LNB مخصوص دریافت می شود و اطلاعات شما از طریق دستگاهی به نام Transmiter به ماهوارهارسال می شود در این روش قیمت تجهیزات سخت افزاری و نیز هزینه های ماهیانه نسبت به روش اول بسیار گران تر است.
برای دریافت اینترنت یک طرفه از طریق ماهواره شما علاوه بر داشتن DVB Card نیاز به دیش و ال ان بی دارد.

نرم افزارلازم وطريقه اتصال دراينترنت ماهواره اي يك طرفه


نرم افزار اینترنت یکطرفه
برای داشتن اینترنت یک طرفه نرم افزار خوصوصی نیاز نیست بلکه بایس

تی یک سری تنظیمات نرم افزاری انجام دهید. روش های مختلفی برای اتصال به اینترنت وجود دارد که ما به یکی از این روش ها می پردازیم.

فرض بر این است که شما سرویس بیسیک OpenSky را خریداری کرده اید و دیش شما اکنون روی ماهواره EuteleSat W3 دقیقا تنظیم است برای این کار پس از دادن مک آدرس کارت خود به اپن اسکای و نیز پرداخت هزینه آن اکانت شما پس از چند دقیقه فعال .میشودوقتی در سایت سرویس دهنده مثلا https://sdr.eutelsat.net/ برای سرویس های OpenSky به حساب خود وارد میشوید اطلاعات سرویس خود را مشاهده میکنید که از آنها فیلد های زیر مهم میباشند:


PID for Internet via satellite

Proxy settings for HTTP and FTP

Transponders parameters

Socks settings

این اطلاعات را یادداشت نمایید.

حال کار را شروع میکنیم.

ابتدا برنامه دریافت دیتا کارت DVB خود را که در پکیج آن موجود میباشد نصب کنید. مثلا برنامه VisionData برای کارت VisionPlus.

در قسمت تنظیمان برنامه فرکانسی که در سایت و در قسمت Transponders paramet

ers نوشته شده وارد نمایید و Apply را فشار دهید. حالا باید نشانگر برنامه از قرمز به سبز تغییر رنگ داده باشد. این بدان معنی است که فرکانس وارد شده صحیح و فعال است. در غیر این صورت حتما ارتباط کارت شما با دیش قطع است یا دیش به خوبی تنظیم نیست.

در قسمت تنظیمات برنامه PIDهایی که در سایت و در قسمت PID for Internet via satellite نوشته شده را وارد کنید. و سپس OK را فشار دهید. توجه داشته باشید که در حین استفاده از اینترنت ماهواره ای این برنامه باید باز و نشانگر آن فعال باشد.

حال برای ساختن VPN به قسمت Conections رفته و در آنجا برای ساختن یک کانشکن جدید مراحل زیر را طی کنید.

Create a new connection را انتخاب کنید و سپس به ترتیب گزینه های Connect to the network at my workplace و Virtual Private Network connection را انتخاب کنید. سپس برای این VPN یک نام انخاب کرده و در مرحله بعد کانکشنی که بوسیله آن به اینترنت DialUp متصل میشوید را انتخاب کنید.

در مرحله بعد باید آدرسی را که VPN باید از طریق آن LOgin کند را انتخاب کنید که این آدرس نیز در سایت سرویس دهنده موجود میباشد. برای مثال این آدرس برای
OpenSky این است: sdr.eutelsat.net

و در پایان Finish را انتخاب کنید.


مرحله آخر هم این است که برای استفاده از InternetExplorer به قسمت InernetOptins بروید.

در قسمت Conections پروکسی و پورتی که در سایت وجود معرفی شده را به همان صورت که توضیح داده است وارد کنید. توجه کنید کنید در در صورت استفاده از برنامه های جانبی مانند Opera یا DAP این پروکسی را باید به همین صورت وارد برنامه مورد نظر کنید. ولی برای استفاده از یاهو مسنجر این کار ضرورتی ندارد.

حالا میتوانید برای اتصال ابتدا از طریق کانکشن DialUp به اینترنت وصل شوید و سپس از طریق VPN به Sattelite لوگین کنید. در این صورت در کنار ساعت ویندوز شما 2 یا 3 مانیتور نمایش دهنده اتصال به اینترنت خواهید داشت. فقط توجه کنید که برنامه دیتای کارت حتما باز و سبز باشد.

.اول با Dial Up به اینترنت کانکت شوید وقتی کاملا کانکت شدید با vpn که ساختید کانکت شوید.
سپس یک فایل حجیم از اینترنت دانلود کنید ، مشاهده می کنید

که با سرعت 400 کیلو بیت الی 2 مگا بیت در ثانیه یعنی 50 الی 250 کیلو بایت در ثانیه از اینترنت دانلود می کنید که سرعت بالایی است. علاوه بر این سرعت بالا، اینترنت شما از این پس بدون فیلتر کلیه سایتهارابرای شما با سرعت بالا و بدون فیلتر باز خواهد


همه چيز در مورد دانلود آفلاين


دراينترنت ماهواره اي برنامه، موزيك، فيلم و هر فايلي كه براي دانلود انتخاب شده باشد را مي‌توانيد با سرعتي بين 2 تا 4 مگابيت در ثانيه(250 تا 500 كيلوبايت در ثانيه) دريافت كنيد كه بسته به ماهواره و فركانس مورد‌استفاده مي‌تواند متغير باشد.
البته اين سرعت به اين معني نيست كه تمام فايلهاي در حال دانلود سرعت زيادي دارند بلكه سرعت دانلود فايلها بستگي به نوع اشتراك و سرعت دانلود يوزرهاي داراي اشتراك دارد.
اگر مشخصات فايل در حال دانلود با تنظيماتي كه شما براي برنامه تعيين كرده‌ايد مطابقت داشته باشد، برنامه آن فايل را دريافت خواهد كرد. به طور مثال اگر كاربر داراي اشتراك اينترنت ماهواره‌اي، در حال دانلود يك فايل MP3 باشد، وقتي آن فايل از طرف سرويس دهنده ارسال ميشود اگر شما در تنظيمات برنامه‌اي كه براي دانلود آفلاين استفاده مي‌كنيد، فايلهاي MP3 رو هم انتخاب كرده باشيد و سايز فايل هم با شرايط انتخابي شما مطابقت داشته باشد، شما هم ميتوانيد آن فايل را دريافت كنيد.
در اينترنت آفلاين، فايل را شما درخواست نمي‌دهيد بلكه فايلهايي را كه ديگران درخواست داده‌اند و در حال دانلود هستند، شما هم دريافت مي كنيد.

مشهورترين این برنامه ها عبارتند از :

OpenSkyClient
SkyNet
Manna
File Grabber
…در OpenSky Client با آنکه انتخاب شما محدود به کمتر از 100 فايل در روز است اما اين اختيار را داريد که دقيقا فايل مورد نظر را از ليست انتخاب کرده و آن را معرفی کنيد تا در زمان مشخصي دانلود شود.(نصب و كار با اين برنامه کمی دشوار است و براي تازه‌كارها پيشنهاد نمي‌شود(
در سه تای بعدي تقريبا اختيار در دست شما نيست و فقط مي‌توانيد پسوند فايل و حجم فايلهای مورد‌نظر را تعيين كنيد تا در صورت دانلود توسط كاربران داراي اشتراك اينترنت ماهواره‌اي، براي شما هم دانلود شود.
در اين حالت لازم است که فرکانس نرم‌افزار مربوط به دانلود آفلاين را روی يک فركانس که حاوی PIDهای ديتا باشد و همچنين قابليت دانلود رايگان (همه فرکانسها ندارند) داشته باشد ، تنظيم كرد و با اجراي برنامه شروع به دانلود کرد.(در برنامه Skynet تمامي اين تنظيمات در داخل برنامه وجود دارد(

در اينجا روش دانلود آفلاين با نرم‌افزار مستقل Skynet كه استفاده‌كننده زيادي هم دارد توضيح داد%8 مي‌شود كه مي‌توانيد فايل آموزشي آن را كه بصورت Pdf توسط يكي از دوستان تهيه شده از لينك زير دانلود كنيد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید