بخشی از مقاله

پيدايش نرم افزار و نفوذ آن به دنياي صنعت

فصل اول
پيدايش نرم افزار و نفوذ آن به دنياي صنعت
بشريت همواره در تمام دوران زندگي به دنبال ابدء و يافتن روش‌هاي جديد و كاربردي جهت آسان نمودن كارهاي روزمره ي خويش بوده. در همين راستا انسان ها همواره تلاش بر آن داشتند تا با بكار گيري ابزار آلات و خلق فناوري‌هاي جديد به آرمان ها و روياهاي خويش دست يابند. بديهي است كه انسانها همواره در اين راه موفق ظاهر شده و خواهند شد.


يكي از پر افتخار و پر كاربرد ترين فناوري‌هاي خلق شده توسط بشر پديده اي است كه كامپيوتر (رايانه) نام دارد. در عصر حاضر زندگي تمام انسان ها در اكثر نقاط دنيا با اين فناوري گره خورده بطوري كه انكار و حذف آن از زندگي روز مره انسان ها امري بعيد و غير ممكن به نظر مي‌رسد. در صفحات و فصل‌هاي بعد بيشتر به توضيح اين مطلب پرداخته خواهد شد.

كامپيوتر چيست‌ ؟
شايد جواب دادن به اين سوال در نگاه اول كمي دشوار و پيچيده به نظر برسد. اما جواب دادن به آن كاملا ساده و آسان است. كامپيوتر در لغت به معني محاسبه گر مي‌باشد كه ريشه ي آن از كلمه "Compute" به معني محاسبه كه با پسوند er به صورت يك اسم فاعلي در آمده است. اما در عمل نيز كامپيوتر (در حالت ساده) تنها يك محاسبه گر است كه فقط مي‌تواند دو عمل جمع و تفريق را در زبان Binary (مبناي دو) انجام دهد. (تمامي اعمال ضرب تقسيم و... تركيب و زير مجموعه اي از دو عمل اصلي يعني جمع و تفريق هستند )

علوم پايه كاربردي و بكار گرفته شده در كامپيوتر
بطور كلي مي‌توان علوم به كار رفته در ساخت و توليد كامپيوترهاي امروزي را به 3 دسته كلي تقسيم كرد:
1- رياضيات
2- فيزيك و شيمي
3- الكترونيك و الكترو مكانيك

 

البته تنها اين سه رشته نيستند كه در پروسه ي توليد و ساخت سخت افزار و نرم افزارها (نرم افزار‌هاي ابتدائي) كار برد دارند. بلكه اين سه علوم پايه اي هستند. بقيه تخصصها از اهميت‌هاي نسبتا كمتري برخوردارند.

تعريفي ساده براي سخت افزار و نرم افزار
سخت افزار به ماهيت فيزيكي و اجزاء تشكيل دهنده ي كامپيوتر و نرم افزار به مجموعه ي داده ها و پكيج‌هاي (بسته ها) پردازش شده (محصول) گفته مي‌شود.
در حقيقت سخت افزار را مي‌توان به اتومبيلي تشبيه كرد كه در خدمت دستورات راننده يعني همان نرم افزار است. پس سخت افزارها تنها ماشين‌هاي خام و بي اراده اي هستند كه نرم افزار ها به آنها جان مي‌بخشند و آنها را به حركت در مي‌آورند. بديهي است كه تمامي سخت افزارها توانايي ها و كاربردهاي تعريف شده و مشخصي را دارا هستند.

نرم افزار ها در واقع مجموعه ي دستور العمل‌هاي تعريف شده و مشخص هستند كه به منظورهاي مختلف طراحي شده اند.


نفوذ نرم افزار و كامپيوتر به دنياي صنعت
در دو دهه ي گذشته دنيا شاهد رشد چشم گير صنعت نرم افزار و نقش آفريني اين پديده استثنائي در زندگي انسان ها بوده. نرم افزارها به واسطه توانائي ها و قدرت خود توانستند به سرعت به تمامي عرصه‌هاي زندگي انسان نفوذ كنند و در تمام زمينه ها تغييرات عمده و اساسي ايجاد كنند.
در اين ميان صنعت يكي از وابسته ترين عرصه ها به دنياي نرم افزار است كه رشد بي اندازه ي خود را در اين سالها به صنعت نرم افزار مديون است. نرم افزارها توانستند به سرعت جا

يگاه قدرتمندي را در دنياي صنعت پيدا كنند.
البته بايد به اين نكته توجه داشت كه كاربرد نرم افزار ها در صنعت محدود به صنايع خاصي نيست. بلكه امروزه تقريبا تمام صنعت گران هر كدام به طريقي به نرم افزار ها وابستگي دارند و از آنها در جهت پيش برد - ايجاد سرعت - دقت و كيفيت در صنايع استفاده مي‌كنند.
البته بر طبق آمارها هنوز تعداد زيادي از واحد‌هاي صنعتي در دنيا وجود دارد كه هنوز نر

م افزار را در برنامه كاري خود جاي نداده اند و يا تمايل به ادامه كار با روش‌هاي سنتي تر و قديمي را دارا هستند. در قرن حاضر در كشورهاي توصعه يافته بسياري از واحد‌هاي صنعتي كوچك و بزرگ نرم افزار را به عنوان يك اصل پذيرفته اند و تنها درصد كمي هستند كه در مقابل آن مقاومت نموده اند.
قابل ذكر است كه متاسفانه در كشور ما اين آمار نگران كننده است

براي مثال:
در سال گذشته 1384 بر طبق آمار اعلام شده توسط جامعه قالب سازان ايران 40% از واحد‌هاي قالب سازي اعلام ورشكستگي كرده و يا تغيير صنف داده اند.

نگاهي كوتاه به علت:

- 2/34% به دليل شرايط نابسامان اقتصادي

- 8/5% به دلايل مختلف مانند مشكلات مالي – خستگي از صنف كاري
و تغيير شغل – مسافرت و...

نكته ي مهم اينجاست‌:
از اين 2/34 % واحد صنعتي در حدود 7/92 % به روش سنتي و قديمي فعاليت مي‌كردند.
و در كل از تمام واحد‌هاي قالب سازي ايران 69% به روش سنتي و 31% به روش‌هاي مدرن وابسته به نرم افزار فعاليت مي‌كنند.
از بررسي اين آمار مشخص و پيداست كه صنايع مدرن به مراتب از هر لحاظ موفق تر از صنايع سنتي و قديمي عمل مي‌كنند.




فصل دوم

شتاب گيري رشد صنايع به كمك نرم افزارها

همان طور كه در فصل قبل نيز اشاره شد نرم افزار ها در دو دهه ي گذشته باعث رشد چشمگير و باور نكردني صنايع شده اند. بزرگترين علت اين امر سرعت و دقت باور نكردني پردازش اطلا عات در كامپيوتر است. همين سرعت و دقت بالا موجب شده نرم افزار ها قابليت‌هاي بسيار زيادي را دارا شوند. بدون هيچ محدوديتي در حجم و زمان پردازش دستور العمل ها و اطلاعات.

تا بحال به توانايي كامپيوتر‌هاي شخصي خود فكر كرديد‌ ؟ اصولا بصورت عمومي كا

مپيوتر‌هاي خانگي تنها ابزاري براي تفريح – گوش دادن به موسيقي- بازيهاي سرگرم كننده – اينترنت و... هستند. متاسفانه عموما از اين وسيله استفاده كاربردي نمي شود و از قابليت ها و توانايي‌هاي آن استفاده نمي شود.
اگر شما يك دستگاه كامپيوتر شخصي باپردازشگر دو هسته اي پنتيوم 4 (نستيد و از آن به عنوان يك ابزار MultiMedia استفاده مي‌كنيد حتما تعجب خواهيد كرد كه بدانيد پردازشگر كامپيوتر شما قادر است تمام محاسباتي را كه روزانه 200 حسابدار انجام مي‌دهند تنها در2/1 ثانيه انجام دهد. احتمال بروز خطا در پردازش و محاسبه در CPU كامپيوتر شما +0% است و در محاسبات 200 حسابدار ؟؟؟!!!!

در سالهاي گذشته نرم افزار‌هاي صنعتي يكي پس از ديگري به بازار داغ صنعت وارد شدند كه هر يك از قابليت ها و كار برد‌هاي مختلفي برخوردار هستند. حضور اين نرم افزار ها بطور معجزه آسايي به صنايع سرعت بخشيد و بطور چشمگيري باعث پيشرفت-كيفيت و ايجاد دقت در خدمات و يا محصولات صنعتي شد.
نرم افزار ها به كمك ماشين آلات و روبات‌هاي خود رنگ ديگري به صنعت بخشيدند و از درون باعث پيشرفت صنايع شدند. به طوري كه امروزه نرم افزارها خود نرم افزارهاي جديدتري مي‌سازند روبات ها به كمك نرم افزار ها روبات هايي با توانايي‌هاي بيشتر و پيشرفته تر را توليد مي‌كنند.

تا اين لحظه ميتوان علل رشد صنعت به وسيله نرم افزار ها را به دو دسته تقسيم كرد:

1- افزايش سرعت در فرآيند‌هاي صنعتي
2- افزايش دقت و كاهش ضريب خطا

به يك مثال از يكي از پديده‌هاي نرم افزار توجه كنيد:

CNC Machines and an Industry Revolution
ماشينهاي كنترل عددي توسط كامپيوتر و انقلابي صنعتي
يكي از پديده‌هاي وابسته به نرم افزار كه سرعت رشد صنعت را 100 ها برابر كرد و حدودا از سال 1985 به بعد در اختيار صنعت جهان قرار گرفت ماشين آلاتي بودند كه CNC (Computer Numerical Control) يا كنترل عددي به وسيله كامپيوتر نام داشتند. اين خانواده از ماشين آلات روبات هايي بودند كه از روش‌هاي مختلف قادر به ساخت و توليد انواع قطعات - صنعتي و... با دقتي بسيار بالا در حدود 001/0 ميلي متر بودند و امروزه نيز در سراسر جهان كاربردهاي بسيار زيادي دارند.

در اين نوع ماشين آلات قطعه توسط نرم افزار كاملا به صورت سه بعدي طراحي و سپس مختصات آن براي روبات تعريف مي‌شود. در نهايت محصول با سرعت باور نكردني تو

سط روبات ساخته مي‌شود. اين خانواده از روبات ها توانستند پيشرفت بسيار چشمگيري را به دنياي صنعتي ببخشند.

سرعت اين دسته از ماشين آلات به واسطه استفاده
از نرم افزار بصورت ميانگين 500 برابر بيشتر از


از روشهاي سنتي است.
دقت حاصل در محصولات نيز در صطوح
آيروديناميك 350 برابر دقيق تر از روش
هاي سنتي تخمين زده ميشود.

اما دنياي ديجيتال نرم افزاري پيامدهاي ديگري را نيز به همراه خود داشته است. يكي از مهمترين اين پيامدها كاهش هزينه ها در توليد است كه از اهميت بسيار زيادي در بازار رقابت برخوردار است.
ازبرخي علل كاهش هزينه ها ميتوان به نكات زير اشاره كرد:

1- توليد بيشتر در زمان كمتر + كيفيت (فصل 3)
2- استفاده از نرم افزارها - روبات ها و ماشين آلات به جاي نيروي انساني (فصل 3)
3- كم شدن خطا و اشتباهات (فصل 3)
4- از بين رفتن روش‌هاي آزمون و خطا و جايگزيني شبيه سازي (فصل 4)
5- استفاده از روش‌هاي تجاري و بازرگاني مدرن نرم افزاري (‌تجارت الكترونيك) و فروش مستقيم محصولات.

همانطور كه درنكته ي شماره 5 ذكر شد يكي از مهمترين عوامل كاهش هزينه ها استفاده از الگو‌هاي تجاري و بازرگاني مدرن يعني همان تجارت الكترونيك (E-Commerce) است. در چند سال گذشته با عمومي شدن پديده اينترنت و شكل گيري تجارت الكترونيك و ايجاد سيستم‌هاي ايمن مالي و اعتبارات الكترونيكي براي توليد كنندگان و صاحبين صنايع اين امكان را فراهم شده تا با كمترين هزينه و بيشترين قابليت خدمات و محصولات خود را در ويترين‌هاي الكترونيكي خود به معرض نمايش در بياورند.
لازم به ذكر است كه فروشگاه ها و پايگاه‌هاي الكترونيكي محدود به زمان و مكان نيستند. اين امر به اين معني است كه در الگو‌هاي تجاري سنتي صاحبين صنايع براي به نمايش گذاشتن كالا ها و خدمات خود مجبور بودند تا هزينه‌هاي بسيار زيادي پرداخت كنند(خريد ملك و يا املاك - دفاتر نمايندگي – هزينه ي پرسونل- ماليات و...).

در عصر حاضر تجارت الكترونيك به شما اين امكان را مي‌دهد تا در هر ساعتي از شبانه روز به هر كجاي دنيا كه مي‌خواهيد سفر كنيد و از محصولات و يا خدمات بازديد كنيد. و در صورت تمايل از آنها استفاده كنيد. همه ي اين پروسه تنها دقايقي بيش به طول نمي

انجامد.

همچنين تجارت الكترونيك به صنعت گران امكان داده تا خود به صورت مستقيم با مصرف كنندگان ارتباط داشته باشند و در نهايت دست دلال ها و واسطه‌هاي تاري و تبليغاتي كوتاه شده و اين باعث رشد توليد كننده مي‌شود چرا كه مي‌تواند محصول خود را به دور از هزينه‌هاي اضافه (واسطه‌هاي تجاري و تبليغاتي‌) به دست مصرف كننده برساند.

يكي ديگر از فوايد تجارت الكترونيك از بين رفتن مرزها و جهاني شدن صنايع مي‌باشد كه اين امر خود نيز باعث رونق اقتصادي و در نهايت رشد صنايع مي‌شود.

پس مي‌توان فوايد تجارت الكترونيك را بطور كلي اينگونه جمع بندي نمود:
1- كاهش هزينه ها و افزايش قابليت ها
2-كوتاه شدن دست واسطه‌هاي تجاري (دلالها) و تبليغاتي
3- از بين رفتن مرزها و جهاني شدن صنايع
4- ايجاد رقابت و افزايش كيفيت

در هزاره ي سوم ميلادي مي‌توان به جرأت گفت كه تمام صنايعي كه به روش‌هاي سنتي فعاليت مي‌كنند رو به نابودي هستند. چرا كه قدرت نمائي نرم افزار ها ديگر جايي براي ترديد باقي نگذاشته. يك نرم افزار به تنهائي به جاي صدها انسان كاراِِئي دارد و مي‌تواند هزاران برابر سريع تر و دقيق تر از انسان عمل كند.
پس ميتوان نتيجه گرفت كه تمامي واحد‌هاي كوچك و بزرگ صنعتي ضرورت دارند تا خيلي سريع و مطمئن به دنياي ديجيتال وارد شوند و تا آنجائي كه امكان دارد در تمامي فرآيندها از نرم افزارها استفاده كنند. مقاومت در مقابل نرم افزارها امري غير ممكن و بدون توجيح است.



فصل سوم

سرعت و دقت مداري نرم افزارها

همان طور كه در فصل قبل نيز اشاره شد نرم افزارها خصوصياتي دارند كه آنها را متمايز مي‌سازد. از جمله اين خصوصيات مي‌توان به دو نكته زيراشاره نمود:

1- سرعت در پردازش اطلاعات و داده ها
2- دقت در محاسبات و خروجي ها
3- كم حجم بودن اطلاعات از جهت ابعاد
4- سرعت دسترسي به حافظه ها و اطلاعات
5- جابجائي اطلاعات
6- شبكه‌هاي كامپيوتري – اينترنت

سرعت در پردازش اطلاعات و داده ها
در فصل قبل مثالي در همين رابطه قيد شد كه گوياي س

رعت پردازش اطلاعات در يك كامپيوتر شخصي بود. البته نرم افزار ها در رابطه با سرعت پردازش اطلاعات نقش زيادي را ايفا نمي كنند. در واقع اين سخت افزار ها هستند كه در سرعت پردازش اطلاعات تعيين كننده هستند و نرم افزارها تابع توانايي ماشين‌هاي خود (سخت افزارها) هستند.
در اولين كامپيوتر ها سرعت پردازش اطلاعات بسيار ك

م بود. چرا كه كامپيوتر‌هاي اوليه بيشتر شبيه به يك ماشين مكانيكي بودند تا دستگاهي الكترونيك.


عوامل تأثير گذار در سرعت پردازش اطلاعات بطور كاملا خلاصه:

1- فركانس‌هاي پردازشگر اصلي
2- فركانس‌هاي پردازشگر‌هاي جانبي
3- فركانس- پهناي باند اطلاعاتي و ميزان حافظه با دسترسي قالبليت تصادفي
4- فركانس و پهناي باند اطلاعاتي مربوط به منابع دخيره اطلاعات
5- فركانس و ميزان حافظه ي انبار (برگشتي) پردازشگرها
6- هماهنگي تمام سخت افزارها از لحاظ سرعت

اما در اين ميان خود نرم افزار ها هم در بالا رفتن سرعت پردازش اطلاعات بي تأثير نيستند. شركت‌هاي بزرگ توليد و ساخت برنامه‌هاي كامپيوتري امروزه به شدت تلاش مي‌كنند تا با تغييرات اساسي در الگوريتم‌هاي نرم افزار‌هاي خود بازده را از لحاظ سرعت بالا و بالا تر ببرند و در اين راستا به موفقيت‌هاي چشمگيري دست پيدا كردند.
براي مثال در مقايسه دو نوع فرمت FAT32 , NTFS كه روش‌هاي مختلف نرم افزاري براي شكل دهي به ديسك سخت "Hard Disk" هستند مي‌توان به اين نكته دست يافت. چرا كه سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در فرمت NTFS حدودا به ميزان دو برابر افزايش يافته.
حال امروزه سرعت نرم افزار ها تا حدي بالا رفته كه مي‌توان به كمك آنها اعمال شگفت آوري را انجام داد. امروزه شما به كمك نرم افزارها قادر هستيد تا تنها با صرف چند دهم ثانيه از وقت خود مساحت - حجم – و يا محيط پيچيده ترين اشكال و قطعات را از لحاظ هندسي بررسي كنيد. كار خانه‌هاي اتومبيل سازي قبل از اينكه حتي يكي از قطعات محصول جديد خود را بسازند در دنياي ديجيتال سوار خودروي جديد ديجيتالي مي‌شوند.
در صنعت چاپ ديگر نياز به حروف چيني و دستگاه‌هاي چند ده تني نيست. بلكه به جاي چيدن تمام حروف يك كتاب تنها لازم است يك دستور پرينت (چاپ) به كامپيوتر متصل به چاپگر‌هاي خود بدهند و تعداد دلخواه را وارد كنند. به جاي دستگاه‌هاي چاپ چند تني چاپگر‌هاي چند كيلوئي به ميان آمدند كه هيچ محدوديتي دار چاپ و كيفيت ندا

رند.
در صنعت فيلم سازي براي ساخت يك صحنه جنجالي جنگي كه 200 هزار نفر در آن با هم ميجنگند نيازي به 200 هزار نفر بازيگر نيست. چرا كه نرم افزار زحمت اينكار را مي‌كشد و 20 بازيگر را به 200000 بازيگر تبديل مي‌كند.گر نيازي به كاغذ - قلم - صرف ماه ها وقت – آزمون و خطا‌هاي متعدد و... ندارند. چرا كه نرم افزار به آنها اين امكان را مي‌دهد تا با صرف تنها چند دقيقه وقت قطعه مورد نظر را به صورت 3 بعدي طراحي و با يك دستور (پرينت سه بعدي 3D Part Printer) قطعه را در دست بگيرند.
يا افرادي كه در بورسهاي جهاني نفت – طلا و... مشغول به فعاليت هستند ديگر جاي نگراني ندارند ! چرا كه نرم افزار ها تنها با اتصال به اينترنت و بررسي شرايط بازار به آنها از گران

شدن و يا ارزان شدن سهام خود خبر مي‌دهند.
نرم افزار ها حتي صنايع دستي را نيز تنها نگذاشته اند. امروزه قالي بافان – خياط ها و... هم مي‌توانند از نرم افزار ها جهت پيشبرد و سرعت بخشيدن به فعاليت‌هاي خود استفاده كنند. ماشينها و روبات‌هاي بافنده فرش و لباس و حتي ماشينهاي گلدوزي كه با نرم افزار ها كنترل مي‌شوند مي‌توانند روزانه هزاران برابر يك انسان محصول توليد كنند و 1000 برابر دقت و كيفيت بالا تري داشته باشند.صيف شود باز هم كم است.

دقت در محاسبات و خروجي ها
يكي ديگر از خصوصيات نرم افزار ها دقت فوق الاده آنها در محاسبات است. نرم افزارها به ندرت خطا مي‌كنند. اشتباهات نرم افزاري در حدي است كه تقريبا مي‌توان از آنها چشم پوشي كرد يعني مي‌توان گفت كه +0% احتمال دارد كه نرم افزار نيز اشتباه كند. البته ناگفته نماند كه خطاهاي نرم افزار ها عموما به علت اشتباهاتي در ساختار و پيكره خود آنهاست. يعني در الگوريتم و برنامه نويسي آنها ايراد هايي وجود دارد كه تمامي برنامه نويسان و شركتهاي بزرگ همواره در رفع اين ايراد ها در نسخه‌هاي بعدي نرم افزارهاي خود تلاش مي‌كنند.
اما كاربرد و توانائي‌هاي نرم افزار ها به قدري وسيع و گسترده است كه با وجود تمام ايرادهايي كه در پيكره آنها ممكن است يافت شود هيچ جاي حرفي براي هيچ كس باقي نمي گذارد.

كم حجم بودن اطلاعات از جهت ابعاد
يكي ديگر از مزايايي كه نرم افزار به ما ارائه مي‌كند حجم بسيار پائين اطلاعات ثبت شده از نظر ابعاد و اندازه است. براي مثال فكر مي‌كنيد براي ثبت كردن تمامي اطلاعات مربوط به مردم ايران (نام و مشخصات - عكس - اثر انگشت - آدرس و...) بر روي كاغذ نياز به چند صد تن كاغذ داريد‌ ؟ براي انبار كردن و طبقه بندي كردن آنها چطور ؟ نياز به چه مقدار فضا داريد ؟؟؟؟!!!!!
حال فكر مي‌كنيد براي ثبت همين اطلا عات بر روي كامپيوتر نياز به چه مقدار فضا داريد ؟ جواب اين سوال كاملا آسان است. يك ديسك سخت 500 گرمي مي‌تواند اين امكان را براي شما فراهم سازد تا شما تمامي مشخصات مردم ايران را درون جيب خود بگذاريد و به هرجا كه مي‌خواهيد سفر كنيد !!!
در اين ميان نرم افزار‌هاي Compressor (فشرده ساز) نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌كنند. چرا كه آنها با استفاده از روش‌هاي زيادي قادرند اطلاعات را تا چندين برابر فشرده سازند.

سرعت دسترسي به حافظه و اطلاعات


دنياي ديجيتال براي ما اين امكان را فراهم مي‌سازد تا بدون اتلاف زمان در ميان انبوهي از اطلاعات بتوانيم به اطلاعات دلخواه خود دسترسي پيدا كنيم. ديگر براي خريد و يا مطالعه كردن يك كتاب نياز نيست كه تمام وقت خود را صرف سر زدن به كتاب فروشيها و كتاب خانه ها كنيم. بلكه كافيست تا با صرف چند دقيقه تنها با وارد كردن نام كتاب در يكي از سايتهاي جستجو آ

ن را دانلود كرده و از آن استفاده كنيد.
پليس ها ديگر براي پيدا كردن مشخصات صاحب يك اتومبيل نياز نيست تا بين ميليونها برگه به دنبال چند ورق كاغذ جستجو كنند. بلكه كافيست تا فقط شماره پلاك اتومبيل را در يكي از كامپيوتر‌هاي متصل به شبكه وارد نموده و سپس به اطلاعات مورد نظر دسترسي پيدا كنند.

جابجائي اطلاعات
يكي ديگر از مزاياي نرم افزار ها جابجايي ساده اطلاعات است. امروزه به كمك استفاده از فناوري‌هاي روز دنيا انسانها قادر هستند تا حجم‌هاي زيادي از اطلاعات را به سادگي در شكلهاي مختلف (انواع ديسكهاي سخت – انواع حافظه‌هاي جانبي مانند Cool Diskes – Flash Memories) ثبت و از هر نقطه‌اي به نقطه ديگر جابجا كنند. بدون آنكه خطائي در ساختار اطلاعات حاصل شود.

شبكه‌هاي كامپيوتري – اينترنت
يكي ديگر از روشهاي جابجائي اطلاعات انواع شبكه‌هاي كامپيوتري هستند. شبكه كامپيوتري به مجموعه اي از كامپيوتر ها گفته مي‌شود كه از طريق سخت افزارهاي I/O (ورودي و خروجي) به كمك ماهواره ها – كابل ها – تلفن و... قادر هستند تبادل اطلاعات كنند.
اين روش مزيت‌هاي بسيار زيادي نسبت به روش‌هاي ديگر جابجائي اطلاعات دارد. از جمله مهمترين اين مزيت ها دارا نبودن هيچ محدوديتي در حجم و مسافت اطلاعات است كه فوايد بسيار زيادي را در پي دارد.

يكي از پر كاربرد ترين شبكه‌هاي جهاني شبكه اينترنت است كه تقريبا همه با آن آشنائي دارند. اين شبكه جهاني و توصيف ناپذير كه ميليونها كامپيوتر را هم زمان به هم متصل مي‌سازد در زندگي روز مره انسانها – صنعت – تجارت – پزشكي و... كاربرد دارد.
تقريبا ميتوان گفت كه اينترنت به تمامي نقاط اين كره خاكي نفوذ كرده و با سرعت هرچه تمام تر دنيا را در خود حل مي‌كند.

- امروزه دانشگاه‌هاي زيادي از طريق اينترنت با دانش جويان خود ارتباط دارند

- پزشكان به كمك روبات ها از دور ترين نقاط به كمك شبكه اينترنت دست به عمل جراحي مي‌زنند.

- صنعتگران و تاجران به كمك اينترنت دست به تجارت

مي‌زنند.

- اخبارها و اطلاعات از طريق اين شبكه به تمام جهان ارتباط دارند.

و هزاران هزار مزيت و كاربرد ديگر.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید