بخشی از مقاله

کارآفرینی تولید آجر فشاری

آجرنگين كوير اردكان

مقدمه :
آجر سنگي است ساختگي (مصنوعي) كه نوع رسي آن از پختن خشت (گل شكل داده شده) و نوع ماسه آهكي آن از عمل آوردن خشت ماسه آهكي (كه از فشردن مخلوط همگن ماسه سيليسي و آهك در قالب ساخته مي‌شود) با بخار تحت فشار زياد به دست مي‌آيد، آجرهاي بتني همانند بلوكهاي سيماني تهيه مي‌شوند. آجر رسي عمدتاً از سيليكاتهاي آلومينيوم بوده و آجر ماسه آهكي از سنگدانه‌هاي ريز سيليسي تشكيل شده است كه توسط خميري از جنس

سيليكات كلسيم به همديگر چسبيده‌اند. اين آجر معمولاً به رنگ خاكستري است ولي مي‌توان با افزودن رنگ مناسب آن را به رنگهاي ديگر نيز توليد نمود. آجر به اشكال مكعب مستطيل توپر، سوراخدار، توخالي (مجوف تيغه‌اي و سقفي) و قطعات نازك توليد مي‌شود. از آجر در ساختن ديوارهاي باربر، تيغه‌هاي جدا كننده، سقفهاي تيرچه بلوك، طاق ضربي بين تيرآهنها و نماي خارجي و داخلي ساختمانها بهره‌گيري مي‌شود.
تاريخچه آجر


آجر از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که قدمت آن بنا به عقیده برخی از باستان شناسان به ده هزار سال پیش می رسد.در ایران بقایای کوره های سفال پزی و آجر پزی در شوش و سیلک کاشان که تاریخ آنها به هزاره چهارم پیش از میلاد می رسد پیدا شده است. همچنین نشانه هایی از تولید و مصرف آجر در هندوستان به دست آمده که حاکی از سابقه شش هزار ساله آجر در آن کشور است وازه آجر بابلی و نام خشت هایی بوده که بر روی آنها منشورها قوانین و نظایر آنها را می نوشتند گمان می رود نخستین بار از پخته شدن خاک دیواره ها و کف اجاق ها به پختن آجر پی برده اند
کوره های آجر پزی ابتدایی بی گمان از مکان هایی تشکیل می شده که در آن لایه های هیزمستان و چین رفته است در سده چهارم اروپایی ها شروع به استفاده از آجر کردند ولی پس از مدتی از رونق افتاده و رواج مجدد از سده 12 میلادی بوده که ابتدا از ایتالیا شروع شد.
در ایران باستان ساختمان های بزرگ و زیبایی بنا شده اند که پاره ای از آنها هنوز پا بر جا هستند؛ نظیر طاق کسری در غرب ایران قدیم ، آرامگاه شاه اسماعیل سامانی در گنبد کاووس و مسجد اصفهان را که با آجر ساخته اند همچنینی پلها و سد های قدیمی مانند پل دختر سد کبار در قم از جمله بناهای قدیمی می باشند.
انواع آجر در ایران قدیم
در ایران هر جا سنگ کم بوده و خاک خوب هم در دسترس بوده است آجر پزی و مصرف آجر معمول شده است اندازه آجر ایلامی حدود 10×38×38 سانیتی متر بوده پختن و مصرف آجر در زمان ساسانیان گسترش یافته و در ساختمان های بزرگ مانند آتشکده ها به کار رفته است اندازه آجر این دوره جدود 44×44×7تا 8 بوده است و بعد های آن 20×20×3 تا4 سانتی متر کاهش یافت .
در فرش کردن کف ساختمان از آجر بزرگتری به نام ختائی به ابعاد 5×25×25 سانتی متر و یا بزرگتر از آن به نام نظامی در ابعاد 40×4×5 سانتی متر استفاده می شده است از انواع دیگر آجر در گذشته آجر قزاقی می باشد که پیش از جنگ جهانی اول روسها آن را تولید می کردند که ابعاد آن 5×10×20 بوده است آشنایی با آجر و مواد اولیه آن آجر نوعی سنگ مصنوعی است که از پختن خشت خام و دگرگونی آن بر اثر گرما به دست می آید خاک آجر مخلوطی است از خاک رس ماسه فلدسپات سنگ آهک سولفات ها سولفورها فسفات ها کانی های آهن منگنز منیزیم سدیم پتاسیم مواد آلی و…
۲-۱ - انطباق با مشخصات و استانداردها، رنگ و ديگر مشخصه‌ها) با آنچه در نقشه‌ها، دستور كارها، مشخصات فني خصوصي و ساير مدارك پيمان ذكر شده است منطبق باشد. نمونه آجرهاي مصرفي اعم از پشت كار و نما، توپر و سوراخدار مجوف تيغه‌اي و سقفي، انواع رسي و ماسه آهكي بايد قبلاً به تصويب دستگاه نظارت برسد.
ويژگيهاي فيزيكي، شيميايي و مكانيكي آجرها و روش آزمايش آنها بايد مطابق استانداردهاي ايراني زير باشد:
ـ استاندارد شماره 7 : آجرهاي رسي (مشتمل بر ويژگيها، نمونه‌برداري و روشهاي آزمايش)


ـ استاندارد شماره 991 : آجر نسوز جهت طاقهاي قوسي
ـ هر استاندارد ايراني ديگري كه تا زمان انعقاد پيمان در باره آجر تدوين يا تجديد نظر شود
تا زماني كه استاندارد ايراني در پاره‌اي موارد تدوين نشده باشد در درجه اول استانداردهاي ”سازمان بين‌المللي استاندارد ISO “ معتبر خواهد بود و در صورت نبودن استاندارد مذكور به ترتيب استانداردهاي آلماني DIN ، بريتانيايي BS و آمريكايي ASTM ملاك عمل قرار خواهد گرفت.
مراحل ساخت آجر عبارتند از :
کندن و ستخراج مواد خام
آماده سازی مواد اولیه
قالب گیری
خشک کردن
تخلیه و انبار کردن محصول
انواع کوره های آجر پزی
پس از خشک شدن خشت ها را در کوره می چینند طرز چیدن آنها طوری است که بین آنها فاصله وجود دارد تا گازهای داغ و شعله بتواند از لای آنها عبور کند کوره های آجر پزی سه نوع هستند:
کوره تنوره ای ، هوفمان و تونلی


قابل ذکر است که کوره های تونلی مدرن ترین کوره های آجر پزی می باشند که در آنها سرامیک های ممتاز و صنعتی نیز می پزند ویزگی های آجر آجر خوب باید در برخورد با آجر دیگر صدای زنگ بدهد صدای زنگ نشانه سلامت توپری و مقاومت و کمی میزان جذب آب آن است آجر خوب باید در آتش سوزی مقاومت کند و خمیری و آب نشود رنگ آجر خوب باید یکنواخت باشد و همچنین باید یکنواخت و سطح آن بدون حفره باشد سختی آجر باید به اندازه ای باشد که با ناخن خط نیفتد.

1-3 - ويژگيها و حداقل حدود قابل قبول
۱-۳-۱ آجرهاي رسي
آجرهاي مصرفي در نما بايد مطابق استاندارد ايراني شماره 7، عاري از معايب ظاهري مانند ترك‌خوردگي، شوره‌زدگي، آلوئك و نظاير آن باشد. طول، عرض و ضخامت آجرهاي ماشيني بايد به ترتيب 2±220 و 1±105 و 1±55 ميليمتر باشد. طول، عرض و ضخامت آجرهاي دستي بايد به ترتيب 4±210 و 3±100 و 2±55 ميليمتر باشد. ضخامت آجرهاي نازك نما در هر دو مورد ماشيني و دستي بايد برابر 1±30 يا 1±40 ميليمتر بوده و طول و عرض آنها عيناً مانند آجرهاي ضخيم باشد.

لبه آجرها بايد مستقيم و زواياي آنها قائمه و سطوحشان صاف باشد، پيچيدگي در امتداد سطح بزرگ آجر حداكثر 4 ميليمتر و در امتداد سطح متوسط آجر تا 5 ميليمتر مجاز است. وجود يك ترك عميق در سطح متوسط حداكثر تا عمق 40 ميليمتر در آجر پشت كار بلااشكال مي‌باشد. طول شكستگي و دندانه‌اي شدن خطوط و زوايا نيز در آجر پشت كار نبايد از 15 ميليمتر تجاوز كند و تعداد آن در هر آجر نبايد از دو عدد بيشتر باشد. در آجرهاي سوراخدار، سوراخها بايد عمود بر سطح بزرگ آجر و به طور يكنواخت در سطح آن توزيع شده و جمع مساحت آنها بايد بين (25%) تا (40%) سطح آجر باشد. بعد سوراخهاي مربع و قطر سوراخهاي دايره‌اي بايد حداكثر به 26 ميليمتر محدو

د شود و ضخامت ديوار بين سوراخ و لبه آجر بيش از 15 ميليمتر و فاصله بين دو سوراخ بيش از 10 ميليمتر باشد. وزن ويژه هر دو نوع آجر نبايد از 7/1 و وزن فضايي آنها از 3/1 گرم بر سانتيمتر مكعب كمتر شود. حداقل تاب فشاري آجرهاي دستي 80 و ماشيني پر مقاومت 175 و ماشيني متوسط 125 و ماشيني كم مقاومت 85 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع استاندارد شده است و تاب فشاري آجرهاي مصرفي نبايد از اين حدود كمتر باشد. ضخامت تيغه‌هاي آجر مجوف ديواري و بلوك سفالي سقفي حداقل 8 و رواداري و ابعاد آنها 4± ميليمتر مي‌باشد. آجرهاي مصرفي بايد در برابر يخبندان پايدار بوده و در آزمايش يخزدگي دچار خرابيهاي ظاهري مانند ورقه شدن، ترك خوردن و خرد شدن نشوند. درصد وزني جذب آب 24 ساعته آجرهاي ماشيني نبايد از 16 و در مورد آجرهاي دستي از 20 بيشتر شده و در هر دو نوع آجر از 8 كمتر باشد. آجرهاي توخالي تيغه‌اي و سقفي و قطعات نازك آجري مورد مصرف در نماسازي (به ابعاد تقريبي 20×40×200 يا 20×30×200 ميليمتر يا قطعات نازك آجري نما به ضخامت حدود 20 ميليمتر با نقش چند آجر بندكشي شده) حداقل بايد داراي مشخصات آجرهاي ماشيني با مقاومت متوسط مندرج در استاندارد ايراني شماره 7 باشند.
مصرف آجر غيراستاندارد در صورتي مجاز است كه استفاده از آن در مشخصات و نقشه‌ها پيش‌بيني شده و نمونه آن به تصويب دستگاه نظارت رسيده باشد و دست كم داراي ويژگيهاي زير باشد:
الف: كاملاً پخته و يكنواخت و سخت باشد و در برخورد با آجر ديگر صداي زنگدار ايجاد كند.
ب: تاب فشاري آن دست كم (80%) مقادير مندرج در استاندارد ايراني شماره 7 باشد.
ج: جذب آب آن در حدود مقادير تعيين شده در استاندارد باشد، در غير اين صورت مصرف آن فقط در اجزائي از ساختمان كه در معرض رطوبت قرار نمي‌گيرند مجاز است.


د: آجر مصرفي در نما بايد داراي شكل، نقش و رنگ موردنظر طراح بوده، و رواداري ابعاد آن حداكثر، (30%) بيش از رواداريهاي مندرج در استاندارد ايراني شماره 7 باشد.
هـ: آجر مورد مصرف در اقليمهاي سرد بايد در برابر يخبندان مقاومت مورد نظر را داشته باشد.
ز: مصرف آجرهاي ترك‌دار، كج و معوج، گود و برجسته كه انحنا، گودي و برجستگي آنها از 5 ميليمتر تجاوز نكند مشروط بر اينكه تعداد آنها از (20%) كل آجرها بيشتر نشود بلااشكال است. مصرف آجرهاي نما كه داراي آلوئك يا ترك باشند، تنها در پشت كار مجاز خواهد بود. مصرف آجرهاي كهنه درصورتي كه مطابق مشخصات بوده و كاملاً تميز شده باشد مانعي ندارد، ولي بهتر است به همراه آجرهاي نو و در پشت كار از آنها استفاده شود.


1-3-2 - آجرهاي نسوز
آجرهاي نسوز مورد مصرف در ساختمان معمولاً از خاكهاي نسوز تهيه مي‌شوند. اين آجرها علاوه بر دارا بودن مشخصات آجرهاي معمولي بايد گرماي 1580 درجه سلسيوس را بدون آنكه خميري شوند و از شكل بيفتند، تحمل كنند. مقاومت آجر نسوز دست كم بايد 16 مگاپاسكال (حدود 160 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع) باشد.
آجرهاي نسوز مصرفي در كارهاي تأسيساتي مانند ديگهاي آب گرم و بخار، تابع شرايط ويژة مربوط به خود خواهند بود.
۳-۳-۱- آجرهاي بتني
آجرهاي بتني بايد با شرايط مندرج در مشخصات بلوكهاي بتني مطابقت داشته باشند.
۴-۳-۱- آجرهاي ماسه آهكي
جرهاي ماسه آهكي معمولاً به صورت توپر و سوراخدار به ابعاد حدود آجر رسي يا مضاربي از آن با ملحوظ داشتن ضخامت ملات ساخته مي‌شوند. رواداري طولي و عرضي اين آجرها 5/2± و براي ضخامت 2± ميليمتر مي‌باشد. آجرهاي ماسه آهكي در قطعات نازك و با ضخامت كم براي مصرف در نماسازي نيز توليد مي‌شود.


ويژگي آجرهاي ماسه‌آهكي بستگي به جنس مواد خام، نحوه قالب‌گيري، دما و مدت پخت آنها دارد. گروه‌بندي آجرهاي ماسه آهكي بر حسب تاب فشاري آنها صورت مي‌گيرد. حداقل ميانگين تاب فشاري آجرهاي كم مقاومت بايد 5/7، آجرهاي با تاب متوسط 10 و آجرهاي پر مقاومت 15 و آجرهاي ممتاز 20 مگاپاسكال (هر مگاپاسكال حدوداً 10 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع است) و ميانگين تاب خمشي آنها به ترتيب بايد 8/1، 2/2، 8/2 و 4/3 مگاپاسكال باشد. ضريب تغييرات مقاومت نسبت به ميانگين نبايد براي آجر ممتاز از (20%) و ساير انواع از (30%) تجاوز نمايد.


آجر ماسه آهكي بايد 15 دوره يخبندان تا 15 درجه زير صفر و آب شدن را تحمل كند. كاهش نسبي مجاز تاب فشاري پس از آزمايش يخ زدن نبايد بيش از (20%) باشد. وزن فضايي آجر ماسه آهكي به تاب فشاري آن بستگي دارد و براي آجرهاي كم مقاومت، متوسط، پر مقاومت و ممتاز، به ترتيب نبايد از 5/1،7/1، 9/1 و 1/2 گرم بر سانتيمتر مكعب كمتر شود. جمع‌شدگي ناشي از خشك شدن آجرهاي ماسه‌ آهكي ممتاز نبايد از (5/2%) و در مورد ساير آجرها از (5/3%) بيشتر شود. ظاهر آجرهاي ماسه آهكي بايد تميز، يكنواخت و عاري از ترك و حفره و مواد خارجي مانند خاك و آهك و مواد آلي گياهي باشد. جذب آب آجر ماسه آهكي در 24 ساعت نبايد از (8%) كمتر و از (20%) بيشتر شود.
انواع آجر غیر رسی و اشکال آن
آجر جوش آجر خاص در صنعت سفال پزی است که در کشورهای صنعتی دارای اهمیت ویزه ای است از این آجر برای نماسازی ساختمان ها فرش کف پیاده روها پوشش بدنه و کف آبروها و مجراهای فاضلاب و تونل ها و ساختن دودکش ها فرش کف کارخانه ها انبارهای کشاورزی و سالن های دامداری پرورش طیور استخر های صنعتی و جز اینها استفاده می شود
انواع خاص آجر تولیدی در کشور های اروپایی آجر هایی در کشورهای صنعتی اروپاتولید می شوند که هنوز تولید آن در ایران مرسوم نشده است از آن جمله بلوک های تو خالی آتش بند برای نصب دور ستون ها به منظور جلوگیری از نفوذ آتش قطعات ویزه به شکل منحنی های کوز و کاس قطعات درپوش روی دیوار قطعاتی که از اجزا هستند مانند کلوک سرقد گوشه و جزاینها که هنوز در ایران تولید نمی شوند.
۵-۱- مصالح نصب و ملاتها
۱-۵-۱- دوغابها و ملاتها
براي دوغابها و ملاتهاي آجركاري و بندكشي به فصل مربوطه مراجعه شود.
۲-۵-۱ - اتصالات و بستها
مصالح نصب آجرهاي نازك و اتصالات و بستهاي فلزي كه در ديوارهاي دو جداره و نظاير آن به كار مي‌رود، بايد فلز زنگ نزن باشد و يا تمام قسمتهاي آن در داخل ملات يا دوغاب قرار گيرد تا از زنگزدگي آنها جلوگيري به عمل آيد. اتصالات غير فلزي به لحاظ دوام و استحكام بايد قبلاً به تصويب دستگاه نظارت برسد.
بارگيري، حمل و باراندازي انواع آجر بايد با دقت انجام شود به نحوي كه ضايعات به حداقل ممكن برسد. آجرها و بلوكها بايد در محل تميز و سرپوشيده به طور جدا از هم دسته‌بندي شده و از تماس آنها با خاك، مواد مضر، رطوبت و يخ و برف جلوگيري شود.
آزمايش نمونه‌هاي گرفته شده از آجر در كارخانه و كارگاه بايد منطبق با ويژگيهاي مورد نظر در مشخصات كار باشد


مواد مورد نیاز:
1)خاک رس
2)آب

 

خاک رس: یکی از مهمترین واصلی ترین مواد در تولید آجر فشاری خاک رس است و برای تولید یک آجر استاندارد باید از خاک رسی استفاده شود که چسبندگی بالایی دارد به همین دلیل است که ما می خواهیم در اسنان یزد، به دلیل اینکه اکثر نقاط کویری ان دارای این نوع خاک است کوره احداث کنیم
آب:
اب ماییه حیات است و یکی از عناصر مهم طبیعت است همانطور که می دانیم در سالهای اخیر کشور ما با بحران خشکسالی و کمبود اب روبهرو شده است به همین دلیل است که اب اهمیت بسیار بالایی دارد
برای صرفه جویی در مصرف ان می توان به جای استفاده از اب شیرین، با حفر چاهیی در منطقه کوره که دارای اب شور است استفاده کنیم
مراحل تولید:
فصل اول
1)مرحله آخره کردن گل (خیس دادن گل):

همانطور که در توضیحات قبلی گفته شد یکی از موادمورد نیاز اجر گل است و برای استفاده از گل مورد نیاز جهت تولید اجر باید زمین هایی که دارای این نوع خاک است توسط لدر بند گزاری کرده واب را داخل ان بیندازیم این بند گزاری ها باید یک نواخت بوده و هم اندازه باشد
برای مثال مستطیلی به طول 10 مترو عرض 6متر بند گزاری می کنیم و این بند گزاری ها بستگی به وسعت محل مورد نظر داردمی توان طول وعرض را کم یا زیاد کرد


مرحله بعدی اب انداختن داخل این محوطه است که به وسیله پمپاژاز چاه که حفر کردهایم انجام می پزیرد
ابی که داخل اخره می ریزیم به عمق 2تا10متر(بستگی به نفوذاب در خاک)نفوذکرده و خیس می خورد و مدت زمان لازم جهت اب گیری اخره 4تا6ماه مانده به فصل خشت زنی که از یک ماه بعد از نوروز یعنی فروردین اغاز می شود به طور مداوم اب گیری میشود به طوری که هیچگاه اخوره از اب خالی نمی شود
فصل دوم
2)مرحله بار کردن گل خیس خورده به محوطه ی باز :

بعد از اینکه گل های اخره خیس خوردن(گل از هم وا رفته ونم )انها را توسط لدر بارگیری شده و به وسیله کمپرسی به محوطه باز کوره انتقال می دهیم(میدان خشت زنی)(طول 500متردر500متر)
فصل سوم
3)مرحله ریختن گل به داخل دستگاه خشت زنی:


گل نم شده که از اخره به وسیله کمپرسی پهلوی دستگاه خشت زنی ریخته شده توسط 3تا4کارگر به وسیله بیل درون پرس (دول) میریزند.
بالای پرس (دول)یک شیر اب نصب شده است برای اینکه در مواقع لزوم گل هایی که خشک هستند خیس خورده و توسط پره ای که در انتهای دول نصب شده است مخلوط می شود و از ان طرف از قالب خشت زنی به اندازه خشت یک سره (10خشت به هم متصل) بیرون امده وروی سینی دستگاه قرار می گیرد بعد توسط قیچی که کارکر خشت های یک سره را به جلو هدایت می کند در جلوی قیچی سیم هایی به عرض هر خشت خام نصب شده که با فشار قیچی به پایین به طور یکنواخت در ان طرف خشت خام بیرون می اید

فصل چهارم
4)مرحله انتقال خشت خام به محوطه باز:

پس از اینکه خشت خام از دستگاه خشت زنی بیرون امد خشت ها توسط کارگران و چرخ دستی به محوطه باز انتقال می دهند و روی هم به طور مرتب میچیند
این کار برای خشک شدن خشت ها صورت میگیرد(معمولا خشت زنی در فصل تابستان صورت می گیرد)
خشتی که روی هم چیده شده بدای اینکه به هم نچسبند سطری از خشت خام که روی هم چیدن یک لایه از ماسه بادی به طور یکنواخت پاشیده می شود که خشت های بالا و پایین به هم نچسبند
در هنگام زمستان روی خشت های انبار شده به وسیله ی همان خشت خام به طور پهنا فرش شده که بر اثر باریدن باران خشت های زیرین را خراب نکند
اگر در ان سال بارندگی کم باشد می توان از خشت های فرشی استفاده نمود ولی اگر بارندگی زیاد باشد این خشت ها جزه ضایعات محسوب می شوند
در سالی که بارندگی کم باشد می توان سود بیشتری کسب کرد زیرا ضایعات کمتری داریم

فصل پنجم

 


5)مرحله انتقال خشت خام به کوره:

بعد از اینکه خشت ها تا حدی خشک شدند نوبت به انتقال این خشتها به محیط درونی کوره است لازم به ذکر است در محیط درونی کوره توضیحاتی بدهیم :
محیط درونی کوره : همانطور که میدانیم محیط درونی کوره شامل خمیره،موری،دهانه های تخلیه دود است.
خمیره:به هر دو دهانه از کوره به طول 6 تا 7 متر یک خمیره می گویند
موری:به سوراخ هایی که سوخت پاش ها( سوخت پاش ها: دستگا هایی که در بالای کوره قرار گرفته و سوخت را به وسیله برق در داخل موری میریزند) با لای ان قرار می گیرند و کار این سوراخ ها منتقل کردن سوخت به سمت پایین است موری می گویند
دهانه های تخلیه دود: در پایین هر خمیره یک دهانه خروج دود حاصل از سوخت نفت سیاه قرار دارد که باعث می شود دود حاصله از طریق دودکشی(هواکش)که به فاصله ی 200 متری کوره قرار دارد خارج می شود
محیطی درونی کوره دارای سقفی هلالی شکل یا به قول معروف سقف گرد است .
بعد از اینکه خشت های خام به وسیله ی چرخ دستی و کارگر وارد کوره شد می بایست انها را داخل کوره بچینیم چیدن خشت اینگونه است که باید :
مثلا ما که تازه کوره احداث می کنیم میتوانیم از خمیره اول شروع کرده چند ردیف خشت بطور پهنا کنار هم بچینیم تا به سقف کوره برسیم هر چه قدر این پهنا کمتر باشد مثلا 2ردیف پهنا خشت کنار هم بچنینم احتمال فرو ریزی خشت در مرخله پخت وجود دارد معمولا بین 4 تا 6ردیف می چینند بعد جلوی این ردیف ها را باید"هره" بزنند
هره :ستو نهایی به عرض 50 سانتی متر جلوی ردیف که فبلا اشاره شد می زنند این ستون ها باید خیلی با دقت چیده شوند تا باعث فرو ریزی نشوند این ستون ها در حقیقت نگه دارنده لایه قبلی است و باید طوری بالا برود که به دهانه موری نخورد یک ستون قبل از مور


در بالا اشاره به این مطلب شد که ستون ها نباید در یک راستا با دهانه ی موری باشد زیرا سوختی که از سوخت پاش به سمت پایین می ریزد فقط بر روی لایه اول یا دوم می ریزد و اجر های زیرین پخت نمی شود باید این ستون ها طوری باشند که سوخت از بالا به فاصله ما بین ستون ها از موری بریزد که اتش حاصله به سمت بالا و کنار، شعله ور شده تمام اجر ها پخت شوند
قبلا گفتیم که این کار مربوط به خمیره ارل است اگر به خواهیم در قسمت های بعدی یا خمیره های بعدی پخت داشته باشیم چه کنیم؟


محیط داخلی کوره مانند بازاری با سقف گرد و یک سره است و به پهنای هر6 تا7 متر در های کوچکی دارند
در بالا طریقه چیدن خشت خام داخل کوره را بیان کردیم فرض کنید که همان خمیره اولی که خشت درون ان چیده شده را می خواهیم پخت کنیم
ایا به نظر شما خواننده گرامی می توان این کار را انجام داد؟
جواب نه است زیرا فقط ما یک خمیره خشت چینی شده داریم و در جلوی ان همان طوری که مثال بازار را زدیم فضای خالی وجود دارد و اتش نمی تواند محیط این خمیره را به قدری گرم کند که اجر پخته شود
در مجموع می توان گفت که هوای ناشی از درب ها و خمیره های جلویی اجازه این کار را نمی دهند و ما باید در 3 خمیره بعدی کار خشت چینی را انجام دهیم تا این فضای مابین بسته شده و هوا وارد این محیط نشود و بعد از در های هر خمیره از کوره را با اجر و کاه گل می پوشانیم تا از این در ها هم هوا ورود و خروج نداشته باشد

فصل ششم
6)مرحله بارگیری آجر پخت شده :

بعد از اینکه دربهای کوره یا همان دربهای خمیره با خشت خام گرفته شدند در قسمت بالایی یا پشت بام کوره فردی به نام کوره سوز از راه موریهایی که در بالای کوره قرار دارند با توجه به رنگ آجرها میتواند تشخیص دهد که این خمیره به مرحله ای رسیده که بتوان سوخت را قطع کرد و کوره را خاموش کرد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید