بخشی از مقاله

پروژه کارآفرینی تولید ادوات کشاورزی


(به ظرفیت 75 تن در سال )

1- 1 مقدمه :
ادوات کشاورزی در کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. این ادوات پس از ساختن ماشین آلات مورد مصرف در بخش کشاورزی نظیر تراکتور – کمباین – دروگر و ... به عنوان بخش مکمل این ماشین آلات طراحی و ساخته شده و مورد مصرف قرار گرفته اند. با توجه به اینکه بخش عمده ای از فعالیت اشتغال و اقتصاد کشور به بخش کشاورزی اختصاص

دارد، ساخت و توسعه و تولید ادوات کشاورزی می تواند کمک مؤثری به پیشرفت بخش اقتصادی و اشتغالزایی در کشور داشته باشد. مواد اولیه مورد مصرف برای تولید ادوات کشاورزی شامل مواد اولیه نیم ساخته و نیز اجزایی است که به صورت آماده به مصرف و در مرحله مونتاژ و تولید نهایی محصولات مورد مصرف قرار می گیرد.

فرایند تولید :


1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید ادوات تولیدی

محل اجرا :


1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
توجه به خودکفایی این صنعت و همجنین نیاز بازار داخلی به تولید این محصول با توجه به این که تولید ادوات تولیدی می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعالیت های تولیدی این طرح را برای اجرا انتخاب کرده ام.

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و خودکفایی در تولید یکی از محصولات ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .

1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 12 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
کشاورزی به تولید مواد غذایی و کالا از راه زراعت و جنگل داری و دامداری است.کشاورزی همان چیزی است که به ظهور تمدن منجر شد. مطالعه کشاورزی به نام علم کشاورزی شناخته می شود.کشاورزی شامل طیف وسیعی از تخصص ها و فنون ، از جمله راه هایی برای گسترش زمین های مناسب برای زراعت گیاه ،حفر کانال ها و فرم های مختلف آبیاری می باشد. در دنیای امروز با نگرانی های موجود و کمبود منابع نیاز است تا کشاورزی را به سوی کشاورزی پایدار (مثلا کشاورزی ارگانیک) یا کشاورزی فشرده (مثلا صنعتی) پیش ببریم تا بتوانیم نیاز ها را در آینده برطرف نماییم.


زراعت مدرن ، اصلاح نباتات ، سموم ،دفع آفات و کود و پیشرفت های تکنولوژیک به شدت باعث افزایش بازده محصول می شوند ولی باید در نظر داشت که این محاسن در کنار عیوبی چون آسیب گسترده زیست محیطی و اثرات منفی سلامت انسان حاصل می شوند. شیوه های مدرن در دامپروی نیز به همین گونه است یعنی با افزایش تولید گوشت ما مشکلاتی چون ستم به حیوانات و طبعات بهداشتی ناشی از آنتی بیوتیک ها ، هورمون رشد ، و سایر مواد شیمیایی که معمولا در تولید گوشت های صنعتی استفاده می شود را داریم.
محصولات کشاورزی را می توان به صورت عمده به غذاها ، الیاف ، سوخت ، مواد اولیه ، دارو و زینت آلات تقسیم نمود. غذاهای عبارتند از غلات ، سبزیجات ، میوه ها ، و گوشت. الیاف عبارتند از پنبه ، پشم ، کنف ، ابریشم و کتان. مواد خام مانند چوب. مخدره عبارتند از تنباکو ، الکل ، تریاک ، کوکائین. از دیگر مواد مفید توسط گیاهان ، از رزین می توان نام برد. سوخت های زیستی شامل متان از زیست توده ها ، اتانول و بیودیزل.


در سال ۲۰۰۷ ، حدود یک سوم از کارگران جهان در بخش کشاورزی شاغل بودند. اگرچه در سال ۲۰۰۳ تعداد کمتری در بخش کشاورزی مشغول بودند اما به دلیل آگاهی کشاورزی در سال ۲۰۰۸ این آمار به سرعت افزایش یافته. همچنین در بخش های دیگر کشاورزی مانند اقتصاد کشاورزی هم تعداد قابل ملاحظه ای مشغول به کار اند.
با این که بیش از یک سوم جمعیت جهان در این بخش مشغول اند ولی این بخش تنها ۵٪ از سود خالص جهانی را به خود اختصاص داده است.

تاریخچه
از آنجا که قدمت کشاورزی به ۱۰،۰۰۰ سال پیش باز می گردد دارای کستره وسیعی در سراسر جهان می باشد. روشهای مختلف در کشاورزی از قبیل آبیاری ، تناوب زراعی ، کودها و سموم دفع آفات مدتها پیش توسعه داده شده بود ،اما گام های بزرگ در قرن گذشته برداشته شد.
در جوامع اولیه افرادی که تولید کشاورزی آنها بیش از نیاز خانواده شان بود قادر بودند تا افراد دیگر را به طرف خود جذب نمایند. برخی از تاریخ دانان بر این عقیده اند که توصعه کشاورزی باعث به وجود آمدن تمدنها گردید.

 

اهمیت کشاورزی مکانیزه
مكانيزاسيون كشاورزي مجموعه اي از علوم و فنون كاربردي است كه مطالعه، شناخت و به كارگيري انواع مختلف ماشين و ابزار 


به عبارت ديگر مكانيزاسيون، استفاده از وسايل و ادوات مكانيكي و به عبارت كلي تر استفاده از تكنولوژي روز در كشاورزي براي افزايش بهره وري با رعايت تمام جوانب مي باشد.
مكانيزاسيون استفاده از تكنولوژي روز در كشاورزي براي رسيدن به توسعه پايدار است.
معني خاص مكانيزاسيون شامل تكنولوژي ماشيني و مسائل مرتبط با آن در كشاورزي است، در حالي كه معني عام آن تمام مسائل و تجزيه و تحليل هاي كلي مرتبط با كشاورزي و مديريت آنها را شامل مي شود. مقاله حاضر، به بررسي مكانيزاسيون در بخش كشاورزي ايران و تحول و اهميت آن مي پردازد.

تاريخچه مكانيزاسيون در ايران
اولين گاوآهن فلزي برگردان دار دامي در زمان ناصرالدين شاه قاجار به ايران وارد شد و در اروميه مورد استفاده قرار گرفت. اولين نمايشگاه ماشينهاي كشاورزي در سال ۱۳۰۰ شمسي در تهران برگزار گرديد و نمونه هايي از ماشين هاي كشاورزي به نمايش گذارده شد.
اولين تراكتور نفتي ساده به دستور رضاخان در سال ۱۳۰۸ براي مدرسه فلاحت خريداري گرديد تا دانشجويان بتوانند با طرز كار آن آشنا و در مزارع استفاده كنند. با وقوع جنگ جهاني دوم و

مشكلات دادوستد با كشورهاي فروشنده و همچنين اثرات اين جنگ در امور داخلي كشور، عملاً اين طرح متوقف و بهره برداري از آن نيز مسكوت ماند. پس از جنگ، كم كم سرمايه داران و بعضي از شركتها شروع به وارد كردن تراكتور در ايران نمودند.ابتدا روستاييان از پذيرفتن تراكتور و ماشينهاي كشاورزي در مزارع خود، خودداري مي كردند و اعتقاد داشتند كه بركت كشاورزي در سم گاوها مي باشد، ولي به تدريج كه با نتايج كار آنها آشنا شدند تا حدودي ماشينها را پذيرفتند.


در سال ۱۳۱۶ شركت شيار و ماشينهاي كشاورزي تشكيل شد. اين شركت ماشينهاي كشاورزي و تراكتور هاي كشاورزي را وارد مي نمود و با بستن قراردادهايي از طريق پيمانكاري براي صاحبان مزارع كار مي كرد.
در سال ۱۳۲۵ دولت كمك هايي براي واردكنندگان تراكتور و ماشينهاي كشاورزي در نظر گرفت و بانك كشاورزي تعدادي تراكتور چرخ لاستيكي و كمباين وارد نمود و به اقساط كوتاه مدت به مالكين و صاحبان مؤسسات كشاورزي فروخت.
آغاز فعاليت بنگاه توسعه ماشينهاي كشاورزي از سال ۱۳۳۱ در واقع سرآغاز ماشيني كردن كشاورزي ايران به شمار مي رود. اين مؤسسه از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۳۶ خود رأساً اقدام به وارد كردن تراكتور و ماشينهاي كشاورزي مي نمود و آنها را به اقساط به فروش مي رساند. اما از سال ۱۳۳۶ تا سال ۱۳۴۵ بنگاه مستقيماً اقدام به وارد كردن تراكتور نمي كرد، بلكه اعتبار وامي به اقساط ۴ تا ۶ ساله به متقاضيان خريد تراكتور مي داد تا آنها مطابق سليقه و امكانات خود اقدام به خريد تراكتور و كمباين و ساير ادوات كشاورزي بنمايند.

 


اين طرز كار سبب شد كه به تدريج ماركهاي مختلف تراكتور و كمباين هركدام به تعداد كمي وارد كشور شود و چون براي فروشندگان تأمين لوازم يدكي و تعميرگاه هاي لازم مقرون به صرفه نبود، اغلب اين وسايل در مدت كوتاهي از كار افتاده و بي استفاده مي ماند.در سال ۱۳۴۵ قراردادي با كشور روماني منعقد شد كه طي آن مقرر گرديد تعدادي تراكتور با توان ۴۰ و ۶۵ اسب بخار

يونيورسال و تعداد گاو آهن، ديسك، كودپاش، بذرپاش، دروگر و ساير ادوات خريداري شده از طريق بنگاه توسعه ماشينهاي كشاورزي توسط عاملين فروش در اختيار كشاورزان گذارده شود. طبق اين قرارداد مقرر شد كه در مراكز عمده فروش، اقدامات لازم براي تأسيس نمايندگي هاي لوازم يدكي و تعميرگاه هاي ثابت و سيار به عمل آيد.به موازات اين قرارداد از سال ۱۳۴۶ اقدام به ساخت ساختمان كارخانه تراكتور سازي تبريز شد كه از سال ۱۳۴۹ بهره برداري از آن آغاز شد و قطعات

 

تراكتور از روماني وارد و در آن كارخانه مونتاژ گرديد. اين كارخانه از سال ۱۳۵۳ اقدام به وارد كردن تراكتورهاي مسي فرگوسن نمود كه در حال حاضر ساخت اين تراكتورها در كارخانه تراكتورسازي تبريز انجام مي گيرد.
در سال ۱۳۵۲ كارخانه جاندير اراك به مونتاژ تراكتور، كمباين و ساير ادوات كشاورزي جاندير پرداخت كه اين كارخانه نيز هم اكنون به ساخت كمباين وبيلر مشغول مي باشد.
در سالهاي اخير شاهد رشدي چشمگير در رابطه با استفاده از تراكتور و ماشينهاي كشاورزي در مزارع ايران هستيم و اين نويد پيشرفت و ترقي كشاورزي مي باشد.
البته لازم به ذكر است كه بنگاه توسعه ماشينهاي كشاورزي هم اينك منحل شده و مسئوليت اين بنگاه به مراكز خدمات حمايتي كشاورزي سپرده شده است.در حال حاضر توليد كنندگان سختكوش ماشين هاي كشاورزي همراه با واردكنندگان ماشينها و ادوات كشاورزي با نظارت دستگاه هاي ذيربط و مراكز ارزيابي ماشينهاي كشاورزي سعي در تأمين نيازهاي مكانيكي مزارع دارند و در اين راه قدم هاي مؤثري را برداشته اند.

 

آيين نامه ايمني ماشين ها و ادوات كشاورزي
هدف
به منظور تأمين و ارتقاء سطح ايمني و حفاظت نيروي كار و همچنين صيانت نيروي انساني و منابع مادي كشور و پيشگيري از حوادث منجر به صدمات جاني و خسارت مالي در فعاليت هاي مرتبط با ماشين هاي كشاورزي، مقررات اين آيين نامه به استناد ماده ٨٥ قانون كار جمهوري اسلامي ايران تدوين گرديده است.


تعاريف
ماشين هاي كشاورزي:
به ماشين هايي اطلاق مي شود كه داراي موتور بوده و جهت عمليات كشاورزي و براي كارهايي نظير آماده سازي زمين، كاشت، داشت، برداشت و جابجايي محصول بكارگرفته مي شوند.

ادوات كشاورزي:
به دستگاه هاي فاقد موتور اطلاق ميشود كه به طرق مختلف (سوار، نيم هسوار و كششي) به ماشين هاي كشاورزي متصل شده و عمليات مختلف كاشت، داشت، برداشت و جابجايي محصول را انجام مي دهند.

ادوات خاك ورزي:
دستگاه هايي هستند كه عمليات آماده سازي را قبل از كشت بر روي زمين انجام مي دهند مانند گاوآهن، ديسك و هرس.
ماشين هاي كاشت:
دستگاه هايي هستند كه عمليات كاشت بذر، نشاء و غيره را انجام مي دهند.
ادوات داشت:
دستگاه هايي هستند كه پس از كاشتن دانه ها و ساير محصولات تا زمان برداشت محصول، عمليات نگهداري، كودپاشي و سمپاشي مزرعه را انجام مي دهند مانند ماشين هاي تنك كن، كودپاش و سم پاش.

ماشين ها و ادوات برداشت:
دستگاه هايي هستند كه عمليات برداشت محصول از سطح مزرعه، بسته بندي، خرمنكوبي و يا چند عمليات را با هم انجام مي دهند. از قبيل بسته بندها، ساقه كوبها، كمباي نها، علوفه خردكن ثابت.
تراكتور و تيلر:
ماشين هاي چندمنظوره اي است كه براي كشيدن ادوات، ماشين هاي متحرك، بكارانداختن ماشين هاي ساكن و يا قابل حركت به كمك تسمه و فلكه و محور تواندهي به كار مي روند.

(P.T.O) محور تواندهي:
محور گردنده مخصوصي است كه نيروي محركه لازم را از موتور تراكتور گرفته و به ماشين ها و يا ادوات كشاورزي منتقل مينمايد.

پين برشي
قطعه اي است براي نگهداري اتصال خيش به گاوآهن كه در صورت برخورد خيش به مانع، مقاومت خود را از دست داده و بريده شده و مانع از بلندشدن و واژگوني تراكتور مي گردد.

(P.T.O) سپر دوار محور اتصال
پوششي است كه روي محور انتقال دهنده نيرو قرار مي گيرد تا از برخورد انسان با محور جلوگيري نمايد.


مقررات عمومي
ماده ۱ كليه اشخاصي كه از ماشين ها و ادوات كشاورزي استفاده مي نمايند بايد آموزش و مهارت لازم را ديده باشند.
ماده ۲ داشتن گواهينامه ويژه از مراجع ذيصلاح براي كار با ماشين هاي كشاورزي موتوري الزامي است.
١٣٨٨ شماره ١٨٧٠٣ /٢/ صفحه ١٦ روزنامه رسمي ٣٠ ماده ۳ كليه قسمتهاي ماشين هاي كشاورزي و ادوات آن بايد قبل از هرگونه عمليات كشاورزي مورد بازديد قرارگيرد. ماده ۴ كليه قسمتهاي انتقال دهنده نيرو و مواد از قبيل تسمه فلكه، چر خدنده و زنجير و مارپيچ هاي انتقال

مواد و امثال آنها و همچنين قسم تهايي از ماشينها كه امكان ايجاد حادثه براي كارگر و افراد داشته باشد بايد داراي حفاظ مناسب و موثر باشد. ضمنًا رعايت مفاد ۱۳۴۰ در اين زمينه الزامي مي باشد. /۴/ آيين نامه حفاظت در مقابل وسايل انتقال نيرو مصوب ۲۱
ماده ۵ قبل از انجام عمليات تعمير، سرويس، نظافت، تنظيم، اتصال و جداسازي ادوات ماشينهاي كشاورزي بايد آنها را به طور اطمينان بخشي متوقف و بيحركت نمود. ماده ۶ در ماشين ها و ادواتي كه بعد از خاموش كردن ماشين محور چرخنده يا ساير اتصالات مدتي به حركت خود ادامه مي دهند بايد تا توقف كامل دسترسي به قسمتهاي خطرناك آن امكان پذير نباشد. ماده ۷ عمليات بهره برداري، تعمير، تنظيم و سرويس ماشين هاي كشاورزي و ادوات آن بايد طبق دستورالعمل

شركت سازنده و با رعايت اصول ايمني و توسط اشخاص ماهر انجام گيرد. ماده ۸ سوارشدن افراد بر روي ماشين ها و ادوات كشاورزي، غير از محلهاي مجاز كه توسط شركت سازنده تعبيه شده، ممنوع است. ماده ۹ ماشين ها و ادوات كشاورزي را بايد مطابق با كاربري و دستورالعملهاي شركت سازنده استفاده نمود. ماده ۱۰ راننده ماشين كشاورزي مكلف است قبل از شروع به كار با ماشين، از عدم وجود افراد در داخل مخازن و محفظه ها و محدوده خطر اطمينان حاصل نمايد.
ماده ۱۱ ماشين هاي كشاورزي بايد به خاموش كننده هاي دستي مناسب مجهز گردند. ماده ۱۲ راننده ماشين كشاورزي بايد پس از اتمام كار نسبت به توقف كامل ماشين اطمينان حاصل نموده و سوييچ آن را بردارد. ماده ۱۳ عمليات كشاورزي در شيب تپه ها و زمين هاي داراي اختلاف سطح بايد با رعايت اصول ايمني و دستورالعمل شركت سازنده صورت گيرد. ماده ۱۴ عمليات كشاورزي در شب بايد با رعايت اصول ايمني و تامين روشنايي مناسب انجام گردد. ماده ۱۵ هنگام كار با ماشين هاي كشاورزي و يا حمل ونقل آنها در نزديكي خطوط انتقال نيروي برق، آب، گاز و نفت بايد قوانين و مقررات مربوط به حريم آنها رعايت گردد.


ماده ۱۶ هنگام اتصال، تنظيم و جداسازي ادوات ماشين هاي كشاورزي كه نياز به روشن بودن ماشين مي باشد، رعايت اصول ايمني و دستورالعمل هاي شركت سازنده الزامي است.
ماده ۱۷ هنگام تعمير، تنظيم و سرويس، بايد پايداري و ايستايي ادوات و ماشين هاي كشاورزي با استفاده از تجهيزات ايمن و مناسب تامين گردد. ماده ۱۸ قبل از ترك يا خاموش نمودن ماشين ها و ادوات كشاورزي آزادكردن فشار هيدروليك كليه ادوات و متعلقات براي قرارگرفتن در پايين ترين ح

د و نزديكترين فاصله با سطح زمين الزامي است. ماده ۱۹ به منظور حفظ پايداري ماشين هاي كشاورزي در حال اتصال ادوات سوارشونده، بايد از وزن ههاي تعادلي مطابق با دستورالعملهاي شركت سازنده استفاده نمود. ماده ۲۰ استفاده از وسايل حفاظت فردي مناسب با نوع كار الزامي است.


مقررات اختصاصي
ماده ۲۱ استفاده از سپر اصلي و حفاظ مخصوص در بالاي محور تواندهي تراكتور الزاميست. ماده ۲۲ هنگام رانندگي تراكتور در جاده ها و معابر مجاز بايد پدال هاي ترمز به يكديگر قفل شوند. ماده ۲۳ اتصال ادوات كششي به تراكتور صرفًا بايد با استفاده از پي نهاي برشي استاندارد صورت گيرد. ماده ۲۴ هنگام كارخاك ورزهاي دوار از قرارگرفتن در منطقه خطر و پشت آن بايد خودداري شود. ماده ۲۵ هنگام عمليات خاك ورزي توسط گاوآهنهاي دوطرفه و در زمان تعويض خيشها قرارگرفتن در محدوده چرخش خيش ممنوع است. ماده ۲۶ مادامي كه ماشين كاشت در حال كار است بايد دهانه مخزن بسته بوده و بررسي ميزان بذر از طريق دريچه هاي مخصوص انجام گيرد و استفاده از دست براي اين كار ممنوع است.
ماده ۲۷ تميزكردن علوفه و ضايعات جمع شده در مقابل شانه برش ماشينهاي دروگر شانه اي بايد پس از توقف كامل دستگاه و خاموش نمودن آن انجام پذيرد. ماده ۲۸ قرارگرفتن افراد در مقابل شانه برش ماشين دروگر تحت هر شرايطي، ممنوع مي باشد. ماده ۲۹ ايستادن و تردد افراد در محدوده حركت و فعاليت ماشين ها و ادوات كشاورزي در هنگام كار، ممنوع است. ماده ۳۰ هنگام تنظيم تيغه هاي برشي ماشين هاي خردكن، بايد با استفاده از وسيله مناسبي از چرخش

ناخواسته تيغه ها جلوگيري شود. ماده ۳۱ هنگام پربودن مخزن دانه كمباين بايستي با سرعت مطمئن و مطابق با دستورالعمل هاي شركت سازنده حركت نمود. ماده ۳۲ هنگام برداشت محصول از تپه هايي با شيب تند بايستي از كمباين هايي مجهز به سيستم ترازكننده خودكار استفاده شود. ماده ۳۳ قسمتهايي از ماشين كه در ارتفاع كار مي كنند بايد به هنگام خاموش نمودن دستگاه به روي زمين قرارگيرد. ماده ۳۴ دهانه هاي ورودي و خروجي مواد اوليه يا محصول در

ماشين ها و ادوات كشاورزي بايد به نحوي باشد كه ورود و درگيري اعضاي بدن به محدوده خطر امكان پذير نباشد. ماده ۳۵ كليه قسمت هايي از ماشين و يا ادوات آن كه در اثر كاركردن احتمال داغ شدن آنها وجود دارد بايد مرتبًا بازديد و سرويس گردد تا از بروز آتش سوزي احتمالي جلوگيري به عمل آيد. ماده ۳۶ بازوهاي تاشو در ادوات كشاورزي بايد به قفل كن مكانيكي تجهيز شوند تا از بازشدن آنها در زمان حمل ونقل جلوگيري نمايد.

ساير مقررات
ماده ۳۷ حركت، بارگيري و تخليه تريلر متصل به تراكتور بايد مطابق با قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي صورت پذيرد. ماده ۳۸ شيلنگها، لوله ها و اجزاي تحت فشار هيدروليك كه براي اتصال به ادوات كشاورزي به كار مي روند بايد مرتبًا بازديد و به روش مطمئن و ايمن محافظت گردند. ماده ۳۹ ماشين هاي كشاورزي بايد به بوق هشداردهنده دنده عقب، آينه هاي بغل، چراغ گردان براي استفاده در شب و ساير تجهيزات هشداردهنده مجهز باشند. ماده ۴۰ دستگاههاي شاخه بر موتوري بايد داراي يك بند مهار (حمايل) قابل تنظيم براي استفاده كاربر باشد. ماده ۴۱ پين هايي كه براي اتصال ماشين ها و ادوات كشاورزي استفاده مي شوند بايد مجهز به اشپيل و گيره ايمني باشند. ماده ۴۲ هرگونه اتصال محور تواندهي بايد به سپر دوار محور مجهز باشد. ماده ۴۳ براي كشش ادوات كشاورزي صرفًا استفاده از مالبند تراكتور مجاز است.
ماده ۴۴ تريلرهايي كه به عنوان دنباله بند به تراكتور متصل مي شوند بايد به چراغ ترمز و علائم هشداردهنده مجهز باشند. ماده ۴۵ در صورت عدم وجود كابين ايمن و استاندارد و به منظور حفظ جان راننده تراكتور، بايد ماشين به چهارچوب حفاظتي (راپس) مجهز باشد. ماده ۴۶ رعايت وزن، ارتفاع و جوانب مجاز بار در تريلرها الزامي است. ماده ۴۷ ميزان بار قابل حمل و همچنين ارتفاع بار مجاز بايد روي بدنه تريلر حك گردد. ماده ۴۸ رانندگان ماشين هاي كشاورزي در هنگام كار بايد از انجام امور ذيل:
خوردن، آشاميدن، استعمال دخانيات، صحبت با تلفن همراه، استراحت و هرگونه شوخي و اعمال غيرايمن كه باعث عدم تمركز مي گردد، خودداري نمايند. ضمنًا قبل از شروع به كار يا در حين كار، استفاده از داروهاي خواب آور ممنوع است. ماده ۴۹ تريلرهاي مخصوص حمل بار كه با تراكتور كشيده مي شوند بايد به پايه هاي نگهدارنده مناسب مجهز باشند. ماده ۵۰ با عنايت به ماده ۸۸ قانون كار جمهوري اسلامي ايران، كليه دارندگان، توليدكنندگان، فروشندگان، عرضه كنندگان و بهره برداري كنندگان از ماشي نهاي كشاورزي مكلف به رعايت استاندارد توليد و موارد ايمني و حفاظتي در ماشينهاي مربوطه ميباشند. ماده ۵۱ به استناد ماده ۹۵ قانون كار جمهوري اسلامي ايران، مسئوليت رعايت مقررات اين آيين نامه بر عهده كارفرماي كارگاه بوده و در صورت وقوع هرگونه حادثه به دليل عدم توجه كارفرما به الزامات قانوني، مكلف است به جبران خسارات وارده مي باشد.
۱۳۸۸ صفحه ١٧ /۲/ شماره ۱۸۷۰۳ روزنامه رسمي ۳۰


اين آئين نامه مشتمل بر ۴ فصل و ۵۱ ماده تهيه و به استناد مواد ۸۵ و ۹۱ قانون
۱۳۸۷/۱۲/ ۱۳۸۷ شوراي عالي حفاظت فني تدوين و در تاريخ ۲۷ /۱۱/ كار در جلسه مورخ ۲
به تصويب وزيركار و اموراجتماعي رسيده است.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیت های تولیدی بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:


1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.


4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.


فصل دوم
روش انجام کار

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از چند کارخانه تولید کننده ادوات تولیدی
بر اساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از مرکز تولید ادوات تولیدی به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در محل پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،

 

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش زراعت نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی و استفاده از شیوه های نوین تولیدی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .


فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :
حقوق و دستمزد پرسنل غیر تولیدی :

حقوق و دستمزد پرسنل تولیدی :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید