بخشی از مقاله

چکیده

برخورد با تمدن غرب و شکستهای پیاپی، توسعه سیاسی و اقتصادی در کشور را به امری ضروری تبدیل کرد. از همین رو از دوره قاجار تا به امروز تلاشهایی برای توسعه سیاسی و اقتصادی انجام گرفت . با افزایش جمعیت تلاش برای توسعه اقتصادی با شتاب بیشتری همراه شد چون نیاز بود تا امکانات برای این جمعیت تازه فراهم گردد. با این وجود استفاده نامناسب از منابع گاهاً نه تنها به توسعه اقتصادی کمکی نکرد بلکه ما را با بحرانهای زیست محیطی جدی در این چند ساله روبرو کرد. خشک شدن دریاچهها، تالابها و رودخانهها و آلوده شدن شمار زیادی از این آبها به فاضلابهای صنعتی خطر از میان رفتن اکوسیستم را جدی نموده است.

حال سوالی که مطرح میشود این است که چگونه میشود که هم این آبها را حفظ کرد و هم به عنوان منبع درآمدی قابل توجه از آنها بهرهبرداری کرد که هم محیط زیست حفظ شود و هم مضرات توسعه صنعتی را نداشته باشد؟ توریسم میتواند به عنوان جایگزینی مناسب در نظر گرفته شود. این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی انجام میشود به توریسم آب و اهمیت آن میپردازد و استدلال میکند میتوان از انواع آبها مانند دریا، دریاچه، رودخانه، چشمههای آب گرم و معدنی به عنوان جاذبه توریستی استفاده کرد و ضمن حفظ طبیعت درآمدزایی قابل توجهی هم داشت و نیاز به گسترش تولید صنعتی را که به آلودگی بیشتر آبها منجر میشود را کم کرد.

مقدمه

آب مایه حیات و پایه محیط زیست است. زندگی همه ما به آب وابسته است. تامین آب شرب، بهداشت جامعه انسانی، توسعه کشاورزی، صنعت و ... همه به آب بسته است. تشکیل جوامع بشری در کنار آبها بوده است. ژان باستیه مینویسد که کنارههای پیکرههای آبی از مهمترین مناطق برای تشکیل جوامع بشری بوده و ادامه میدهد که در سال 1945، از میان 165 نقطه شهری با جمعیت بالای بیست هزار نفر، 157 مورد در کنار رودخانهها و آبها متمرکز شدهاند. در ایران هم در سال 1349 شمسی از 249 شهر ایران 152 شهر در مجاورت رودخانهها و 22 شهر در نواحی ساحلی کنار دریا بودهاند. - زمردیان، - 158 :1381

علاوه بر اهمیت و نقشهای فوق الذکر برای آب، نقش مهم دیگری که آب دارد نقش توریستی و کارکرد طبیعت گردی آن میباشد . آبهای سطح یا زیر زمین علاوه بر تامین نیازهای حیاتی بشر نقش معنوی و تفریحی و درمانی نیز دارند که آنها را رده اکوتوریسم قرار میدهد. گردشگری %6 تجارت جهانی را تشکیل میدهد و اکوتوریسم بخش مهمی از این گردشگری است. رشد اکوتوریسم در دهه اول قرن بیست و یکم بین ده تا سی درصد بوده است. - سینایی، - 67 :1378 آب نیز به عنوان بخشی از اکوتوریسم میتواند نقش شایان توجهی در این زمینه داشته باشد. دریاها، دیاچهها، رودها، تالابها و چشمهها جاذبههای این نوع توریسم هستند. این پژوهش که با روش توصیفی و تحلیلی انجام میگیرد میکوشد تا رابطه بین آب و توریسم و اهمیت آب در صنعت توریسم را با نیم نگاهی به پتانسیل ایران در این زمینه نشان دهد.

توریسم دریا

ایران کشوری است که از شمال و جنوب به دریا راه دارد. دریای خزر - اگرچه مطابق تعریف باید دریاچه باشد اما بزرگی آن باعث شده نام دریا برآن اطلاق شود- در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب این کشور قرار دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید