بخشی از مقاله

چکیده

گرچه توجه زیادی ازسوی پژوهشگران متوجه بهره وری ساخت بوده است،تلاشهای پژوهشی کمی بطورخاص بهره وری را در زمینه چرخه مدیریت بهره وری ارزیابی کرده اند. در نتیجه، هنوز کمبود شاخص های مفید برای تعیین اینکه چه مواردی می بایست برای دستیابی به بیشترین سود در مدیریت بهره وری اولویت و ارتقا یابند وجود دارد. در تلاشی برای پرداختن به این ایده، این تحقیق نسبت تحقق بهره وری را پیشنهاد می کند که یک شاخص ارزیابی بهره وری است که به ما در انتخاب مناسب ترین گزینه های مدیریتی برای ایجاد بهبود در بهره وری کمک خواهد کرد. با کاربرد تحلیل رگرسیون چند خطی، فرایند محاسبه نسبت تحقق بهره وری پیشرفت کرده است و کارایی شاخص معرفی شده از طریق مطالعه موردی کار تاسیسات فولاد تاییدشده است. نتایج این پژوهش نشان میدهند که نسبت تحقق بهره وری میتواند به دست اندرکاران ساخت در دستیابی به مدیریت بهره وری متعادل تر و موثرتر حتی هنگامی که منابع مدیریتی محدود هستند، کمک کند.

-1 مقدمه

بهره وری یکی از فاکتورهای اصلی به کار رفته در محاسبه درآمدهای صنعت- به صورت رابطه بین خروجی های یک سیستم تولیدی و ورودی های آن تعریف میشود . اهمیت مدیریت بهره وری مدت زیادی است که مورد تاکید صنعت ساخت قرار گرفته است، و پژوهش های قابل توجهی در مورد آن انجام گرفته اند. سومانس معتقد است که هم مدیران و هم کارمندان باید توجه زیادی به مدیریت بهره وری داشته باشند و اینکه چرخه مدیریت بهره وری چهار مرحله دارد: محاسبه، ارزیابی، برنامه ریزی و بهبود، همانطور که در جدول 1 نمایش داده شده است.

تلاشهای پژوهشی زیادی انجام شده است تا محاسبه بهره وری را آزمون کند و در نتیجه مدیریت بهره وری بهتری را ارائه کند. با این حال، علی رغم دستیابی به تخمین های معتبری در مورد بهره وری، این مطالعات به ندرت این نکته را مشخص کرده اند که کدام یک از این موارد به توجه بیشتری برای رسیدن به بهره وری بهینه نیازمند هستند. البته، بهره وری معمولا توسط نسبت بین خروجی و ورودی سیستم بدون در نظر گرفتن مشخصات هر مورد برآورد شده است لحاظ کردن هر مورد در هنگام محاسبه بهره وری فرایند پیچیده ای است.

به عنوان مثال، این موضوع باید مد نظر قرار گیرد که مواردی که همراه با بهره وری پایین هستند همیشه پتانسیل بالایی برای توسعه و ارتقا ندارند. به همین صورت، یک تغییر اندک در بهره وری لزوما بیانگر حضور موردی را که با یک عملکرد پایین مدیریت پیوند دارد نیست. برای کنار آمدن با این پیچیدگی ها، یک شاخص بهره وری پیشرفته،که خصوصیات منحصر به فرد هر مورد را در نظرگیرد لازم به نظر میرسد. به عنوان مثال جدول 2 بهره وری کار را در قالب اشکال مختلف کار در یک پروژه آپارتمانی در کره نشان می دهد.

همانطور که در جدول 2 دیده می شود، بهره وری کار در شکل اروپایی تخته سه لا، 0/628 متر مربع به ازای هر روز کار است در حالی که در مورد شکل پیش ساخته 0/707 متر مربع به ازای هر روز کار است. با این حال، این حقیقت مستقیما نشانگراین نیست که مدیریت بهره وری شکل پیش ساخته بهتر از شکل اروپایی تخته سه لا است.همچنین مناسب نخواهد بودکه نتیجه گیری کنیم که شکل تخته سه لا پتانسیل بالاتری برای پیشرفت نسبت به شکل پیش ساخته دارد.

در عوض، بایستی مشخص شودکه بر روی چه مواردی باید در خلال مراحل برنامه ریزی و ارتقا چرخه مدیریت بهره وری تمرکز بیشتری شود. این موارد نباید فقط بر اساس برآورد بهره وری و بدون در نظر گرفتن تاثیرات بالقوه فعالیت مدیریتی انتخاب شوند. اگرچه فاکتورهای تبدیل می توانند به کار گرفته شوند تا منابع کار متفاوت و شرایطی که برای خروجی ها مورد نیازند را توضیح دهند، هنوز اطلاعات روشنی را با توجه به تاثیرات بالقوه فعالیت مدیریتی ، در اختیار نمی گذارند. بنابراین، این پژوهش قصد دارد یک شاخص ارزیابی بهره وری را بسط دهد که جنبه های مدیریتی را به حساب آورد به نحوی که مناسب ترین موارد برای فعالیت مدیریتی انتخاب شوند،به نحوی که مزایای بهره وری به حداکثر برسند.

-2 شاخص های مدیریت بهره وری

سابق بر این بسیاری از پژوهشگران تاثیرات فاکتورهای تاثیر بهره وری را مشخص کرده و معرفی کرده اند تا کارایی شاخص های بهره وری را در فرایند واقعی ساخت، تضمین کنند. بورچردینگ و همکارانش دلایل کاهش بهره وری را در کار ساخت در پنج گروه دسته بندی کرده اند: - 1 وقت گذرانی یا بیکاری - 2 مسافرت - 3 به کندی کار کردن - 4 انجام کار بی ثمر - 5 کار تکراری انجام دادن. کارگران حقه باز به علت یکی یا بیشتر از این فعالیت های غیر بهره ورانه، برونداد کمتری در واحد زمان دارند. کار آنها هم چنین در معرض این است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر عوامل متعدد دیگرقرار گیرد. سون و لی عواملی که بهره وری را تحت تاثیر قرار میدهند در پنج گروه دسته بندی و معرفی کرده اند: - 1 مشکل نیروی کار، - 2 مشکل مدیریت طراحی، - 3 مشکل مدیریت ساخت، - 4 مشکل منابع، و 5 - ویژگی های پروژه و عوامل خارجی. در هر حال، هر دو این مطالعات مشکلات کمیّ دارند و نمی توانند در رویکردهای ریاضی به کار گرفته شوند.

کیم - - 1994 فاکتورهای تاثیر بهره وری را تقسیم کرده است به عواملی که بهره وری را ارتقا میدهند و عواملی که بهره وری را کاهش می دهند. پژوهش کیم وجود یک استانداردی از قوه تشخیص را بین ارتقا و کاهش فرض کرده است. در هر حال، به این دلیل که تکنولوژی ساخت به پیشرفت در خلال زمان ادامه داده است، این استاندارد به صورت فزاینده ای منسوخ شده است. بنابراین، استاندارد باید به عنوان بهترین بهره وری تصور شود در جایی که همه شرایط عالی تلقی می شوند. در این مورد، عواملی که مانع دستیابی به بهره وری بهینه می شوند باید مشخص شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید