بخشی از مقاله

چکیده: مصرف انرژی در چند دهه اخیر در ساختمان ها به طور سرسام آوری افزایش یافته است. در گذشته طراحی ساختمان ها بر اساس تجربه و آزمون و خطا صورت میگرفت اما امروزه با استفاده از روشهای علمی و نرمافزارهای تخصصی محاسبه انرژی انجام میشود. چندین سال است که کشورهایی مانند آلمان، سوئد، ایتالیا، انگلیس و ... قوانین خاصی در امر ساختمان سازی و به کار بردن عایق های حرارتی، روش گرمایش و سرمایش و ساختار کلی ساختمان در جهت بهینه کردن مصرف انرژی در آن تدوین نموده اند که لازم الاجرا می باشد.

از طرفی کاهش مصرف انرژی تاثیر مهمی در اقتصاد خانواده دارد که در کشور ما نادیده گرفته شده است. رو آوردن به روشهای طراحی پایدار با قواعدی همچون درک از محیط و ارتباط با طبیعت و درک تاثیرات محیطی با نوعی نگرش به معماری که پیوند دهنده انسان و طبیعت ومعماری است. در این مقاله سعی بر آن است که راهکارهای کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها با استفاده از نرمافزارهای تخصصی انرژی تحلیل و بررسی شود.

مقدمه:

یکی ازمسایلی که بشر از بدو تمدن به طور قاطع و گریزناپذیری با آن روبرو بوده ، مسکن است. از آنجایی که انسان فطرتا خواهان ایمنی و آرامش و مکان محفوظ می باشد. تامین مسکن مناسب یکی از مسایل مهم زندگی و معیشت بشر محسوب می شود. با توجه به افزایش مهاجرت به شهرها و افزایش جمعیت ، کمبودزمین های مناسب قابل سکونت و همچنین ارزش بالای این زمین ها و نیاز به مسکن بیشتر باعث تراکم ساختمانی و به وجود آمدن مجتمع های مسکونی می شود. ازطرفی دیگر این افزایش جمعیت و افزایش ساخت و سازها باعث بروز مشکلاتی شده است .

امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که ساخت سکونتگاههای نامناسب و ناهماهنگ با طبیعت، همواره با استفاده بی رویه از انرژی های فسیلی موجب تباهی منابع طبیعی و آلودگیهای زیست محیطی شده است. طراحی مسکونی نیز در ایران، قسمت عظیمی از پروژه های تحقیقاتی و عملی را به خود اختصاص داده است که هرکدام دارای رویکردهای گوناگونی می باشند، ولی پژوهشی که به طور مستقیم بر طراحی مسکونی پایدار - با هدف طراحی همساز با اقلیم - در بافت شهری بپردازد کمتر دیده می شود. استفاده از انرژیهای تجدید پذیر و کاهش مصرف سوختهای فسیلی با استفاده از راهبرد طراحی اقلیمی، جزء اصلی اهداف این تحقیق می باشد و نیز این تحقیق در بطن خود شامل هدفهای عام و خاصی است که به طور خلاصه شامل موارد زیر می باشد:

اهداف عام:

1.    توزیع مناسب تسهیلات و تجهیزات شهری که به تبع آن افزایش سرعت ارایه خدمات و کاهش هزینه ها

2.    بالابردن سطح کیفی زندگی مصرف کننده

3.    کاهش آلودگیهای زیست محیطی

4.    صرفه جویی در مصرف سوختهای فسیلی و ذخیره آنها برای مصارف ضروری و نسلهای آینده

5.    استفاده از انرژیهای تجدید پذیر در بافت مسکونی و کاهش هزینه های اقتصادی خانوار

اهداف خاص:

1.    دستیابی به الگوهای مکانیابی و جهت یابی ساختمانهای مسکونی در بافت بر اساس شاخصهای بیوکلیماتیکی

2.    دستیابی به تعیین ارتفاع و اندازه و تناسبات ساختمانهای مسکونی در مجتمع ها

3.    استفاده از مصالح بومی سازگار با طراحی

4.    دستیابی به روشها و تمهیدات معمارانه جهت جلوگیری از اتلاف انرژی در بنا

پرسشهایی که این پژوهش با آنها آغاز می شود، عبارتند از:

1.    اصول طراحی مجتمعهای مسکونی پایدار چیست؟

2.    آیا انرژی خورشیدی، می تواند در قالب یک برنامه ریزی و طراحی صحیح و پایدار، به عنوان منبع اصلی انرژی، پاسخگوی نیاز ساکنین محلات مسکونی باشد؟

پیشینه پژوهش:

پیشینه نظری:

رو اوردن به روشهای طراحی پایدار با قواعدی همچون درک از محیط ، ارتباط با طبیعت ، درک روند های موجود در طبیعت ، درک تاثیرات محیطی و . . . با نوعی نگرش به معماری - ازقبیل توجه به آینده ، توجه به محیط و کیفیت گرایی - که پیوند دهنده ی انسان ، طبیعت و معماری است . و با در نظر گرفتن سه عامل جامعه ، اقتصاد ، و محیط به عنوان عوامل سه گانه پایداری ، گامی در راستای حفظ منابع طبیعی - تجدیدناپذیر - برای استفاده نسلهای آینده جهت کیفیت زندگی بهتر و کاهش آلودگی های زیست محیطی - کاهش پخش انرژی در محیط ، کاهش تولید تاثیر گذارنده ها و . . . - باعث داشتن جامعه سالم و پایدار خواهد بود. - صیادی، 1390، - 32

پیشینه تجربی:

تاریخچه معماری پایدار همانطور که می دانیم با انقلاب صنعتی و پیشرفت های فنی-تکنولوژیکی در عرصه معماری،معماری بومی اقصی نقاط دنیا که با توجه به طبیعت و محیط پیرامون خود شکل می گرفت و همساز با اقلیم سر بر می افراشت به دست فراموشی سپرده شد .معماری مدرن نیز که زاده این تحولات بود به طور کل بستر شکل گیری معماری را نادیده گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید