بخشی از مقاله

چکیده

جهت کاهش اتلاف عرضی ناشی از گرادیان چگالی در محیط هاي لیزر اشعه X استفاده از موجبرهاي پلاسمایی پیشنهاد گردیده است. این امر با ایجاد پلاسمایی که داراي چگالی الکترونی بیشتر در دو کناره می باشد - چاه چگالی پلاسمایی - امکان پذیر است. در این مقاله به بررسی اثرات موجبري چنین چاه هاي چگالی پلاسمایی براي پرتوهاي X و امکان تقویت پرتو در آنها پرداخته شده است. با شبیه سازي مسیرهاي پرتوي و نمایش اثرات موجبري چاه هاي ایجاد شده با کد 1/5 بعدي Ehybrid تعدیل یافته و نیز شبیه سازي شدت خروجی چنین موجبرهایی نشان داده می شود که به موازات موجبري می توان به تقویت مناسب نیز رسید.

مقدمه

بهینه سازي خروجی لیزرهاي اشعه X وابسته به کمینه سازي شکست پرتو X به هنگام حرکت در امتداد ستون پلاسما و در نتیجه افزایش طول مسیر پرتو در محیط فعال می باشد یکی از دو شکستی که می بایست به آن توجه نمود شکست عرضی است با ایجاد چاه چگالی می توان شکست عرضی را به حداقل رساند.[1,2] پسته اي و علیخانی به روش شبیه سازي امکان رسیدن به یک موجبر مناسب، با برخورد دادن پلاسماهاي تولید شده از دو هدف پولکی گسترش یابنده در جهات مقابل که توسط پرتوهاي لیزري تابنده از دو جهت مقابل تولید می شوند, گزارش نموده اند.

کد کامپیوتري مادر براي این شبیه سازي کد اي هیبرید انتخاب شده است که یک کد 1/5 بعدي هیدرودینامیکی جفت شده با کد و اتمی می باشد[2] این کد در اصل قادر به بررسی اهداف پولکی با تابش متقارن بود که براي کار با اهداف پولکی مورد تابش به طور نامتقارن آماده گردیده است[1] نمایه چگالی الکترونی پلاسمایی چاه چگالی گزارش شده در مرجع [1] خیلی نزدیک به سهمی است.ولی با تغییر پارامترهاي لیزر فرودي نظیر توان, دیرش وزمان فرود و نیز پارامترهاي اهداف پولکی مثل فاصله اهداف و ضخامت آنها می توان به چگالی مناسب یا نمایه هاي دیگر مثل نمایه خطی ونمایی دست یافت.

در این مقاله جهت بررسی اثر موجبري چاههاي چگالی تولید شده در مرجع [1] با استفاده از کد Ehybrid روابط ریاضی خطی, سهمی و نمایی روي نمایه هاي چگالی مذکور سوار شده و معادله پرتوي براي نمایه هاي مختلف چگالی با توجه به طول موج لیزر فرودي, پهناي چاه و چگالی اولیه الکترونی چاه مطلوب، حل شده ومسیرهاي پرتوي رسم شده است با در نظر گرفتن شرایط مرزي مناسب در هر قسمت براي پرتوها خواص عبور، بازتاب و یا شکست لیزر در این موجبرها بررسی شده است. همچنین با حل معادله انتقال تابش در محیطهاي مذکور شدت خروجی لیزر از چاه، با در نظر گرفتن تقویت پرتو در محیط مورد بررسی و مشابه سازي قرارگرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید