بخشی از مقاله


مدیریت زیست محیطی در چاه های اکتشافی نفت و گاز - مطالعه موردی چاه اکتشافی هندورابی
چکیده:
فعالیت های اکتشاف به عنوان یکی از روشهای شناسایی منابع و ذخایر نفت و گاز برای دستیابی به مخازن نفتی صورت می پذیرد. اجرای این فعالیت اثرات متعددی بر محیط زیست بر جای می گذارند. بنابر این مدیریت زیست محیطی یک ضرورت مهم در چاه های اکتشافی نفت و گاز می باشد. این پروژه در چاه اکتشافی هندورابی در استان هرمزگان و در شهرستان بندرلنگه، بخش کیش در جزیره هندورابی اجرا شد . محدوده مورد مطالعه در این گزارش شامل تمام سطح جزیره هندورابی میباشد.پارامتر های مربوط به آب های سطحی ، هوا ، صدا اندازه گیری شد. منابع آلاینده آب در سطح جزیره شامل آلودگی حرارتی (ریزش پساب گرم) ناشی از فعالیت نیروگاه برق، خروجی آب شیرین کن می باشد. در محدوده مطالعاتی پسماند قابل توجهی در روز تولید نمی گردد به علت وجود اقلیم نیمه حاره ای، فسادپذیری مواد آلی و خوردگی فلزات با سرعت زیادی انجام می گیرد که باید در سیستم مدیریت پسماند این جزیره به آن توجه شود. علیرغم قابل توجه نبودن پساب خروجی و نبود جریانات آبهای سطحی در داخل سایت و پیرامون آن در پروژه، جمع آوری فاضلاب بهداشتی ضروری است. انجام اقداماتی نظیر کاربرد و نصب تجهیزات صداگیرها عایق بندی تجهیزات و وسایل و استفاده از مصالح جاذب صوت در محل، برای کاهش آلودگی صوتی ضروری می باشد. با توجه به افزایش میزان ذرات و گرد و غبار ناشی از عملیات خاکی و جاده سازی، آب پاشی دایم و روزانه سایت ضروری می باشد.
کلید واژه : ارزیابی زیست محیطی، چاه اکتشافی،جزیره هندورابی

-1مقدمه :
مدیریت زیست محیطی جهت کاهش اثرات زیست محیطی است و در حقیقت پیشگیری از معضلات زیست محیطی قبل از احداث پروژه و فعالیت می باشد تا بر اساس مقدار اثرات و جمع بندی اثرات مثبت و منفی، با توجه به موقعیت منطقه، اجرای پروژه نمایان شود و در صورت اجرا با ارائهراهکار های زیست محیطی، به پایداری پروژه کمک نمود(کانتر .(1999کلیه طرحها و پروژه های بزرگ تولیدی و خدماتی باید پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان سنجی و مکان یابی براساس ضوابط پیشنهادی شورای عالی حفاظت محیط زیست و مصوب هیئت وزیران مورد ارزیابی زیستمحیطی قرار گیرند. رعایت نتایج ارزیابی توسط مجریان طرحها و پروژههای مذکور الزامی است. نظارت برحسن اجرای این ماده بر عهده سازمان برنامه و بودجه میباشد. روند مصرف فزاینده انرژی بویژه منابع نفت و گاز در جهان باعث تلاش کشورها در جستجوی منابع هیدروکربنی جدید می شود. برای دستیابی به منابع و ذخایر نفت و گاز از روش های مختلفی استفاده میگردد. با حفاری اطلاعاتی از خصوصیات فیزیکی مواد داخل زمین بدست می آید. آنگاه با تفسیر یافته ها، تعیین محل ذخائر هیدروکربنی انجام میشود. اجرای عملیات حفاری چاه اکتشافی هندورابی در استان هرمزگان در شهرستان بندرلنگه و در جزیره هندورابی بدلیل نیازهای کشور جهت دستیابی به منابع و ذخائر جدیدی است که بعنوان یک ضرورت برای مصارف آینده در کشور و یا صادرات آن، مطرح شده است.

-2محدوده مطالعاتی :
جزیره هندورابی یکی از جزایر دهستان جزیره کیش، بخش کیش، در شهرستان بندرلنگه می باشد. مساحت جزیره هندورابی مطابق مساحی بر روی تصاویر ماهواره ای Quick bird سال 2008 برابر با 21/95 کیلومتر مربع و طول خط ساحلی آن 30/57 کیلومتر است(اسدی .(1386 محدوده مستقیم اثرات پروژه که محدوده مطالعاتی نامیده میشود شامل جزیره هندورابی با بخشی از آبهای ساحلی پیرامون جزیره تا محدوده دریا کنار سواحل جزیره که در برگیرنده پیشکرانه و پسکرانه و تمام گستره خشکی جزیره میباشد که برای بررسی پوشش گیاهی، حیات وحش وابسته به خشکی، منابع انسانی و مسائل آلاینده ها و تخریب محیط مورد توجه قرار گرفته است(سیستانی .(1371

شکل -1تصویر ماهواره ای محل پروژه

-3پیش بینی و ارزیابی اثرات پروژه :
جهت پیش بینی اثرات و ارزیابی گزینهها و انتخاب گزینه نهایی و بهینه از روشهای مختلفی استفاده میگردد که قابلیتها و مناسبتهای آنها در پروژه پیشنهادی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. با توجه به موقعیت مکانی و نوع فعالیتهای پروژه پیشنهادی، از بین کلیه روشهای متداول نظیر صورت ریزهای تشریحی، سنجشی، سنجشی- همطرازی، شبکه، ماتریس ها، شبیه سازی و رتبه بندی- درجه بندی و غیره از متد رتبه بندی- درجه بندی به علت کاربرد سریع، آنها و نیز دستیابی به اطلاعات و دادههای مورد نظر واقع شده است.
به شرح زیر به عنوان مؤلفه های تأثیرپذیر برای ارزیابی اثرات زیست محیطی تنها گزینه فنی و مکانی اعلام شده از سوی کارفرما بهره گرفته شده است(اصغری .(1999

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید