بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این مقاله رفتارسنجی دیواره هاي گودبرداري در پایدار سازي دائم می باشد. همچنین روش نقشه برداري ژئودتیک جهت مانیتورینگ به عنوان یکی از ابزار هاي مفید در این زمینه بسیار مورد استفاده قرار گرفته است و بایستی کاملا تخصصی و اصولی اجرا گردد. بررسی گزارش هاي مانیتورینگ درزمینه تحلیل ناپایداري گودبرداري و آنالیزهاي جابجایی نقش کلیدي را ایفا می نماید و در تصمیمات و تمهیدات لازم جهت کنترل جابجایی ها و همچنین ایمنی گودبرداري از اهمیت ویژه اي برخوردار است.

-1 مقدمه

امروزه با توجه به پیشرفت ساخت و ساز در کلانشهر ها و همچنین افزایش تعداد طبقات که در پی آن افزایش عمق گودبرداري را به دنبال دارد، ایمنی اجراي گودبرداري هاي با عمق زیاد در نواحی پر تراکم شهري به خصوص در محدوده هاي مجاور و همسایگی ساختمان هاي مسکونی چند طبقه را حساس می نماید. هدف از مانیتورینگ گودبرداري 1مشخص نمودن مقدار جابجایی واقعی مولفه هاي افقی و قائم دیواره هاي گودبرداري در حین اجرا وحتی پس از اتمام عملیات پایدار سازي می باشد.

مهندسی ژئوماتیک یکی از ابزار هاي بسیار پر کاربرد در زمینه مانیتورینگ دیواره گودبرداري است که اگر به صورت تخصصی و اصولی صورت پذیرد بسیار جامع و قابل بهره برداري می باشد. مهمترین عامل در مانیتورینگ دیواره گودبرداري به روش نقشه برداري کاهش حداکثري خطاهاي موجود در مشاهدات نقشه برداري است که در نتیجه مقدار جابجایی واقعی دیواره گودبرداري را نمایش می دهد . این مقادیر در پایدار سازي هم به لحاظ ایمنی و هم از نظر تمهیدات لازم جهت بازنگري طرح داراي اهمیت ویژه اي است.

-2 مواد و روش تحقیق

1-2 منطقه مورد مطالعه

پروژه گودبرداري برج هاي دوقلو مخابرات ایران با مساحت تقریبی 30000 متر مربع و با عمق میانگین 20 متر در جنوب غربی تقاطع بزرگ راه شهید همت و خیابان شیخ بهایی واقع است. این پروژه داراي دو برج با ارتفاع 158متر از روي فونداسیون، سومین برج مرتفع ایران می باشد. روش پایدارسازي دیواره هاي گود برداري پروژه مخابرات ایران تلفیقی از سیستم نیلینگ، انکراژ و شمع هاي بتنی درجا است که با توجه به نوع خاك و عمق گودبرداري طراحی گردیده است.

در این مقاله با توجه به مطالعات ژئوتکنیکی و عمق نسبی و نوع سازه مورد نظر، حداکثر جابه جایی مورد انتظار جهت مانیتورینگ و رفتار سنجی دیواره گودبرداري معین گردید. از عوامل عمده در ارزیابی خطرپذیري گودبرداري و تعین دقت رفتار سنجی دیواره گودبرداري پروژه مخابرات می توان به حرکات دینامیکی بزرگراه شهید همت در شمال پروژه با عرض 200 متر ، پل شیخ بهایی و مجموعه برج هاي ونک پارك در قسمت شرقی ، وجود خط گسل شمالی جنوبی و همچنین آب هاي زیر سطحی، جنس خاك و عمق گودبرداري اشاره نمود که با توجه به نظر طراح این مقدار به صورت مسطحاتی و ارتفاعی 2میلیمتر انتخاب گردید. براساس مقدار مشخص شده دقت آشکار سازي نوع دستگاه اندازه گیري، طراحی شکل هندسی نقاط اصلی و دقت اندازه گیري مشاهدات و همچنین بر نامه زمانبندي مشاهدات رفتار سنجی پروژه تعیین گردید.

2-2 روش

با عنایت به موقعیت پروژه مخابرات ایران دو ایستگاه ثابت - wpl1 , wpl2 - در خارج پروژه و 5 ایستگاه پی لار در اطراف گودبرداري طبق محاسبات طراحی مرتبه یک و ساختمان نقاط مربوطه طبق نشریه 119_5 سازمان نقشه برداري کشور احداث شد. مشاهدات نقاط شبکه ي اصلی به صورت طول و زاویه و هر کدام در 4 کوپل مطابق شکل زیر و توسط دوربین TS09 Plus R1000 با دقت زاویه اي 3 ثانیه و طولی 1.5mm+2ppm قرائت گردید.

درصد

نقاط نشانه با توجه به طرح هر 20 متر و به ارتفاع 3 متر بر روي جداره دیواره گودبرداري نصب شده و مشاهدات نقاط با توجه به خطر پذیري سازه در دو اپک با فاصله زمانی سه روز قرائت گردید. پس از انجام مشاهدات مربوطه تصحیحات و سرشکنی مشاهدات شبکه از روش کمترین مربعات2 با نرم افزار civil 3D محاسبه شده و با توجه به مشخص بودن بیضی خطاي نقاط و مقدار جابجایی حاصله، آنالیز جابجایی مربوطه صورت پذیرفته و نتیجه نهایی در قالب گزارش فنی ارائه می گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید