بخشی از مقاله

چکیده:

برای جلوگیری ازآلودگی آبهای سطحی وزیرزمینی وتامین شرایط بهداشتی مطلوب برای زندگی مردم ،فاضلاب راتصفیه می نماینداهداف: بررسی روشهای نوین تصفیه پساب درسایر نقاط جهان و قابلیت اجرایی آن درکشورایران از اهداف اصلی این مقاله میباشد.مواد و روش: این مقاله مروری است برکارهای پژوهشی نوین صورت پذیرفته درسایرنقاط جهان و بررسی مزایا و معایب آنهاست.بحث و نتیجه گیری:طبق مطالعات بعمل آمده روش های نوین تصفیه فاضلاب های تولیدی درصنایع و آلاینده درسطح دنیا صورت پذیرفته که شامل: -برکه های تثبیت-رآکتور پر و خالی شونده--MBRاستفاده از گیاهان-UASB از این روشها WSRوSBR بدلیل کم هزینه بودن وبومی سازی درایران قابلیت اجرایی بهتری داشته وروشهایMBRوUASBبمنظور تکنولوژی مدرن و هزینه های بالای اجرا،کمترموردتوجه قرارگرفته واز گیاهان بدلیل نوپدیدبودن کمتراجرایی بوده است.

واژگان کلیدی:SBR،MBR،UASB،برکه های تثبیت

مقدمه:

رشد روزافزون جمعیت و قرار گرفت ایران در ناحیه خشک و نیمه خشک دنیا و نیاز به آب به عنوان عامل اصلی تولیدکشاورزی بحران آب را در کشور تشدید نموده است بههمین دلیل پژوهشگران را به این فکر واداشت که از فاضلاب به عنوان یک منبع تکمیلی آب استفاده نمایند. از محدودیتهای استفاده از فاضلاب می توان به موارد شور شدن خاک در اثر تجمع املاح موجوددر فاضلاب و کاهش نفوذ پذیری خاک به علت احتمال تخریب ساختمان آن و تحدید محیط زیست درموارد کاربرد کنترل نشده از فاضلاب اشاره نمود .فاضلاب به انواع مختلفی از جمله صنعتی، کشاورزی، شهری و سطحی تقسیم بندی می شود که هر دسته ویژگیهای خاص خود را داشته است برای استفاده از آن باید ترکیبات موجود را از طریق تصفیه به حد استاندارد رسانید روشهای مختلفی برای تصفیه وجوددارد که هر روش معایب و مزایای خاص خود را داراست. دراین تحقیق سعی شده چند واحد نوین تصفیه MBR,UASB بررسی گردد که دراین بین روشهای ترکیبی به دلیل بیشترین کارایی مورد توجه قرار گرفت.

تاریخچه تصفیه فاضلاب

از حدود یکصد سال پیش که رابطه میان اثر باکتریها و میکروبهای بیماریزا در واگیری و شیوع بیماریها آشکار گشت،انسان به فکر پاکسازی آبهای آلوده افتاد. با گذشت زمان و بویژه پس از جنگ جهانی دوم، در نتیجه توسعه شهرها و صنایع ، خطر آلودگی محیط زیست و در نتیجه نیاز به تصفیه ی فاضلاب با شدت بی سابقه ای افزایش یافت وهمزمان با آن روشهای بسیاری برای تصفیه فاضلاب بررسی ،پیشنهاد وبه کار گرفته شد. در تکامل فن تصفیه ی فاضلاب از نظر زمانی،روش های طبیعی تصفیه جزو قدیمی ترین روش هایی هستند که برای تصفیه بکار گرفته شده اند. به ویژه استفاده از فاضلاب برای آبیاری در کشاورزی به علت خاصیت کودی آن از یکصد سال پیش تاکنون در کشورهای اروپائی متداول بوده است. از دهها سال پیش تاکنون دریاچه های تثبیت و تصفیه فاضلاب در کشورهای اروپائی مورد استفاده قرار گرفته اند.

تصفیه فاضلاب در ایران

در ایران از زمانهای بسیار دوری لجن بدست آمده از چاههای جذب کننده فاضلاب به عنوان کود کشاورزی بکار گرفته می شده است .ولی درتمام این روشها بیشتر تکیه بر بازیابی ازمواد کودی فاضلاب بوده است و نه تصفیه ان. در ایران امروز تصفیه خانه های فاضلاب به صورت پیشرفته خود سابقه ی تاریخی طولانی ندارند و محدودند به چند تصفیه خانه ی محلی در نواحی شمال تهران که قدیمی ترین آنها تصفیه خانه ی صاحبقرانیه می باشد که در سال 1340شروع بکار کرده است .از نظر بزرگی مهمترین تصفیه خانه ها ،تصفیه خانه های اصفهان می باشند که قدیمی ترین آنها درسال 1345شروع بکار کرده است.

اهداف:

بررسی روشهای نوین تصفیه پساب و فاضلاب درسایر نقاط جهان و قابلیت اجرایی آن درکشورایران از اهداف اصلی این مقاله میباشد.

مواد و روش :

این مقاله مروری است برکارهای پژوهشی نوین صورت پذیرفته درسایرنقاط جهان و بررسی مزایا و معایب آنهاست.

بحث و نتیجه گیری:

طبق مطالعات بعمل آمده روش های نوین تصفیه فاضلاب های تولیدی درصنایع و منابع آلاینده درسطح دنیا صورت پذیرفته که شامل : -برکه های تثبیت - : - WSPاستخر های تثبیت فاضلاب درساده ترین شکل خودحوضچه های عریض و کم عمقی هستند که درآن فاضلاب خام به روش های کاملا طبیعی و دراثر واکنش جلبکها وباکتری ها تصفیه می گردد.هزینه های ساختمانی ،میزان سرمایه گذاری های اولیه و تعمیرات مورد نیاز آنها پایین و بهره برداری و نگهداری از آنها بسیارآسان وکم هزینه است.در این روش کاهش کلیفرمهای مدفوعی نسبت به سایر روش های تصفیه بیشتر است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید