بخشی از مقاله

چکیده

در اوایل احداث راه آهن و با افزایش بهره برداري از خطوط ریلی نیاز به پیاده سازي سیستم کنترلی احساس گردید ، لذا با طراحی سیستم اینترلاکینگ رله اي ، حرکتی شگرف در سیستم هاي کنترل سیگنالینگ ایجاد گردید و با گذشت زمان همراه با توسعه تکنولوژي، سیستم هاي اینترلاکینگ نیز تغییر و توسعه یافتند. اما پس از گذشت این تحولات کماکان تغییري در ارتباط تجهیزات داخل اتاق اینترلاکینگ با تجهیزات محوطه ایستگاه حاصل نشده است و همچنان براي تک تک المان ها در محوطه بایستی به طور مستقیم کابل کشی نمود.این مقاله چگونگی تغییر روش اتصال مستقیم تجهیزات به صورت شبکه LAN یا فیبر و مزایاي حاصل از آن شامل کاهش میزان کابل مصرفی، میزان انرژي، هزینه هاي نصب، خطاي انسانی و تعمیر و نگهداري راحتتر را توضیح خواهد داد و همچنین نقش موثر این تغییرات در افزایش انعطاف در زمان توسعه خطوط ریلی بیان خواهد نمود.

جهت راه اندازي یک سیستم اینترلاکینگ به حجم زیادي کابل و اتصالات و سیم بندي ها نیاز است که در این طرحها نگرانی هایی در مورد خطاي انسانی و خطاي ارسال و دریافت سیگنالها به دلیل بی نظمی در سیم بندي ها و عبور کابل هاي نامناسب مانند کابلهاي برق و سیگنال از کنار هم وجود دارد. در این مقاله سعی بر این شده است با جایگزینی فیبرنوري و تجهیزات مربوطه حجم سیم بندي ها را کاهش و درصد خطا را به حداقل برسانیم. یکی از مشکلات کابل کشی ها در سیستم هاي اینترلاکینگ وقت زیاد در هنگام اجرا به دلیل ارتباط پیچیده این سیستم ها می باشد در این مقاله به پیکره بندي جدید اتصالات خواهیم پرداخت.

مقدمه

پیوسته در سیستم هاي اینترلاکینگ جهت سرویس دهی مناسب و بهبود بخشیدن به سیستم و افزایش حجم ترابري و توسعه خطوط لازم است که سیستم گسترش بیابد که لازمه آن تغییر در منطق کنترل و المانهاي محوطه و اتاق کنترل می باشد. که معمولاً جهت گسترش آنها نیاز به صرف هزینه هاي هنگفت و وقت زیاد می باشد.

مشکلات موجود

سیم بندي هاي زیاد در ساختمان سیستم هاي اینترلاکینگ باعث خطاي انسانی و سیستماتیک در زمان اجرا و بهره برداري می باشد که در زمان گسترش باعث ایجاد ناهماهنگی در کابل کشی ها در ارتباطات خواهد گردید و مجدداً باید بازبینی و اجرا گردد که کمپانی مطرح جهانی در این عرصه با اسیب شناسی موضوع به دنبال یک سیستم کنترل سیگنال جدیدي بر پایه شبکه - IP Network - IP براي حل این مشکل هستند..در این توپولوژي از ابزار کنترل سیگنالیز درست شده است که اطلاعات دیجیتال را از طریق فیبرنوري انتقال می دهد در این سیستم  انتقال کابلها کاهش می یابد و عملاّ در اکثر مسیرها کابلها حذف و فیبرنوري جایگزین آن خواهد شد. و کارایی عملی سیستم را افزایش می دهد و از لحاظ هزینه به صرفه است و در نهایت این سیستم جدید طراحی و نصب ساده تري خواهد داشت.

مشکلات المانهاي موجود

سیستم هاي سیگنالینگ به گونه حیرت آوري گسترده شده اند که علت اصلی آن پیشرفت سیستمهاي کامپیوتري می باشد. همانطور که در شکل یک نشان داده شده است ارتباط تک تک المانهاي محوطه با تجهیزات داخل اتاق به صورت مستقیم می باشد بعبارتی براي یک چراغ سه نما با فیلامان کمکی می بایست 7رشته سیم و براي هر ماشین سوزن 4 رشته سیم در سیستم زیمنس و 7 رشته سیم در سیستم نیپون سیگنال در نظر گرفت که مجموع این سیم ها تبدیل به کابلهاي با رشته هاي زیاد میگردد ضمن اینکه براساس مصرف کننده نوع کابل نیز می بایست تغییر نماید بعنوان مثال براي سوزن و سیگنال از کابلهاي قدرت و براي دیتا ي محورشمار و یا تراك ها از کابلهاي کوادي بهم تنیده استفاده میگردد.

از این رو حجم کابل کشی در یک ایستگاه به شدت افزایش می یابد که طبیعتا تاثیر مستقیم بر افزایش هزینه تمام شده اینترلاکینگ در ایستگاه خواهد داشت .مطابق نقشه هاي زیمنس و یا در سیستم CRCC و یا نیپون سیگنال میزان کابل کشی در یک ایستگاه گاها بالغ بر 20 هزار متر خواهد شد. المانهاي کنترلی در اتاق کنترل و داخل اتاق ایستگاه نصب می گردد و قسمت عملیاتی سیستم یا همان المانهاي محوطه فرمانهاي خود را از این اتاق دریافت می کنند و اطلاعات را با اتاق مبادله می نمایند. براي این اتنقال دیتا نیاز به ولتاژ و براي انتقال ولتاژ نیاز به سیم مسی می باشد و جهت گسترش و تعویض سیستم فرسوده نیاز است که با صرف هزینه بالا اقدامات اصلاحی صورت پذیرد ولی با جایگزینی این سیستم فضاي اشغال شده کاهش می یابد و سرعت تعمیرات و جایگزنی افزایش خواهد یافت.

مشکلات کنترل مسیر

در یک ساختار اینترلاکینگ چنانچه المان هاي جدیدي اضافه شود باید منطق سیگنالینگ هم تغییر یابد. نرم افزار سیگنالینگ جهت کنترل ایستگاه براي هر ایستگاهی منحصر به فرد می باشد و طراحان باید توجه داشته باشند که تمام جنبه هاي لازم را در هنگام تغییر سخت افزاري مدنظر داشته باشند و اثر المانها را روي یکدیگر خنثی نمایند. لذا لزوم معرفی یک ساختار نرم افزاري جدید جهت یک اینترلاکینگ مستقل احساس می گردد.

ساختار سیستم جدید

با توجه به مشکلات مطرح شده در سیستم قبلی براي حل معضل از یک سیستم سیگنالینگ با فیبرنوري و شبکه LAN استفاده شده است که در آن جهت انتقال دیتا از فیبرنوري Optical cable - - استفاده شده است [2] در شکل 2 مشخصه سیستم نشان داده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید