بخشی از مقاله

چکیده:

هدف این مقاله مطالعه خواص پیوندي بین اتمها در جامد Cu2O است. براي مطالعه خواص الکترونی، توزیع چگالی بار بین اتمهاي Cu-Cu و O-Cu را به صورت تئوري و تجربی مورد محاسبه قرار گرفته است. در محاسبه چگالی بار از روش محاسباتی ابتدا به ساکن استفاده گردیده که در این تحقیق معادله کوهن- شم با رهیافت شبه پتانسیل حل شده است. در روش تجربی، نمایه کامپتون توزیع کاملی از چگالی بار در فضاي اندازه حرکت را نشان می دهد. تبدیل فوریه نمایه کامپتون نگاشت این توزیع بارها در فضاي حقیقی می باشد؛ به این ترتیب می توانیم خواص پیوندي را در هر راستاي دلخواه مورد مطالعه قرار دهیم.

مقدمه:

آنچه که توجه ما را به محاسبه ساختار الکترونی بلورCu2O جلب می کند، نقش مهمی است که این ترکیب و سایر ترکیبات اکسیدي اتم مس در ابررسانایی دماي بالا دارد. جنبه جالب دیگر این بلور نحوه پیکربندي شبکه آن است؛ به این ترتیب که اتمهاي مس یک ساختار مکعبی با وجوه مرکز دار - fcc - را تشکیل می دهند که دو اتم اکسیژن روي قطر اصلی و در فواصل ¼ و ¾ قطر قرار گرفته اند.[1] به این ترتیب در چنین ساختاري اتمهاي O-Cu-O روي یک خط قرار دارند که از دیدگاه پیوندي می تواند جالب توجه باشد - شکل -1الف - .

ساختار از دو دیدگاه، یکی بصورت تک بلور مکعبی ساده و دیگري ابر سلول در نظر گرفته می شود. در این محاسبات از رهیافت شبه پتانسیل ابتدا به ساکن استفاده شده است به این ترتیب است که در اتم اکسیژن ترازهاي 2s و 2p بعنوان نوار ظرفیت و تراز 1s بعنوان هسته در نظر گرفته می شود.و نیز با روشی مشابه براي اتم Cu ترازهاي 4s و 4p و 3d بصورت نوار ظرفیت و هدایت در نظر گرفته شده و ما بقی بعنوان هسته منظور می گردد.[2]

خواص و ساختار الکترونی

در این تحقیق می خواهیم اندرکنش بین دو شبکه را مورد بررسی قرار دهیم. ساده ترین ساختاري که طبق گزارش مقالات می توانیم براي این ترکیب انتخاب کنیم متشکل از دو Cu2O  یعنی ترکیب Cu4O2 می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید