بخشی از مقاله

چکیده

مدیریت فشار در شبکه های آب به عنوان یکی از مهمترین نکات در آبرسانی شهری مطرح می باشد. جهت اجرایی کردن یک مدیریت مناسب نیاز به اطلاعات دقیق و کافی و به روز می باشد. در گذشته فشار سنجی توسط تکنیسین های شرکتها و با فشار سنج های دستی انجام می گرفت که نیاز به وقت و هزینه بالا و تعداد نقاط فشاری نیز معدود بود .در حال حاضر فشار در نقاط کلیدی شبکه آب شهر شیراز توسط فشار سنج های مجهز به دیتالاگر - ثبت و حفظ کننده اطلاعات - و GSM Module و - Wireless قابلیت Sms,Wireless کردن اطلاعات به سرور مرکزی - برداشت می گردد.سامانه مدیریت هوشمند فشار - هادی - قابلیت تعمیم فشار نقاط کلیدی به زون های فشاری شبکه را دارد. این سامانه که به نرم افزار Google Earth و Google Map متصل می باشد شرایط فشاری نقاط کلیدی در تمام مدت شبانه روز و مناطق فشاری شبکه و نقاط مشکل دار - فشار بالا و فشار پایین - را در اختیار مدیران جهت مدیریت مناسب فشاری قرار می دهد.

مقدمه:

در جوامع انسانی حفاظت از منابع آب همواره از اهمیت ویژه برخوردار بوده است. در شرکت های آب و فاضلاب شهری توزیع عادلانه آب و آبرسانی مناسب به مشترکین از عمده اهداف می باشد. فواید مدیریت فشار و توزیع مناسب فشار در کل شبکه به دو صورت عنوان می گردد. ابتدا با افزایش فشار در نقاط کم فشار رضایتمندی مشترکین بهبود می یابد و فروش آب و به تبع آن سود شرکت افزوده می گردد. با کم کردن فشار در نقاط با فشار بالا میزان نشت در شبکه آب کاهش یافته و از ضرر و زیان حاصل از آب بدون درآمد شرکت ها کاسته می گردد. جهت مدیریت فشار در شبکه و توزیع عادلانه فشار به خصوص در کلان شهر ها نیاز به اطلاعات در تمام نقاط کلیدی شبکه و در زمان های مختلف شبانه روز می باشد.

منطقه مورد مطالعه:

شهر شیراز در جنوب غربی ایران وافع شده است. این منطقه در محدوده مدارهای 29œ29'58" و 29œ45'29" شمالی و 52œ23'28" و 52œ40'34" شرقی قرار دارد. مساحت این شهر 11000 هکتار و جمعیت آن حدود 1/3 میلیون نفر می باشد. ارتفاع متوسط این شهر از سطح دریا 1500 متر است. شهر شیراز با خط انتقال 111 کیلومتر و طول شبکه ای بالغ بر 2500 کیلومتر آبرسانی می گردد. با توجه به تعداد 417000 مشترک آب در این شهر لزوم مدیریت بهینه فشار آب در شبکه به خوبی مشخص می باشد.

معرفی دستگاه های فشارسنج مورد استفاده:

دستگاه های فشارسنج مورد استفاده در این پروژه از نوع فشارسنج های دیتالاگر می باشد که توان ذخیره سازی فشار شبکه در طی شبانه روز را دارند - شکل . - 1 فشارهای هر نقطه از شبکه براساس تنظیم انتخابی بصورت آنلاین در حافظه این دستگاه ها ثبت می گردند. سپس این اطلاعات توسط سیستم GSM, Wireless Modem به مودم در سرور - - server مرکزی به صورت پیام کوتاه sms - و - Wireless ارسال می گردند.

زون های فشاری مورد مطالعه :

شهر شیراز بر اساس مناطق آبرسانی به 5 منطقه تقسیم می گردد. جهت تعیین زون های فشاری، در جلسات هماهنگی با معاونت محترم بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شیراز و مدیران بهره برداری مناطق پنج گانه، ابتدا تعداد 82 نقطه کلیدی شبکه مشخص شد - شکل - 2 و در هر نقطه یک عدد فشارسنج نصب گردید سپس نقاط متاثر از هر کدام از نقاط کلیدی بعنوان زون فشاری آن نقطه کلیدی تعیین گردید. هر کدام از فشار سنجها نیاز به تنظیمات اولیه ای دارند که این تنظیمات شامل نام فشار سنج ، منطقه و آدرس نصب ، زون فشاری ، شماره سیم کارت دیتا لاگر ، شماره IP،شماره ارتباط با سرور ، ارتفاع از سطح دریا و کالیبره کردن دستگاه می باشد - شکل 

معرفی سامانه مدیریت هوشمند فشار شبکه آب

سامانه حاضر ترکیبی از سخت افزار و نرم افزارهای نوین می باشند که سخت افزارهای شامل فشارسنج های هوشمند همراه با ثبات و دستگاه پیام کوتاه ، مودم - شکل - 4جهت دریافت و ارسال پیام های کوتاه - sms - و سرور مرکزی جهت پردازش اطلاعات می باشند. شکل : - 4 - نصب مودم جهت دریافت وارسال پیام کوتاه - - SMS ارسالی از دستگاههای نصب شده نرم افزار ها به صورت نرم افزار تحت ویندوز جهت دریافت و پردازش اطلاعات و تهیه سایت اصلی سامانه موجود و نرم افزار تحت وب جهت دسترسی کاربران مجاز اطلاعات فشاری شبکه.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید